تهران بزرگ >>  عمومی >> اخبار برگزیده
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۴۳
شاخص‌های ولایت مداری احزاب سیاسی جمهوری اسلامی ایران (۴)

شناخت خودی از غیر خودی/ تفکیک حق از باطل

خودی کیست؟ خودی آنست که دلش برای اسلام می تپد؛ دلش برای انقلاب می تپد، به امام ارادت دارد؛ برای مردم به صورت حقیقی نه ادعایی، احترام قائل است. غیرخودی کیست؟ غیرخودی کسی است که دستورش را از بیگانه می گیرد؛ دلش برای بیگانه می تپد؛ دلش برای برگشتن آمریکا می تپد. غیرخودی آن کسی است که از اوایل انقلاب دنبال ایجاد رابطه دوستانه با آمریکا بوده است.
پایگاه بصیرت / ابراهیم ریحانی
 
اعتقاد به محو رژیم صهیونیستی
در دیـدگاه حضرت امام (ره)، اسرائیل در پیکره جهان اسلام یک غده سرطانى به شمار مى آیـد و بـایـد هـر چـه سـریـع‌تر با یک عمل جراحى آن را نابود کرد. حضرت امام بر این نـکـتـه تـأکـیـد داشـتـنـد کـه دشـمـنـان اسلام براى ضربه زدن به اسلام و مسلمین، اسـرائیـل غـاصـب را بـه وجـود آورده انـد و بـایـد هـمـه مـسـلمـیـن با وحدت و یکپارچگى با اسـرائیـل مبارزه کنند. نگاه ایشان به مبارزه مسلمانان با رژیم صهیونیستى به گونه اى است که مى فرمایند: (رژیم غاصب اسرائیل باید از صفحه روزگار محو گردد.) (صحیفه امام، ۱۳۷۸: ج ۱۷، ۱۳، ۱۷/۶/۱۳۶۱)

اتخاذ مواضع انقلابی:
اتخاذ مواضع انقلابی و اسلامی و دفاع از آرمان‌های مردم و نظام اسلامی یکی از ویژگی‌های تشکل انقلابی است. در صدر این ارزش ها، نظام جمهوری اسلامی قرار دارد که حفظ و دفاع از آن از واجبات سیاسی است. در این راستا رهبر معظم انقلاب تأکید دارند:"در دفاع از نظام اسلامی هیچ تقیه نکنید و صریح باشید. نظام اسلامی مایه افتخار است؛ بله، در دنیا و در داخل کسانی هستند که بخواهند نظام اسلامی را کم قدر جلوه بدهند، هستند کسانی از این قبیل، اما این‌ها اشتباه می‌کنند و راه غلطی را دارند می‌روند. بعضی‌ها عمداً، بعضی‌ها هم از روی ناآگاهی، نظام اسلامی مایه شرف است، مایه افتخار است، دشمن شما نقص‌ها را می‌بیند و با تکیه بر آن نقص‌ها و قصور‌ها و کمبود مدوام می‌خواهد بزند توی سر انقلاب؛ در قبال آن نقص‌ها و کمبودها، چندین برابر پیشرفت است، موفقیت است. " (سخنرانی، ۱۲/۴/۱۳۹۵). نکته مهم در این موضعگیری، بهنگام بودن و قاطعیت آنست که لازمه موثر بودن و تأثیرگذاری و نمادی از روحیه انقلابی در یک تشکیلات انقلابی به شمار می‌رود.

قاطعیت در برابر دشمن:
داشتن مواضع قاطع و آشکار در برابر دشمن و سناریو‌های آن، یکی دیگر از شاخصه‌هایی است که تشکل‌های انقلابی و غیرانقلابی را از یکدیگر جدا می‌سازد. این صراحت بی شک برآمده از شجاعتی است که از انقلابیون می‌توان انتظار داشت. به یقین این صراحت و قاطعیت می‌تواند جامعه و افکار عمومی را نیز در حفظ روحیه انقلابی تقویت کند (سخنرانی: ۱۴/۳/۱۳۹۷).

ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی:
یکی از ویژگی‌های تشکل انقلابی این است که برای خدمت به کشور و ملت شکل گرفته و هدف خود را تأمین منافع ملی می‌داند؛ لذا در مرحله تصمیم گیری و اتخاذ مواضع منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح می‌دهد و اجازه نمی‌دهد تنگ نظری جناحی چشم تشکیلات را بر منافع ملی ببندد (معاونت سیاسی سپاه، ۱۳۹۶: ۸۶).

مرزبندی با تشکل‌های غیرخودی:
یکی از مسائل مهم در حوزه فعالیت تشکل‌ها بالاخص از نوع سیاسی آن، چگونگی مواجهه با جریان غیرخودی و گروه‌هایی است که در صف بندی موسوم، جزو اپوزسیون و ضد انقلاب به حساب می‌آیند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین مرز‌های خودی و غیر خودی می‌فرمایند:" گفته می‌شود خودی و غیرخودی" حالا خودی و غیرخودی داریم یا نه؟ اگر بخواهیم ملت را حساب کنیم؛ آحاد ملت همه خودی اند. اما جریانات سیاسی، بله؛ جریان خودی داریم، جریان غیرخودی هم داریم. خودی کیست؟ خودی آنست که دلش برای اسلام می‌تپد؛ دلش برای انقلاب می‌تپد، به امام ارادت دارد؛ برای مردم به صورت حقیقی نه ادعایی، احترام قائل است. غیرخودی کیست؟ غیرخودی کسی است که دستورش را از بیگانه می‌گیرد؛ دلش برای بیگانه می‌تپد؛ دلش برای برگشتن آمریکا می‌تپد. غیرخودی آن کسی است که از اوایل انقلاب دنبال ایجاد رابطه دوستانه با آمریکا بوده است. به امام اهانت می‌کرد؛ اما برای آمریکا اظهار علاقه می‌نمود! کسی به امام اهانت می‌کرد ناراحت نمی‌شد؛ امام اگر کسی به دشمنان بیرون از مرز یا هم دستان آن‌ها اهانت می‌کرد ناراحت می‌شدند! این‌ها غریبه اند. اسمشان چیست؟ هر چه باشند؛ چه کسی هستند، به ما ربطی ندارد که حالا بخواهیم در خطبه‌های نماز جمعه اسم کسی را بیاوریم. هر کس این طور باشد غریبه است" (۸/۵/۱۳۷۸). "در یک کلام غیرخودی کسانی هستند که با اصل نظام مخالفند" (۱۵/۵/۱۳۸۲).

پایبندی به قانون:
تشکیلات انقلابی و مسئله پایبندی به قانون نیز یکی از شاخص‌های موثر در وجاهت و اعتبار تشکل‌ها و معرفی آن‌ها به مثابه تشکلی انقلابی است. تشکل‌های انقلابی هر چند برای اصلاح قوانین و ساختار‌های کشور در تلاش اند و گاه لازم است برخی قوانین فاسد و ناصواب را مورد نقد قرار دهند، اما به آن معنا نیست که نباید به قوانین پایبند بود و جامعه را به سمت نوعی آنارشی سوق دهند! این مسئله آنگاه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که فراموش نکنیم قوانین جمهوری اسلامی از آن جا که در ذیل حاکمیت الهی ولایت فقیه تنظیم و تصویب می‌شود، حرمت داشته و بی توجهی و پایبند نبودن به آن خلاف شرع محسوب می‌شود. (صحیفه نور، ۱۳۷۸: ج ۱۴: ۴۱۴).

تقویت گفتمان‌های اصلی انقلاب
اگر تعریف تشکل انقلابی را تشکلی بدانیم که برای دفاع از انقلاب اسلامی و تقویت روحیه انقلابی شکل گرفته است، بی شک یکی از مهمترین وظایف و رسالت تشکل‌های انقلابی، گفتمان سازی و تقویت گفتمان انقلابی است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر تشکل‌های انقلابی این گونه تأکید دارند:" گفتمان عدالت، اقتصاد دانش بنیان، پیشرفت ایران اسلامی، شتاب در یافته‌های علمی؛ این‌ها گفتمان‌های اصلی است؛ این گفتمان‌ها را تقویت کنید" (۱۲/۴/۱۳۹۵).

تبیین و روشنگری:
" تبیین، اساس کار ما است ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل قانع نشد، بدن‌ها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به کار نمی‌افتد؛ این فرق بین تفکرات اسلامی و تفکرات غیراسلامی است...
تفکر اسلامی تبیین است، فانّما علیک البلاغ؛ به پیغمبر خدا می‌فرماید: وظیفه تو رساندن است، حرف را باید برسانی، باید تبیین کنید؛ حرف هایتان را، نظراتتان را بگویید؛ در مسائل مهم کشور، در مسئله اقتصاد مقاومتی تبیین کنید، در مسئله پیشرفت علمی، این‌ها مسائل مهم کشور است. در مسئله ارتباط با آمریکا تبیین کنید، برای خیلی‌ها روشن نیست. برای شما که مجموعه‌های دانشجویی هستید اگر روشن نیست، برید برای خودتان روشن کنید؛ اگر روشن است، برای مجموعه دانشجویی تبیین کنید" (۱۲/۴/۱۳۹۵).

ادامه دارد ...
____________________________________________________________________________________
منابع:
۱- خمینی، روح الله، صحیفه نور، مرکز حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی، مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲- جوانی، یدالله، جستارى در ولایتمدارى جریان‌ها و احزاب سیاسى ایران، نشریه حصون شماره ۱۵، ۱۳۸۷،
۳- جمعی از نویسندگان، گفتمان انقلابی گری، انتشارات حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سپاه، ۱۳۹۶،
۴- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری www.leader.ir
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات