صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۹۰

سفسطه روباه پیر

نیروی دریایی انگلیس بامداد روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیر ۹۸، به نفتکش گرِیس ۱که حامل نفت ایران بود و قصد عبور از تنگه جبل‌الطارق را داشت حمله و این کشتی را توقیف کرد. انگلیسی‌ها ادعا می‌کنند مقصد گریس ۱ سوریه بوده و توقیف این نفتکش به خاطر تخطی ایران از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق صورت گرفته است. این حمله که ساعت ۲ بامداد به وقت محلی به شکلی دراماتیک صورت گرفت، واکنش شدید مقامات ایرانی را در پی داشت که لندن را به راهزنی دریایی متهم کرده‌اند.

سفسطه روباه پیر

عصر دیروز (شنبه) جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با تاکید بر حق ایران بر صادرات نفت خود و با ابراز نگرانی از افزایش تنش ها در منطقه، ابراز امیدواری کرد که نتایج بررسی های حقوقی و قضایی در جبل الطارق موجب رهاسازی هر چه زودتر نفتکش «گریس - ۱» که حامل نفت ایران بود، شود. در این گفتگوی تلفنی، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های نفتی آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد.
در همین حال،جرمی هانت برای آزادسازی این نقتکش شرط تعیین کرد و درپیامی توئیتری نوشت : «که اگر اطمینان یابیم نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن را تسهیل می‌کنیم.»
محمد جوادظریف نیز با اشاره به مقصد قانونی نفتکش «گریس -۱» در شرق مدیترانه افزود: اتحادیه اروپا که همواره مخالف اعمال فراسرزمینی تحریم های آمریکا بوده است نمی تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می بایست سریعا نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد.
این در حالی است که وب‌سایت «تانکر ترکرز» که رفت‌وآمد نفتکش‌ها را رهگیری می‌کند، تأیید کرده است که بر خلاف ادعای مقامات غربی، مقصد گریس ۱ بندر «بانیاس» در سوریه نبوده است، چراکه آب‌های اطراف این بندر کم‌عمق هستند و ابَرنفتکشی مانند گریس ۱ که تخمین زده می‌شود ۲ میلیون بشکه از یک مایع بسیار سنگین (سنگین‌تر از نفت خام) را حمل می‌کند، اصلاً نمی‌توانسته در این بندر پهلو بگیرد.
همه شواهد حاکی از این است که دزدان دریایی ملکه با توقیف این نفتکش به دنبال محکوم کردن و انزوای ایران در جامعه بین المللی هستند و روباه پیر به دنبال پیاده کردن مکر جدیدی و با همکاری امریکا درصدد گرفتن امتیاز و شروع عمیلات روانی جدید می باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات