تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۹۳۶۳۰

گزارش فارس از نقض حقوق بشر و شهروندی در اردن


به گزارش خبرگزاری فارس، حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان در اردن همواره حلقه مفقوده محسوب می شود و سازمان های حقوق بشر چه در داخل اردن و چه در خارج آن همواره نسبت به این مساله هشدار داده اند.
از جمله مواردی که باعث انتقاد شدید مدافعین حقوق بشر در اردن می شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- گرفتن گذرنامه ، کارت های ملی و شماره ملی شهروندانی که با کرانه باختری رود اردن وسرزمین های اشغالی در ارتباط بوده اند.
- برخورد منفی با حقوق کودکان و ادامه نادیده گرفتن حقوق اولیه کودکان بی سرپرست و افزایش تعداد کودکان کار در کنار بی توجهی موسسات مسوول در این زمینه.
- افزایش تعداد زنان بی سرپرست و بی توجهی دولت و نهادهای ذیربط به این مساله و شیوع پدیده تکدی گری و رسوایی اخلاقی در میان زنان بی سرپرست اردنی.
- افزایش میزان مجازات اعدام در اردن و این درحالی است که قانون مجازات اردن صریحا اشاره دارد که مجازات اعدام تنها در امور جنایی و مجازات های بزرگ قابل اجراست.
- افزایش روز افزون شکنجه در بازداشتگاه ها و زندان های اردن که این امر باعث شده تعداد شکایت هایی که از ادارات امنیتی و مراکز پلیس تقدیم دادگاه های اردن می شود روز به روز افزایش می یابد.
- نادیده گرفتن حقوق معلولان و از کار افتادگان و عدم توجه دولت و مراکز مرتبط به این قشر از جامعه.
- افزایش میزان خودکشی در اردن (400 فقره در سال در جامعه ای با جمعیتی کمتر از هفت میلیون نفر) که نشان از شرایط اجتماعی نامناسب و نقض حقوق بشر دارد.
- افزایش چشمگیر مواد مخدر در طی سال های اخیر و شیوع روز افزون این پدیده در میان جوانان اردنی.
- بالا رفتن میزان شکایت های نقض حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دادگاه ها و دادسراها.
- عدم رسیدگی مطلوب به شکایات شهروندان اردن توسط دادگاه های این کشور
- عدم وجود فضای مناسب جهت انجام فعالیت های سیاسی و حزبی
- برخورد شدید و منفی با اسلامگرایان و ممانعت از فعالیت های اجتماعی و مذهبی آنان
- نقض حقوق زندانیان و بازداشت شدگان از جمله سال ها حبس بدون محاکمه، بازداشت و شکنجه های طولانی مدت پیش از تحویل به دادستان و ممانعت از ملاقات با خانواده.
در همین راستا مرکز حقوق بشر اردن به تازگی مجموعه ای از وکلای داوطلب را در استان های مختلف اردن به کار گرفته تا شکایات مردم این کشور را از نقض حقوق بشر دریافت کنند.
مرکز حقوق بشر اردن در سال 2003 میلادی تاسیس شده و مسئولیت رسیدگی به گزارش های مردمی و شکایات آنان پیرامون نقض حقوق بشر را دارد.
در پایان سال 2008 میلادی نیز وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود پیرامون حقوق بشر به نقض موارد زیادی در زمینه حقوق بشر در اردن اشاره کرده بود که مسوولان اردنی با ابراز خشم از این گزارش ادعا کردند که این گزارش موثق و مستند نیست.
چه گزارش وزارت خارجه ایالات متحده پیرامون حقوق بشردر اردن صحت داشته باشد و یا خیر ، واقعیت این است که کشور اردن در سایه پادشاهی "عبدالله دوم " هر روز شاهد موارد زیادی از نقض حقوق بشر و شهروندی است و به دلیل فضای سنگین و تاریک دیکتاتوری در این کشور، شهروندان اردنی جرأت اعتراض به قوانین را ندارند و ترجیح می دهند به جای افتادن در گرداب زندان و بازجویی و محرومیت از حقوق شهروندی و... لب از گفتار حقایق و شکایات فروبندند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات