صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۴۵

سپاه و پدافند زیستی پویا و مردمی

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

یکی از اولین بیمارستان‌های کشور که با ویروس کرونا درگیر شد، بیمارستان بقیة‌اللّه الاعظم(عج) بود. علاوه بر این موضوع، تجربه پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای سپاه بالا بود؛ از این رو سپاه ورود قدرتمندی به موضوع مقابله با کرونا داشته است.

علاوه بر ادامه اقدامات تحت رهبری فرمانده کل سپاه، قرارگاه پدافند زیستی سپاه و بسیج، شاهد افزوده شدن ظرفیت‌های جدید برای مقابله جدی‌تر با کرونا از سوی سپاه بودیم. افزایش تخت‌های بستری و مراقبت‌های ویژه ICU  در بیمارستان‌های سپاه در سراسر کشور، به ویژه در بیمارستان بقیة‌اللّه الاعظم(عج) و تکمیل و آماده به کار شدن نقاهتگاه هزارتختی این بیمارستان یکی از این موارد است.

قرارگاه‌های ده‌گانه نیروی زمینی در مناطق مأموریتی این نیرو نیز رزمایش دفاع بیولوژیک و عملیات پاک‌سازی محیطی شهدای مدافع سلامت را در استان‌های کشور اجرا کرده‌اند و یگان‌های جنگ نوین نیروی زمینی سپاه و بسیج تقریباً کلیه مراکز استان‌ها و 3 هزار نقطه را حداقل یک نوبت ضد عفونی کرده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت. به علاوه، تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام بهداشتی، مانند ماسک و دستکش بین محلات و مردم با جدیت ادامه دارد و کارگاه‌های تولیدی جدیدی به شبکه تولید این گونه اقلام در بسیج افزوده شده است.

فعالیت‌های مستمر و شبانه‌روزی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌اللّه(عج) و بخش‌های تحقیقات و پژوهش‌های سپاه و بسیج برای دستیابی به دستاوردهای جدید و توسعه توانمندی‌ها برای تشخیص، پیگیری، مراقبت و درمان بیماری کرونا هم قابل توجه بود که یک نمونه آن در بیمارستان بقیةاللّه(عج) رونمایی شد.

توان اطلاعاتی و عملیاتی سپاه و بسیج نیز برای کمک به دستگاه‌ها و سازمان‌های فعال در روند نظارت و کنترل اماکن، مراکز فروش، ترمینال‌های مسافربری، ترددها و اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قرار گرفت و شناسایی اماکن انباشت و احتکار اقلام بهداشتی و درمانی، گران‌فروشی، کم‌فروشی و... در حال انجام است. بیمارستان‌های صحرایی و سیار سپاه به عنوان مهم‌ترین مزیت‌های درمانی سپاه آماده خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هستند و نیروی زمینی سپاه از ۹ بیمارستان سیار آماده مأموریت، چهار بیمارستان را در شهرهای بابل، گرگان، کاشان و قم و بیمارستان شهید صدوقی در تهران مستقر شده است. در واقع، از ۱۷۰۰ تخت بیمارستان ثابت، دوسوم و از مجموعه ظرفیت‌های بیمارستان‌های سیار هم به همین نسبت در خدمت بیماران کرونایی قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات