تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۸۲۰۳۲
سردار سرتیپ محمد کوثری در مراسم گرامیداشت الروز آزادسازی خرمشهر در سازمان بازرسی کل کشور:

موفقیتهاى امروز جوانان در دستیابى به دانشهاى روز نتیجه و تبلور حماسه‌هایى چون فتح خرمشهر است


گزارش از: خلیل اسفندیاری
خرمشهر از جمله کلید واژه‌هاى تاریخ معاصر ملت ایران است. نامى که تداعى کننده و یادآور توامان دیانت، ایثار، شهامت،‌ غیرت،‌ وفادارى و پاکى و صبورى ملت بزرگ ایران سربلند است.
بى‌تردید تمامى محققین امروز و فردا چون به نام خرمشهر برخورد نمایند با فهرست بلندى از افتخارات جوانان این سرزمین مواجه خواهند شد که به روز خطر با بذل جان خود آفریدند تا دین و میهنشان از گزند تعرض نامردمان مصون و محفوظ بماند. افتخاراتى که هرچه بیشتر از لحاظ زمان از آنها فاصله مى‌گیریم ابعاد و عظمتشان بیشتر برایمان پدیدار مى‌گردد.
سالهاست که از جبهه بازگشته‌ایم اما نه براى راحتى که براى انجام تکلیفى بزرگتر. آمده‌ایم تا شهرهایمان را عطر جبهه بخشیم و بوى شهیدان را در کوچه کوچه‌هایش بپراکنیم. آمده‌ایم تا حدیث مظلومیت شهیدان را در کربلاى مجنون و هویزه در حماسه فتح فاو و مقاومت 35 روزه خرمشهر را براى امروز و آیندگان این سرزمین روایت کنیم واین همان حماسه‌اى است که حضرت زینب(س) بدان مکلف شده بود و اینک ما به آن موظف گشته‌ایم. تکلیف آن است تا از حریم لاله‌ها پاسدارى کنیم. لاله‌هایى که بى‌ریا و با صفا، کوله‌بارى از عشق را بر دوش مى‌کشیدند و راضى از رضاى دوست در مسلخ عشق مسکن گزیده بودند. دشمن از ابهت رزمشان مى‌لرزید و دوست از اقتدار عزمشان آرامش مى‌یافت. معنى حضور و حماسه در عظمت گامهایشان پدیدار و زیبایى محبت در چهره متواضع و پر صدق و صداقتشان به تصویر کشیده شده بود. قامتهاى استوارشان برازنده چنین لیاقت شکوهمندى بود. قامتهایى که در سخت‌ترین لحظه‌ها در فرازها و نشیب‌ها،‌ شکست‌ها و پیروزى‌ها، شکست و یا غرور قدرت بر آنها مستولى نگشت، بلکه سترگ و استوار بیرق حضور را به دوش کشیدند تا آنگاه که به خلوت انس مجال و لیاقت حضور یافتند. سخن از حماسه‌ها و حماسه‌آفرینان 8 سال دفاع مقدس خاصه عملیات بیت‌المقدس است.
جاودان مردان و مردمانى که روزهاى پرخطر حادثه گمنام و بى‌توقع پاى در راه جهاد فى‌سبیل‌الله نهاده و با هدیه خون پاک خویش ماندگارترین یادمان ایثار و حضور و حماسه را آفریدند و خود به سبکبالى روح بلند مردان خدا به اوج رفتند تا امروز نظاره‌گر اعمال ما باشند و ببینند در قبال پیامهاى سرخ و عاشورایى‌شان تا چه زمان از خود تعهد نشان داده پاسدار حریم حرمت ارزشهایمان باقى مى‌مانیم.
در هفته‌اى که گذشت و در سالروز فتح بزرگ خرمشهر گوشه گوشه میهن اسلامیمان شاهد برپایى مراسمهاى بزرگداشتى بود که با هدف هرچه زنده نگهداشتن پیام و برکات برآمده، از آن حماسه با شکوه برگزار شد. چهارشنبه‌ گذشته و درست مصادف با سالروز این واقعه مهم شاهد برگزارى یکى از این برنامه‌ها در سازمان بازرسى کل کشور بودیم که به همت روابط عمومى و پایگاه بسیج شهیدبهشتى این سازمان منعقد شده فرصتى دیگر براى یادآورى یکى از قطعات غرورآفرین تاریخ این سرزمینآ قهرمان‌پرور را فراهم نمود. ورودى سازمان،‌ نمایشگاهى از جلوه هاى ایثار برپا شده در آن کتب مختلف در معرض بازدید قرارداده شده است. صحنه‌ نمایشگاه به طرز باشکوهى تزئین یافته است. جمله‌اى زیبا و پرمعنا از سید شهیدان اهل‌ قلم مرتضى آوینى که در محوطه نمایشگاه نصب گردیده توجهم را جلب مى‌کند:
“جنگ باشد یا نباشد راه من و تو از کربلا مى گذرد”
کربلا،‌ وه چه شورانگیز و حماسه‌خیز است این سرزمین. هر محفلى با شرح حماسه‌هاى آن شور مى‌گیرد و هر مجلسى با ذکر مصیبت حسین(ع) است که تقدس مى‌یابد. کربلایى که براى ما در حکم آسمانى در زمین است، پاک و زلال و باصفا و پرستاره. هنوز تصویر پیشانى‌بندهاى سبز و سرخ بسیجیان در خاطرمان نمودار است. سربندهایى که از سر خلوص آرزوى خویش را به روى آن مى‌نگاشتند: یا زیارت، یا شهادت.
در حالات بسیجى‌ها که دقیق مى‌شدی، مى‌دیدى همه به سمت افقى بلند چشم دوخته‌اند. افقى که به سمت بارگاه خورشید کربلا گشوده مى‌شد. همه، سرانجام کربلایى داشتن را از خدا طلب مى‌کردند چون مى‌دانستند که کربلایى شدن یعنى به خدا رسیدن. همه مى‌دانستند که کربلایى بودن یعنى حسینى شدن. زیبا مى‌گفتند و مى‌نوشتند: “وعده‌گاه حزب‌الله، صحن اباعبدالله”. در یک آن خود را در فضاى معطر و مقدس سنگر احساس مى‌کنى یا همان فضاى ملکوتى و آسمانى‌اش. سنگرهایى که در آن افرادى از جنس انسان اما با اخلاق و سیره‌هایى خدایى مى‌دیدى و همه آرزویت آن بود که لحظه‌اى از آنان دور نباشی. نمونه‌ همتهاى بلند را مى‌شد آنجا به وفور یافت. همتهایى که این توان را به اهل خود مى‌داد تا افرادى ره صدساله را در یک شب پیموده، چه بسا عارفان را نیز از بزرگى سیره و سلوکشان به غبطه وادارند. در آغاز، مجرى مراسم به یادآورى نکته قابل تامل از تاریخ مى‌پردازد و از مقایسه دو رویداد در طول یک قرن گذشته تاریخ کشورمان به نتیجه بزرگ ما را رهنمون مى‌سازد”
“99 سال پیش در چنین روزى در سال 1286، کشورمان که توسط قواى متجاوز اشغال شده بود میان 3 کشور اشغالگر تقسیم شد. شاه وقت ایران تا یک هفته اساسا از این موضوع بى‌اطلاع بود. بعدها که جریان را به او خبر مى‌دهند دیدارى با سفر انگلیس ترتیب داده در اعتراض به این اقدام متجاوزین مى‌گوید: شما بد هستید. و به همین اندازه هم بسنده مى‌نماید.”
این واکنش مرعوبانه را در کنار حماسه دفاع مقدس رزمندگان اسلام قرار داده،‌ مقایسه مى‌کنیم و در مى‌یابم که این همت بلند و دل نترس و بى‌باک داشتن نعمت بزرگى است. نعمتى که اسباب عزت در حال و آ‌ینده را براى نسلها در عصرهاى مختلف فراهم نموده آنان را لیاقت جاودانه در دل و ذهن تاریخ ماندن را مى‌‌دهد. نعمتى که در تاریخ معاصر به ملت ایران ارزانى شد تا به خلق حماسه‌اى ماندگار بپردازد. حماسه 8 ساله‌اى که با امداد از الطاف الهى که در رهبرى حضرت امام خمینی(ره)، معنویت و رشادت رزمندگان، ایثار و گذشت خانواده‌ها و تدبیر و مدیریت مدیران و فرماندهان جنگ تجلى یافت تا بواسطه آن ملت ایران توانست از یکى از حساس‌ترین برهه‌هاى تاریخى خود به سلامت، سرافرازى و افتخار عبور نموده، شایستگى تبدیل شدن به الگوهایى براى مقاومت همه جانبه در برابر زیاده‌طلبى‌هاى استکبار را به دست آورد.در این مراسم سردار پاسدار حاج محمد کوثرى در سخنانى به تشریح درسهاى و دستاوردهاى 8 سال دفاع مقدس ملت بزرگ ایران به خصوص در حماسه عملیات بیت‌المقدس و فتح غرورآفرین خرمشهر پرداخت. وى با یادآورى فرازهایى از تاریخ سراسر عزت و آزادگى 8 سال دفاع مقدس گفت: هدف دشمن از تحمیل جنگ، ساقط کردن نظام و در حداقل شکل آن جدا کردن استان خوزستان به عنوان رگ حیاتى کشورمان از ایران اسلامى بود و آنچنان به تحقق این هدف خود امیدوار بود که حتى نقشه‌هاى جعلى نیز درست کرده،‌ اسامى جعلى را نیز بر روى این استان و شهرهاى آن گذاشته بود.
وى گفت: اما دفاع جانانه ملت ایران و مدافعین معدود خرمشهر که فاقد حداقل امکانات و تجهیزات بودند خام بودن خیال دشمن را به اثبات رسانده،‌ غرور و سربلندى را براى این ملت به ارمغان آورد.
سردار کوثرى با یادآورى فرازهایى از حماسه فتح خرمشهر و رشادت رزمندگان در این عملیات اظهار داشت: ما در شرایطى دست به این عملیات زدیم که حتى امکانات براى ترابرى نیروها را هم نداشتیم لذا تعداد کثیرى از نیروها مسافتهاى چند ده کیلومترى را به صورت پیاده طى کردند.
وى درخصوص آثار و برکات رهبرى الهى امام خمینى در طول 8 سال دفاع مقدس گفت: امام خمینى وصل به قدرت لایزال خداوندى بود و چیزها و آینده‌هایى را مى‌دیدند که دیگران از دیدن آن عاجز بودند. زمانى که صدام در اوج قدرت خود به کشورمان حمله کرد و ما از حداقل امکانات براى دفاع از خود بى‌بهره بودیم امام در اوج اطمینان فرمودند: ما سیلى محکمى به متجاوزین خواهیم زد.سردار کوثرى خاطرنشان کرد: امام خمینى منشا همه توفیقات را لطف و امداد خدا مى‌دانستند.
و درست در همین راستا بود که بلافاصله پس از فتح خرمشهر این پیروزى بزرگ را هم از او دانستند.
وى گفت: رزمندگان اسلام هم به پیروى از سیره امام بود که دائم خود را در محضر خدا دانسته در هنگام فتوحات،‌ بسیار مراقب رعایت شعائر بودند.وى گفت: رژیم بعث صدام در آغاز تجاوز به خاک کشورمان داراى 36 میلیارد دلار ذخیره ارزى بود اما در پایان جنگ تحمیلى 90 میلیارد دلار بدهى بالا آورد. اما کشورمان در طول 8 سال دفاع مقدس روى پاى خود ایستاد و با تکیه به خدا و توانمندیهاى درونى خود بدون هیچگونه بدهى به دیگران این برهه مهم را پشت سر گذاشت.
وى با یادآورى اقدام غربیها براى ساخت نیروگاه هسته‌اى براى کشورمان در زمان رژیم گذشته گفت: چگونه است که آن موقع داشتن نیروگاه هسته‌اى را لازم مى‌دانستند اما اکنون در برابر دستیابى ملت ایران به این حق مسلم خود مقاومت مى‌کنند؟
سردار کوثرى با اشاره به توانائیهاى علمى جوانان کشور عزیزمان گفت: موفقیتهاى امروز جوانان در دستیابى به دانشهاى روز نتیجه وتبلور حماسه‌هایى چون فتح خرمشهر است چرا که در آن حماسه‌ها بود که جوانان ما قدرت خود براى دستیابى به قله‌هاى افتخار و پیروزى در عرصه‌هانى مختلف را ثابت کردند و اگر آن روز آنها در برابر دشمن کوتاه آمده و ناتوانى خود براى غلبه بر دشمن را اعلام مى‌کردند امروز نیز آن ناتوانائیها در سایر عرصه‌ها تداوم مى‌یافت.
سردار کوثرى گفت: از امام آموخته‌ایم که به کسى زور نگفته و ظلمى در حق هیچ‌ کس روا نداریم، اما اگر به ما تعرضى بشود تا آخرین قطره خون خود ایستادگى خواهیم کرد.
وى با تاکید بر بیان بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران مبنى بر حتمى بودن فتح سنگرهاى کلیدى جهان توسط اسلام،‌ قدرت پوشالى استکبار در برابر قدرت حق و حقیقت را بسا ناچیز و کم اهمیت دانست.خاطرنشان مى‌شود در ایام گرامیداشت سالروز آزادسازى خرمشهر همچنین بسیجیان با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) و نیز زیارت قبور مطهر شهداى گمنام بر فراز ارتفاعات کلکچال با آرمانهاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران و شهیدان 8 سال دفاع مقدس تجدید میثاق نمودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات