تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۷۵۶۹۴

محورهای اصلاح قانون انتخابات

مقدمه: هنوز جنجال‌های طرح تجمیع انتخابات در میان گروه‌های سیاسی به خاموشی نگراییده که خبر ارائه طرحی در مورد افزایش تعداد نمایندگان مجلس از سوی وزیر کشور طرح می‌شود. این در حالی است که مسئولان وزارت کشور معتقدند هیچ یک از طرح‌هایی که از سوی وزیر ارائه می‌شود مورد اعتراض دست اندرکاران سیاسی و اجرایی نیستند و لذا تمامی طرح‌های وزارت کشور با تصویب دولت و نمایندگان مجلس اجرایی می‌شود. اما در این میان نحوه انتخاب استانداران انتقادات بسیاری را متوجه وزیر کشور و همکاران او در این مساله کرده است که در این راستا مسئولان این وزارخانه اعتراضات نمایندگان را بی پایه دانسته و به دفاع از عملکرد خود می‌پردازند. در این زمینه اعتماد ملی درباره طرح‌های ارائه شده از سوی وزیر کشور و همچنین اعتراض نمایندگان به نحوه به تا انتخاب استاندار خراسان شمالی گفت و گویی را با محمد حسین موسی پور معاون حقوقی و پار لمانی وزیر کشور انجام داده است.

* گویا وزارت کشور در نظر دارد طرحی را برای افزایش تعداد نمایندگان استان‌ها ارائه کند، هدف از ارائه این طرح چیست؟
** این طرح در کنار طرح ساماندهی انتخابات مطرح شده که همه ابعاد انتخابات را مورد بررسی قرار می‌دهد و از این حیث طرح افزایش شمار نمایندگان نیز مد نظر قرار گرفته است.
* شما گفتید این طرح یکی از موارد همان طرح جامع ساماندهی انتخابات است، ‌دیگر محورهای آن طرح چیست؟‌
** تجمیع انتخابات که با هدف کاهش هزینه‌های مادی انتخاباتی که هر سال به وزارت کشور تحمیل می‌شد ارائه شده، ‌جایگزینی صندوق ها، ‌تغییر شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان از جمله مواردی است که در این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد.
* بنابراین سال دیگر دو انتخابات همزمان داریم.
** معاونت سیاسی وزارت کشور به بررسی این بخش پرداخته که در سال اینده انتخابات تجمیع شود و انتخابات خبرگان شوراها در یک زمان برگزار شود، ‌البته در این مساله نیاز به نقطه نظر خبرگان داریم که به آنها نیز اعلام کرده ایم نظر خود را بدهند. بنابراین در سه ماهه آخر سال اینده انتخابات شورها و خبرگان را برپا می‌کنیم.
* بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب با این طرح مخالفت کرده اند.
** به نظر من تجمیع انتخابات مشکلی برای گروه‌های سیاسی ایجاد نمی کند، ‌این طرح تنها هزینه‌های مادی و تنش‌های سیاسی را کاهش می‌دهد.
* اما برخی از گروه‌های سیاسی معتقدند که برگزاری هر سال یک انتخابات موجب نشاط سیاسی جامعه می‌شود و اجرای این طرح مخالف ایجاد نشاط سیاسی در جامعه است.
** به نظر من مردم از شعور بالای سیاسی برخوردارند و در تمامی عرصه‌ها حضور دارند و برگزاری انتخابات تنها یکی از راههای ایجاد نشاط سیاسی است که سالی یک بار می‌تواند شور سیاسی را ایجاد کند اما هزینه‌های مادی و سیاسی آن بیش از فایده آن است.
اصل مساله مورد وفاق همه است و طرح تجمیع نیز مورد قبول همه دست اندرکاران سیاسی و اجرایی است و تنها در مورد چگونگی اجرای آن بحث‌هایی وجود دارد.
* مهمترین مساله ای که در مورد نحوه ی اجرای این طرح مورد اعتراض است چیست؟
** هنوز که این طرح را در معرض افکار عمومی قرار نداده‌ایم تا نقاط مورد اعتراض را بیابیم. فعلا اصل طرح به بررسی قوانین موجود انتخابات می‌پردازند.
* آیا برای تجمیع انتخابات نقطه نظرات گروه‌های دیگر را مورد توجه قرار داده اید.
** بله، ‌تجمیع انتخابات یکی از مواردی است که درباره آن نقطه نظر گروه‌های سیاسی و اجرایی را دریافت کرده‌ایم.
* در طرح ساماندهی انتخابات برای الکترونیک کردن رأی‌گیری چه تدابیری در نظر گرفته شده؟‌
** به نظر ما اخذ رأی به شکل فعلی مناسب نظام انتخاباتی نیست و لذا اگر این طرح به تصویب برسد در سال آینده مکانیزه کردن رأی‌گیری و شمارش آرا مدنظر قرار می‌گیرد.
* برخی از نمایندگان معتقدند که انتخاب استانداران بدون هماهنگی با آنها صورت گرفته و به نحوه انتخاب استانداران اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند، آیا واقعاً این گونه بوده است؟
** این گونه نبوده ولی برای توضیح این مساله باید روند انتخاب استانداران را توضیح دهم که به وقت بیشتری نیاز دارد.
* به عنوان نمونه انتخاب استاندار خراسان شمالی جریانات بسیاری را به همراه داشته و ظاهراً همزمان با برگزاری جلسه‌ای که شما با نمایندگان آن استان داشته‌اید خبر انتصاب استاندار خراسان شمالی منتشر می‌شود و همین امر اعتراض نمایندگان را در پی داشته.
**
ببینید، روند انتخاب استاندار خراسان شمالی مانند انتخاب سایر استانداران بوده و نمایندگان نیز به نحو مقتضی در جریان انتخاب قرار گرفتند. ‌تنها دیدگاه‌های متفاوت نمایندگان موجب شد وزارت کشور راساً نسبت به انتخاب استاندار تصمیم‌گیری کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات