صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۷۸۳۰۱

مروری بر کارنامه بلک واتر


شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر(Black Water) به عنوان یک شرکت امنیتی خصوصی آمریکایی ماموریت حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی و خارجی را در عراق از آغاز اشغال این کشور برعهده داشته است اما اقدامات خودسرانه ی این شرکت و قتل عام غیرنظامیان مواردی بوده که همواره عملکرد این شرکت و شرکت های مشابه را زیر سوال برده و همین اقدامات باعث شده تا دولت عراق از نهادهای دولتی آمریکا بخواهد ظرف شش ماه قراردادهای حفاظتی خود با شرکت بلک واتر در عراق را لغو کند. این در حالی است که ماموران خارجی شرکت های خدمات امنیتی و حفاظتی در عراق پیش از این در قبال پیگرد قانونی توسط دستگاه قضایی مصونیت داشتند.
در اینجا به طور اختصار به پیشینه و عملکرد شرکت امنیتی بلک واتر اشاره می شود:
شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر(Black Water) در سال 1997 توسط «اریک پرینس» و «آل کلارک» بنیان گذاری شد. از این شرکت به عنوان یک مقاطعه کار امنیتی و یا «سازمان مزدور»که با گرفتن مزد کار می کند، در گزارش های رسانه‌های مختلف جهان یاد شده است. مقر اصلی شرکت بلک واتر در ایالت کارولینای شمالی قرار دارد. در این مقر تاسیسات آموزشی تاکتیکی به کار گرفته می شود و گفته شده که بزرگترین تاسیسات آموزشی تاکتیکی دنیا در این مقر قرار دارد. این شرکت هر ساله 40 هزار نیرو آموزش می دهد. این شرکت از خود به عنوان حرفه یی ترین شرکت امور نظامی، امنیتی، امور صلح بانی و عملیات های ایجاد صلح در دنیا یاد کرده است. شرکت بلک واتر در حال حاضر بزرگترین مقاطعه کار امنیتی خصوصی وزارت خارجه آمریکا محسوب می شود. حداقل 90 درصد از درآمد این شرکت از قراردادهای دولتی حاصل می شود. ماموریت‌های انجام شده توسط ماموران این شرکت مشاجرات چشمگیری در محافل مختلف ایجاد کرده است. شرکت بلک واتر در حال حاضر مسوول تامین سرویس های امنیتی در جنگ عراق است. هزینه هر یک از مقاطعه کاران شرکت بلک واتر هر ساله 445 هزار دلار است که این هزینه باعث ایجاد انتقادهایی شده است.
اریک پرینس، صاحب و بنیانگذار اصلی شرکت بلک واتر است. پرینس در آکادمی نیروی دریایی آمریکا حضور یافت و از کالج «هیلزداله» فارغ التحصیل شد و به عنوان یک کارآموز در کاخ سفید مشغول به فعالیت شد. از سال 1998 پرینس حدود 168 هزار دلار به کمیته ی ملی جمهوری خواهان اهدا کرده است و از کاندیداتوری سیاستمدارانی چون جورج بوش و سناتور تام کوبرن حمایت کرده است. گری جکسون، رییس شرکت بلک واتر نیز یک تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا بوده است. کوفر بلک، معاون رییس فعلی شرکت بلک واتر زمانیکه حوادث 11 سپتامبر 2001 به وقوع پیوست، یک مقام رسمی و ارشد ضد تروریسم دولت بوش بود. شرکت بلک واتر تاکنون شماری از مقامات سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پنتاگون را به عنوان عضو این شرکت در خود جای داده است. رابرت ریچر بلافاصله پس از اینکه از سمت خود به عنوان معاون مدیر عملیات‌ها در پاییز 2005 استعفا کرد، به عنوان معاون رییس امور اطلاعات این شرکت انتخاب شد. ریچر پیشتر رییس یگان‌های خاور نزدیک سازمان سیا بود.
به گفته مقامات شرکت بلک واتر تاسیسات آموزشی این شرکت بزرگترین تاسیسات آموزشی در آمریکا است. در نوامبر 2006، شرکت بلک واتر اعلام کرد که اخیرا در 150 مایلی غرب شیکاگو در منطقه ای تاسیسات آموزشی این شرکت مستقر می شود و نام بلک واتر شمالی را گرفت. این تاسیسات از آوریل 2007 مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت هم چنین تلاش می کند تا در منطقه ای در سه مایلی شمال پوتررو (شهر کوچکی در کالیفرنیا) را برای آموزش‌های امور اعمال قانون و نظامی بازگشایی کند. موضوع بازگشایی این منطقه برای انجام آموزش‌های نظامی مخالفت‌های شدیدی را از طرف ساکنان و سازمان های محیط زیست آمریکا در پی داشته است. شرکت بلک واتر پس از حوادث طوفان کاترینا توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا برای انجام امور کمک رسانی به استخدام در آمد. در کل این شرکت بیش از یک میلیارد دلار از قرارداد های خود با دولت آمریکا دریافت کرده است.
در سال 2003 شرکت بلک واتر اولین قرارداد مهم خود را با دولت آمریکا منعقد کرد. این شرکت ماموریت یافت که از پل برمر، حاکم غیرنظامی آمریکا که پس از سقوط صدام، دیکتاتور سابق عراق در این کشور به روی کار آمد، حفاظت کند. از ژوین 2004، شرکت بلک واتر برای حفاظت از مقامات آمریکایی و بعضی از مقامات خارجی در عراق در مناطق جنگی این کشور بیش از 320 میلیون دلار دریافت کرده است.
شرکت بلک واتر در سال 2006 قراردادی برای حفاظت سفارت آمریکا در عراق منعقد کرد. گفته می شود سفارت آمریکا در عراق بزرگترین سفارت این کشور در دنیا است.بر اساس اعلام نمایندگان پنتاگون و این شرکت حدود 20 هزار تا 30 هزار مقاطعه کار امنیتی در عراق فعالیت می کنند. رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق در مورد وابستگی وزارت خارجه به مقاطعه کاران خصوصی از جمله شرکت بلک واتر برای اهداف امنیتی معتقد است: هیچ راهی وجود ندارد که دایره امنیتی دیپلماتیک وزارت خارجه پرسنل تمام وقت کافی برای انجام اقدامات امنیتی در عراق را در اختیار داشته باشد. هیچ گزینه‌ای وجود ندارد مگر حضور مقاطعه کاران خصوصی. شرکت بلک واتر برای حضور در عراق، مقاطعه کارانی از گروه‌های بین‌المللی حرفه‌ای خود، یک پایگاه اطلاعاتی شامل 21 هزار مامور قوای ویژه سابق، سربازان و ماموران اعمال قانون بازنشسته را به سوی خود جلب کرده است. برای نمونه، گری جکسون، این موضوع را تایید کرد که بوسنیایی ها، فلیپینی ها و شیلیایی‌ها برای انجام اقدامات امنیتی از فرودگاه گرفته تا تامین امنیت جان پل برمر در استخدام شرکت بلک واتر قرار گرفته اند. از 2005 تا سپتامبر 2007، پرسنل امنیتی بلک واتر در 591 حادثه تیراندازی حضور داشته اند. این در حالی است که در 163 حادثه از این 195 حادثه پرسنل شرکت بلک واتر در ابتدا تیراندازی کرده اند. 25 تن از اعضای این شرکت نیز به دلیل نقض قوانین ضد استفاده از مواد مخدر و الکل و 28 تن دیگر به دلایل دیگری اخراج شده اند.
در 31 مارس 2004، شبه نظامیان در عراق در شهر فلوجه به یک خودروی حامل چهار مقاطعه کار نظامی خصوصی آمریکا از شرکت بلک واتر که در حال حمل مواد غذایی بود، حمله کردند. این چهار مقاطعه کار طی این حمله کشته شدند و شبه نظامیان اجساد این مقاطعه کاران را از روی پل رود فرات آویزان کردند. پس از این واقعه بود که ارتش آمریکا برای گرفتن انتقام از این اقدام به فلوجه حمله کرد و در نبردی که 53 روز ادامه یافت، 130 تفنگدار دریایی آمریکا و بیش از 0001 شبه نظامی کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شدند.
در 30 مه 2007، کارکنان بلک واتر به سمت یک غیر نظامی عراقی که گفته می شود در نزدیکی یک خودروی وزارت خارجه که توسط مقاطعه کاران بلک واتر اسکورت می شد، رانندگی می کرد، شلیک کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات