صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 9 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): با پیشرفت‌ها و توانایی‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های سیاسی، دفاعی و اقتصادی، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و چهل سال دوم جمهوری اسلامی قطعاً از چهل سال اول، برای ما بهتر و برای دشمنان بدتر خواهد بود.(1398/5/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سرانجام بدخواهان ایران!
از سال 2017 سیاست فشار حداکثری با محوریت ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد و تا امروز نیز این سیاست ادامه دارد؛ اما نتیجه امروز این سیاست با اهداف اولیه آن کاملاً متفاوت شده است. خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن راهبرد فشار حداکثری علیه کشورمان با هدف زمین‌گیر کردن ایران در اقتصاد و به تبع آن کاهش فعالیت نظام اسلامی در منطقه در قالب محور مقاومت و در نتیجه کشاندن جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره بوده است؛ یعنی دشمنان در مرحله اول با تهی کردن قدرت بازدارندگی ایران در موضوعات گوناگون، به دنبال تغییر یا تهی‌سازی انقلاب اسلامی بودند؛ همان کسانی که امروز خودشان در آستانه سقوط‌ هستند؛ اما ترامپ در وضعیت فعلی در مقابله با جمهوری اسلامی دچار سردرگمی شده؛ چرا که با انتشار مکالمه تلفنی‌اش با رئیس‌جمهور اوکراین، متهم است که از اختیارات ریاست‌جمهوری برای منفعت شخصی خود سوءاستفاده کرده است که این دلیلی بر استیضاح ترامپ در کنگره آمریکاست. به نظر می‌رسد، با فشار رسانه‌ها و افکار عمومی بر دونالد ترامپ، همان اتفاقی که در سال 1994 برای نیکسون افتاد، ممکن است برای وی نیز رخ دهد. سیاست فشار حداکثری آمریکا با وجود اینکه نتیجه‌ای نداشته، در خود آمریکا نیز از رمق افتاده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به همراه ولی‌عهد سعودی افراد دیگری هستند که به طور شبانه‌روزی در حال توطئه علیه ایران اسلامی بودند و از بازوان اصلی اعمال فشار بر ایران به شمار می‌رفتند؛ ولی امروزه هیچ کدام وضعیت خوبی ندارند. نتانیاهو که در انتخابات پارلمانی دچار شکست اساسی شد و نتوانست بار دیگر کابینه تشکیل دهد، به فساد مالی و اخلاقی متهم است و در آستانه محاکمه است، بنابراین وی همچون ترامپ در آرزوی شکست ایران ناکام ماند. ولی‌عهد عربستان نیز که با ابزار نفت و فعال‌سازی گروه‌های تروریستی منطقه با ایران دشمنی می‌کرد، چنان ضربه‌ای از انصارالله یمن دریافت کرده که برخی از کناره‌گیری وی به عنوان ولی‌عهد عربستان خبر داده‌اند. خارج شدن نزدیک به پنج و نیم میلیون بشکه نفت از مجموع تولید عربستان، سیاست ضد ایرانی این کشور را در همان مراحل اولیه با شکست مواجه کرد. بنابراین امروز جایگاه گروه فشار بر ایران، به شدت متزلزل شده؛ اما ایران اسلامی با همراهی مردم در حال عبور از این پیچ تاریخی است.

 

ویژه بیست‌وسومین مجمع فرماندهان سپاه

1ـ قطعاً می‌توانیم عدالت را اجرایی کنیم
«حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی» در افتتاحیه بیست‌وسومین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند، اجرای عدالت اقدامی ناشدنی است، اظهار داشت: اجرای عدالت امری شدنی است، همان‌گونه که کسی باورش نمی‌شد برادران سپاه بتوانند پهپاد آمریکایی را با به‌روزترین امکانات در آسمان سرنگون کنند، قطعاً ما هم می‌توانیم عدالت را در این نظام مقدس اجرایی کنیم.


2ـ توسعه مدیریت و فرماندهی جهادی و انقلابی
«سردار سرلشکر باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سپاه در متن انقلاب به 40 سالگی رسیده و در حال ورود به مرحله دوم همراه با گام دوم انقلاب اسلامی است. وی افزود: تقویت جنبه نظامی و انقلابی سپاه، ضرورت توجه هرچه بیشتر به ارتقا و حفظ آمادگی در همه مأموریت‌ها و صحنه‌ها به ویژه با توجه به تهدیدها و توطئه‌های پیش رو و توسعه مدیریت و فرماندهی جهادی و انقلابی در سپاه با تقویت جوهره رهبری در فرماندهان و مدیران از اولویت‌های سپاه در مقطع پیش رو است.


3ـ امروز هم قدرت مقاومت داریم و هم قدرت تهاجم
«سردار سرلشکر حسین سلامی» گفت: ما امروز در هر اندازه، با هر شدت، دقت و در هر مساحتی می‌توانیم به دشمن هجوم ببریم و قدرت ما معتبر است. فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ما در گام اول انقلاب اسلامی ظرفیت انهدام رژیم جعلی صهیونیستی را فراهم کرده‌ایم؛ اما در گام دوم باید این رژیم منحوس از جغرافیای عالم حذف شود و این مهم دیگر آرمان و رؤیا نبوده و هدفی دست‌یافتنی است.


4ـ ارتش و سپاه شانه به شانه هم در برابر دشمنان ایستاده‌اند
«سرلشکر موسوی» فرمانده کل ارتش گفت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه شانه به شانه هم و پیش‌مرگ یکدیگر در حفاظت از انقلاب، نظام و کشور اسلامی و تأمین امنیت و منافع ملی با تبعیت محض از فرماندهی معظم کل قوا در برابر دشمنان ایستاده‌اند.


5ـ‌عامل اقتدار انقلاب اسلامی تقوا و تعقل است
«حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی» نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: امروز انقلاب اسلامی نه تنها زنده و در حال پیشروی، بلکه زنده‌کننده و در حال پیش‌بری سایر ملت‌هاست و در توفیقات و دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، سپاه و بسیج نقش مهمی را ایفا می‌کنند. وی مهم‌ترین عامل اقتدار انقلاب اسلامی و سپاه را تعبد مبتنی بر تعقل و تقوای دینی عنوان و تصریح کرد: تمامی توفیقاتی که تاکنون حاصل شده، در پرتو معنویت و پیوند با ارزش‌ها و فضایل دینی است.


6ـ قدرت نهفته ایران به مراتب بیشتر از ابعاد آشکار آن است
«سرلشکر رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه ویژگی‌های قدرت نهفته جمهوری اسلامی ایران به مراتب بیشتر از آن است که تاکنون آشکار شده است، تأکید کرد: ما از همه ظرفیت‌های خود برای در هم شکستن اراده و موقعیت دشمن استفاده خواهیم کرد. وی یادآور شد: سرنوشت آینده منطقه در فرایند رویارویی‌های کنونی ما و دشمن تعیین خواهد شد و نتیجه نهایی، حاصل اشتباه دشمن در محاسبه و چگونگی استفاده ما از مزیت‌های راهبردی در برابر فرصت‌های پیش رو خواهد بود و پیروزی از آن ماست.

 

▼ اخبار
1ـ آمادگی بن‌سلمان برای روابط تجاری با رژیم صهیونیستی
شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» در مستندی با عنوان «ولی‌عهد» فاش کرده است «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده و گفته است: «من خاورمیانه‌ای را می‌بینم که اسرائیل هم جزء آن است... آماده‌ام اسرائیل را به رسمیت شناخته و با آن روابط تجاری داشته باشم.» این مستند نشان می‌دهد، محمدبن‌سلمان در جریان سفر دونالد ترامپ به ریاض در مه ۲۰۱۷ گفته چنانچه واشنگتن به او کمک کند «ایران را شکست دهد و کنترل خاورمیانه را به دست بگیرد»، حاضر است رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد. توافقات حاصل‌شده در همین چارچوب بود که بعداً محور برنامه‌های آمریکا برای تدوین طرح موسوم به «معامله قرن» را تشکیل داد. گفتنی است؛ این مستند در حالی منتشر شده است که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقام‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس با میان‌داری رژیم سعودی در قایقی در دریای سرخ دیدار کرده بودند.


2ـ شورای امنیت به دنبال تغییر نظام در برخی کشورهاست!
سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد با بی‌نتیجه خواندن مذاکره با ایالات متحده آمریکا از دولت آمریکا بابت پیگیری «سیاست خصمانه» علیه کشورش انتقاد کرده و گفته است، پس از مذاکرات سنگاپور بهبودی در روابط دو کشور حاصل نشده است. «کیم سونگ» گفته است: لازم است آمریکا محتوای بیانیه مشترک سنگاپور را به طور کامل اجرا کرده و از اجرای سیاست خصمانه علیه پیونگ‌یانگ دست بردارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود از نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در افزایش فشار بر برخی کشورها انتقاد کرد و گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد که وظیفه مهم تأمین امنیت و صلح جهان را برعهده گرفته، به ابزاری برای برآورده کردن منافع راهبردی یک کشور خاص تبدیل شده و سیاست فشار و تحریم‌ها را پیگیری می‌کند و حتی به دنبال تغییر نظام برخی کشورهاست.»


3ـ عقب‌نشینی ولی‌عهد سعودی از درشت‌گویی!
«محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه اخیر خود با یک شبکه آمریکا از سخن گفتن درباره هرگونه درگیری نظامی با ایران عقب‌نشینی کرده و بر دیدار میان رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور ایران تأکید کرده است. روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در این باره نوشت: «محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان خود را از هرگونه درگیری نظامی احتمالی با ایران به کنار کشیده؛ این در حالی است که تنها چند روز از حملات ویران‌کننده به تأسیسات نفت سعودی می‌گذرد!» چرخشی که نشان می‌دهد، ولی‌عهد جوان و ناپخته رژیم سعودی متوجه شده است سیاست‌های تهاجمی‌اش در مقابل ایران چقدر می‌تواند برای ریاض آسیب‌زننده باشد.


4ـ‌ فراکسیون امید با فرار به جلو به دنبال گریز از طرح شفافیت است
«حجت‌الاسلام ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید با فرار به جلو به دنبال گریز از طرح شفافیت آرای نمایندگان است، گفت: وقتی مذاکرات مجلس شفاف است، چرا آرای نمایندگان نباید شفاف باشد؟ مذاکرات شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی قابل افشا نیست؛ برای نمونه شورای نگهبان درباره صلاحیت فردی صحبت می‌کند که مشکل اخلاقی دارد، آیا امکان دارد این مذاکرات شفاف شود؟ خیر، زمانی که مذاکرات شفاف نیست، آرا نیز نمی‌تواند به صورت شفاف بیان شود. وی تأکید کرد: فراکسیون امید با ارائه این طرح دیگران را در شفافیت شریک کرده تا زیر سایه آنها از شفافیت آرا فرار کنند.


▼ اخبار کوتاه
«هیلاری کلینتون» ترامپ را گردباد فساد خواند تا در آستانه استیضاح وی ضربه‌ای به او زده باشد؛ اما یکی از کاربران زیر توئیت وی نوشت: «تو نیز آتشفشان فساد هستی!» هیلاری همزمان با بالا گرفتن دعوا بر سر مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین و درخواست از «زلینسکی» برای رو کردن فساد مالی «جو بایدن» و پسرش و داستان استیضاح ترامپ و نیز تلاش برای فروش کتاب جدیدش به نام «زنان با دل و جرئت»؛ این توئیت را منتشر کرد تا هم کمی انتقام هم‌حزبی‌هایش را گرفته باشد و هم با جلب توجه، فروش کتابش را افزایش دهد.
گروهک منافقین با برگزاری نمایش رسانه‌ای، مدعی مشارکت ایران در حمله به آرامکوی عربستان شد. گروهک منافقین که پس از اخراج جان بولتون از کاخ سفید بزرگ‌ترین حامی خود را در هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا از دست داده، با طراحی نمایش رسانه‌ای اخیر به دنبال جلب نظر افراطیون دولتی در آمریکا و دریافت صدقه از سعودی‌هاست‌. گفتنی است، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در اقدامی تعجب‌برانگیز، نمایش رسانه‌ای این گروهک تروریستی را به صورت مستقیم پخش کرد.
«علی ربیعی» سخنگوی دولت گفت: برخی سران کشورها پیغام‌هایی از طرف سعودی‌ها به آقای روحانی ارائه کرده‌اند؛ ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعاً به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند. سخنگوی دولت افزود: پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است؛ اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح «صلح هرمز» نیز کار با همسایگانی، نظیر عربستان است.
نشریه «فارین پالیسی» نوشت: «ارتش آمریکا ایران را یک قدرت درجه دو می‌پندارد؛ اما گزینه‌های واشنگتن در برابر تهران به شدت محدود است و نیروی دریایی آمریکا همچنان چشمان خود را به روی این واقعیت بسته که ناوهای آن به خاطر تخریب، آسیب یا زمین‌گیر شدن از تکمیل مأموریت‌های خود، در معرض شکست در میدان نبرد با ایران هستند.»
«حمید رزق» از مدیران رسانه‌ای یمن فاش کرد، پس از انتشار تصاویر شکست سنگین نیروهای ائتلاف سعودی در جنوب عربستان و اسارت صدها شبه‌نظامی، ریاض از طریق متحدان غربی خود خواستار توقف پخش این تصاویر شده است.
خبرنگار نشریه آمریکایی «نیویورکر» با استناد به منابع آگاه مدعی شد، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اخیر سازمان ملل تلاش کرد با رئیس‌جمهور ایران تماس تلفنی برقرار کند؛ اما روحانی تماسش را پاسخ نداده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات