تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۹۰۰۰۴
راه‌حل پیشنهادی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

مالیات‌های سبز


سرمایه - گرم شدن زمین همچون جنگ جهانی دوم یا یک رکود سراسری و عظیم، اقتصاد جهانی را نابود خواهد کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس این مهم‌ترین مطلب یک گزارش انگلیسی خطاب به دولت این کشور است که دیروز دوشنبه، هشتم آبان منتشر شد.
گوردون براون، رییس خزانه‌داری انگلستان مسوولیت تهیهء این گزارش را برعهده داشته است.
تونی‌بلر، نخست‌وزیر انگلیس هنگام ارایه و معرفی این گزارش اعلام کرده که تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین تولید ناخالص ملی در سراسر جهان را بین پنج تا 20 درصد متاثر خواهد ساخت.
او گفت که برای کاهش حجم دی‌اکسید کربن تولید شده نیازمند یک تصمیم جسورانه و قطعی هستیم.
در این گزارش آمده که افزایش دمای زمین از زمان حکومت جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا (که از پذیرش پیمان کیوتو نیز سرباز می‌زند) روند تندتری به خود گرفته است.نویسندهء این گزارش سرنیکولاس استرن، اقتصاددان، هزینه‌های کنونی برای مقابله با افزایش گازهای گلخانه‌ای را معادل یک درصد تولید ناخالص ملی سالانهء جهانی عنوان کرده است. این اقتصاددان گفت که مدارک نشان می‌دهد که چشم‌پوشی از تغییرات آب و هوایی سرانجام باعث نابودی رشد اقتصاد جهانی خواهد شد. او همچنین اعلام کرد این آسیب‌ها نتایجی همچون دوران رکود اقتصادی اوایل قرن بیستم را در پی خواهد داشت.
بلر گفت که دانشمندان به اتفاق معتقدند که جهان در حال گرم شدن است که عامل اصلی این تغییر آب و هوایی هم انتشار روزافزون گازهای گلخانه‌ای است.
بلر افزود:«شکی نیست که دانشمندان درست می‌گویند و طبیعتاً نتیجهء آن یک مصیبت واقعی است که زمین ما را در برخواهد گرفت این مصیبت در افسانه‌های علمی گذشتگان رخ نداده، بلکه در زمان حیات ما اتفاق خواهد افتاد.» بلر افزود مگر این‌که ما همین حالا دست به کار شویم.
مطابق توافق‌نامهء 1997 «کیوتو»، 35 کشور صنعتی تصمیم به کاهش گازهای گلخانه به پنج درصد کم‌تر میزان آن در سال 1990 در جو زمین و پیش از سال 2012 گرفته‌اند. سازمان ملل متحد اعلام کرد که در این مدت کشور آلمان توانسته از سال 1990 تا 2004، 17 درصد انتشار این گازها را کاهش دهد، انگلستان 14 درصد و فرانسه تنها یک درصد کاهش انتشار این گازها را داشته است. در نهایت و در مجموع 41 کشور صنعتی در این مدت 4/2 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را داشته‌اند و بسیاری از این کشورها اقدامی جدی در این زمینه نداشته‌اند.
در گزارش براون آمده که اروپا برای جلوگیری از مصیبت پیش‌رو باید تا پیش از سال 2020، 30 درصد و تا قبل از سال 2050، 60 درصد از میزان موجود انتشار گازهای گلخانه‌ای بکاهد.
در انگلستان دولت در حال تدوین «مالیات‌های سبز» برای تامین هزینه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای است. این مالیات‌ها بر روی خدمات هوایی، سوخت و وسایل حمل و نقل آلاینده وضع خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات