صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۹۱

از تحریم‌های جدید تا پیشنهادهای وسوسه‌انگیز

1ـ هم‌پیمانان آمریکا سرکوب‌گرترین حکومت‌ها هستند
نوام چامسکی، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه آمریکایی در مصاحبه‌ای حرکت ایران به سمت استقلال پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را یکی از دلایل نفرت نخبگان سیاسی در آمریکا از تهران دانسته است. وی در این مصاحبه همچنین اتهامات کشورهای غربی علیه ایران را ردّ و تصریح کرد: «سرکوب‌گرترین کشورها در منطقه غرب آسیا کشورهای تحت حمایت آمریکا هستند.» او از حکومت سعودی و امارات به مثابه دو مورد از این کشورها نام برده است. چامسکی در این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا سیاستمداران حزب دموکرات، در صورت به دست گرفتن سکان نهادهای سیاسی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ مواضع ستیزه‌جویانه کمتری نسبت به ایران اتخاذ خواهند کرد، گفت: «پیش‌بینی کردن این مواضع واقعاً دشوار است.» این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: «منظورم این است که تنفر از ایران به بخشی ریشه‌دار از فرهنگ آمریکای مدرن تبدیل شده است که ریشه‌‌کن کردن آن، بسیار دشوار است.»

2ـ تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه
بر اساس اطلاعیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است، دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه مرتبط با ترور یک جاسوس دوجانبه روس در لندن آغاز خواهد شد. تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه شامل ممنوعیت صادرات تجهیزات الکترونیکی با کاربردهای دوگانه به این کشور می‌شود. آمریکا همچنین روسیه را تهدید کرده است احتمالاً این کشور طی دو ماه آینده باز هم تحریم خواهد شد که این تحریم شامل ممنوعیت پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه به آمریکا خواهد بود. طی هفته جاری نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا شش کشتی، سه شرکت و دو شخص حقیقی روس را به دلیل مبادله با کره شمالی تحریم کرد. سرگئی ‌ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه با اشاره به این اقدامات آمریکا، گفت: مسکو به این اقدامات به صورت متقابل پاسخ خواهد داد. وی در ژنو سوئیس گفت: در حال حاضر، 450 شرکت روسیه از سوی آمریکا تحریم شده است. آمریکایی‌ها نباید فکر کنند که در این زمینه مصون خواهند بود.

3ـ تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیر قانونی است
ادریس جزایری، گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد: تحریم‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نامشروع، نامناسب، غیر عادلانه و آسیب‌زا هستند. وی ادامه داد: مخالفت همه اعضای کنونی شورای امنیت سازمان ملل و در واقع همه طرف‌های بین‌المللی نشان‌دهنده نامشروع بودن این اقدام آمریکاست. بر اساس ساختار سازمان ملل، تحریم‌ها باید فقط از سوی شورای امنیت سازمان ملل وضع شوند تا از آسیب رساندن به مردم کشورها جلوگیری شود. گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: تحریم‌های بین‌المللی باید قالب قانونی داشته و نباید به حقوق قانونی افراد جامعه تجاوز کند که در اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ یک از این موارد رعایت نشده است. جزایری افزود: تحریم‌های آمریکا در حال افزایش فشار اقتصادی علیه مردم ایران است و به کاهش توانایی خرید میلیون‌ها نفر در ایران منجر شده و کالاهای وارداتی را بسیار گران کرده است.

4ـ رد پیشنهاد وسوسه‌انگیز بن‌سلمان از سوی بشار اسد!
نواف الموسوی از نمایندگان فراکسیون پارلمانی حزب‌الله فاش کرد، رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد وسوسه‌انگیزی را از نماینده سعودی دریافت کرده که به تازگی به عنوان فرستاده ویژه محمد‌بن‌سلمان ولی‌عهد سعودی به دمشق رفته بود. الموسوی افزود: بن‌سلمان در این پیشنهاد گفته است به شرط قطع روابط با حزب‌الله و ایران، با ریاست‌جمهوری مادام‌العمر اسد مشکلی نداشته و خواهان اصلاح سیاسی و اساسی هم در سوریه نخواهد شد. ولی‌عهد سعودی همچنین تعهد داده است در صورت قطع کامل روابط سوریه با حزب‌الله و ایران، عربستان تمام سوریه را بازسازی خواهد کرد. البته به گفته الموسوی، بشار اسد با پیشنهاد سعودی مخالفت کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات