تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۶۶

یادداشت روزنامه ها 27 خرداد


روزنامه کیهان **

پیام ملت در وداع تاریخی با شهیدان

گامی عقب نشستن؟ هیهات مناالذله!

مراسم تشییع پیکر مطهر 270 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس با حضور باشکوه و گسترده اقشار مختلف مردم پایتخت برگزار شد.

سرانجام غواصان آزاد شده از بند زمان و مکان با همراهی صد شهید گمنام شریف، سر دست عشاق الحسین (ع) و ولائیون تشییع شدند و بوی آزادی از بند زخارف دنیا و قسط‌های تحریمی و آب و نان و امان نامه یزیدی ایران را درنوردید.

امروز موظفیم از شور و شعار و شعور مشایعت کنندگان دیروز بنویسیم. ندای انصار الشهداء چه باید باشد؟  خونخواهی حسین (ع) بلند‌تر از هر زمانی در خیابان‌های پایتخت انقلاب مستضعفان جهان بلند شد. نوای یاوران حسین (ع) و فریاد تاریخی فرشتگانی که کنار مضجع نورانی او تا ظهور صاحب‌الزمان (ع) می‌مانند. شعار مشترک مهدی باوران و مهدی یاوران که تشنه انتقام خون شهدای کربلا و ادامه دهندگان راهش  در بیابان‌های طلائیه و فکه و شلمچه و دشت عباس یا دریای اروند و هورالعظیم و دریاچه ماهی و جزیره مجبون و فاو در عطش شهادت طلبی می‌سوزند و استقامت بر چنین مسیری را حاصل جمع حلول نور الهی  از عرش اعلی و عزت حسینی از تربت کربلا بر دل هایشان دارند... شِعارُهُم: یالثارات الحُسَین!

دیروز تهران در تسخیر منتقمین خون حسین (ع)، حیدر امیرالمومنین را به سان پدری انقلابی به دعوت طلبید. «حیدر» لقب شیر شرزه ستبری است که لشکر اسلام به عنوان نماد شجاعت و شکست ناپذیری در جنگ با یهودیان خیبر به امیرالمومنین بخشید و دشمن می‌داند که وقتی جوانان و میانسالان عضو کمیپین فراملی و میلیون‌ها نفری «عاشقان مبارزه با صهیونیست‌ها» چنین ذکری را در مشایعت دلاوران دست بسته کربلای 4 بر زبان جاری می‌کنند، آمار و احتمالات در بورس خوش خیالی ذلت پذیری دولت و ملت ایران بر سر میز مذاکره یا در جنگ با لشکر آخرالزمانی وحوش داعشی چگونه سقوط می‌کند. «هیهات منا الذله» با فراپروتکل الحاقی و بازجویی از دانشمند هسته‌ای مجاهد ایرانی، همخوانی ندارد. هیهات مناالذله به شرط شهادت در گمنامی با دست بسته، هزاران برابر شدید‌تر از تکبیر شیاطین داعشی در استان حضرالموت یمن یا موصل، پایتخت حاکمیت صهیونیست‌ها در عراق موثر است که اگر چنین نبود اوباما برای تغییر نام عملیات آزادسازی الانبار عراق از «لبیک یا حسین» با اضطراب صهیونی به میدان نمی‌آمد.

امروز به برکت ایستادگی و مقاومت الهی ایرانیان، حامیان غواصان آزاده شهید از همیشه در منطقه و فرامنطقه «مبسوط الید»‌تر هستند. باید قصیده‌های سروده شده در وصف بازوان ستبر و سربند «یا زهرا»ی  ابوعزرائیل، این شیعه داعش کش عراقی را بشنوی تا بدانی چرا رزمندگان اسلام عملیات لو رفته کربلای 4 را ادامه دادند و عقب نشینی در لحظه را با پیروزی در آینده، به شرط شهادت در گمنامی تاخت نزدند.

دست جوان ایرانی دیروز در بازوی پیشکسوتان جهاد و شهادت پیچید تا سیاسی‌ترین تشییع جنازه تاریخ انقلاب اسلامی را با حضور همه مردم با هر نوع سلیقه سیاسی و فرهنگی در دفاع از ارزش‌ها و عزت و منافع ملی رقم بزند. بدرقه‌ای که هیچ بعید نیست شعارهای فراملی‌اش در کمپین «پیامی آورده اند» شوری دیگر در انقلاب بحرین بیافریند و با کمپین «آزادی شیخ عیسی قاسم بحرینی» یا «حمایت از شیخ نمر باقر النمر حجازی» در هم آمیزد. خون شهیدی که به فرموده امام خمینی (ره) همه چیزش را برای اسلام فدا کرده، با مرزهای زاده دنیای سرمایه‌داری بیگانه است و هیچ تفاوتی میان کودک جنگاور سنی مذهب غزه یا بچه شیعه استان الشرقیه عربستان قائل نیست. هر که در کمپین صیانت از عزت و آبروی اسلام عضو است با غواصان شهید هم پیمان است. خواه سر میز مذاکرات هسته‌ای مدافع منافع ملی باشد خواه در دانشگاه تهران به مبارزه با غربزدگان مروج لیبرال سرمایه‌داری دست به گریبان، یا حتی در عمق پایگاه هسته‌ای فردو، با نگرانی به کمپین «ما اجازه نمی‌دهیم» ایرانی‌ها در صیانت از دستاوردهای شهدای هسته‌ای خیره شده است.

رمز عملیات بازگشت غرورمندانه غواصان شهید در موقعیت آخرالزمانی فعلی را باید در وحدت و هم‌آوردی قوای همه حامیان عزت و استقلال جمهوری اسلامی ایران زیر پرچم ولایت فقیه جستجو کرد. حماسه‌ای که از 26 خرداد 94، نه دی دیگری در بیعت با شهدا و امام شهدا و خلف صالحش امام خامنه‌ای آفرید. مژده باد بر بصیرت آفرینان ایستاده بر عهد الستی، شکستی دیگر بر دشمنی که ما را به گزینه‌های روی میز خود تهدید می‌کرد و از غواصان شهید دست بسته ایرانی تکی پیش بینی نشده و سهمگین دریافت کرد. لشکر منتقم خون حسین (ع) امروز بیش از هر زمان دیگری در انتظار ندای «یا لثارات الحسین» مهدی (عج) و لبیک گویی است. تربیت چنین دلاوران آخرالزمانی بر جمهوری اسلامی ایران و رهبر شجاعش مبارک باد.

میدان بهارستان دیروز میزبان خانواده شهدا، ایثارگران، مسئولین لشکری و کشوری و دیگر آحاد جامعه بود؛ تشییع پیکر 270 شهید گمنام پس از سخنرانی محسن رضایی از میدان بهارستان به سمت خیابان بهشت، معراج شهدا برگزار شد.

حضور پرتعداد مردم در این مراسم به نحوی بود که تمام ورودی‌های مترو به سمت بهارستان یک طرفه شده بود. به دلیل ازدحام جمعیت، ماشین حامل شهدا امکان ورود به میدان بهارستان را نداشت، به همین دلیل مراسم با تاخیری بیش از یک ساعته آغاز شد. پیش از شروع مراسم نیز، معراج شهدا که ایستگاه پایانی تشییع شهدا بود، مملو از جمعیت شده بود.

جمعیت حاضر در این مراسم یکصدا سرود «کجایید‌ای شهیدان خدایی» را زمزمه کردند. همچنین مداحان اهل بیت با مدیحه سرایی به این مراسم شور خاصی بخشیدند. گروه‌های خودجوش مردمی هم پوسترها و تصاویر شهدا را در بین مردم توزیع مینمودند.

مردم حاضر در مراسم با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی چون «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» و «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده»، « این سند جنایت کدخداست»، «جیب ما پر از وصیت شهداست، پر از مرگ بر آمریکا است» شهدا را تشییع نمودند. همچنین پلاکاردهایی در دست مردم بود که نوشته‌هایی چون «آب خوردن ما وابسته به یا حسین است، نه تحریم»، «با دستان بسته مقاومت کردید، ما با دستان باز چه کردیم؟!»، «سرداران فتح خرمشهرهای سیاسی، شهدا اگر منتظر کدخدا می‌ماندند، خرمشهر الان هم آزاد نشده بود» و ... در آنها درج شده بود.

محسن رضایی: با دست بسته هم تسلیم نخواهیم شد

محسن رضایی با اشاره به مناسبت 26 شهریور و سالگرد شهادت شهید صفارهرندی، امانی، نیک‌نژاد و بخارایی، شهدای معترض به کاپیتولاسیون گفت:مناسبت امروز با حضور این شهدا قرین است. شهدایی که فضای کشور را در این چند وقت کاملا دگرگون کرده‌اند چه در فضای حضوری و کف خیابان‌ها و چه در فضای مجازی، این مردم ثابت‌ کرده‌اند که امروز پیرو راستین این شهدا هستند، در شرایطی که امروز در فضای بین‌المللی ما نیاز به نمایش وحدت و خشم انقلابی داشتیم، این حضور امروز بسیار معنا‌دار است. امروز داعش به 35 کیلومتری بغداد رسیده است و باید از سوی ملت ایران پیامی به آنها داده می‌شد. امروز مردم بی‌پناه یمن در حال بمباران شدن هر روزه هستند و لازم بود که بار دیگر از سوی شهدا فریاد الله اکبری بلند شود و گفته شود که فکر نکنید می‌توانید به حیات ننگین‌تان ادامه بدهید، ما زنده‌ایم.

رضایی ادامه داد: اسامی غواص‌ها را همه خواهید شنید، 175 تن از این شهدا غواصان و خط‌شکنان هستند.همه آنها را شما خواهید شناخت، اما غواصان چه بودند و چه کردند؟ از سال سوم جنگ به این طرف جنگ به بن بست رسید و ما به این نتیجه رسیدیم که جنگ را باید به آب‌ها بکشانیم و نیروی جدیدی به نام غواص‌ها به نیروهای ما اضافه شدند. ما در عملیات والفجر8 با 3000 غواص برای اولین بار به مواضع دشمن حمله کردیم و در عملیات کربلای 4 هم با نیروی کمتری. آنها حساس‌ترین ماموریت خط‌شکنی را برعهده داشتند. یک ساعت قبل از شروع عملیات در تاریکی شب، غواص‌ها از دل سرزمین خودی و تاریکی شب باید به سمت دشمن حرکت می‌کردند. اما مسئله به این سادگی‌ها نبود، غواص‌ها به سمت دشمن می‌رفتند و فقط سرشان از آب بلند بود، اما نور ستارگان هم سطح آب را روشن می‌کرد و دشمن می‌دید که کسانی به سمت آنها می‌آید و واکنش نشان می‌داد. در کربلای 4، ماجرا سخت‌تر هم شده بود. چون دشمن از عملیات والفجر ترسیده بود و نورافکن‌هایی را بر ساحل گذاشته بود و تمام سطح اروند را روشن کرده بود و غواص‌ها در چنین شرایطی رفتند و دل به آب زدند. آنها شجاع‌ترین نیروهای ما بودند. آنها باید مهم‌ترین سنگر دشمن یعنی تیربارها را خاموش می‌کردند و راه را برای نفوذ ما آماده می‌کردند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در این روزها در خلال همه این احساسات پاک ملت ایران که امروز در اینجا به اوج رسیده است، صداهایی هم از اجنبی برخاسته است. همانهایی که می‌گویند درست است که این شهدا مظلومانه شهید شدند اما در خاک عراق چه می‌‌کردند. عجیب است. شما توقع داشتید به متجاوزین گل می‌دادیم و تشویقشان می‌کردیم؟ اگر این غواصان در عمق خاک عراق نمی‌جنگیدند امروز ایران امنیت داشت؟ ما باید دشمن را تعقیب می‌کردیم و تنبیه می‌کردیم. دشمنی که به ایران تجاوز کرده بود و 5 استان ایران را اشغال کرده بود اگر بدون تنبیه و مجازات به خانه خود می‌رفت امروز هر کسی به خود اجازه می‌داد که وارد ایران شود و بگوید مگر با صدام چه کردید که امروز با ما می‌خواهید کنید؟ بنابراین تعقیب متجاوز درسی بود که غواصان ما به دشمن دادند. غواصان ما برای استقلال و پیشرفت کشور جان خود را دو دستی دادند. دست‌هایشان را بستند اما تسلیم نشدند و در مقابل دشمن زانو نزدند. آبادانی و پیشرفت این کشور نیاز به مقاومت و شهادت دارد. و این شعار غواصان بود.

محسن رضایی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:‌ اخیرا شنیدم که می‌گفتند که این شهدا در یک عملیات شکست‌خورده‌ شهید شدند. اگر کربلای 4 شکست خورد چه طور 12 روز بعد ایران بزرگترین عملیات تاریخ جنگ را در همان نقطه انجام داد؟ چرا این حرف‌ها را می‌زنند و انقلاب را تحریف و تخریب می‌کنند؟ چون می‌خواهند راه شهدا و راه مقاومت و ایستادگی و راه شهدا را در کشور کور کنند. اما موفق نمی‌شوند و  امروز همه اعتراف می‌کنند  که ایران لنگرگاه منطقه است.حساب شده جنگ را زیر سوال می‌برند و تخریب و تحریف می‌کنند تا راه شهدا در این کشور ادامه پیدا نکند، اما امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر ایران نبود، این ناامنی‌های اخیر منطقه تمام 500 میلیون مردم منطقه را دربر می‌گرفت. ملتی که فرهنگ و تاریخ و تمدنش می‌تواند به منطقه و جهان کمک کند چرا در مقابلش مزاحمت و کارشکنی می‌شود؟ شهدای ما در یک آزمون سخت تاریخی، برای اولین بار ملت ایران را به سربلندی رساند و زنجیره شکست‌های تاریخی و جدا شدن بخش‌های مختلف از ایران که برای دویست سال ادامه داشت را قطع کردند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران ادامه داد: بنابراین نتیجه می‌گیریم که هم رزمندگان ما و هم بسیجیان ما و هم ارتشیان دلاور ما امروز پای مسیر شهدا ایستاده‌اند. مسیر شهدا هم پرچمداری به نام ولایت دارد، ولی امر مسلمین مثل لنگری کل بار انسجام اقتدار ایران را به دوش دارد و امروز بیش از گذشته با رهبری ایشان در منطقه اقتدار یک ملت مستقل در حال به نمایش گذاشته شدن است.

در این بخش از سخنرانی محسن رضایی، شعارهای «مرگ بر آمریکا» جمعیت حاضر میدان بهارستان را در برگرفت و رضایی نیز با استقبال از این شعار این‌چنین گفت: این صداها را مذاکره‌کنندگان ما که پشت میز روبروی آنها می‌نشینند باید به خوبی بشنوند و بفهمند، این صداها جدی و واقعی است و از عمق دل جوانانی برمی‌خیزد که حاضرند تا آخرین قطره خونشان را فدای استقلال و سربلندی ایران اسلامی کنند.

محسن رضایی ادامه داد: امیدوارم که خبرنگاران خارجی این فریادها را که صدای واقعی ملت ایران است به گوش جهانیان برسانند و بدانند که ملت ایران هیچ‌وقت عقب‌نشینی نمی‌کند و در مسیر امام و انقلاب و رهبری ادامه می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نباید حرف‌های غیرواقعی از سوی ملت ایران نمایش داده شود. نگویند ما آب خوردن نداریم، نگویند کشور محاصره شده است و ما نمی‌توانیم روی پای خود بایستیم. ملت ایران و جوانان ایران و اندیشمندان و نخبگان آنقدر از انرژی و معارف و ایمان و عرفان و معنویت غنی است که تمام دنیا را می‌تواند سیراب کند و به همه دنیا و انسان‌های عالم  کمک کند.

رضایی ادامه داد: از سوی همه رزمندگان دفاع مقدس اعلام می‌کنم که کسی از نجابت ما سوءاستفاده نکند. اگر روزی خشم ملت ایران به جوشش درآید شما یک افسوس تاریخی خواهید خورد. همان‌طور که در جنگ خوردید.پیام ملت ایران این است که ما دوران قاجار و پهلوی را دیگر در این کشور تکرار نخواهیم کرد. سیاست خارجی قاجاری و پهلوی به این کشور برنخواهد گشت. 300 سال عقب‌ماندگی و وابستگی و تجزیه را کنار گذاشته‌ایم. ما با کسی جنگ نداریم اما می‌گوییم حرف منطقی ملت ایران را گوش دهید. ما غنی‌سازی می‌خواهیم در چارچوب اصول بین‌المللی. ما دنبال بمب اتم و جنگ نیستیم، دنبال پیشرفت خودمان هستیم و همین غواصان دست‌بسته ما دارند به شما می‌گویند که اگر دست‌های ما بسته باشد و ما را تیرباران هم کنید ما تسلیم زور و زیاده‌خواهی نخواهیم شد.

رضایی در پایان گفت: از همین جا به همه دنیا اعلام می‌کنیم که ما دنبال حقوق ملت‌ها و انسان‌ها و به دنبال امنیت و آرامش در عین حفظ منافع ملی هستیم. دنبال مقابله با  متجاوزانی که در منطقه هستند از اسرائیل  تا عربستان. ما امروز پرچم امنیت را بلند کرده‌ایم و می‌گوییم تجاوز و تروریسم باید تمام شود. نگویند نیروهای حزب‌اللهی می‌خواهند در این کشور جنگ درست کنند. ما دنبال آرامش و امنیت هستیم اما نمی‌خواهیم با دست باز شرف ما را زیر پا بگذارند و ما را تسلیم کنند. این شهدا ثابت کرده‌اند که ما با دست بسته هم تسلیم نخواهیم شد. دنیا مطمئن باشد، تا رهبری و ولایت فقیه در این کشور هست، تا شهادت طلبی در این کشور هست هیچ کشوری نمی‌تواند به ایران اسلامی حمله کند. پس بنشینید و فکرهای خود را روی هم بگذارید و چه در فتنه داخل کشور و چه تجاوز در خارج کشور، هر کاری می‌خواهید انجام دهید، کمی فکر کنید تا پشیمان نشوید.

این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار گردید به‌طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد و خبرنگاران داخلی و خارجی آن را پوشش می‌دادند.

در پایان، و پس از حدود پنج ساعت تشییع با شکوه، پیکر پاک 270 شهید تفحص شده، در معراج شهدا آرام گرفت تا در روزهای آینده از آنجا به سایر مکانهای درنظر داشته شده تقسیم، تشییع و تدفین گردند.

******************************************************

روزنامه قدس ***

به یاد عروج ۱۷۵ غواص شهید

عطر بوی بهشت از مرزهای شلمچه

قدس آنلاین-ساحل عباسی:امروز دریا دریا اشک به استقبالتان می آیند ای دریا دلان خط شکن ، شما تنها نیستید .بوی بهشت از مرزهای شلمچه با تن خاک آلود شما آمده است چه بوی معطری می دهد این خاکی که بر لباس شما نشسته است بوی بهشت است یا بوی ترنم دستان ابالفضل .

 کاش می شد فهمید در دیار بهشتیان چه کسی گره از دستانتان باز کرد؟ کاش می شد در برابرتان نشست و نگاهتان کرد. آن ساعت چه نجوایی در دل دریاییتان می گذشت ؟شاید با هم زیارت عاشورا خواندید.شاید با هم حسین حسین می کردید .چشمهایتان شوق دیدن چه کسی را موج می زند .دلتان به امید وصال کدام دوست به دریای وصل زده شد؟کاش می شد در محضرتان نشست و از آن ساعت شنید ؟ساعتی که شوق دیدار حسین بن علی اشتیاق چشمهایتان شده بود.آیا امام را صدا می کردید که فرزندانش را حلال کند؟

امروز بر دستهایی تشییع می شوید که ابدیت را در دستهای بسته شما نظاره می کنند .آمده اند تا بهشت موعود شما را با چشم جان ببینند. شاید از رهگذر بوی بهشت پیراهنتان این دلهای آلوده زنگار گرفته از گناه ما کمی سپید شود .

یادتان آمد آن ساعت بر زینب چه گذشت .دستهایتان بسته بود تا قطرات اشکی که از غم قتلگاه سالها بر دلتان مانده بود را در آخرین لحظات  پاک کنید به امید قربت و اجابت...

اجابت چه کلمه آشنایی است درباره شما.شما عین اجابتید. شما حقیقت دعایید. شما تبلور سخاوتید.جانتان سخاوتی بود که بخشیدید این سخاوت را در کدام مکتب عشق آموخته بودید که چنین سخاوتمندانه در کنار هم سالها اسوده بودید به امید اینکه در کنار هم باز هم در کنار هم باشید .نمی دانم آیا غبارروبی از لباس تن هایتان را می پسندید .نمی دانم آیا دوست دارید با همان دستان بسته به خاک بروید؟نمی دانم شما چه می خواهید .شاید دستان بسته اتان را به دستان بریده بر خاک افتاده ابالفضل گره زدید .

آمدید ای دریا سیرتان آسمان باور.کجای دریا برایتان خانه بسازیم که موج ها به قربان نگاهتان بروند .اصلا مگر می شود دست دریا را بست ؟ دریا را مگر می توان خفه کرد؟دیو سیرتانی که دریا را  بستند در اشک چشم مردم امروز غرق می شوند .یقین دارم آن پست باروان دد اندیش در آخرین نگاه شما چال شده اند .نگاهی که تابوت را بر تنشان نشاند شاید شما در خاک خفتید اما دشمن را به خاک نشاندید .

کاش می شد فهمید تن خیستان به کدام گلاب معطر شده است که  بوی کعبه دوست از آن به مشام می رسد .قبل از رفتنتان پیغامی از آن سوی دیار خوبان ندارید؟گوش جانمان آماده نجوای شماست .کاش میشد در محضرتان نشست و از آن آسوده دمی شنید که زهرا به استقبالتان آمد.... امروز دریا دریا اشک به استقبالتان آمده است در دریای رحمت خدا آسوده باشید که رحمت خدا برازنده قامت دریایی شماست.

******************************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

فصل پاک شدن

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان بار دیگر فرا رسیده درحالی که معلوم نیست جان‌های ما برای ورود به ضیافت الهی آماده باشد.

ورود به ضیافت الهی، آدابی دارد که اگر صورت نگیرد امکان ندارد هدفی که خدای متعال در این ماه برای بندگان خود در نظر گرفته، محقق شود. امام خمینی که اهتمام ویژه‌ای برای بار یافتن به ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان داشتند می‌فرمودند: «اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچگونه تغییر پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می‌شود روزه‌ای که از شما خواسته‌اند محقق نشده است».

با این معیار اگر به ارزیابی عملکرد خود در ماه رمضان بپردازیم، به این نتیجه خواهیم رسید که بسیاری از ماها هنوز راه زیادی برای پیمودن داریم تا بتوانیم به ضیافت الهی وارد شویم. خلوص نیت، عمل صالح و بیرون کردن حب نفس و جاه از قلب، شرایط اولیه کسب شایستگی برای ورود به ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان هستند و اگر کسی بخواهد بداند در این ضیافت پذیرفته می‌شود یا نه، باید از وجود این ویژگی‌ها در خود اطمینان حاصل کند درحالی که ما عموماً به آستانه ماه مبارک رمضان که می‌رسیم فقط به این نکته توجه می‌کنیم که آیا از نظر جسمی آمادگی روزه گرفتن داریم یا نه! هوای گرم، شرایط سخت کاری و روزهای طولانی،‌ عواملی هستند که مورد توجه ما قرار می‌گیرند و به چیزی بیش از اینها فکر نمی‌کنیم درحالی که اگر آمادگی‌های نفسی را فراهم کرده باشیم، به راحتی می‌توانیم با تمام عوامل ظاهری کنار بیائیم و کلیه موانع را کنار بزنیم و اطمینان حاصل کنیم که به ضیافت الهی وارد شده‌ایم و راه رسیدن به مقامات معنوی را یافته‌ایم. این جمله عرشی از امام خمینی است که فرمودند: «شما اگر نیت خود را خالص کنید، عمل خود را صالح نمائید، حب نفس و حب جاه را از دل بیرون کنید، مقامات عالیه و درجات رفیعه برای شما تهیه و آماده می‌باشد. مقامی که برای بندگان صالح خدا در نظر گرفته شده، تمام دنیا و مافیها با آن جلوه‌های ساختگی در مقابل آن به قدر پشیزی ارزش ندارد.»

در جامعه ما با توجه به رقابت‌های سیاسی احزاب و جناح‌ها، کسب آمادگی برای ورود به ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان بسیار دشوار است. این دشواری در سال جاری نسبت به سال‌های دیگر به دلیل نزدیک بودن ماه رمضان به انتخابات مجلس شورای اسلامی، مضاعف است، زیرا احزاب و جناح‌ها درصدد کسب کرسی‌های مجلس هستند و به همین دلیل، فرصت ندارند به کسب آمادگی برای ورود به ضیافت الهی بیاندیشند. در این ماه رمضان، اگر ضیافت‌های سیاسی، جای ضیافت الهی را بگیرند، به عید فطر که برسیم به این نتیجه خواهیم رسید که حتی یک روز هم به مهمانی خدا راه پیدا نکرده‌ایم! سیره امام خمینی در ماه مبارک رمضان، که درها را به روی خود می‌بستند و غیر از ضروری‌ترین امور کشور بقیه را به بعد موکول می‌کردند، باید برای اصحاب قدرت و اصحاب رقابت‌های سیاسی، درس و سرمشق باشد. امام، اهل انزوا نبود و حتی عرفان را بر عرصه اجتماع و سیاست حاکم کرد و از ترکیب این مجموعه،‌ ناب‌ترین روش کشورداری را به جامعه انسانی، که از آلوده شدن سیاست به عوارض پست خواهش‌های مادی و دنیاخواهی رنج می‌برد، عرضه کرد.

بنابر این، اگر به سیره امام عمل کنیم، ماه مبارک رمضان را می‌توانیم به ماه پاکسازی جامعه از قدرت طلبی‌های نفس پرستانه و تفرقه و دعواهای دنیاخواهانه تبدیل کنیم و هنگامی که به عید فطر می‌رسیم مطمئن باشیم که به عنوان مهمان خدا وارد روزی می‌شویم که برای جامعه اسلامی ما واقعاً عید است.

مساجد، منابر و بلندگوهای وعظ و خطابه و مداحی‌ها و سخنرانی‌ها و خطبه‌های جمعه در ماه مبارک رمضان باید از ورود به رقابت‌های قدرت خواهانه منزه باشند. همه می‌توانند مردم را به حضور پرشور در پای صندوق‌های رای که مایه تقویت نظام است تشویق کنند، اما ورود آنان به عرصه حمایت از این جناح و عیب جوئی از آن جناح، سم مهلکی است که جایگاه مهم و تاثیرگذار مسجد و منبر و جمعه و جماعت را از اعتبار می‌اندازد. اینکه رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور هم اکنون به مثابه هماهنگ کننده نیروهای سیاسی یک جناح سیاسی وارد صحنه فعالیت‌های انتخاباتی شده، عامل منفی بزرگی است که قانون ممنوعیت ورود ائمه جمعه به رقابت‌های انتخاباتی را بی‌خاصیت می‌کند. این قانون اگر قانون خوبی است، باید از سرچشمه به صورت دقیق اجرا شود و تحت هیچ عنوان و بهانه‌ای دچار استثنا و اما و اگر نشود. ماه مبارک رمضان، برای بازنگری در عملکردها و تصحیح کژی‌ها و بازگشت به ریشه‌ها، زمان مناسبی است. دولت‌ها، مجلس‌ها و سایر ابزارهای قدرت، می‌آیند و می‌روند و آنچه می‌ماند صداقت و اخلاص و عمل صالح و انقطاع کامل از مطامع دنیائی است. برای ما که میراث‌دار آرمان‌های ارزشی و انقلابی امام خمینی هستیم، هدف اصلی باید سلامت جامعه به عنوان بستری پاک برای اجرای احکام الهی باشد نه برخورداری از قدرتی که نتواند چنین هدفی را محقق نماید. ماه مبارک رمضان، فصل پاک شدن از ناخالصی‌هاست، این فرصت گرانبها را قدر بدانیم و به این جمله عارفانه امام خمینی عمل کنیم که فرمود: «کسی که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آن آدابی که از او خواسته‌اند انجام دهد، لازم است انقطاع کامل داشته باشد تا بتواند مراسم و آداب مهمانی را به جا آورد و به مقام میزبان تا آنجا که ممکن است عارف گردد.»

******************************************************

روزنامه خراسان*****

ايران دريا شد براي غواصان شهيد/غلامرضابني اسدي

بي خبر نيامده اند از قضا پيغام هم آورده اند.پيغامي براي جهانيان که هنوز و هميشه ما هستيم و چشم بد از اين ملک به دور.پيغامي هم البته براي مادارندکه گاه پشت پلک غفلت چشم مي بنديم و از راه مي مانيم و حالا شهدا دوباره به بيدارباش و هوشيارباش ما آمده اندتا راه را نشانمان دهند و چراغي روشن باشند تا به چاه و چاله نيفتيم.آمده اند تا راهي را به ما نشان دهند که از خاک تا افلاک باز و روشن است و مي تواند انسان را به خدا برساند.آمده اند تا در تفحصي با قصد قربت ما را بيابند و از غبار غربت بدر آورند و به جايگاهي که بايد برسانند.به دست هاي بسته شان نگاه نکنيد.با همين دست‌هاي بسته هم بار تکليف را علي وار به شانه مي گيرند و مارا سرخط مي آورند تا به هر سليقه و گرايش در رکاب علي زمان خبر دار بايستيم و به عالم خبر دهيم که ما نسل خميني باوران همه تحريم ها را در هم خواهيم شکست و ايران را به قله رفيع خواهيم رساند.

بي خبر نيامده اند 275 سرو خونين قباي آزادي.چشم بسته نيامده اند 175 غواص دست بسته بلکه با نگاه باز و زبان رسا آمده اند تا عهد هاي بسته دفاع مقدس را تازه کنند و حديث سرفرازي بخوانند براي اين ملک. آمده اند تا بگويند دست از يقه هم برداريد اصحاب سياست که چشمان شما در نگاه به يکديگر بايد طعم "رحماء بينهم" داشته باشد و دشمن از بازوان شما ضربت "اشداء علي الکفار" را بچشدو بفهمد به هرشکل و از هر سو که به طمع و نيرنگ بيايد با هيمنه شهدا و باور شهادت اورا درهم خواهيم شکست.

بي خبر نيامده اند تا کساني بخواهند از خبر آمدنشان نمدي تصور کنند و کلاهي براي خود بسازند. نيامده اند تا کساني به تسويه حساب جناحي آنان را مرد ميدان خويش بخوانند.از قضا زبان شان به آيات الهي گوياست که آي مردم: واعتصموا بحبل ا... ولاتفرقوا هميشه سرمشق زندگي تان باشد بر محور ولايت چنانکه ما بر محور امام چنين بوديم.ما با"وحدت کلمه" کلمه توحيد را فرياد کرديم و بت هاي شرق و غرب را شکستيم شما هم بايد بر همين صراط مستقيم برويد.

بي خبرنيامده اند آنان بلکه تا برخي ها خبر هاي جورواجور بسازند. با پيغام آمده اند با پيغام روشن"وحدت ملي"و همه 175 غواص و يکصد شهيد ديگر مثل همه 240 هزار شهيد ديگر "وتد حق" و ميخ مقاوم خيمه وحدت ملي هستند که بايد ملت را در پناه گيرد و از گزند خصم مصون دارد.تابوت ها شان امروز پرچم در اهتزاز همدلي است و پيامشان همزباني .آنان بيان صادق شعار سال اند و ترجمان خواست حضرت سيد علي.

بي‌خبر نيامده اند آنان بلکه آمده اند تا ما به خود بياييم و در زمين دشمن بازي نکنيم بلکه پايمان اگر به زمين او باز شد براي کوبيدن سر افعي وار او باشد.

آنان آمده اند تا صفوف مارا دوباره بنيان مرصوص کنند که هيچ دشمني نتواند چشم زخم به يکپارچگي ملت بزند . آنان آمده اند تا بگويند ما با نان خشک سرکرديم . در برخي عمليات ها حتي قمقمه هاي آب مان را هم ريختيم تا گلوي زمين تر شود اما خود به لب هاي خشکيده عباس اقتدا کرديم تا حسين (ع) تنها نماند.

آمدند تا بگويند به آب هم مي‌شود آبرو داد اما هرگز نبايد اجازه داد آبروي ما به آبي گره بخورد که سرچشمه اش دست دشمن است.

آنان بي خبر نيامده اند بي خبر هم نيستند از روزگار، نيامده اند مهره بازي ما باشند بلکه قرار است ما را از بازي بيرون بکشند و به ميدان عمل بکشانند زيرا ملتي که باور داردکل يوم عاشورا و کل ارض کربلا را فرصتي براي بازي ندارد چه سياسي باشد چه ... باورمندان عاشورا هميشه در ميدان عمل هستند و شهدا همين صد و هفتاد و پنج غواص دست بسته و يکصد برادر ديگرشان مرد عمل بودند چه آن روز که با يقين به روح ا... به خط زدند و چه آن روز که حسرت از خاک برگرفته و در دل درياي خاک خدارا فرياد کردند و چه امروز که براي ياري حضرت سيدعلي به ميدان برگشتند

آنان اهل عمل بودند، پيغامشان هم اين است مرد عمل باشيد در ميدان وحدت ملي، مرد عمل باشيد کنار يکديگر تا ايران ذيل پرچم ولايت به حق خود برسد.

******************************************************

روزنامه ایران******

مبارزه با تغییرات اقلیمی: اولویتی برای همه

ایران کشوری است با طبیعتی زیبا و مسحورکننده و منابع طبیعی فراوان. روز به روز گردشگران بیشتری، که بسیاری از آنها از کشورهای ما - فرانسه و آلمان - می‌آیند، به ایران سفر کرده تا از تنوع مناظر ایران - از کوهستان گرفته تا کویر و جنگل - لذت ببرند.

با وجود این باید پذیرفت که ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان، درگیر چالش‌های زیست محیطی جدی است که تأثیر منفی بر اقتصاد و نیز کیفیت زندگی دارد. خشکسالی و طوفان‌های شن معیشت و زندگی هزاران انسان را تهدید کرده و موجودیت منابع طبیعی، مانند تالاب هامون و دریاچه ارومیه را به خطر جدی می‌اندازد. در حالی که می‌توان بسیاری از این مشکلات را به وسیله تدابیر محلی و ملی مانند سرمایه گذاری در فناوری‌های پاک، حمل ونقل عمومی، نوآوری‌های کشاورزی و توجه بیشتر به پایایی و پایداری کاهش داد یا حتی برطرف کرد؛ تغییرات اقلیمی چالشی است که حد و مرز نمی‌شناسد. گرمایش جهانی تأثیرات مخربی به همراه دارد و آسایش و امنیت سراسر جهان را بشدت تهدید می‌کند. تنها گزینه ما در مبارزه با تغییرات اقلیمی، همبستگی و همکاری بین‌المللی است.

دو کشور آلمان و فرانسه روز 17 ژوئن را به عنوان «روز دیپلماسی آب و هوا» نامگذاری کردند: فرانسه، عهده‌دار ریاست نشست آتی «COP21» (بیست و یکمین نشست کنفرانس متعهدین چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر در پاریس برگزار خواهد شد) و آلمان، عهده دار ریاست گروه 7، بسیار مصمم هستند که تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک توافق آب و هوایی جامع و بلند پروازانه در چارچوب سازمان ملل در پاریس به کار برند. ما از ایران و تمام کشورهای جهان دعوت به عمل می‌آوریم در این راستا با ایفای سهم خود بر اساس وظایف و توانایی‌های همگانی – اما متفاوت خود - به ما بپیوندند.

از نظر علمی روشن است اگر همین حالا در خصوص کاهش آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای اقدام نکنیم، در مسیر خطرناکی با احتمال بالای وقوع خشکسالی شدید، کمبود آب و از دست دادن زمین به دلیل بالا آمدن سطح دریاها قرار خواهیم گرفت. این امر به ناامنی جدی در زمینه‌های ژئوپلیتیکی، آب و غذا منتهی خواهد شد. برای قرار گرفتن در مسیری که افزایش دمای کره زمین را در مقایسه با دوران قبل از صنعتی شدن به کمتر از 5/1 الی 2 درجه سانتیگراد محدود کند، اقدامات فوری مورد نیاز است و باید یک چارچوب جهانی بلند پروازانه طراحی گردد. از این رو رسیدن به یک توافق اقلیمی ماهوی در پاریس لازم و ضروری است. فرانسه و آلمان خود را متعهد به مشارکت عادلانه با دیگر شرکای خود در اتحادیه اروپا و اقدامات بلند پروازانه و نیز توسعه همکاری‌های بین‌المللی آینده محور می‌دانند.

موقعیت‌های بسیاری برای چنین همکاری‌هایی با ایران وجود دارد. ایران کشوری است با منابع خدادادی فراوان برای انرژی پاک، مانند انرژی خورشیدی و بادی، با سطح بالایی از تخصص در زمینه فناوری و مهندسی. از این رو از ایران درخواست می‌کنیم نقش خود را برای موفقیت نشست COP21 ایفا کند و پذیرای فرصت‌های بسیاری باشد که تعهد به مبارزه با تغییرات اقلیمی به همراه دارد.

فرانسه و آلمان خواهان تعامل با ایران برای کمک به یافتن راهکارهایی برای موفقیت هستند. زیرا بیش از هرچیزی مانند بسیاری دیگر آرزو داریم سیاره ما برای نسل‌های آینده نیز جایی شگفت انگیز برای لذت از زندگی باشد و نه یأس و نا امیدی. مهمتر اینکه ما نیز مانند بسیاری از ایرانیان آرزو داریم ایران کشوری چهار فصل و دارای زیبایی‌های طبیعی باقی بماند.

******************************************************

روزنامه وطن امروز**

مردم غیور پایتخت با حضور میلیونی در تشییع شهدای غواص و خط‌شکن بر حفظ عزت و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا تأکید کردند

قطعنامه تهران

پیام مردم ایران این است که سیاست خارجی قاجار و پهلوی به این کشور برنخواهد گشت

حماسه دیروز پایتخت را با قلم نمی‌توان وصف کرد. حتی دوربین‌ها هم در مقابل این رستاخیز غیرت ملی به زانو درآمدند. حضور  حیرت‌آور مردم غیور تهران در مراسم تشییع پیکرهای پاک 270 شهید تازه تفحص شده از جمله 175 شهید غواص و خط‌شکن کربلای 4 روز 26 خرداد را در تاریخ کشورمان ماندگار کرد. این نشان می‌دهد هرجا غیرت در میان باشد حماسه حضور مردم چشم‌ها را در سراسر دنیا خیره خواهد کرد. به جرأت می‌توان این ادعا را داشت که حضور مردم در مراسم تشییع پیکر 270 شهید کشورمان که 175 نفر از آنها شامل غواصان و خط‌شکنان می‌شدند از جمله باشکوه‌ترین تجمعات مردمی در تاریخ انقلاب بوده است. به گزارش تسنیم، مراسم تشییع پیکرهای پاک 270 شهید تازه تفحص‌شده روز گذشته در میدان بهارستان و در یکی از خیابان‌های جنوب‌شرقی تهران برگزار شد. حوالی ساعت 16 روز گذشته و در شرایطی که هنوز مراسم به صورت رسمی آغاز نشده بود تمام خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان کاملا بسته شده بود. پرچم‌های قرمز و زرد رنگ «هیهات منا الذله»، «ما تا آخر ایستاده‌ایم»، «لبیک یا خامنه‌ای»، «خون شهیدان ما قابل‌ اکسید نیست» و «آب خوردن ما وابسته به سلام بر حسین است نه تحریم‌ها»، در دست مردم  رخ‌نمایی می‌کرد و نوای نوحه و مداحی فضای میدان را دربرگرفته بود.

آغاز مراسم با شعار نه‌ سازش نه تسلیم

 مراسم با شعار «نه سازش نه تسلیم، نبرد با آمریکا» آغاز شد. به دلیل ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به میدان بهارستان، تعداد زیادی از مردم از وسایل نقلیه پیاده شده‌ و به صورت پیاده به مردم حاضر در میدان بهارستان  پیوستند. مسیر میدان سپاه به سمت بهارستان نیز از شدت ازدحام جمعیت بسته شد. از نکات قابل توجه در این حماسه مردم حضور همه طوایف و اقشار مردم فارغ از نگاه‌های سیاسی و تیپ و ظاهر و دیگر مشخصه‌های فکری و فرهنگی بود. دیروز همه آمده بودند تا ارادت خود را به شهدا اعلام کنند. بخشی از جامعه هنری نیز روبه‌روی وزارت ارشاد گردهم آمده بودند تا دسته‌جمعی به سیل مردمی بپیوندند. گردهمایی دیروز بند ترمیم بزرگی بر همه اختلافات و نزاع‌های جعلی و غیرواقعی اما بزرگ‌شده جامعه ایرانی بود.

مسیر ورود کاروان شهدا مسدود شد

دیروز مردم کشورمان از تمام معابر و خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان خود را به مراسم تشییع شهدا رساندند. ازدحام جمعیت تا حدی بود که مترو توقف در ایستگاه بهارستان و خروج مردم از این ایستگاه را غیرممکن اعلام کرد. تراکم در ایستگاه مترو ملت نیز تا حدی بود که عملا خروج مردم غیرممکن شده بود. جمع زیادی از مردم بالای میدان بهارستان برای استقبال از کاروان شهدا تجمع کرده بودند. در بخش دیگری از تهران، کاروان شهدای تازه‌تفحص‌شده حوالی ساعت 16:45 و در شرایطی که در حال رسیدن به سمت میدان بهارستان بود به دلیل ازدحام شدید مردم، در میانه راه متوقف شد و مسیر حرکت و آمدن کاروان شهدا مسدود شد. در همین حین در میدان بهارستان گروه سرود رهپویان، سرود «برخیزید ‌ای شهیدان راه خدا...» را اجرا کرد که با همخوانی و استقبال مردم مواجه شد.

کاروان شهدا به بهارستان رسید

کاروان شهدا به میدان شهدا رسید و از آنجا به سمت خیابان مجاهدین اسلام حرکت کرد. با گذشت دقایقی از ساعت 17 سرانجام کاروان شهدا در آغوش مردم و از در شمالی مجلس به میدان بهارستان رسید. به دلیل ازدحام جمعیت حرکت کاروان شهدا دقایقی روبه‌روی در شمالی مجلس متوقف شد. حضور خانواده شهدا، بویژه مادران شهدا در این مراسم قابل توجه بود.  هیئات مذهبی نیز حضور پرشوری داشتند. ورود پیکرهای مطهر 270 شهید کشورمان به میدان بهارستان با سخنرانی محسن رضایی فرمانده باسابقه کشورمان تلفیق شد. جمعیت در حال اضافه شدن بود و ازدحام جمعیت به حد غیرقابل‌کنترلی رسید به طوری که برخی افراد کم‌توان به سختی توانستند با کمک مردم خود را به کناره‌های جمعیت برسانند. نگاهی به پلاکاردهای در دست مردم و شعارهایی که با قاطعیت سر می‌دادند به خوبی مطالبه این روزهای مردم را نشان می‌داد. مردم کشورمان یکصدا خواهان عزت بودند. عدم سازش با آمریکایی که برای همیشه شیطان بزرگ است بزرگ‌ترین مطالبه مردم تشییع‌کننده شهدا بود که این روزها بیش از همه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان باید به آن توجه کنند. مردم پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها با نمایش تصویری از تابوت‌ شهدا نوشته بودند: «این سند جنایت کدخداست». همچنین جملات زیادی از امام خمینی(ره) در ضدیت با امپریالیسم جهانی و عدم سازش با آمریکا روی برخی پلاکاردها چاپ شده بود. یکی از دست‌نوشته‌های مردمی این بود: «هر کس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد با لگد دشمن بیدار می‌شود». شعرخوانی حماسی و نوحه‌خوانی توسط محمود کریمی، مداح اهل‌بیت(ع) و سعید حدادیان هم حال و هوای ویژه‌ای به این مراسم داده بود.

تقارن با سالگرد شهدای معترض به کاپیتولاسیون

محسن رضایی سخنران ویژه مراسم روز گذشته بود. او در سخنان خود به نکات قابل توجهی در پیام این تشییع با شرایط ویژه کشور اشاره کرد. به گزارش تسنیم، رضایی با اشاره به مناسبت 26 خرداد و سالگرد شهادت شهیدان صفارهرندی، ایمانی، نیک‌نژاد و بخارایی، شهدای معترض به کاپیتولاسیون گفت: مناسبت امروز با حضور این شهدا قرین است. شهدایی که فضای کشور را در این چند وقت کاملا دگرگون کرده‌اند چه در فضای واقعی و خیابان‌ها و چه در فضای مجازی. این مردم ثابت‌ کرده‌اند امروز پیرو راستین این شهدا هستند. در شرایطی که امروز در فضای بین‌المللی ما نیاز به نمایش وحدت و خشم انقلابی داشتیم، این حضور امروز بسیار معنادار است. امروز داعش به 35 کیلومتری بغداد رسیده است و باید از سوی ملت ایران پیامی به آنها داده می‌شد. امروز در یمن مردم بی‌پناه در حال بمباران شدن هر روزه هستند و لازم بود بار دیگر از سوی شهدا فریاد الله‌اکبری بلند و گفته شود فکر نکنید می‌توانید به حیات ننگین‌تان ادامه بدهید. رضایی ادامه داد: اسامی غواص‌ها را همه خواهید شنید. 175 تن از این شهدا غواصان و خط‌شکنان هستند. همه آنها را شما خواهید شناخت اما غواصان چه بودند و چه کردند؟ آنها حساس‌ترین ماموریت خط‌شکنی را برعهده داشتند. یک ساعت قبل از شروع عملیات در تاریکی شب، غواص‌ها از دل سرزمین خودی و تاریکی شب باید به سمت دشمن حرکت می‌کردند. از سال سوم جنگ به این طرف جنگ به بن‌بست رسید و ما به این نتیجه رسیدیم که جنگ را باید به آب‌ها بکشانیم و نیروی جدیدی به نام غواص‌ها به نیروهای ما اضافه شدند. ما در عملیات والفجر8 با 3000 غواص برای اولین‌بار به مواضع دشمن حمله کردیم و در عملیات کربلای 4 هم با نیروی کمتری. اما مساله به این سادگی‌ها نبود، غواص‌ها به سمت دشمن می‌رفتند و فقط سرشان از آب بیرون بود اما نور ستارگان سطح آب را روشن می‌کرد و دشمن می‌دید چیزهای سیاهی به سمت آنها می‌آید و درکربلای 4، ماجرا سخت‌تر هم شده بود. چون دشمن از عملیات والفجر ترسیده بود، نورافکن‌هایی را بر ساحل گذاشته بود و تمام سطح اروند را روشن کرده بود و غواص‌ها در چنین شرایطی رفتند و دل به آب زدند. آنها شجاع‌ترین‌ نیروهای ما بودند. آنها باید مهم‌ترین سنگر دشمن یعنی تیربارها را خاموش می‌کردند و راه را برای نفوذ ما آماده می‌کردند.

دستانشان را بستند اما زانو نزدند

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در این روزها در خلال همه این احساسات پاک ملت ایران که امروز در اینجا به اوج رسیده است، صداهایی هم از اجنبی برخاسته است. همان‌هایی که می‌گویند درست است که این شهدا مظلومانه شهید شدند اما در خاک عراق چه می‌‌کردند. عجیب است. شما توقع داشتید به متجاوزان گل می‌دادیم و تشویق‌شان می‌کردیم؟ اگر این غواصان در عمق خاک عراق نمی‌جنگیدند امروز ایران امنیت داشت؟ ما باید دشمن را تعقیب و تنبیه می‌کردیم. دشمنی که به ایران تجاوز کرده بود و 5 استان ایران را اشغال کرده بود اگر بدون تنبیه و مجازات به خانه خود می‌رفت امروز هر کسی به خود اجازه می‌داد وارد ایران شود و بگوید مگر با صدام چه کردید که امروز با ما می‌خواهید کنید؟ بنابراین تعقیب متجاوز درسی بود که غواصان ما به دشمن دادند. غواصان ما برای استقلال و پیشرفت کشور جان خود را دادند. دست‌هایشان را بستند اما تسلیم نشدند و در مقابل دشمن زانو نزدند. آبادانی و پیشرفت این کشور نیاز به مقاومت و شهادت دارد و این شعار غواصان بود.

دولت پیام ملت را بشنود

بخشی از سخنان محسن رضایی با استقبال ویژه مردم و شعار «مرگ بر آمریکا» مواجه شد. رضایی در این هنگام دولت را متوجه پیام ملت کرد. وی گفت: شهدای ما در یک آزمون سخت تاریخی، برای اولین‌بار ملت ایران را به سربلندی رساندند و زنجیره شکست‌های تاریخی و جدا شدن بخش‌های مختلف از ایران را که برای 200 سال ادامه داشت قطع کردند. فرمانده اسبق سپاه پاسداران ادامه داد: بنابراین نتیجه می‌گیریم هم رزمندگان ما و هم بسیجیان ما و هم ارتشیان دلاور ما امروز پای مسیر شهدا ایستاده‌اند. مسیر شهدا هم پرچمداری به نام ولایت دارد. ولی ‌امر مسلمین مثل لنگری کل بار انسجام اقتدار ایران را به دوش دارد و امروز بیش از گذشته با رهبری ایشان در منطقه اقتدار یک ملت مستقل در حال به نمایش گذاشته شدن است. در این بخش از سخنران محسن رضایی، شعارهای «مرگ بر آمریکا»ی جمعیت حاضر میدان بهارستان را در برگرفت و رضایی نیز با استقبال از این شعار اینچنین گفت: این صداها را مذاکره‌کنندگان ما که پشت میز روبه‌روی آنها می‌نشینند باید به خوبی بشنوند و بفهمند، این صداها جدی و واقعی است و از عمق دل جوانانی برمی‌خیزد که حاضرند تا آخرین قطره خونشان را فدای استقلال و سربلندی ایران اسلامی کنند. این سخنان رضایی با استقبال حضار و فریاد «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» همراه شد. محسن رضایی ادامه داد: امیدوارم خبرنگاران خارجی این فریادها را که صدای واقعی ملت ایران است به گوش جهانیان برسانند و بدانند ملت ایران هیچ‌وقت عقب‌نشینی نمی‌کند و در مسیر امام و انقلاب و رهبری ادامه راه می‌دهد. [شعار «خونی که در رگ ماست/ هدیه به رهبر ماست»] نباید در ایران ما علائم غلط به دنیا داده شود. نباید حرف‌های غیرواقعی از سوی ملت ایران نمایش داده شود. نگویند ما آب خوردن نداریم، نگویند کشور محاصره شده است و ما نمی‌توانیم روی پای خود بایستیم [شعار هیهات منا الذله]. ملت ایران و جوانان ایران و اندیشمندان و نخبگان آنقدر از انرژی و معرفت و ایمان و عرفان و معنویت غنی هستند که تمام دنیا را می‌توانند سیراب کنند و به همه دنیا و انسان‌های عالم کمک کنند.

سیاست خارجی قاجار و پهلوی برنخواهد گشت

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود اشاره قابل توجهی درباره این روزهای عرصه دیپلماسی داشت. رضایی تاکید کرد سیاست خارجی پهلوی و قاجاری به ایران برنخواهد گشت. وی گفت: از سوی همه رزمندگان دفاع مقدس اعلام می‌کنم کسی از نجابت ما سوءاستفاده نکند. اگر روزی خشم ملت ایران به جوشش درآید شما یک افسوس تاریخی خواهید خورد. همان‌طور که در جنگ خوردید. پیام ملت ایران این است که ما دوران قاجار و پهلوی را دیگر در این کشور تکرار نخواهیم کرد. سیاست خارجی قاجار و پهلوی به این کشور برنخواهد گشت. 300 سال عقب‌ماندگی، وابستگی و تجزیه را کنار گذاشته‌ایم. ما با کسی جنگ نداریم اما می‌گوییم حرف منطقی ملت ایران را گوش دهید. ما غنی‌سازی می‌خواهیم در چارچوب اصول بین‌المللی. ما دنبال بمب اتم و جنگ نیستیم دنبال پیشرفت خودمان هستیم و همین غواصان دست‌بسته ما دارند به شما می‌گویند اگر دست‌های ما بسته باشد و ما را تیرباران هم کنید ما تسلیم زور و زیاده‌خواهی نخواهیم شد [شعار هیهات منا الذله]. رضایی گفت: از همین جا به همه دنیا اعلام می‌کنیم ما دنبال حقوق ملت‌ها و انسان‌ها و به دنبال امنیت و آرامش در عین حفظ منافع ملی هستیم. دنبال مقابله با متجاوزانی که در منطقه هستند از اسرائیل تا عربستان. ما امروز پرچم امنیت را بلند کرده‌ایم و می‌گوییم تجاوز و تروریسم باید تمام شود. نگویند نیروهای حزب‌اللهی می‌خواهند در این کشور جنگ درست کنند. ما دنبال آرامش و امنیت هستیم اما نمی‌خواهیم با دست باز شرف ما را زیر پا بگذارند و ما را تسلیم کنند. دنیا مطمئن باشد، تا رهبری و ولایت فقیه در این کشور هست، تا شهادت‌طلبی در این کشور هست، هیچ کشوری نمی‌تواند به ایران اسلامی حمله کند. پس بنشینید و فکرهای خود را روی هم بگذارید و چه در فتنه داخل کشور و چه تجاوز در خارج کشور، هر کاری می‌خواهید انجام دهید، کمی فکر کنید تا پشیمان نشوید. براساس این گزارش تشییع این شهدا روز گذشته از میدان بهارستان آغاز شد و سپس با حضور گسترده مردم و مسؤولان به خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر، میدان امام خمینی(ره)، خیابان شهید فیاض‌بخش، خیابان وحدت اسلامی و در نهایت خیابان بهشت در معراج شهدا ادامه پیدا کرد. سرانجام کاروان سربازان گلگون‌کفن خمینی پس از گذشت 5 ساعت از آغاز مراسم وارد معراج شهدا در خیابان بهشت شد.

****************************************************

روزنامه جام جم *******

ما هم با اقتدا به شهیدان مقاومت کنیم / اسماعیل کوثری

تشییع باشکوه پیکر شهیدان که 175 نفر از آنان غواصانی بودند که با دستان بسته به شهادت رسیده‌اند، پیام‌های زیادی برای مردم و مسئولان کشورمان و همچنین کشورهای خارجی داشت که این روزها چشم به حرکت دولت و ملت ما دوخته‌اند.

بازگشت پیکر این شهیدان به کشور و تشییع باشکوه آنها در زمانی رخ داد که پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، خیلی کند و روند گفت‌وگوها بسیار سنگین شده است و طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بر زیاده‌خواهی‌های خود پافشاری می‌کنند. با آمدن این شهدا و بخصوص شهیدان غواص و حضور بی‌نظیر جمعیت آن‌هم در آن گرمای شدید و در شرایطی که خیلی از حاضران در مراسم روزه بودند، این پیام به زیاده خواهان خارجی مخابره شد که ما پای انقلاب و جمهوری اسلامی ایستاده‌ایم و همچون دوران دفاع مقدس و سایر مقاطع از جمله مقابله با فتنه 88، پشت سر رهبری ایستاده‌ایم. همان‌طور که شهدا جان خودشان را برای آرامش، امنیت و آسایش ما دادند مردم با این حضور پیام دادند که ما هنوز ایستاده‌ایم و می‌خواهیم راه شهیدان را ادامه دهیم؛ راه شهیدان هم چیزی نیست جز ایستادگی و مقاومت. زیرا این شهیدان با این‌که در عملیات کربلای 4، اسیر شده بودند و دستانشان بسته شده بود یک لحظه در مقابل خواسته‌های نابحق استکبار جهانی و ارتش بعث عراق، کوتاه نیامدند و این نشان‌دهنده این است که ملت ما مانند شهدا می‌خواهد این راه را با عزت و سربلندی ادامه دهد. استکبار جهانی همیشه به دنبال زیاده‌خواهی و زورگویی و فشار است تا از همه کشورها مخصوصا ایران اسلامی امتیاز بگیرد اما این مردم نشان دادند که هنوز با وجود همه نارسایی‌هایی که هست در صحنه حضور دارند و این حضورشان با شعارهای مرگ بر آمریکا و هیهات مناالذله که سر داده می‌شد این پیام روشن را برای استکبار جهانی داشت که ایران هیچ امتیاز نابحقی به زورگویان نخواهد داد.

مردم با حضور گسترده در مراسم دیروز یک پیام هم به دولتمردان و تیم مذاکره‌کننده دادند و آن این‌که ما می‌خواهیم راه شهیدان را ادامه دهیم و با همه مشکلاتی که وجود دارد باید کار کنیم و ایستادگی داشته باشیم تا از این مشکلات عبور کنیم و بدانیم که راه‌حل مشکلات در خارج نیست، بلکه هرچه هست در داخل و در همین ظرفیت‌های مردمی است.

مردم این پیام را دادند که در رابطه با موضوع هسته‌ای باید بایستیم تا دشمن بداند که ما امتیازی خارج از ضوابط قانونی نخواهیم داد. به آنها هرگز اجازه نخواهیم داد که بیایند و هر نقطه‌ای از کشورمان را بازرسی کنند یا این‌که از فرزندان این کشور بازجویی کنند. مردم ما در گرمای شدید بعد از ظهر 26 خرداد به مسئولان گفتند که ما ایستاده‌ایم و شما هم باید با مقاومت، اقتصاد مقاومتی را راه بیندازید و ملت بر این موضوع تاکید کرد که باید در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنیم و به هیچ وجه کوتاه نیاییم.

ما باید به تاسی از شهیدان، مسائل جزئی و فردی را کنار بگذاریم و پشت سر ولی امر مسلمین قرار بگیریم تا به اهداف بلندی که امام خمینی(ره) برای انقلاب ترسیم کردند و رهبر معظم انقلاب نیز کشور را در همان مسیر هدایت کرده‌اند دست یابیم. تنها در این صورت است که کشور پیشرفت می‌کند و این پیشرفت و امنیت برای همه مردم است. همه باید توجه داشته باشیم که اگر روزی خدای نکرده، دشمن به این کشور دست یابد دیگر نه چپ را می‌شناسد و نه راست. اینجاست که همه باید با هر تفکری به شهدا اقتدا کنیم و در مقابل دشمنی که عربده‌کشی می‌کند و به هیچ چیزی پایبند نیست و همه چیز را برای خودش می‌خواهد شجاعانه بایستیم. اینجاست که مردم برای شهدا اینچنین در صحنه حضور می‌یابند و این درس و هشدار بسیار بزرگی برای مسئولان بود که باید برای پیشرفت و پیاده کردن عدالت در جامعه بایستیم و اگر نایستیم به اهداف بلندمان نخواهیم رسید.

******************************************************

 هفته نامه پرتو سخن**

در پي افشاي ديدارهاي محرمانه اخير بين عربستان و اسراييل پيوند آل سعود و آل يهود؛ طنز تلخ زمانه / هادي مازندراني

افشاي ديدارهاي محرمانه عربستان و رژيم صهيونيستي براي مهار ايران را بايد بعدي ديگر از اتحاد پنهان رژيم سعودي با بزرگ‌ترين و قسم خورده‌ترين دشمن مسلمانان جهان به شمار آورد. شيمون شاپيرا ژنرال بازنشسته اسراييلي و متخصص حزب ا... لبنان از برگزاري 5 جلسه محرمانه بين مقاماتي از عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي در 17 ماه گذشته به منظور مهار ايران خبر داده است. او در اين باره مي‌گويد: ما(عربستان و اسراييل) دريافتيم كه مشكلات و چالش‌هاي مشترك و برخي راه حل‌هاي مشترك داريم.

همچنين افشا گرديد كه در جلسه شوراي روابط خارجي آمريكا در واشنگتن انور ماجد اشكي ژنرال بازنشسته عربستان و مشاور سابق بندر بن سلطان سفير سابق آمريكا در واشنگتن و از طرف اسراييل نيز دور گولد سفير سابق اسراييل در سازمان ملل متحد و مدير سياسي آتي وزارت خارجه اسراييل سخنراني كردند. انور ماجد در اين نشست با ارائه تاريخچه‌اي از ايران پس از انقلاب اسلامي سال 1979 هفت پيشنهاد مشخص براي آينده خاورميانه ارائه كرد كه در صدر آن‌ها برقراري صلح بين اسراييل و فلسطيني‌ها بر اساس پيشنهاد ارائه شده از سوي پادشاه سابق عربستان(عبدا... بن عبدالعزيز)، تغيير رژيم در ايران و ديگري تشكيل يك ارتش واحد عربي بود. اما دورگولد، كم حرارت‌تر از انور ماجد سخنراني كرد و در سخنان خود به مساله تغيير رژيم در ايران اشاره‌اي نكرد. با اين حال او به تهديدات ناشي از برنامه هسته‌اي ايران بر امنيت اسراييل متمركز شد و گفت: ايستادن امروز ما در اين جا به اين معنا نيست كه ما(عربستان و اسراييل) همه اختلافات موجود بين دو طرف را حل كرده ايم بلكه به اين معنا است كه ما اميدواريم اختلافات بين خود را در سال‌هاي پيش رو حل و فصل كنيم.

پيوند شوم آل سعود با صهيونيست‌ها چه علت يا علت‌هايي مي‌تواند داشته باشد و واقعا به كدامين دليل حكومتي كه ادعا مي‌كند خادم الحرمين الشريفين است، دست دوستي به قديمي‌ترين وكينه توز‌ترين دشمنان رسول گرامي خدا مي‌دهد؟

البته قبل از پاسخ به پرسش فوق بايد گفت كه رابطه عربستان و اسراييل فقط محدود به ديدار اخير نمي‌باشد بلكه در سال‌هاي گذشته نيز اين رابطه وجود داشته است. از اواسط دهه 80 ميلادي آل‌سعود چرخشي جدي در مواضع خود در قبال رژيم صهيونيستي به وجود آورد. در دوران ملك فهد او طرح شناسايي اسرائيل از سوي اعراب را مطرح كرد و رهبران كشورهاي عربي در اجلاس سران در «فاس» مراكش اين طرح را تصويب كردند. ملك‌عبدا... نيز بعدها در مذاكرات به اصطلاح صلح، بخشي از برنامه‌اي را پيگيري مي‌كرد كه امروزه مي‌توان آن را «به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي در برابر دولت فلسطين» و عقب‌نشيني از ادعاي اشغال فلسطين توسط صهيونيست‌ها خواند.

در طي سال‌هاي 2006 و 2007 نيز ديدارهاي محرمانه‌اي ميان مقامات اسرائيل و عربستان سعودي انجام شد تا آن جايي كه ايهود اولمرت در سال 2008 از آل سعود براي شركت در «كميته رهبران ديني اماكن مقدس» در «قدس شريف» دعوت به عمل آورد. حدود چهار ماه قبل نيز جاشوا گلرنتر تحليلگر روزنامه صهيونيستي جروزالم‌پست با بيان اين‌كه سعودي‌ها زمزمه‌هاي دوستانه در قبال اسرائيل را آغاز كرده‌اند، نوشته بود كه ديگر آغاز روابط ديپلماتيك ميان رياض و تل‌آويو دور از واقعيت نيست. وي همچنين افزوده بود: «با وجود آن كه سعودي‌ها در طول جنگ اخير غزه، مرتبا اسرائيل را محكوم كردند، اما تعدادي از شخصيت‌هاي برجسته سعودي، از جمله شخص ملك عبدا... به صورتي آشكار از اين‌كه تمام تقصير جنگ را به گردن اسرائيل بياندازند، خودداري كردند. حتي تركي الفيصل رئيس اسبق استخبارات عربستان از اين هم پا را فراتر گذاشت و گفت «حماس مسؤول كشتار در نوار غزه است».

همچنين رابرت باري سردبير پايگاه خبري آمريكايي كونسورتيوم نيوز در مقاله‌اي افشا كرد كه عربستان در دو سال و نيم، 16 ميليارد دلار به رژيم صهيونيستي براي شهرك سازي كمك كرده است. وي يادآورشده بود كه عربستان و اسراييل نقش زيادي در سرنگوني حكومت اخوان المسلمين در مصر داشتند و اين گونه بود كه رياض در داخل مصر از عبدالفتاح السيسي حمايت كرد و لابي صهيونيستي در آمريكا تلاش كرد تا مانع هرگونه موضع گيري انتقام جويانه در اين خصوص و در واكنش به كودتا ضد محمد مرسي رييس جمهوري منتخب مصر شود.

روزنامه انگليسي «ساندي تايمز نيز تاكنون چندين‌بار طي گزارش‌هاي ويژه‌اي خبر از همكاري و تعامل‌هاي دفاعي-نظامي اسرائيل و عربستان سعودي داده است. اين روزنامه در ماه مي‌سال 2013، با انتشار گزارشي مدعي شد توافقنامه‌اي دفاعي ميان رژيم صهيونيستي، عربستان سعودي و امارات متحده عربي امضا شده كه شامل مشاركت اين سه كشور در ساخت ايستگاه‌هاي رادار و همچنين همكاري در موضوع سپر دفاعي موشكي مشترك مي‌شود.

به هر حال بايد گفت داشتن اين روابط پنهاني از مدت‌ها قبل وجود داشته است. اكنون بايد ديد كه چرا سران آل سعود اين رابطه را برقرار كرده‌اند. اولين علت اين رابطه را بايد در ريشه يهودي - انگليسي خاندان آل سعود دانست. در واقع بايد وهابيت و يهود را از يك ريشه قلمداد كرد. حافظ وهبه مشاور ملك عبدالعزيز پادشاه سابق عربستان در صفحه 229 كتاب خود با عنوان «جزيرة العرب در قرن بيستم» توضيح مي‌دهد كه خاندان سعودي حاكميت خود در سرزمين عربستان را بر مباني خارجي به ويژه يهودي و عثماني و انگليسي و آمريكايي بنا نهاده است. وي همچنين توضيح مي‌دهد كه او در مسير لذت و شهوت قدرت برادرش را كشت و براي حفظ اين شهوت سرزمين عربستان را به شياطين فروخت. حتي در دوره حاكميت معاصر نيز امراي خاندان سعودي سعي كردند تاريخ قديم خود را با كشتار هزاران نفر از مردم و حتي برخي افراد خانواده خويش تكرار كنند، مانند اتفاقي كه امير خالد بن مساعد بن عبدالعزيز آل سعود در سال 1964 رقم زد. ناصر السعيد، نويسنده‌ سرشناس عربستاني نيز در كتاب «تاريخ آل‌سعود» كه در دهه‌ هفتاد ميلادي به رشته‌ تحرير در آمده است، به افشاي اشتراك يهود و آل سعود مي‌پردازد.

در قرن نهم هجري مطابق با قرن پانزدهم ميلادي، فردي به نام مانع احسايي(جد اول خاندان آل‌سعود) از قبيله‌ يهودي عنيزه، زميني را در نجد عربستان به دست آورد كه پس از او نوه‌ پسري‌اش به نام موسي با جنگ و كشتار و غارت، املاك بسياري را بر آن افزود. ابراهيم موسي يا ابراهيم موشه پسر موسي نقش مهمي در شكل‌گيري آل سعود داشت كه نوه‌اش به نام مقرن سعود، رأس اين خاندان به شمار مي‌آيد. مردخاي ابراهيم موشه و فرزندانش با تغيير نام و انتخاب اسامي عربي، خود را در ميان مسلمانان جا زدند. ناصر السعيد درصفحه 26 كتاب خود در اين مورد مي‌نويسد: «نام جد يهودي آل سعود كه مسلمان شد، مُردخاي بن ابراهيم بن موسي از يهوديان بصره بود.» وي همچنين در صفحه 33مي‌نويسد: «پدر بزرگ محمد بن عبدالوهاب يك يهودي به نام شولمان قرقوزي بود كه از تركيه به حجاز مهاجرت كرده بود.» السعيد با بررسي شجره نامه‌ آل سعود اثبات مي‌كند كه اصل اين خاندان به يهوديان سرزمين حجاز و مدينه باز مي‌گردد. وي در صفحه 74 نيز تاكيد مي‌كند كه:«عبدالعزيزبن عبدالرحمن(بنيانگذار دوره‌ جديد سلطنت آل سعود) در سال 1915 به سرپرسي كاكس نماينده‌ انگلستان در خاورميانه كتباً تعهد داده است كه خاك فلسطين را به يهوديان مي‌بخشد.»

جالب آن كه بعدها وينستون چرچيل در سال 1945 پس از كنفرانس يالته با عبدالعزيز ملاقات نمود و به او گفت: «براي من شرافت بزرگ و سرور فوق سرور است كه با مردي ملاقات نموده‌ام كه حق بزرگي بر گردن من دارد. او دوست صديقي در گرفتاري‌ها و سختي‌هاست و اگر او نبود، يهود به كم‌ترين حق خود نمي‌رسيد.»اين‌ها بيانگر هم ريشه بودن آل سعود و آل يهود مي‌باشد و اين مساله خود دليلي واضح بر تمايل جدي سعودي‌ها براي داشتن روابط صميمي با صهيونيست‌ها مي‌باشد.

دليل دوم اما به داشتن دشمن مشتركي به نام جمهوري اسلامي ايران بر مي‌گردد. يعني همان‌گونه كه صهيونيست‌ها، ايران اسلامي را جدي‌ترين دشمن خود مي‌دانند، سعودي‌ها نيز جمهوري اسلامي را اصلي‌ترين دشمن خويش مي‌پندارند و همين مساله موجب تمايل جدي عربستان به اسرائيل شده است وبه تعبيرروزنامه كريستين ساينس مانيتور، دشمني با ايران، عربستان و اسرائيل راآشتي داد. به عقيده «نيكلاي سوركوف» دانشيار كرسي شرق شناسي انستيتوي روابط بين‌المللي مسكو اتحاد ضد ايراني رياض و تل آويو اصلاً بعيد نيست و خلاف طبيعت نمي‌باشد. يك اصل قديمي مي‌گويد: دشمن دشمن من، دوست من است يا متحد بالقوه.

در اين راه عربستان حتي پا را فراتر گذاشته و اعلام كرد كه در صورت حمله هوايي اسرائيل به ايران، عربستان نه تنها اجازه استفاده از حريم هوايي خود را به متجاوزان مي‌دهد، بلكه در زمينه سوخت‌گيري هواپيماهاي اسرائيل و همچنين نجات بالگردهاي اين كشور همكاري خواهد كرد.

اخيرا در گزارشي كه صهيونيست‌ها با نام «آمادگي براي جنگ آخر؛ مبارزه براي بقاي آل سعود» تهيه كرده اند از واقعيت تلخ تعامل عربستان با اسرائيل سخن مي‌گويد. در بخش‌هايي از اين گزارش آمده است: «آل سعود اصلي‌ترين و دشمن‌ترين مبارز باقي‌مانده و شايد آخرين خط دفاع [از اسرائيل] براي متوقف كردن [قدرت و نفوذ] ايران است. خاندان حاكم سعودي كوشش مي‌كند با سرمايه‌گذاري ميلياردها دلار در مصر و استفاده از سلاح، نفت و درگيري‌هاي داخلي در اوپك، و كشمكش بر سر كانال‌هايي به پاكستان و هند سپس تلاش براي گسترش جي‌سي‌سي و تبديل كردن اين سازمان به چيزي شبيه ناتو در خليج [فارس] خطي مقابل ايران براي متوقف كردن پيشرفت ايران ترسيم كند. به همين دليل است كه آل سعود در عربستان بسيار مهم است. دو دولت [سعودي و صهيونيستي] كه نگاهشان به نقشه راهبردي [منطقه‌] واحد است و در مسيرهاي راهبردي موازي هم حركت مي‌كنند براي همين فضا براي بررسي توسعه گفت‌وگو ميان آن دو وجود دارد.‌»

متاسفانه سعودي‌ها به جاي آن‌كه به وظايف خود در قبال جهان اسلام و به ويژه قدس شريف پاي بند باشند، با ديرينه‌ترين دشمن مسلمانان هم پيمان مي‌شوند؛ به اين بهانه كه قدرت مهم‌ترين و قدرتمند‌ترين كشور اسلامي و اصلي‌ترين حامي مسلمانان جهان يعني ايران را مهار نمايند! آيا اين طنز تلخ زمانه نيست؟

**************************************

هفته نامه 9 دی***

تعارض مکتب امام خمینی و «مذاکره نیابتی با صهیونیسم برای توافق هستهای»/ ناصر نعمتی

سخنرانی تاریخی رهبر معظم انقلاب در سالگرد امام خمینی در 14 خرداد امسال، دغدغة بسیار مهمی را نشان داد که این روزها مبتلابه انقلاب اسلامی است. انحراف از خط، مکتب و نقشة راه امام، آنهم با جسارتِ تمام و با تبلیغات گسترده و علیرغم وجود تمام مطالب و اسنادی که بصورت مکتوب موجود است، باعث شد که ایشان چند نمونه از شاخصها  واصول مکتب امام را اشاره وار یاد آوری فرمایند. طبیعی است که روی سخن ایشان، مردم عادی که در تمام ایام طرفدار امام بوده و هستند نیست. ایشان به کسانی اشاره داشتند که تریبون، رسانه و مسولیت داشته و میخواهند اندیشه های خود را به نام خط امام بخورد مردم بدهند.

تذکرات و تاکیدات مکرر ایشان در سخنرانی های اخیرشان (مثلاً در دیدار با نمایندگان مجلس در همین خرداد ماه امسال) بر پیرویِ مو بمو از مکتب امام وآنچه در صحیفة نور آورده شده است، نشان میدهد که خود استوارترین فرد در پیروی از این دستورات و مکتب هستند. ایشان تصریح فرمودند که تمام شاخصها و اصول این مکتب، تنها این هفت نمونه ای نیست که ایشان بیان می فرمایند. نویسندگان و محققین بروند و سایر اصول را با معیارهائی که بیان فرمودند از اسناد مکتوب بیرون بکشند. (اصولی که بصورت مستمر و مکرّر در طول 25 سال از 42 تا 68 گفته شده است).  این نوشتار تلاش دارد تا یکی دیگر از شاخصها واصول مکتب امام را که امروز در جریان مذاکرات هسته ای موضوعیت دارد و عملاً تحریف شده است را تشریح و رفتار دولت یازدهم را در این مورد بررسی نماید. موضوع این اصل عبارتست از چگونگی نگاه و رفتار در مقابل صهیونیسم، نظام صهیونیستی و اسرائیل بعنوان نمادی از آن. این اصل را میتوان چنین خلاصه کرد:

«مخالفت صریح با صهیونیسم و عدم هرگونه انعطاف در برابر نظام صهیونیستی».

1- اصل پنجم در مکتب امام خمینی دربیانات 14 خرداد 94:

حضرت آقا در این اصل چنین فرمودند:

«امام صریحاً در جبهه‌ی مخالف قلدران بین‌المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمیکرد. این است که امام در مقابله‌ی میان قلدران و مستکبران و قدرتهای زورگوی عالم با مظلومان، در جبهه‌ی مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بی‌تقیّه این را بیان میکرد. طرف‌دار جدّیِّ مظلومان جهان بود. امام با مستکبرین سرِ آشتی نداشت.»

ایشان در ادامه میفرمایند: «این منطق، منطق امام است. هرجا ظلم هست دو طرف وجود دارد: ظالم و مظلوم؛ ما طرف‌دار مظلومیم، مخالف با ظالمیم؛ این موضع‌گیری‌ای است که امام بصراحت انجام میداد و این یکی از خطوط اصلی است. امروز هم به همین دلیل مسئله‌ی فلسطین برای ما یک مسئله‌ی اصلی است؛ این را همه بدانند. مسئله‌ی فلسطین از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج نخواهد شد. مسئله‌ی فلسطین، عرصه‌ی یک مجاهدتِ واجب و لازم اسلامی است، هیچ حادثه‌ای ما را از مسئله‌ی فلسطین جدا نمیکند. ممکن است کسانی در صحنه‌ی فلسطین باشند که به وظایفشان عمل نکنند، حساب آنها جدا است امّا مردم فلسطین، ملّت فلسطین، مجاهدان فلسطینی مورد تأیید و حمایت ما هستند».

اگر چه موضوع مخالفت صریح با صهیونیسم و عدم هرگونه انعطاف در برابر رژیم صهیونیستی را میتوان ذیل اصلِ مخالفت با قلدران بین المللی و مستکبران و دفاع از مظلومین و مخالفت با ظالمین قرار داد، اما به دلیل اهمیت آن و وجود آن بصورت مکرّر و مستمر در بیانات امام و سپس بیانات مقام معظم رهبری، به نظر میرسد که نگاه به صهیونیسم را میتوان به عنوان یک سرفصل و اصل مستقل درسیاست خارجی جمهوری اسلامیِ ایران بیان کرد.

2- مکتب امام و نظام صهیونیستی:

اگر تأسیس حکومت اسلامی در ایران، اولویت اول از دیدگاه سیاسی امام خمینی (ره) بود، در خارج از کشور، آزادی بیت‌المقدس و سرزمین فلسطین مهم‌ترین دغدغة فکری و عمل سیاسی ایشان را تشکیل می‌داد. به عبارت دیگر در اندیشه انقلابی و آزادیبخش امام، آزادی ملت ایران و فلسطین دو ضرورت عینی و اساسی بودند که بسیاری از آثار کتبی و شفاهی و مبارزات سیاسی ایشان را به خود اختصاص می‌داد. نظرات امام راجع به صهیونیسم و رژیم صهیونیستیِ اسرائیل، چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن، واضحتر از آنست که مردم ایران ندانند. نمونه های اندکِ زیر فقط برای تذکر به خواصی است که عمداً در صدد نادیده گرفتن آنها و تلاش برای انحراف مکتب امام هستند.

2-1 بیانات قبل از انقلاب:

1- در خرداد 43 و پس از کشتار در مدرسة فیضیه در مورد یکی از سه علت مخالفت با شاه: «ای ملت، دین ما اقتضا می‌کند که با دشمن اسلام موافقت نکنیم، قرآن ما اقتضا‌ می‌کند که در مقابل صف مسلمین با دشمن اسلام هم‌پیمان نشویم. ملت ما با هم‌پیمانی شاه با اسرائیل مخالف است».

2- در سال 47 در مورد لزوم براندازی و محو اسرائیل در منطقه:  «قبلا هم تذکر داده ام که دولت غاصب اسرائیل با هدف هایی که دارد برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند، فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان پذیر نشود و چون احتمال خطر متوجه به اساس اسلام است لازم است بر دول اسلامی بخصوص و بر سایر مسلمین عموما که رفع این ماده فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند».

3- در سال 49 در مورد تحریم اسرائیل: «شما از خواب هایی که برای این کشورها دیده اند اطلاع ندارید ، اینجانب کرارا خطر دولت اسرائیل و عمال آن را به ملت گوشزد کردم که باید مقاومت منفی کنند و از معاملات با آنها احتراز جویند».

4- در سال 51 در مورد نقش اسرائیل در منطقه: «اسرائیل با تبانی و هم‌فکری دولت‌های استعماری غرب و شرق زاییده شد و برای سرکوب و استعمار ملل اسلامی بوجود آمد و امروز از طرف همه استعمارگران حمایت و پشتیبانی می‌شود. انگلیس و آمریکا با تقویت نظامی و سیاسی و با گذاشتن اسلحه‌های مرگبار در اختیار اسرائیل آن را به تجاوزات پی‌درپی علیه اعراب و مسلمین برمی‌انگیزانند».

5- در سال 52 در مورد خطر اسرائیل: «سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که این جرثومه فساد را که در قلب کشورهای اسلامی گماشته اند تنها برای سرکوبی ملت عرب نمی باشد بلکه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورمیانه است . نقشه ، استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیای اسلام و استعمار بیشتر سرزمین های زرخیز و منابع سرشار کشورهای اسلامی می باشد و فقط با فداکاری ، پایداری و اتحاد دولت های اسلامی می توان از شر این کابوس سیاه استعمار رهایی یافت و اگر دولتی در این امر حیاتی که برای اسلام پیش آمده کوتاهی کرد بر دیگر دولت های اسلامی لازم است که با توبیخ و تهدید و قطع روابط او را وادار به همراهی کنند. دولت های ممالک نفت خیز اسلامی لازم است از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه سرائیل و استعمارگران استفاده کرده از فروش نفت به آن دولت هایی که به اسرائیل کمک می کنند خودداری ورزند».

2-2 بیانات بعد از انقلاب:

6- در اندیشه امام، برای حل قضیه فلسطین راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک پذیرفته نیست. در سال 61 فرمودند: «من به سران فلسطینی نصیحت می‌کنم که دست از رفت و آمدهای خودشان برداشته و با اتکا به خداوند متعال و مردم فلسطین و اسلحه خویش تا حد مرگ با اسرائیل بستیزند، چرا که این رفت و آمدها موجب می‌شود که ملت‌های مبارز شما دلسرد شوند. شما اطمینان داشته باشید که نه شرق به درد شما می‌خورد و نه غرب. با ایمان به خدا و تکیه بر سلاح‌های خویش تا حصول خواسته‌های مشروع خویش دست از مبارزه برندارید».

7- اوج صهیونیزم‌ستیزی امام و حمایتشان از مردم فلسطین در تعیین «روز قدس» با عنوان روز جهانی مبارزه با مستکبرین، ظالمین و صهیونیسم بود. در سال 59 فرمودند: «امروز قبله اول مسلمین ، به دست اسرائیل این غده سرطانی خاورمیانه افتاده است . امروز برادران فلسطینی و لبنانی عزیز ما را با تمام قدرت می کوبد و به خاک و خون می کشد . امروز اسرائیل با تمام وسایل شیطانی تفرقه افکنی می کند . بر هر مسلمانی لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند».

 و بصورت خلاصه و با استفاده از سایر بیانات ایشان: از دیدگاه امام، صهیونیسم یعنی: اسلام‌ستیزی، مذهب‌ستیزی، توسعه‌طلبی، مولود استکبار، جرثومه فساد، ابزار سیاسی برای یغمای سرزمین‌های زرخیزو منابع سرشار کشورهای اسلامی که در قالب نقشة شوم از نیل تا فرات، به دنبال دست یافتن به دکترین استعماری خویش‌اند.

3- عرصة واقعی رودرروئی ایران و آمریکا:

سوالی که در این بخش بدنبال پاسخ آن هستیم اینست که آیا ما واقعاً با دولت آمریکا در حال مذاکره هستیم یا با صهیونیسم؟ برای روشن شدن موضوع، به چند نکته اشاره میشود.

3-1 رابطة دولت و کنگره در آمریکا:

واقعیت اینست که در سیستم حکومتی آمریکا و مخصوصاً در سیاست خارجی، کنگره حرف اول را میزند و نه قوة مجریه. مشکل اصلی ما در سالهای گذشته، کنگره بوده است و نه قوة مجریه و این کنگره به شدت ضد ایرانی است. علت هم نفوذ لابی های رژیم صهیونیستی در آنست. معنی این حرف اینست که اگر ما با قوة مجریة آمریکا به توافق برسیم، این به معنی آن نیست که با آمریکا به توافق رسیده ایم.

ساختار سیاسی آمریکا شبیه یک شرکت سهامی است. هرکسی بیشتر پول می گذارد، سود بیشتری هم میخواهد. لذا لابی گری با استفاده از پول، یک روند نهادینه در امریکاست. لابی صهیونیستی وسرمایه داران صهیونیست، سیاست خارجی آمریکا در حوزة جنوب غربی آسیا را بصورت سنتی در دست خودش دارد و جالب است که در خصوص ضدّیت با ایران، بحث حزبی، یعنی حزب دموکرات  یا جمهوری خواه هم مطرح نیست. همه با هم در مقابل ایران هستند. مشاهده هم میکنیم که در موضوع نظارت بر توافق هسته ای با ایران، 98 نفر از 99 نفر (یعنی تمام دموکراتها و جمهوری خواهان) رای مثبت دادند. آن یک نفر هم معلوم نیست چه بلائی بر سرش خواهد آمد!

علاوه بر این، آیپک، قویترین مرکز لابی گری صهیونیستها در آمریکاست. آنها وزرا و حتی معاونین وزیر را عزل و نصب می کنند و پول خرج میکنند. به همین دلیل است که هر مقامی از مقامات آمریکا مجبور است که در جلسات آیپک شرکت کرده و مَجیز آنها را بگوید. بصورت خلاصه، رئیس جمهور کاره ای نیست. حضرت آقا در بیانات با مجمع عالی بسیج در سال 93، پا را از این هم فراتر گذاشته و فرمودند که حتی امنیت اسرائیل هم برای این روسای جمهور و مقامات مهم نیست. موقعیت خودشان مهم است که رگِ حیات اینها را در دست گرفته است. یعنی این رؤسا و وزرا فقط بازیچة صهیونیستها هستند: «براى دولتمردان و دولتزنانِ آمریکا، امنیّت اسرائیل مسئلهى اصلى نیست، مسئلهى اصلى چیز دیگرى است. مسئلهى اصلى براى این حضرات، راضى نگهداشتن شبکهى سرمایهداران صهیونیست است که رگِ حیات اینها را در دست گرفتهاند. مسئلهى آنها این است؛ والّا اسرائیل باشد یا نباشد، چه اهمّیّتى براى اینها دارد؟ آنچه برایشان مهم است این است که رگِ حیاتشان را دادهاند به دستِ شبکهى سرمایهداران صهیونیست؛ آنهایى که هم به اینها رشوه میدهند، هم اینها را تهدید میکنند؛ رشوه میدهند - رشوهى پولى، پول به آنها میدهند - [آنها هم] پول میگیرند؛ رشوهى مقامى و وعدهى مقام میدهند و اگر با آنها که نبض اقتصاد آمریکا را در دست دارند ساخت و پاخت نکنند، از رسیدن به مقامات عالى - مثل ریاست جمهورى، مثل وزارت و مانند اینها - خبرى نیست؛ مسئله برایشان این است. تهدید هم میکنند؛ اگرچنانچه اینها بر خلاف میل آن شبکهى خطرناک عمل بکنند تهدیدشان میکنند، یا تهدید میکنند به اینکه شما را وادار میکنیم به استعفا، یا براى شما رسوایى درست میکنیم».

حال وقتی ما در حال مذاکره با قوة مجریة آمریکا هستیم دو نکته را بایستی توجه کنیم: اول: دولت آمریکا مانند یک آب روان است. قرارداد بستن قرارداد با قوة مجریه یعنی توافق کردن با آبِ روان و یعنی هیچ. به همین دلیل است که تیمِ مذاکره کننده گان از چاله به چاه افتاده و میگوید اینرا به سازمان ملل میبریم تا دولت آمریکا را مجبور کنیم!!! تصور میکنند که دولت آمریکا منتظر است تا قطعنامه های سازمان ملل را که همان کشور های استکباری ضامن اجرائی مصوبات آن هستند اجرا کند!

دوم و مهمتر اینکه: ما عملا داریم غیر مستقیم با کنگره مذاکره میکنیم زیرا او باید رای بدهد (آقای اوباما، قانون جدید نظارت کنگره را امضا کرده است).

در متن این قانون در مورد دامنة اختیار عمل کنگره تصریج شده است که تنها کنگره باید درباره لغو تحریم‌هایی که وضع کرده است تصمیم بگیرد یا هرگونه تصمیم رئیس‌جمهور باید پیش از اجرایی‌شدن به تأیید نمایندگان برسد. یعنی توافق پس از صدور بیانیه مشترک کنگره مبنی بر موافقت با آن، قابل اجرا خواهد بود.

پس:  ما داریم غیر مستقیم و با واسطة آقای اوباما، با مجمعِ صهیونیستها یعنی کنگره و در غایتِ امر با نماد آن یعنی اسرائیل مذاکره میکنیم.  اسرائیل باید از توافق هسته ای ما راضی و خشنود شود. اگر بخواهیم عبارت دیگری برای رابطة آمریکا با صهیونیسم بیاوریم، می توانیم بگوئیم که امروز، آمریکا جزئی از نظام صهیونیستی و اسرائیل نمادی از آنست. فرصت نیست که تاریخچة نفوذ یهودیان به ساختار سیاسی و ساختار قدرت امریکا را بشکافیم، اما امروز اغلبِ یک درصدی های آمریکا (در مقابل 99 درصدی ها)، صهیونیست هستند.

سوالی که در اینجا در مورد سیاست خارجی دولت یازدهم مطرح میشود اینست که آیا آقای ظریف بعنوان نمایندة دولت یازدهم که بیش از نیمی از عمر سیاسی خود را در آمریکا گذرانده است این واقعیتها را نمی داند؟ پس چطور اعلام میکند که ما کاری به مسائل داخلی آمریکا نداریم و با دولت و قوة مجریة آمریکا طرفیم؟ به نظر ما خوب میداند. به همین دلیل است که در اولین توییت خود در فضای مجازی (در توییتر)  و چند روز پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس، عید یهودیان یا «روش هاشانا» را به مردم جهان ( والبته به یهودیانش) تبریک میگوید و بلافاصله برای خوشایند صهیونیستها، هولوکاست را تایید میکند، زیرا میداند که در نهایت بایستی یهودیانِ صهیونیست را راضی کند و  متاسفانه این خط تا امروز ادامه دارد. (توضیحات کامل در مقالة «شکستن هیبت و اقتدار بین المللی ایران، اولین نتیجة وادادگی هسته ای» منتشره در شمارة 188 همین نشریه).

آقای هاشمی رفسنجانی نیز در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود در موضوع هولوکاست می فرمایند: «قضیه‌ای (هولوکاست) هست که در اروپا بسیار روی آن حساس هستند و یک مسئله محوری برای اروپایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها شده است. یعنی وقتی که انسان یک قطعه تاریخی به آن مهمی را منکر می‌شود و همه می‌دانند که بوده و خانواده‌هایی که در آنجا قربانی داده بودند، همه هستند و به علاوه قساوت هیتلر، این یک نوع دفاع از هیتلر و نازی‌های آلمان بود که اصلاً اینها چنین جرمی را مرتکب نشدند».

این جملات در ادامة مبارزه با صهیونیسم ستیزی و دلجوئی از آنها و چراغ سبز به آنها در مذاکرات هسته ای است. اما ملاحظه کردیم که: توافق هسته ای، چیزی جز مذاکرة نیابتی با اسرائیل نبوده و ما داریم با مذاکرة به ظاهر برد-برد، امنیت اسرائیل را تضمین میکنیم.

3-2  امنیت اسرائیل، اولویت اول نظام صهیونیستی:

امنیت اسرائیل، راهبردی ترین موضوع حیات و ممات این رژیم است. یعنی، در کنار عطشِ گسترش سرزمینها از نیل تا فرات، حفظ امنیت درونی و بیرونیِ سرزمینهای فعلی، مهمترین دغدغة سردمداران این رژیم است. رژیم صهیونیستی، به عنوان یک جامعة امنیتی و ناپایدار قابل تعریف است. با همین گزاره، میتوان تمام کنش ها و واکنشهایش را در داخل سرزمین اسرائیل، در منطقه و در جهان تحلیل نمود. این رژیم، نظریه های امنیتی مختلفی را از سال 1948 تاکنون ارائه و تجربه کرده است. مهمترین نشست امنیتی در این رژیم، اجلاس هرتزلیا میباشد که از سال 2000 با رهبریت رئیس سابق موساد با حضور اشخاص خبره و متخصص سیاسی، نظامی، امنیتی و اطلاعاتی برگزار میشود.

این اجلاس، بیشترین تمرکزش را بر آینده و امنیت این رژیم متمرکز کرده است و تقریباً در تمام جلسات خود، ایران هسته ای و ایران مبارز و انقلابی را مهمترین تهدید وجودی و کیانی اسرائیل معرفی میکند. لذا تمام راهکارهای ممکن برای مقابله با ایران را در تمام جنبه ها و باتمام قوا و در تمام رده ها و با استفاده از تمام ابزار بین المللی و نفوذش در کلیة کشورها ( و از همه مهمتر آمریکا و اروپا و اخیراً کشورهای شورای همکاری خلیج) و عملیات پنهان در داخل ایران و...را مورد توجه قرار میدهد. به همین دلیل است که تمام مقامات آمریکائی از ریز و درشت، بعنوان جزئی از نظام صهیونیستی و در طول مذاکرات هسته ای، به رژیم صهیونیستی قول داده اند که این مذاکرات فقط و فقط برای تامین امنیت شماست و بارها و بارها اعلام کرده اند که بهترین راه برای تامین امنیت اسرائیل، توقف فعالیت های هسته ای ایران از طریقِ میز مذاکرات است.

3-3 در عرصة میدانی چه می گذرد؟

عرصة میدانی منطقه شامل سوریه، لبنان، غزه، عراق، یمن، بحرین و رفتار کشورهای دست نشاندة آمریکا، نشان میدهد که در پشت همة اینها، اسرائیل قرار دارد. همین چند روز پیش، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که داعش تا ده سال دیگر خطری برای ما ندارد. آمریکا به نیابت از اسرائیل، داعش را بوجود آورده و کمک میکند. ترکیه به نیابت از اسرائیل بر ضد رژیم اسد میجنگد، سلاح می فرستد و نیرو تربیت میکند. عربستان به نیابت از اسرائیل مردم یمن را سلّاخی میکند. همه و همه برای امنیت اسرائیل کار میکنند.

وزیر جنگ اسرائیل در فروردین 93 گفته بود:  «لذت بخش آن است که کاری کنی دشمنت با دست خودش، خود را از بین ببرد و برادرش را بکشد. این سیاست امروز ماست».

اخیراً، افرایم هالوی رئیس اسبق موساد گفته است:  «داعش بزرگ‌ترین خدمت را به ما کرد و جنگ هر روزه این گروه با حزب‌الله، به امنیت اسرائیل کمک می‌کند».

در پانزدهمین یا آخرین کنفرانس سالانة هرتزلیا که 16 تا 18 خرداد ماه امسال برگزار شد،  «عاموس گلعاد»، رئیس ادارة سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود ادعا کرد:  «لبنان، سوریه و عراق از دیدگاه امنیتی اسرائیل از هم پاشیده شده‌اند و از نظر ما منبع خطر اصلی در جبهه شرقی همان ایران و بلندپروازی‌های منطقه‌ای آن است».

معنی این حرفها اینست که همة حمایت ما از مظلومان و مبارزة ما با داعش و پشتیبانان آن مثل عربستان و قطر و دیگران در همة سرزمینهای اسلامی از نیل تا فرات و از خلیج عدن تا مرزهای ترکیه، در مقابل ظلم ها و در مقابله با این جرثومة فساد، یعنی اسرائیل، در منطقه است.

4- جمع بندی:

مقام معظم رهبری در ادامة پیروی از مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی و در دیدار با مجمع عالی بسیج در سال 93 می فرمایند: «این را بدانید که چه توافق هسته‌ای بشود و چه نشود، اسرائیل روز بروز ناامن‌تر خواهد شد».

این یعنی، مذاکرات هسته ای نبایستی به امنیت اسرائیل گره بخورد. زیرا:

1- مردم و انقلابیون منطقه از نتایج توافق هسته ای نگران هستند. این نگرانی ها تاکنون از طریق دفاع مستقیمِ حضرت آقا از آنها رفع شده است. بعنوانِ مثال، دفاع مستقیم از یمن مقداری نگرانی های آنها را رفع کرده است اما نتایج توافق هسته ای هنوز مورد سوال ایشان است.

2-   بدلیل استدلالاتی که در بخش قبل راجع به ارتباط مساله مذاکرات با اسرائیل داشتیم، برداشت نخبگان، مردم منطقه، و حتی خود آمریکائی ها و اسرائیلی ها اینست که بصورت غیر مستقیم داریم با اسرائیل تفاهم می کنیم واین بسیار خطرناک بوده و اوج تذبذب در موضع گیری های جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد.

3- یکی از مهمترین آرمانهای انقلاب در موضوع مبارزه با ظالم و محو اسرائیل جنایتکار و علیرغم پیوستگی آن با مذاکرات، هنوز نتوانسته است جائی در مذاکرات باز نماید.

4- وقتی غایت مذاکرات تامین امنیت اسرائیل است و ما داریم با واسطه با آنها مذاکره می کنیم در حالیکه از تمام مواضع و اصول مکتب امام خمینی گذر کرده و در جهت تامین امنیت رژیم جنایتکارِ صهیونیستی، همة دستاوردهای اقتدار آفرینِ و علمیِ خود را به تاراج گذارده و در زیر سایة تهدید و تحقیر و تحریم و تحمیل  و با ابزارِ تحریف و تخریب، سرافکنده کوتاه می آییم، آیا این مذاکره سرانجامی خواهد داشت؟ آیا مردم انقلابی ایران اجازه خواهند داد تا یکی از اصول اصلی مکتب امام (ره) توسط مذاکره کنندگان هسته ای دفن شود؟

**********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات