تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۷۲۳۸۲
در سال 2006 و با پشت سر گذاشتن خاورمیانه رخ داد

آفریقا نخستین صادرکنندۀ نفت به آمریکا


سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد: «در سال 2006، میزان واردات نفت آمریکا از آفریقا از میزان واردات این کشور از خاورمیانه فراتر رفت.» طی 21 سال اخیر، این نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز در سال 2006، میزان واردات نفت آمریکا در مقایسه با سال قبل از آن حدود 3/0 درصد کاهش پیدا کرد. طی این مدت آفریقا و خاورمیانه در مجموع بیش از 22 درصد نفت مورد نیاز آمریکا را تامین کردند که سهم منطقۀ آفریقا حدود هشت هزار بشکه در روز بیش‌تر از خاورمیانه بوده‌ است. در سال 2006، آفریقا روزانه 23/2 میلیون بشکه نفت خام به آمریکا صادر کرد که بالاترین میزان از سال 1979 به بعد محسوب می‌شود. یکی از دلایل کاهش میزان صادرات نفت خام خاورمیانه به آمریکا، افزایش تقاضای انرژی چین و افزایش میزان صادرات خاورمیانه به این کشور بوده ‌است. در سال 2005، مجموع واردات نفت‌خام آمریکا از آفریقا و خاورمیانه به ترتیب به 921 میلیون بشکه و 839 میلیون بشکه رسید. در سال 2006 در کنار آفریقا و خاورمیانه، کانادا، مکزیک و ونزوئلا نیز از صادرکنندگان بزرگ نفت‌خام به آمریکا بوده‌اند.
طی سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های بزرگ دولت بوش، ‌کاهش وابستگی به واردات نفت‌خام از خاورمیانه بوده‌ است. جورج بوش در یکی از سخنرانی‌های خود گفته‌ بود که آمریکا در زمینۀ انرژی با مشکلات جدی روبه‌رو است. او تصریح کرده‌ بود که تا سال 2025، واردات نفتی از خاورمیانه تا 75 درصد کاهش خواهد یافت. ادعاهای بوش با واکنش تند نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا مواجه شد. آن‌ها طی نامه‌ای به ساموئل بودمن، وزیر انرژی آمریکا از او خواستند تا توضیح دهد چگونه چنین چیزی امکان‌پذیر است. رییس ‌سازمان اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده‌ بود که میزان وابستگی آمریکا به نفت‌خام خاورمیانه طی دو دهۀ آینده تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. جورج بوش در سخنرانی خود گفته بود که از سال 2001 به بعد آمریکا حدود 10 میلیارد دلار برای تولید و توسعۀ منابع جایگزین انرژی هزینه کرده ‌است.
او تاکید کرده بود: «پیشرفت فن‌آوری جدید به ما کمک خواهد کرد تا سال 2025 حدود 75 درصد از وابستگی خود به نفت خاورمیانه را کاهش دهیم.» از سویی، سازمان اوپک در واکنش به اظهارات بوش، ‌آن را خیال‌پردازی عنوان کرده‌ بود. اوپک گفته‌ بود: «کشورهای اروپایی نیز به دنبال جایگزین کردن سوخت‌های دیگر به جای نفت و کاهش وابستگی به واردات نفت خام از خاورمیانه هستند. این امر در شرایط موجود غیر ممکن است.» در همین حال یکی از مسئولان نفتی قطر اعلام کرد که تا سال 2025 میزان واردات نفت‌خام آمریکا از خاورمیانه حدود دو برابر افزایش خواهد یافت.
تلاش آمریکا برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورهای جهان به دنبال واردات و افزایش واردات از این منطقه هستند. کشورهایی مانند لهستان از این دسته هستند. از سویی کشوری مانند تایوان که بیش از 98 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند، قصد دارد تا سال 2025 وابستگی به واردات نفت را تا 30 درصد کاهش دهد. کشور ژاپن نیز در نظر دارد با افزایش واردات از روسیه،‌ وابستگی به نفت خاورمیانه را کاهش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات