تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۸۳۱۹۰

تحرکات غرب در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه علیه ایران


نمایندگان فرانسه و آمریکا در سازمان ملل ابراز امیدواری کردند تا شورای امنیت بتواند هفته جاری پیش نویس قطعنامه ای الزام آور که از ایران می خواهد تمام فعالیتهای غنی سازی را متوقف کند ، تصویب نماید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، ژان مارک دولاسابلیر نماینده فرانسه که ریاست ماه جولای شورای امنیت را برعهده دارد ، درباره نشست روز پنج شنبه گروه « 1 +5 » درباره پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی گفت : « در این نشست غیررسمی نمایند گان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به پیشرفتهایی رسیدند.
وی افزود : « ما هنوزتمام مسائل را حل و فصل نکردیم اما مطمئن هستیم که هفته جاری ما چنین کاری را انجام خواهیم داد و امیدوارم ما هفته جاری این قطعنامه را به تصویب برسانیم » .
گروه « 1 +5 » دوردیگری از مذاکرات غیررسمی برگزار کردند که در آن هیچ نشانه ای از اتفاق نظر روی پیش نویس بازنگری شده قطعنامه ای که فرانسه روز پنج شنبه به نمایندگی از انگلیس و آلمان درباره برنامه هسته ای ایران در میان اعضای شورای امنیت توزیع کرد ، مشاهده نشد.
جان بولتون نماینده آمریکا درسازمان ملل که پیشتر گفت دولتش به وی دستورداده است که هفته جاری برای تضمین تصویب قطعنامه ضد ایرانی درشورای امنیت تمام تلاش خود را به کار گیرد ، نیز خاطرنشان کرد : « من تصور می کنم ما باید تلاش کنیم تا این قطعنامه اوایل هفته جاری به تصویب برسد » .
متنی که اروپا ارائه داده است یک نسخه اصلاح شده پیش نویسی است که هفته گذشته نمایندگان گروه « 1 +5 » در سازمان ملل متحد در آن به چانه زنی پرداختند.
در این پیش نویس آمده است که ایران باید تمام فعالیتهای مرتبط به غنی سازی و بازفرآوری از جمله ، تحقیقات و توسعه را به حال تعلیق درآوده و این امر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راست آزمایی شود و ساخت راکتور آب سنگین (اراک ) به حال تعلیق درآید.
دراین متن که در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است به بندهای 39 و 40 فصل 7 منشور سازمان ملل استناد شده و در آن تدابیر موقتی برای پیشبرد اعمال اقدامات شدیدتر مانند تحریمها قید شده است .
در این متن همچنین دررابطه با عدم اطاعت ایران از درخواست توقف غنی سازی اورانیوم آمده است : « که چنین تدابیر اضافی تحت بند 41 فصل 7 ممکن است برای تضمین اطاعت ضروری باشد ، اتخاذ شود » .
در این پیش نویس همچنین از همه کشورها خواسته است که بلافاصله اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال هرگونه قطعات مواد و کالاها و فناوری که می تواند به فعالیتهای بازفرآوری و غنی سازی و برنامه های موشکی بالستیک ایران کمک کند ، اتخاذ نمایند.
بنابراین گزارش ، این پیش نویس جدید شبیه به پیش نویسی است که درماه می درشورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
واکنش روسیه به بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران درباره موضوع هسته‌ای
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران درباره موضوع هسته ای ایران اعلام کرد که موضع گروه « 1 +5 » درباره موضوع هسته ای ایران تغییر نخواهد کرد .
به گزارش خبرگزاری مهر ، میخائیل کامینین دیروز در گفتگو با اینترفاکس درباره بیانیه ایران اظهارداشت : « هیچ ایده و پیشنهاد جدیدی در بیانیه شورای عالی امنیت ایران که از سوی سفارت ایران در روسیه در اختیار ما قرار گرفت ، وجود ندارد که نشان دهد طرف ایرانی آماده تلاش سازنده درباره موضوع هسته ای است » .
وی افزود : « من تائید می کنم که موضع شش کشور آمریکا ، روسیه ، چین ، آلمان ، فرانسه و انگلیس که در پایان نشست وزرای خارجه گروه « 1 +5 » در 12 جولای در پاریس در بیانیه مشترک درج شد ، تغییر نخواهد کرد » .
شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه ای از غرب خواست که از جنجال سازی بر سر برنامه هسته ای ایران اجتناب کند و درباره تصویب قطعنامه ای ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد.
دراین بیانیه ، ایران خواستار حل دیپلماتیک موضوع هسته ایران و ادامه مذاکرات شد.
یک روزنامه‌نگار مقیم آلمان: فشار غرب بر ایران به سبب پافشاری تهران بر حقوق مشروعش است
یک روزنامه نگار عرب با انتقاد شدید از معیارهای دوگانه جامعه بین المللی درباره مسئله هسته ای و اقدامات تبعیض آمیز غرب درباره ایران و مانع تراشی در مقابل دستیابی این کشور به فناوری صلح آمیز هسته ای علت فشارهای غرب بر ایران را به پافشاری این کشور بر حقوق مشروع و مسلم خود دانست .
« احمد محیسن » نویسنده وروزنامه نگارعرب مقیم آلمان در گفتگو با خبرگزاری « مهر » اظهار داشت : با وجود آنکه ما در جهانی زندگی می کنیم که باید مرجع وچارچوب آن مشروعیت وقوانین بین المللی که در سازمان های بین المللی متبلور است ، باشد اما متاسفانه جایی برای این اصل در این جهان نمی یابیم .
وی ضمن انتقاد شدید از عملکرد تبعیض آمیز و دوگانه سازمانهای بین المللی در قبال حقوق هسته ای کشورها می افزاید : درسایه این ساختارنامتعادل ، کشوری همچون ایران را مشاهده می کنیم که بر حق مشروع خود در دستیابی به فناوری صلح آمیزهسته ای پافشاری می کند و اعلام کرده که آماده است ، تحت دقیق ترین معیارهای بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد ، اما به علت آنکه حاضر نیست ، ازحق خود چشم پوشی کند ، مورد شدیدترین فشارها قرارمی گیرد.
وی درمورد پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم با تهران گفت : از دیدگاه من حل و فصل منازعات ازطریق گفتگو بهترین راهبرد است . گفتگو گزینه ناگزیربرای هربحران است ، حتی بحران هایی که منجر به درگیرهای نظامی هم گشته ، دست آخر دو طرف متخاصم برای حل وفصل این منازعه پشت میز مذاکره نشستند.
نویسنده عرب زبان مقیم آلمان تصریح کرد : پس آمریکا باید ازهمان ابتدا وارد مذاکره مستقیم با ایران می شد وازقرار دادن واسطه وطرف ثالث در این ماجرا که منظورم تروئیکای اروپایی است ، خودداری می کرد.
احمد محیسن خاطرنشان کرد : در اینجا نباید فراموش کرد که حضور آمریکا در عراق ، انگیزه بسیار مهمی برای واشنگتن جهت گرایش به سوی مذاکره مستقیم با تهران محسوب می شود. به هرشکل گزینه نظامی علیه ایران گزینه آسانی نیست . این در شرایطی است که تمام منطقه بر روی آتش قرار گرفته است .
وی با اشاره به وابستگی صنایع اروپا به نفت خاورمیانه به ویژه به نفت ایران خاطرنشان کرد که اروپایی ها اجازه وقوع جنگ دراین منطقه وعلیه ایران رانخواهند داد ، زیرا به هرشکل منطقه خاورمیانه دروازه ورود به خانه اروپایی است وهر نوع خشونتی دراین منطقه بازتاب مستقیم خود را بر اروپا می گذارد.
این تحلیلگر به مسئولین جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد تلاش خود را درباره محورجلب پشتیبانی اعضای تاثیرگذاردرجامعه جهانی معطوف کرده وسعی کند آن را به پایگاه حامیان برخورداری تهران از فناوری صلح آمیز هسته منتقل کند.
به اعتقاد محیسن ، امکان اعمال تحریم علیه ایران وجود ندارد ودرصورت انجام نیزآن کارایی بالارا نخواهد داشت زیرا درصورت انجام این مهم نفت نیزباید شامل آن شود که دراین صورت اروپاییها وغرب باید به فکر تامین کنندگان دیگری برای این ماده محدود برای خود باشند ، پس سیاستگذاران جمهوری اسلامی که تاکنون موفق شده اند به هدف های متعددی دراین راستا دست یابند ، بهتر است به استقامت خود در این چارچوب ادامه دهند ، زیرا راهی جز این در مقابل آن وجود ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات