تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۹۹۱۴۵
«لاوروف» وزیر خارجه روسیه:

غرب درباره ایران هذیان‌گویی می‌کند


وزیر خارجه روسیه گفت : در غرب نوعی سوظن شدید وجود دارد که همچنان ادامه طرز فکر دوران جنگ سرد است. 
وی گفت : غرب در باره ایران هذیان می گوید. سرگئی لاوروف با اشاره به امریکا تاکید کرد اگر کشوری بخواهد طرز فکرش را بر جهان تحمیل کند و بگوید یا شما با ما هستید یا بر ضد ما ، حرف بی معنایی زده است و این مزخرف است .
وی تصریح کرد فضای میان روسیه و غرب به گونه ای که می خواهیم نیست و روسیه مسئولیتی در قبال این تنش ندارد.
لاوروف همچنین با متهم کردن غرب به ایجاد سوظن و بدگمانی شدید علیه ایران اعلام کرد : باید به ایران اجازه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای داده شود.
بر پایه گزارشهای دریافتی ، در آستانه برپائی اجلاس « 1 +5 » در لندن ، تهران بار دیگر بر تغییرناپذیر بودن مواضعش درخصوص عدم توقف غنی سازی تاکید کرد.
جمهوری اسلامی ایران ، در پی اعلام پیش نویس طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا که قرار است روز چهارشنبه هفته جاری در لندن مورد بحث و بررسی شش جانبه قرار گیرد و طبق مفاد این طرح پیشنهادی ، از ایران خواسته شده تا دست از غنی سازی اورانیوم بکشد تا از برخی تشویق ها بهره مند گردد ، بار دیگر مقامات کشورمان با رد این درخواست ، بر پایبندی ایران به مقررات ان . پی . تی که فعالیت های صلح آمیز هسته ای را حق مسلم همه کشورها از جمله ایران می داند ، اصرار و پافشاری کرده و تصریح نمودند که از حق مسلم خود کوتاه نخواهند آمد.
در همین رابطه کوفی عنان ، صدراعظم آلمان و وزیر خارجه این کشور و برخی دیگر از کشورهای اروپایی دست به تحرکات دیپلماتیک زده اند تا با فضاسازی علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران ، کشورهای چین و روسیه را متقاعد به مخالفت بابرنامه هسته ای ایران و اعمال تحریم نمایند.
در همین رابطه « اشتاین مایر » وزیر خارجه آلمان از کشورهای منطقه خلیج فارس خواسته است تا علیه فعالیت های هسته ای ایران موضعگیری کنند.
متکی: حتی در صورت بازگشت پرونده به آژانس، ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند
وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد حتی اگر پرونده هسته ای ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی برگشت داده شود ، ایران روند غنی سازی را متوقف نخواهد کرد.
به گزارش فارس ، منوچهر متکی ، وزیر امورخارجه ایران ، دیروز با رد آنچه « جدیدترین نظریه برای حل بن بست هسته ای ایران » نامیده شده است ، گفت : حتی اگر پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت به آژانس برگشت داده شود ، تهران حاضر به توقف غنی سازی نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از شهر کویت ، وی در گفتگو با خبرنگاران در کویت گفت : « ایران از تعلیق مذاکرات شورای امنیت حمایت می کند اما تعلیق فعالیت های هسته ای ، فراتر از حقوق مشروع ما بوده و جز « ان . پی . تی » نیست . »
این گزارش به نقل از منابع دیپلماتیک می افزاید : پنج عضو دایم شورای امنیت همراه آلمان درحال بررسی لغو مداخله شورای امنیت در پرونده هسته ای ایران در صورت تعلیق غنی سازی هستند.
این منبع افزود : « آنها همچنین درحال بررسی تحریم های جمعی همراه تهدید به استفاده از زور درصورت تمکین نکردن ایران هستند. »
سخنان متکی در پایان سفر کوتاه وی به کویت و دیدار با شیخ صباح الاحمد الصباح ، رهبر کویت بیان شد.
شایان ذکر است آقای آصفی سخنگوی وزارتخارجه کشورمان نیز دیروز طی گفتگویی با خبرنگاران به گروه « 1 +5 » توصیه کرد که واقع بین بوده و حق ایران را در غنی سازی اورانیوم به رسمیت بشناسند.
یک سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس: تضمینی برای پیشنهاد ارائه رآکتور آب سبک به ایران وجود ندارد
این درحالی است که یک سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس به خبرگزاری رویترز گفت : « هیچ تضمینی برای پیشنهاد ارائه رآکتور آب سبک به ایران وجود ندارد! »
به گزارش خبرگزاری فارس ، این سخنگو که نامش ذکر نشده تصریح کرد : صحبت علنی درباره محتوای پیشنهادهای اتحادیه اروپا به ایران هنوز زود است .
وی افزود : « فراهم کردن احتمالی یک رآکتور آب سبک برای ایران هنوز درحال بررسی است . »
« نیکلاس برنز » ، معاون وزیر امورخارجه آمریکا نیز به رویترز گفت : « ما هنوز درحال بررسی این پیشنهادها هستیم و هنوز درباره موضع خود تصمیم گیری نکرده ایم . »
دیپلماتهای اتحادیه اروپا گفتند واشنگتن درباره ایده پیشنهاد رآکتور به ایران احساس ناراحتی می کند و نمی خواهد از کنگره بخواهد شرکت های اتحادیه اروپا را از مجازات هایی که آمریکا به دلیل تعامل هسته ای با ایران در نظر گرفته ، معاف کند.
قرار است طرح جدید اتحادیه اروپا که توسط سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان تهیه شده روز چهارشنبه هفته جاری با شرکت این کشورها و آمریکا ، روسیه و چین در لندن بحث شود.
سه کشور اروپایی در پیش نویس پیشنهاد خود به ایران در اقدامی متناقض درحالی که بر حق غیرقابل انکار تهران در دستیابی به انرژی هسته ای تاکید کرده اند اما خواستار تعلیق همه فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری این کشور شدند.
براساس نسخه ای از پیش نویس پیشنهاد اروپا به ایران ، اتحادیه اروپا از قدرتهای جهان خواسته است به صنعت هسته ای و دیگر صنایع ایران درصورت توقف غنی سازی اورانیوم این کشور کمک کنند.
در این متن همچنین از چین و روسیه خواسته شده به تحریم ایران از جمله تحریم تسلیحاتی این کشور بپیوندند.
در این پیشنهاد آمده است ، اگر ایران گامهایی را برای تضمین اینکه به ساخت سلاح هسته ای مبادرت نمی کند ، بردارد قدرتهای جهان باید از ساخت چندین رآکتور آب سبک در ایران ، ایجاد یک بانک سوخت هسته ای و حتی برداشتن محدودیتها از خرید هواپیماهای تجاری آمریکا از سوی ایران حمایت کنند.
صدراعظم آلمان برای حل مساله هسته ای ایران دست به دامن چین می شود
« انگلا مرکل » صدراعظم آلمان در سفر این هفته خود به چین از این کشور خواهد خواست تا تلاشهای خود را برای حل مساله انرژی هسته ای ایران دوچندان کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین ، قرار است صدراعظم آلمان در سفر این هفته خود به پکن از غول جدید اقتصادی دنیا بخواهد برای ثبات جهان مسئولیت بیشتری را تقبل کند و تلاشهای بیشتری بمنظور حل و فصل پرونده هسته ای ایران و « مسائل حساس » افریقا مبذول دارد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع گفت که « چین در زمینه های اقتصادی چه در ایران و چه در سودان بسیار فعال است » و می تواند نقش سیاسی ایفا کند.
خاطرنشان می شود که پکن همانند مسکو با اعمال تحریم اقتصادی مورد نظر اروپا بر ضد ایران مخالف است .
« کوفی عنان » با نخست وزیر چین درباره مساله هسته ای ایران گفت وگو می کند
« کوفی عنان » دبیرکل سازمان ملل امروز در پکن ضمن دیدار با « ون جیا بائو » نخست وزیر چین باوی درباره مساله هسته ای ایران گفت وگو می کند.
دبیرکل سازمان ملل که در ادامه سفر دوره ای خود به آسیا روز شنبه وارد چین شد ، با « هوجین تائو » رئیس جمهوری این کشور نیز مساله هسته ای ایران را مورد بررسی قرار داد.
رسانه های چین دیروز اعلام کردند که در دیدار « عنان » با « ون » نیز مساله هسته ای ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت .
جزئیات مذاکرات دبیرکل سازمان ملل و رئیس جمهور چین درباره مساله هسته ای منتشر نشد ، اما مقامات چین و « عنان » بر حل مساله هسته ای ایران از راه مذاکرات مسالمت آمیز تاکید دارند.
پکن با توسل به تحریم و زور برای حل مناقشات در جهان موافق نیست و آن را رد می کند و تاکید دارد مساله هسته ای ایران باید از راه دیپلماتیک و مذاکره هرچه زودتر حل شود.
الشرق الاوسط : نشست لندن برای واداشتن ایران به پذیرش پیشنهادهای اروپا برگزار می‌شود
برخی منابع اعلام کردند نشست پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در لندن برای توافق بر سر شکل نهایی و رسمی پیشنهادهای اروپا و واداشتن ایران به پذیرش آن است .
به گزارش خبرگزاری فارس ، برخی منابع فرانسوی به روزنامه فرامنطقه ای « الشرق الاوسط » گفتند ، نشست روز چهارشنبه این هفته پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در لندن ، با دو هدف برگزار می شود; یکی توافق بر سر شکل نهایی و رسمی پیشنهادهای اروپا به ایران و دستیابی به موافقت آمریکا ، چین و روسیه با این پیشنهادها و دیگری بستن راه بر ایران در توجیه رد این پیشنهادها.
این منابع گفتند : « اگر ایران واقعا برای دستیابی به فناوری مسالمت آمیز هسته ای با هدف تولید برق تلاش می کند ما به این کشور پیشنهادی می دهیم که نمی تواند آن را رد کند. »
این منابع همچنین از آمادگی فرانسه ، آلمان و انگلیس برای دادن پیشنهاد مشارکت در برنامه هسته ای ایران و کمک به تهران برای دستیابی به فناوری هسته ای و ساخت تاسیسات آب سبک خبر دادند.
در صورت توافق شش کشور شرکت کننده در نشست لندن ، این پیشنهادها اروپایی خواهد بود اما حمایت و توجه همه آنها از جمله واشنگتن را به همراه خواهد داشت و تنها نکته ای که باقی می ماند این است که این شش کشور شرطی اولیه و اساسی برای عملی شدن این پیشنهادها تعیین کرده اند و آن اینکه ایران غنی سازی اورانیوم و همه فعالیت های هسته ایش را متوقف کند و به توافقنامه پاریس عمل کند.
واشنگتن پست : ایران می تواند اوضاع را برای آمریکا پیچیده تر کند
تحلیلگران یک بار دیگر با یادآوری پیامدهای ناگوار اقدام نظامی علیه ایران برای آمریکا هشدار دادند که چنین اقدام تحریک آمیزی اوضاع را برای واشنگتن پیچیده تر می کند و به نفع آمریکا است تا این گزینه بیهوده را کنار بگذارد.
روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت : « از زمانی که آمریکا اولین و کوچکترین اقدام نظامی خود را علیه تاسیسات هسته ای ایران ترتیب دهد ، آمریکا وارد جنگ با ایران خواهد شد. »
« استفان سیمون » و « ری تاکیه » کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیل خود هشدار دادند : « در این صورت آمریکا باید منتظر همه گونه اقدامات تلافی جویانه ایران در هر جایی باشد که نشان از تاسیسات آمریکا را دارد » .
واشنگتن پست خاطرنشان می کند که پرحادثه ترین صحنه نمایش در مراحل اولیه جنگ آمریکا و ایران ، عراق خواهد بود.
به ادعای این روزنامه ، از زمان براندازی رژیم صدام ، ایران نفوذ نظامی ، سیاسی و مذهبی خود را در عراق تقویت کرده است و حضور قابل ملاحظه ایران در عراق سبب می شود تا ایران از آن به عنوان اهرمی در بن بست هسته ای با واشنگتن استفاده کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی: مجلس و دولت ایران طرح جدید اروپا را نمی‌پذیرند
در همین حال « امین زاده » عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : طرح پیشنهادی اروپا از سوی دولت ، مجلس و مردم قابل پذیرش نیست .
وی افزود : در طرح جدید اروپا نکات جدیدی وجود ندارد که بتوان به آنها استناد کرد.
نماینده تهران تصریح کرد پیشنهاد قبلی اروپا در قالب طرح جدید تنها نام مشوقها را به خود گرفته که در حقیقت نوعی غیرمشوق است .
وی با اشاره به اینکه در پیشنهاد جدید اروپا مانند سابق توازن رعایت نشده است ، اظهار داشت : تنها می خواهند حقوق هسته ای ما را سلب کنند که این مساله پذیرفتنی نیست .
وی درخصوص پیشنهاد اروپا مبنی بر راه اندازی تاسیسات آب سبک به جای تعلیق غنی سازی گفت : کارشناسان سازمان انرژی اتمی باید در این باره نظر بدهند که آیا توازن بین این دو برقرار است یا نه
وزیر خارجه اندونزی: تحریم‌های آمریکا و اروپا بر ضد ایران محکوم به شکست است
وزیر خارجه اندونزی گفت : تحریم های آمریکا و اروپا برضد ایران باهدف وارد کردن این کشور به کنار گذاشتن برنامه هسته ای با شکست روبرو خواهد شد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز از مدفورد در ایالت ماساچوست آمریکا ، حسن ویرایودا گفت : ایران کشوری نیست که به سادگی در برابر تحریم تسلیم شود. وی گفت : تحریم ایران بی فایده است .
وزیر امورخارجه اندونزی پس از دیدار خود در واشنگتن با کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا این اظهارات را بیان کرد.
وی افزود : در سخنان خود با رایس وزیر امورخارجه آمریکا بر سر این مسئله اشتراک نظر داشتیم که پرونده هسته ای ایران از راه دیپلماتیک حل وفصل شود.
تلاش ها در شورای امینت سازمان ملل برای دستیابی به توافق درباره قطعنامه ای که راه را برای تحریم ایران هموار کند در پی مخالفت های چین و روسیه با شکست روبرو شده است .
نخست‌وزیر پاکستان: غرب نباید با زبان زور با ایران صحبت کند
نخست وزیر پاکستان گفت : زورگویی علیه ایران جهان را با مشکل روبرو خواهد کرد.
به نوشته روزنامه « جنگ » ، شوکت عزیز در شرم الشیخ مصر از نهایی شدن قرارداد خط انتقال گاز ایران به پاکستان و هند ، در سال جاری میلادی خبر داد و گفت : روسیه باید برای حل مسئله هسته ای ایران نقش خود را ایفا کند.
وی گفت : پاکستان برای کاهش تنش در این مسئله از روابط حسنه خود استفاده می کند اما میانجی گری نمی کند.
روزنامه بانکوک پست: معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مرده است
روزنامه انگلیسی زبان « بانکوک پست » چاپ تایلند در شماره اخیر خود با درج مقاله ای با عنوان « معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای مرده است » ، قرارداد اتمی آمریکا و هند را موجب بی اعتباری « ان پی تی » دانست .
در این مقاله به قلم دکتر « ایتی آبراهام » آمده است : ان پی تی دیگر فاقد تاثیر و تقریبا مرده است . قرارداد هسته ای آمریکا و هند در فوریه گذشته آخرین امیدها به ان پی تی را در خاک مدفون کرد.
نویسنده مقاله عدم توفیق در جلوگیری از مسلح شدن هند ، پاکستان ، اسرائیل و کره شمالی به تسلیحات اتمی را نشانگر عدم توفیق « ان . پی . تی » ارزیابی کرده است .
این مقاله نتیجه گیری می کند : درسی که از قرارداد هسته ای هند و آمریکا می توان آموخت این است که باید جهان به دنبال جایگزینی برای ان پی تی باشد ، جایگزینی که هیچ کشوری را برای دارا بودن و اشاعه تسلیحات هسته ای استثنا نکند و شرایطی مساوی برای همه کشورها جهت استفاده از انرژی هسته ای ایجاد کند.
فاکس نیوز : موضع آمریکا در قبال ایران تغییر کرده است
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گزارش داد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی فردا برای گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران به واشنگتن می رود.
این شبکه گزارش داد البرادعی در این دیدار با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا و استیون هادلی مشاور امنیت ملی امریکا دیدار خواهد کرد. این درحالی است که گفته می شود آمریکا موضع خود را برای اعمال تحریم بر ضد ایران و یا اقدام احتمالی نظامی نرم تر کرده است . برخی از دیپلماتها این مساله را ناشی از قاطعیت ایران و تاکید بر غنی سازی هسته ای می دانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات