صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۷۵

حرف روز/ نشانه‌ای دیگر از افول شیطان

روند رو به افول آمریکا سبب شده است بیشتر اندیشکده‌های آمریکا در پی بررسی علل و چرایی افول کشورشان باشند[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
یادداشت: روند رو به افول آمریکا سبب شده است بیشتر اندیشکده‌های آمریکا در پی بررسی علل و چرایی افول کشورشان باشند. بررسی این اندیشکده‌ها در گذشته بیشتر در زمینه اقتصادی بوده است؛ چرایی تأثیر نگذاشتن آمریکا بر اقتصاد جهان همانند سال‌های گذشته، چرایی ناتوانی آمریکا در مدیریت اقتصادهای مستقل و نوظهوری مانند اقتصاد چین و...، از جمله نگرانی‌های اندیشکده‌های ایالات متحده بوده است. اما اکنون علاوه بر آن خروج یکباره همه نظامیان آمریکا از سوریه و نیمی از نظامیان این کشور از افغانستان سبب شده تا مراکز پژوهشگاهی آمریکا نسبت به این موضوع به شدت حساس باشند، به گونه‌ای که در آخرین اظهار نظرشان اعلام کردند آمریکا نه تنها از نظر اقتصاد نسبت به یک دهه گذشته به شدت افول کرده، بلکه این کشور از نظر نظامی نیز در سراشیبی افول قرار گرفته است. در چنین شرایطی توجه به نکات زیر اهمیت دارد؛
1ـ با توجه به اینکه آمریکایی‌ها پس از جنگ سرد تصور نمی‌کردند هیچ کشوری در جهان بتواند با قدرت نظامی این کشور به مقابله برخیزد؛ ولی برنامه‌های دفاعی مدرن و پیشرفته امروزی در روسیه و چین و  پیشرفت‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به شدت آمریکا را شکننده کرده است و این کشور دیگر نمی‌تواند به تنهایی در جهان تأثیرگذار باشد که سوریه نمونه بارز این ادعاست.
2ـ خروج بخشی از نیروهای آمریکایی نشان می‌دهد این کشور درصدد است در رویکرد جدید با کاهش نقش مستقیم و فیزیکی خود در منطقه، بحران‌ها را از طریق هم‌پیمانان خود در کشور‌های عربی همچون امارات و عربستان سعودی، گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی و همچنین شرکت‌های خصوصی پیش ببرد. چنگ زدن آمریکا به ریسمان عربستان و امارات همانند فردی است که در یک باتلاق گیر کرده است و هر چه دست و پا بزند زودتر نابود خواهد شد. بنابراین، گره زدن امنیت آمریکا به کشورهای مرتجع عربی نشان دیگری از افول آمریکاست.
3ـ در پیش گرفتن یک سیاست عقلانی در منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند علت اصلی کوچ‌ آمریکا از منطقه باشد. شکست آمریکا در سوریه و عراق در مقابل محور مقاومت، به نتیجه نرسیدن معامله قرن، شکست آل‌سعود و به تبع آن ایالات متحده آمریکا در یمن، از جمله دلایل دست و پا زدن آمریکا در منطقه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات