صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۵۹

از صادرات انرژی با روبل تا سرنگونی پهپاد رسانه‌ای

1ـ رجزخوانی بعد از چراغ سبز
رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: به زودی با انتشار یک فرمان اجرایی، مجوز اعمال تحریم‌هایی را علیه مقامات فعلی و سابق دولت ترکیه و اشخاصی که به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ترکیه در شمال سوریه کمک می‌کنند، صادر خواهم کرد. «رجب طیب‌اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه با وجود فشارها قصد ندارد عملیات در شمال سوریه را متوقف کند، گفت: «ترکیه به این سخنان گوش نمی‌دهد و هرگز دست از عملیات در شمال سوریه نخواهد کشید تا این منطقه را کاملاً از تروریست‌ها پاکسازی کند و کاری را که شروع کرده، به پایان برساند.» گفتنی است، کاخ سفید هفته گذشته پس از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند که بسیاری این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر می‌کنند. ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود، قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیات نظامی انجام داده و در نوار مرزی با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند.


2ـ اعتراض در مجلس بر سر انتقال آب دریای خزر
در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گروهی از نمایندگان استان‌های شمالی از جمله مازندران، گلستان و گیلان با تجمع در جایگاه هیئت‌رئیسه لحظاتی دستور جلسه مجلس شورای اسلامی را متوقف و مخالفت خود را با انتقال آب دریای خزر اعلام کردند. این نمایندگان کاغذ‌هایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «نه به انتقال آب دریای خزر»، «تصمیم غیرکارشناسی برابر با نابودی دریای خزر است»، «ملت اجازه نابودی دریای خزر را نمی‌دهند»، «بلای زاینده‌رود و دریاچه ارومیه را بر سر دریاچه خزر نیاورید» و «انتقال آب دریای خزر برابر است با نابودی محیط زیست». گفتنی است، «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط زیست بی‌اعتنا به نتایج بررسی کارشناسی کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران در خصوص این پروژه که حاکی از اثرات مخرب این طرح انتقال بر جنگل‌های هیرکانی است، اجرای این پروژه را بلامانع دانسته و گفته است ضوابط زیست محیطی مورد نظر این طرح براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یک ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.


3ـ سپاه پهپاد رسانه‌ای آمریکا را سرنگون کرد
«سیدحسین نقوی‌حسینی» درباره اهمیت دستگیری «روح‌الله زم» تصریح کرد: این اقدام به جهت تأثیرگذاری معاندین و دشمنان انقلاب اسلامی در فضای مجازی و همچنین پروژه‌ای که علیه امنیت ملی کشورمان در این بستر به کار گرفته‌اند، بسیار مهم بود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دستگیری مدیر پایگاه ضد انقلاب «آمدنیوز» کمتر از نشاندن هواپیمای ریگی بر زمین یا سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی نبود و می‌توان گفت اقدام سازمان اطلاعات سپاه در واقع سرنگونی پهپاد رسانه‌ای آمریکایی‌ها و مرکز تأمین خوراک تبلیغاتی رسانه‌های ضد انقلاب بود.


4ـ استفاده از یورو و روبل در صادرات نفت و گاز روسیه
روسیه سرگرم بررسی جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا در مبادلات انرژی و استفاده از «یورو» و «روبل» برای تسویه پول صادرات انرژی است. «مکسیم اورشکین» وزیر اقتصاد روسیه در مصاحبه با روزنامه «فایننشال‌تایمز» اظهار داشت: ما ارز بسیار خوبی داریم که باثبات است؛ چرا از آن برای مبادلات جهانی استفاده نکنیم؟ ما می‌خواهیم فروش نفت و گاز در مقطعی به روبل انجام شود. گفتنی است، با توجه به محبوبیت اوراق قرضه داخلی در میان سرمایه‌گذاران خارجی که ۲۹ درصد از اوراق قرضه به روبل را در اختیار دارند، روسیه قادر خواهد بود صادرات انرژی خود را به روبل بفروشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات