تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۹۶۸۴۹

آمریکا و مداخله در لبنان


حسن هانی‌زاده - کارشناس خاورمیانه
گروه سیاسی: جفری ویلتمن، سفیر آمریکا در بیروت در یک اقدام مداخله جویانه و خارج از عرف دیپلماتیک، احزاب سیاسی لبنان را به کارشکنی در برابر دولت فؤاد سینیوره متهم کرد. سفیر آمریکا در ملاقات با میشل عون، رئیس جریان ملی آزاد لبنان هشدار داد که احزاب و جریانهای سیاسی نباید از دولت فعلی لبنان انتقاد کنند.
هشدار سفیر آمریکا به احزاب لبنانی و دعوت از رهبران این احزاب برای حمایت ازدولت فؤاد سینیوره، نشان می دهد که آمریکا کشور لبنان را به عنوان ایالت پنجاه و یکم خود تلقی می کند.
به نظر می رسد آمریکا و برخی متحدان این کشور پس از شکست مفتضحانه اسراییل در جنگ 33 روزه، در صدد اجرای طرح جدید سیاسی خود در لبنان هستند. این طرح در برگیرنده حذف سیاسی و فیزیکی رهبران احزاب مستقل اسلامی و ملی لبنان و تقویت رهبران احزاب همسو با سیاستهای آمریکا می باشد.
با اینکه عملکرد دولت فؤاد سینیوره در طول سالهای اخیر بویژه در طول دوران جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه ملت لبنان مورد انتقاد بسیاری از احزاب مترقی این کشور قرار گرفته اما برخی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای با وجود مخالفتهای مردمی در تلاش هستند تا این دولت را حفظ کنند.
میشل عون که از رهبران احزاب سیاسی مارونی لبنان است به دلیل ضعف مواضع دولت، در جنگ 33 روزه اسراییل، خواسته یا ناخواسته در کنار حزب‌الله لبنان قرار گرفت زیرا این احساس در رهبران جریان ملی آزاد لبنان به وجود آمد که دولت فؤاد سینیوره بیش از اینکه بر پشتوانه ملی تکیه داشته باشد، چشم به حمایتهای سیاسی خارجی دوخته است.
طبیعی است همسویی سیاسی حزب‌الله و جریان ملی آزاد لبنان خوشایند آمریکا و غرب و برخی جریانهای سیاسی داخل لبنان نیست، و به همین دلیل آمریکا در صدد تقویت سایر جریانهای موافق دولت سنیوره بر آمده است.
سفر اخیر ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه به نیویورک و دیدار وی با نمایندگان آمریکا و انگلیس در سازمان ملل در چارچوب تلاشهای آمریکا و غرب برای سپردن نقش فعالتری به احزاب همسو با آمریکا و اسراییل قرار دارد.
جنبلاط که یکی از رهبران طایفه دروزیهای لبنان به شمار می آید در تصویب قطعنامه 1559 نقش مهمی ایفا کرد.
به موجب این قطعنامه نیروهای سوریه پس از 30 سال حضور در لبنان، ناچار شدند خاک این کشور را ترک کنند.همزمان با حمله اسراییل به جنوب لبنان، ولید جنبلاط و نیز سمیر جعجع رئیس حزب فالانژهای لبنانی به دلیل مواضع غیراصولی و سکوت آنان در برابر جنایتهای اسراییل و نیز خروج پیروزمندانه حزب‌الله از میدان نبرد در انزوای سیاسی قرار گرفتند.
با این حال، بار دیگر آمریکا و برخی کشورهای منطقه تلاش می کنند تا از وجود جنبلاط و جعجع برای جبهه گیری علیه جریان میشل عون و حزب‌الله استفاده کنند. به همین دلیل آمریکا سریعاً نسبت به هشدار اخیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و میشل عون به دولت فؤاد سینیورهاز خود واکنش نشان داد.
نصرالله در هفته اخیر در گفتگو با تلویزیون لبنانی المنار خواستار تشکیل دولت وحدت ملی شد و تأکید کرد که اگر دولت سینیوره به خواست و اراده ملت لبنان گردن ننهد حزب‌الله ناچار خواهد شد تا از طریق یک سلسله اعتراضهای مدنی و دمکراتیک، فؤاد سینیوره، نخست وزیر لبنان را به قبول تشکیل یک دولت فراگیر وادار سازد. پس از آن، آمریکا ادعا کرد که ایران و سوریه در صدد هستند تا از طریق حزب‌الله با دولت فؤاد سینیوره مقابله و این دولت را سرنگون نمایند.
اکنون لبنان شرایط دشواری را پشت سر می گذارد زیرا پیروزی ملت لبنان در جنگ 33 روزه نیازمند دولتی است که بتواند دستاوردهای این پیروزی را به دور از گرایش به قدرتهای خارجی حفظ کند زیرا به تعبیر مردم لبنان، اگر چه اسراییل با مقاومت دلیرانه حزب‌الله شکست نظامی سختی را متحمل شده اما تلاش می کند تا به تدریج عرصه سیاسی لبنان را برای ورود مجدد و حضور سیاسی در این کشور آماده سازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات