تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۷۹۷۳۰

تحلیل سیاسی هفته


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
هفته را با شکوفه های بهاری و جوانه های شادی آغاز کردیم . روزهای این هفته همانگونه که چهره گشایی به سوی سال جدید را تدارک می بیند با ماه مبارک ربیع مقارن است و خود را برای برپایی ربیع الموعود و میلاد خجسته پیامبر رحمت و صادق آل محمد(ص) آماده می کند. پنجره های ماه اسفند آغوش خود را هم به سوی بهار طبیعت و هم به روی ماه پر خیر ربیع می گشاید و دستهای نیایش را برای درخواست بخشایش الهی و گشایش و تحول در احوال و خیرات بی نهایت به سوی آسمان بلند می کند.
سومین ماه از ماههای قمری از ماههای فرخنده است . حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت هجرت پیامبراکرم از مکه به مدینه ازدواج حضرت محمدمصطفی با حضرت خدیجه علیهاسلام و آغاز امامت امام مهدی (عج) از وقایع خجسته این ماه به شمار می آید ولی فردا و در واپسین روز هفته جاری دل ها داغدار شهادت امام جوانی است که در نهایت مظلومیت شهید شد و کروبیان نیز در عزای او گریستند و قلب نازنین قطب عالم امکان را تا ابد داغدار کرد.
هفته جاری روابط میان دو کشور ایران و عراق یک نقطه اوج و پر اهمیتی را تجربه کرد. سفر سه روزه آقای جلال طالبانی رئیس جمهور عراق به تهران برای گسترش زیرساخت های روابط دو کشور و متعاقب آن سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عراق نشان دهنده عزم دو کشور همسایه علیرغم تلاش بیگانگان برای مخدوش کردن این روابط و گسترش بی ثباتی و ناامنی در منطقه صورت می گیرد.
مهمترین مساله در این سفر اقتدار و نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در عراق علیرغم توطئه هایی است که در 30 سال اخیر برای تخریب چهره ایران صورت گرفته و برغم تمامی فشارهایی است که آمریکایی ها به دولتمردان عراقی برای کاهش روابط با تهران انجام می دهند.
در این هفته محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش دوره ای به اعضای شورای حکام بار دیگر با ذکر موارد دو پهلو انگشت ابهام به سوی فعالیتهای هسته ای ایران نشانه گرفت و اثبات کرد حتی در روزهای پایانی عمر فعالیت خود در این سمت تحت فشار جدی آمریکائیهاست ولی آنچه از نظر جمهوری اسلامی ایران مهم تلقی می شود اینست که ما تا رسیدن به حقوق قانونی خود به فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ادامه داده و تحت تاثیر باج خواهی های زیاده طلبان قرار نخواهیم گرفت و طبعا دیر یا زود زمان آن فرا خواهد رسید که به بحث های تکراری درباره ایران خاتمه داده شود.
در هفته جاری بار دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز حمایت از ملت مظلوم فلسطین مورد توجه رسانه های بین المللی قرار داشت . 50 حقوقدان بین المللی موضوع مقدمات محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داده و همچنین چهارمین کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین در تهران برگزار شد. این اجلاس که با سخنان حضرت آیت الله خامنه ای آغاز گردید رهبر معظم انقلاب خطاب به مسلمانان سراسر جهان و نیز به همه وجدان های بیدار از هر کشور و ملت تصریح کردند : « همت کنید و طلسم مصونیت جنایتکاران صهیونیست را بشکنید و سران سیاسی و نظامی رژیم غاصب را که در فاجعه غزه نقش آفرین بودند به پای میز محاکمه بکشانید و به مجازاتی که عدل و عقل حکم می کند برسانید. »
ایشان تاکید کردند : « این اولین قدمی است که باید برداشته شود. سران سیاسی و نظامی رژیم غاصب باید محاکمه شوند. اگر جنایتکار مجازات شود راه جنایت برای آنان که انگیزه و جنون آن را دارند ناهموار خواهد شد . اگر امت اسلامی پس از جنگ 33 روزه لبنان و آن فاجعه آفرینی های دهشتناک مجازات صهیونیستهای فاجعه آفرین را بجد مطالبه می کرد اگر این مطالبه بحق پس از به خاک و خون کشیدن کاروانهای عروسی در افغانستان و پس از جنایات بلک واتر در عراق و پس از رسوائیهای سربازان آمریکایی در ابوغریب و غیر آن صورت می گرفت . امروز ما شاهد کربلای غزه نمی بودیم . ما دولتها و ملتهای مسلمان در آن قضایا وظیفه ای را که قانون عقل و عدل بدان حکم می کرد انجام ندادیم و نتیجه آن چیزی است که امروز شاهد آنیم . »
ایشان افزودند : « جای تاسف عمیق است که برخی از دولتها و سیاستمداران جهانی از مقولات اخلاقی و قضات وجدانی بشری سخت بیگانه اند . برای آنها قتل عام بیش از 1350 نفر و زخمی کردن حدود 5500 نفر مردم بی سلاح و بسیاری کودک در ظرف 22 روز در غزه هیچ حساسیتی برنمی انگیزد قاتلان و مجرمان نه تنها مجازات نمی شوند که پاداش هم می گیرند. امنیت رژیم سفاک یک امر قدسی که باید در هر حال از آن دفاع کرد به شمار می آید و طرف مظلوم چه دولتی که با رای قاطع مردم بر سر کار آمده و چه مردمی که آن دولت را سر کار آورده اند متهم و محکوم می شوند. این است حکم دیوان سیاستی که با اخلاق و وجدان و فضیلت نسبتی ندارد و آبش با آن به یک جو نمی رود. این دولتها هنگامی که نفرت عمیق افکار عمومی را از خود مشاهده می کنند بی آنکه علت آشکار آن را ببینند به سراغ باز هم سیاست ورزی می روند و این چرخه معیوب همچنان ادامه می یابد. ولی امت بزرگ ما امروز به برکت بیداری اسلامی دارای قدرت عظیمی است . کلیدحل مشکلات فراوان کشورهای اسلامی دردست همت و یکپارچگی این مجموعه شگرف است و مساله فلسطین فوری ترین مساله جهان اسلام است . »
در صحنه بین المللی نیز طی هفته جاری شاهد چند رخداد مهم بودیم . برگزاری اجلاس شرم الشیخ افزایش ناآرامی ها در افغانستان و پاکستان آغاز بررسی پرونده ترور حریری و موضوع محاکمه عمرالبشیر در دادگاه لاهه هلند و تشدید بحران در ارکان رژیم صهیونیستی از جمله رویدادهای مهم یک هفته گذشته بودند.
در شرم الشیخ مصر رهبران و مسئولان 70 کشور جهان گردهم آمدند تا درباره آنچه که « بازسازی غزه » عنوان شد بحث و تبادل نظر کنند. آنچه که از جریان کار مشخص شد گردانندگان اصلی این اجلاس رژیم مصر آمریکا و انگلیس بودند. البته رژیم صهیونیستی هم در پشت صحنه و بوسیله متحدین خود یعنی آمریکا انگلیس از نزدیک ناظر اجلاس بود. واقعیت این است که این اجلاس یک توطئه از قبل برنامه ریزی شده و با اهداف سیاسی بود تا به زعم گردانندگان آن ضمن تلاش برای نجات اسرائیل از مخمصه ابتکار عمل را از دست دولت حماس خارج ساخته و به موقعیت متزلزل ریاست تشکیلات خودگردان اعتبار ببخشند. بیانیه پایانی این اجلاس نیز روز سه شنبه منتشر شد که حاوی چند نکته قابل تامل بود . آنچنانکه اعلام شده است کشورهای شرکت کننده متعهد شده اند حدود 5 میلیارد و دویست میلیون دلار به بازسازی غزه کمک کنند. اولا اینگونه برخورد با فاجعه غزه که در جریان آن رژیم اسرائیل با کمال وحشیگری و بدون هیچ دلیل موجهی یک منطقه بی دفاع را که از مدت 2 5 سال قبل در محاصره کامل قرار دارد به خاک و خون کشید برای جامعه بین المللی یک ننگ و رسوایی است . جامعه بین المللی با این گونه رفتار در واقع به رژیم جنایتکار و متجاوز صهیونیستی پاداش می دهد به این مفهوم که « تو حمله کن قتل عام کن و ویران بساز و ما تاوان آن را می دهیم.»
در این اجلاس هیچ اشاره به عامل این ویرانی ها یعنی رژیم صهیونیستی مطرح نشد و کمترین انتقادی نیز از آن رژیم صهیونیستی مطرح نگردید. نکته دوم آنست که در این اجلاس طرف مهم که هدف اصلی تهاجم اسرائیل به غزه بود یعنی حماس و دولت « اسماعیل هنیه » شرکت داده نشده بود.
این نکته نیز دلیل محکمی است که این اجلاس سیاسی و با اغراض و اهداف خاص تشکیل شده بود. در واقع بانیان این اجلاس با وعده تحویل کمک ها به محمود عباس این هدف را در نظر داشتند که محمود عباس اگر متولی بازسازی ویرانی های غزه و منازل و تاسیسات این منطقه شود مشروعیت و اعتبارش که هم اکنون بسیار ضعیف شده است افزایش خواهد یافت و متقابلا حماس به دلیل اینکه پولی در اختیار ندارد منفعل خواهد شد. به عبارت دیگر به زعم برگزار کنندگان اجلاس در مردم غزه این ذهنیت ایجاد خواهد شد که حماس عامل کشتار و ویرانی غزه است و محمود عباس عامل آبادانی آن. نکته دیگری که وجود داشت فشار شدید از سوی اجلاس بود که حماس پیمان های سازش و تعهدات تشکیلات خودگردان در برابر رژیم صهیونیستی را بپذیرد که به مفهوم شناسایی موجودیت رژیم صهیونیستی از سوی حماس است که تاکنون حماس آن را نپذیرفته است با توجه به این مسائل کاملا مشخص است که اجلاس شرم الشیخ با اهداف سیاسی برگزار گردید.
تشدید خشونت ها و ناآرامی ها در افغانستان و پاکستان موضوع دیگری بود که هفته جاری بار دیگر نظر محافل سیاسی و خبری را به خود جلب کرد . دولت اوباما اعلام کرد که 30 هزار نیروی تازه نفس به افغانستان اعزام خواهد کرد و همزمان مقامات بیشتری در غرب به این نکته اعتراف کردند که برنامه ها و تلاش های انجام شده غرب در افغانستان شکست خورده است و چشم انداز ثبات در این منطقه همچنان تیره است .
از سوی دیگر حملات آمریکا به مناطق شمال و شمال غربی خاک پاکستان به بهانه اینکه این منطقه منشا تغذیه و تسلیح شورشیان افغانستان است همچنان ادامه یافت . در این حال گزارش هایی منتشر شده که سه گروه اصلی طالبان در پاکستان در هفته جاری برای آنچه که مقابله با خارجی ها در افغانستان خوانده شده است با هم متحد شدند.
مجموعه این تحولات بیانگر آن است که اوضاع در افغانستان همچنان بحرانی است و اکنون پس از هفت و نیم سال که از لشکرکشی آمریکا به افغانستان به بهانه سرکوب تروریسم می گذرد همه چیز به نقطه اول بازگشته و غرب کاملا مستاصل مانده است .
تشدید بحران داخلی رژیم صهیونیستی موضوع دیگری بود که در هفته جاری محافل خبری به آن پرداختند. پس از برگزاری انتخابات زودهنگام که صهیونیستها بسیار امید بسته بودند که می تواند گشایشی در بحران سیاسی این رژیم ایجاد کند اکنون هیچ نقطه روشنی برای حل این بحران به چشم نمی خورد. نتانیاهو رهبر حزب لیکود که پیش از انتخابات مدعی بود درصورتی که وارد میدان شود اوضاع را مهار خواهد کرد پس از گذشت دو هفته در تشکیل کابینه ناکام مانده و همچنان سردرگم و مستاصل است .
« لیونی » وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که حزب تحت رهبری وی یعنی « کادیما » اکثریت را در انتخابات به دست آورده است بار دیگر تاکید کرد در دولتی که نتانیاهو نخست وزیر آن باشد هرگز شرکت نخواهد کرد و با این سخن آب پاکی را روی دست نتانیاهو صهیونیست کهنه کار اسرائیلی ریخت . اکنون با در نظر گرفتن تحولات جاری چنین به نظر می رسد که طی روزهای آینده اوضاع حتی بحرانی تر نیز خواهد شد که البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که تبعات شکست در جنگ غزه و مقاومت مردم فلسطین نقش عمده ای در عمیق تر شدن بحران در ارکان رژیم صهیونیستی داشته است .
این هفته همچنین در شهر لاهه هلند مقر دادگاه بین المللی اعلام شد که بررسی پرونده ترور حریری نخست وزیر اسبق لبنان و رسیدگی به موضوع دستگیری رئیس جمهوری سودان آغاز شده است . صرفنظر از محتوای دادرسی هاو موضوعات مورد بحث در دادگاه لاهه این سئوال در اذهان عمومی مردم جهان مطرح است که اگر این دادگاه مدعی رعایت عدل و انصاف و استقرار عدالت در جهان است چگونه است رژیم صهیونیستی و سران جنایتکار آن با آن پرونده مجرمانه محرز و آشکار هیچ گاه به این دادگاه احضار نمی شوند و جانیانی که در 22 روز حمله به غزه بیش از 1400 غیرنظامی و افراد عادی را کشته و هزاران نفر را مجروح و بی خانمان کرده اند مورد بازخواست قرار نمی گیرند. متولیان این دادگاه اگر انتظار دارند که افکار بین المللی اعتباری برای آن و مصوباتش قائل باشند در کنار رسیدگی به پرونده هایی که برای صلح و امنیت جهانی در درجه دوم اهمیت قرار دارد یکبار هم که شده به موضوع جنایات آشکار و گسترده رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بپردازند و سران این رژیم را که مصداق بارز و روشن جنایتکار جنگی هستند به پای میز محاکمه بکشانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات