صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۷۷۸۳۸

نشست روسای دانشگاه‌ها و مطالبات رهبری


نشست روسای دانشگاههای سراسر کشور و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با شعار وفاق برای توسعه علمی و اعتلای اخلاقی در مجتمع شهریار وزارت علوم برگزار شد.
نشست اخیر فرصت بسیار مناسبی را جهت بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولین آموزش عالی کشور فراهم نموده. مطالباتی که عمل نمودن به آنها مترادف با تعریف فضای آکادمیک کشور در قالبی «مذهبی»، «راهبردی» و «ملی» است. تاکید رهبر معظم انقلاب برپیگیری این مطالبات درجلسه فعلی روسای دانشگاه ها وتنظیم گزارش آن برای جلسه آتی حاکی از اهمیت وظرافت نهفته در این خواسته هاست.
به گفته حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست روسای دانشگاهها و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای دیدار با ایشان فرمودند: سال گذشته در جلسه ای که با روسای دانشگاهها داشتیم، مطالباتی از روسای دانشگاهها خواستار شدیم اما تاکنون گزارشی به اینجانب نرسیده است لذا در جلسه فعلی، مطالبات سال گذشته بررسی شود و گزارش آن برای جلسه بعدی تنظیم شود.
ترسیم نقشه جامع علمی کشور برای رسیدن به اهداف چشم انداز، تولید علم و خروج از مصرف کنندگی در علم، برنامه ریزی برای جذب و ورود دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشگاهها، توازن نگاه به رشته های علوم انسانی و پایه از جمله مطالباتی هستند که مقام معظم رهبری از آموزش عالی داشته اند.
واقف شدن نسبت به اهمیت این نکات معلول توجه به نکاتی چندخواهد بود:
1- جمهوری اسلامی ایران به لحاظ علمی وتخصصی در« حالت گذار » قرار دارد . اقتضای حضورپویا در دوران گذار یکی ترسیم اهداف و چشم اندازهایی مشخص ودیگری دمیدن روح کاربردی در کالبد علمی کشور است.
مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در روندی طبیعی مختصات دوران گذار علمی ایران به شرایط مطلوب را تعریف نموده است. از این رو هریک از مطالبات فوق الذکر را می توان به نقاطی تشبیه کرد که از اتصال آنها به یکدیگر شکل هندسی « ایران علمی» در جهان امروز ترسیم خواهد کرد.
2- تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری فوری این مطالبات معلول ارتباط جامعی است که بین یک« هدف مقدس » و « زمان دستیابی به آن » وجود دارد. مطابق این حقیقت، اتلاف زمان در ترسیم چشم انداز علمی کشور واتخاذ رویکردی ساکن وایستا دراین خصوص قابل توجیه نیست .
3- براساس تطابقی که میان انتظارات مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران ازدانشگاه های کشور وجود دارد ، لازم است روسای دانشگاه ها ودست اندرکاران وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری با «شتاب » و« دقت » این مطالبات راپیگیری واجرا نمایند .
4- رسیدن دانشگاه های کشور به اهداف چشم انداز را می توان شالوده و زیربنای حرکت راهبردی وپویای مراکز علمی کشور دانست. تولید علم وخروج از مصرف زدگی علمی ، توازن آکادمیک ایران اسلامی را براساس الگوهای مذهبی وملی به فعلیت خواهد رساند وتوجه به فضای دینی تربیت دانشجویان جذب کننده » علم دینی و « دافع » اندیشه های التقاطی وسکولاریستی از فضای دانشگاه ها محسوب می شود . تقویت اعتمادبه نفس ملی دردانشجویان مرزهای بین « علم بومی » و « هنجارهای جهانی مغایر با ذات علم و تحقیقات» را پررنگ تر می سازد و تقویت بنیادملی نخبگان ، انرژی و تمرکز افراد نخبه را در مدارهای توسعه غرب متوقف می نماید.
بنابراین به عینیت رسیدن کامل وجامع هریک ازاین مطالبات، خروجی وبازخورد نظام علمی کشور را درجهت تامین منافع ملی وحفظ ارز ش های دینی سوق خواهدداد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات