تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۱
معاون دبیر کل جبهه مشارکت:

جبهه مشارکت به عنوان حزبی پیشرو باید در تمام حوزه‌های اجرایی برنامه مشخص داشته باشد


چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «چشم انداز اصلاحات» در جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این نشست «آذر منصوری» معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت با موضوع « ضرورت اصلاحات اجتماعی » سخنرانی کرد.

وی گفت: در کنگره‌ی نهم جبهه‌ی مشارکت توجه بیشتر به مسائل اجتماعی در دستور کار قرار گرفت؛ چرا که جبهه‌ی مشارکت به عنوان حزبی که مدعی پیشرویی است، باید در تمام حوزه‌های اجرایی برنامه‌ی مشخصی داشته باشد؛ از جمله حوزه‌ی اجتماعی؛ البته در این‌که در سال‌های گذشته نیز در زمینه‌های اجتماعی فعالیت داشته‌ایم شکی نیست؛ اما این فعالیت باید شکل منسجم‌تری به خود بگیرد.

منصوری در ادامه با بیان این‌که ضرورت اصلاحات اجتماعی را می‌توان در دو بحث پی‌گیری کرد، اظهار داشت: یکی مشکلات اجتماعی ایران است و دیگری این که چرا این مشکلات را اجتماعی می‌دانیم .

وی در همین راستا چهار مشکل اساسی اجتماعی را فقر، بیکاری، اعتیاد و انحرافات اجتماعی خواند که می‌تواند زندگی اشخاص را مختل کند.

منصوری افزود: برخی اعتقاد دارند یکی از دلایل این که مشکلات اجتماعی به طور واقعی حل نمی‌شود، تفاوت فاحش میان آمارهای ارائه‌شده و واقعیت‌های جامعه ماست.

معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت با بیان این که مشکلات اجتماعی نباید به صورت منفرد ارزیابی شوند، خاطرنشان کرد: معضلات اجتماعی مانند شبکه‌ای در هم تنیده به شدت بر هم تاثیرگذار هستند؛ بنابراین در طراحی حل آنها صرف توجه به یک جنبه‌ی مساله راه حل ناصحیحی را ارایه می‌کند.

وی با بیان این‌که با توجه به شرایط فعلی ما هر کس ادعا کند در کوتاه‌مدت می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد دروغگویی بیش نیست، گفت: چرا که با توجه به انباشتگی که وجود دارد قدر مسلم به سه راهبرد بلندمدت، میان مدت و کوتاه‌مدت نیاز داریم؛ از جمله این راهبردها اعمال رفاه اجتماعیست که در مجلس ششم به تصویب رسید و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و دولت اصلاحات تنها یکسال فرصت داشت آن را عملی کند که متاسفانه به طور کامل نتوانست و پس از عملکرد دولت نهم نیز این طرح را از مسیر خود خارج کرد.

منصوری جدی‌ترین مشکل اجتماعی را فقر و نابرابری خواند و اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود 15 تا 17 درصد مردم ما زیر خط فقر زندگی می‌کنند. میزان خط فقر 540 هزار تومان اعلام شده؛ در حالی که درآمد کارگران ما از 150 هزار تومان است و درآمد دولت با توجه به افزایش درآمد نفتی چندین برابر شده است؛ از این رو با توجه به سیاست‌های موجود مشکل اصلی اجتماعی ما فقر است و مشخصا اولین پیام آن توسعه‌ی انحرافات شدید اجتماعیست.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات دیگر اجتماعی ما افزایش شتابان جمعیت در یک مقطع خاص بود و این جمعیت امروز به مرحله ای رسیده که نیازمند استفاده از امکانات است. همچنین شاهد فقر زنان هستیم که با توجه به موانع جدی در زمینه‌ی توانمندشدن اقتصادی آنان و نبود حمایت کافی از زنان سرپرست خانوار، فقر در ایران تا حدی زنانه شده است.

منصوری یکی از مهمترین پیامدهای فقر را تحقق‌نیافتن جامعه مدنی خواند و گفت: بسیاری از مردم به بهداشت اماکن عمومی، آلودگی‌های دیداری و شنیداری، از بین بردن حرمت افراد و رعایت‌نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی، اهمیتی نمی‌دهند که همه‌ی این‌ها ناشی از نبود یک جامعه‌ی مدنی است.

معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت در ادامه با اشاره به سه راهبرد بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای حل معضلات اجتماعی خاطرنشان کرد: راهبرد بلندمدت با اصلاحات ساختاری مدنظر قرار می‌گیرد. راهبرد میان مدت مانند سیاست‌های توزیع درآمد و ثروت و گرفتن مالیات است که باید بازنگری جدی شود و روش کوتاه مدت که اولین سیاست آن مهار تورم است که با هدفمندکردن یارانه‌ها به شکلی که حذف آن از اقشار پردرآمد صورت بگیرد محقق می‌شود.

وی در ادامه گفت: آن چه انتظار می‌رفت در سهمیه‌بندی بنزین مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند از عوامل کاهش تورم باشد و نیز همسوکردن بیمه‌های اجتماعی.

منصوری اضافه کرد: بیکاری نکته دیگری است که همواره نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده که یکی از دلایل آن افزایش جمعیت است و نیز کودکان کار که زیرمجموعه‌ی این موضوع قرار می‌گیرند. این‌ها افرادی هستند که در وزارت کار تعریفی برای آنها نشده و مورد استثمار قرار می‌گیرند و به جز برخی از تشکل‌های غیردولتی مانند NA در بقیه‌ی حوزه‌های دولتی به این موضوع پرداخته نمی‌شود. امروز 24 میلیون کودک کار داریم که تنها 18 میلیون از آنها به مدرسه می‌روند و بقیه بی‌سواد هستند، هم‌چنین باید به بیکاری زنان اشاره کرد که با توجه به رشد تحصیلات عالی اشتغال‌نداشتن آنها و نبود برنامه‌ای برای این موضوع مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

معاون دبیر کل جبهه مشارکت اقتصاد متکی به نفت را دلیل عمده جدی‌نگرفتن رشد سرمایه در کشور خواند و خاطرنشان کرد: درباره اشتغال به رشد 8 درصدی نیاز داریم و به جای آن که سرمایه کشور به سمت نفت و گاز هدایت شود باید با آن کارآفرینی شود؛ البته تحصیل‌کردگانی که پرتوقع هستند نیز خود از یکی از مشکلات محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به مبحث اعتیاد در جامعه پرداخت و آن را موجب از هم پاشیدگی خانواده‌ها خواند و گفت: معتقدم زنان ایرانی زنانی صبور و مقاوم هستند و اعتیاد همسر را تحمل می کنند، کتک می‌خورند اما به خاطر فرزندانشان مقاومت می‌کنند، در این زمینه باید از تلاش نیروی انتظامی برای از بین بردن اعتیاد تشکر کرد اما سوالی که وجود دارد این است که چرا با وجود این همه تلاش هنوز اعتیاد مانند یک موجود جاندار در جامعه ی ما زندگی می‌کند و هنوز میزان کشف مواد مخدر در کشور ما برابر با کل کشفیات دنیاست.

منصوری افزود: اعتیاد چهار ویژگی دارد، تلاش برای ماندن، تطبیق با جامعه متقاضی ، رشد و زایندگی. ما به اصلاح نهاد آموزش در کشور نیاز داریم. بیکاری و کمبود بهره‌وری باید رفع شود. مساله دیگری که باید حتما مورد نظر قرار بگیرد، متعادل‌کردن شهرها و روستاهاست. معضل دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد کاهش عرضه است؛ یعنی عرضه و تقاضای مواد مخدر را باید کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات صدقه‌یی مشکلی را حل نمی‌کند، باید به حل ریشه‌یی معضلات پرداخت. پرداختن به مسائل عینی و این که گروهی را به عنوان شیطان‌پرست دستگیر کنند و تحویل مقامات قضایی بدهند، کافی نیست. این بعد عینی مساله است، باید تحقیق کرد در این زمینه چه نیازهایی در جامعه وجود دارد و اگر خوراک آنها تامین نشود، از روی زمینی به زیرزمینی تبدیل خواهند شد.

وی در پایان گفت: به نظر من هر حزبی که بخواهد در حل مشکلات اجتماعی اقدام کند باید این معضلات را به درستی بشناسد و برای حل آنها اقدام کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات