صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۱۲

بحران سوریه 10 ساله شد

بحران سوریه پس از گذشت 10 سال درد و رنج، هنوز هم تراژدی‌های جدیدی به همراه دارد.

از ابتدای ایجاد بحران در سوریه در اوایل سال ۲۰۱۱ و هدف قرار گرفتن این کشور از سوی قدرت‌های جهانی که منجر به شکل‌گیری داعش شد، مردم این کشور متحمل بیشترین درد و رنج بوده اند. جنگ در سوریه بیشتر از جنگ جهانی دوم در اروپا به طول انجامیده و هنوز هم تراژدی‌های جدیدی را به همراه دارد. کودکان و نوجوانان، بزرگ‌ترین قربانیان و متحمل بیشترین آسیب‌های روحی و روانی این جنگ هستند، نسلی که به جز جنگ چیزی به یاد ندارد.

صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف جمعه گذشته ۲۳ اسفندماه در آستانه دهمین سالگرد آغاز بحران در سوریه، با انتشار گزارش جدیدی اعلام کرد که بسیاری از کودکان و نوجوانان جنگ زده این کشور تجربه‌ای غیر از جنگ ندارند و هر ۱۰ ساعت یک کودک در این کشور جان خود را از دست می‌دهد. بر اساس آمار منتشر شده توسط یونیسف، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ تعداد کودکان کشته شده در جریان جنگ این کشور به ۵۴۲۷ نفر رسیده و علاوه بر حدود 2.5 میلیون کودک آواره در کشورهای همسایه، بیش از ۵ میلیون کودک نیازمند کمک هم در داخل سوریه وجود دارند.

«هنریتا فوره» مدیر اجرایی یونیسف در پی سفر اخیر خود به سوریه با اشاره به اینکه طی ۹ سال اخیر میلیون‌ها کودک وارد دومین دهه زندگی خود در شرایط جنگ، خشونت، مرگ و آوارگی می‌شوند، گفت: مسئله سوریه لکه ننگ شرم‌آور دیگری در تاریخ معاصر ماست. با آغاز جنگ در سوریه حدود هزار بنیاد آموزشی و درمانی این کشور نابود شده و متجاوزان به خاک این کشور، بدون توجه به هشدارهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر، همچنان مدارس و بیمارستان‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند.

بر اساس آمارهای یونیسف، از هر پنج مدرسه، دو مدرسه غیر قابل استفاده است و همچنین بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک سوری، در داخل یا خارج از کشور از آموزش و سوادآموزی محروم هستند. این رنج قربانی‌های دیگری نیز دارد. کودکان سوری بخشی از آوارگانی هستند که سال‌هاست با رنج آوارگی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند.نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه در طول 9 سال گذشته مجبور به ترک خانه و فرار از شهر و کشور خود شده و اکنون حدود ۸۰ درصد از آنهایی که باقی مانده‌اند زیر خط فقر هستند.

از سویی؛ در حالی که طی ماه‌های منتهی به پایان سال گذشته میلادی، شرایط به گونه‌ای رقم خورد که امیدها برای بازگشت آوارگان سوری زنده شده بود، طی یک‌ماه گذشته بحران تازه‌ای در پی درگیری‌های ادلب در مرز یونان و ترکیه برای این آوارگان رقم خورد. درگیری‌های میان نیروهای ترکیه و سوریه در شمال غرب سوریه باعث شد طی هفته‌های اخیر، نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر از جمله بیش از ۵۰۰ هزار کودک برای نجات جان خود از مناطق مختلف فرار کرده و موج بی‌سابقه‌ای از آوارگی ایجاد شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات