صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۵۱

عبرت از گذشته

بیش از هفت سال از پیروزی جریانی که شعار «هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم» سر می‌داد، می‌گذرد[...]

یادداشت: بیش از هفت سال از پیروزی جریانی که شعار «هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم» سر می‌داد، می‌گذرد. این جریان مشکلات داخلی را به مسائل هسته‌ای گره زد و با شور زیاد به سمت مذاکره، اعتماد و توافق با غرب حرکت کرد؛ مذاکره و توافقی که با بدعهدی طرف‌های غربی و در نهایت با خروج آمریکا از برجام به سرانجام مطلوب نرسید و مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم بوجود آورد. دراین‌بین نکته مهم، عدم عبرت‌آموزی برخی از سیاسیون است که همچنان فکر می‌کنند اگر نامزد دموکرات‌ها در آمریکا به قدرت برسد، آن‌ها می‌توانند این بی‌راهه را دوباره بروند و به هدفی که هفت سال به آن نرسیده‌اند، دست یابند.

گزاره‌های خبری: 1- احمد نقیب‌زاده «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» معتقد است: «اگر بایدن به ریاست‌جمهوری برسد و به برجام نیز بازگردد یک موفقیت بزرگ نصیب جمهوری اسلامی خواهد شد. اگر بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی امریکا انتخاب شود و ترامپ در انتخابات شکست بخورد، شاید نیاز به نرمش نیز وجود نداشته باشد.» 2- روزنامه شرق نیز با تیتر «آقای دیپلمات در قامت ریاست‌جمهوری؟»، می‌نویسد: «همین مردم خسته از تحریم‌های ظالمانه آمریکا که در سخت‌ترین روزهای زندگی خود قرار دارند، اگر ببینند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده است و آمریکا که مسبب همه این سه سال و اندی درد و رنج ملت ایران است، متواضعانه به برجام بازگشته، آن‌هم توافقی که مرد شماره یک دیپلماسی ایران آن را چنان منعقد کرده که ترامپ را در شورای امنیت منزوی و سرافکنده کند، بازهم با صندوق‌ها قهر خواهند کرد؟!»

گزاره‌های تحلیلی: نگاه غلط جریان سیاسی اصلاحات به روند تحولات بین‌الملل، کشور و چرخ اقتصادی آن را چندین سال معطل مذاکره و سیب و گلابی‌های برجامی نگه داشت؛ در این فاصله، قیمت دلار از حدود 4 هزار به 22.400 هزار تومان رسید و با افت بی‌ُسابقه ارزش پولی کشور، کالاهای اساسی، مسکن و ... جهش قیمتی چند برابری پیدا کرد؛ بااین‌وجود برخی سیاسیون به دنبال برنامه‌ریزی برای افتادن مجدد در دام تجربه شده هستند. خط و مشی‌ای که امروز علاج مشکلات کشور است، نه نگاه دست بسته به غرب، بلکه تکیه بر توان و داشته‌های داخلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود منطقه‌ای و بین‌المللی است. بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص): « لا يُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ (اصول کافی، جلد 5، ص 597)؛ مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود»؛ نباید راهی را که جز خسران و عقب‌گرد در آن چیز دیگری نیست را چندباره امتحان کرد.

(نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
0
0
باسلام و قبولی عزاداریها/ نگاه غلط + احمقانه + وطن فروشانه و..و..اینها صریحتر و مناسبتر است!!..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات