اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> تیتر یک اقتصادی
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۹۷
 یک اقتصا دان در گفت و گو با بصیرت:

  چاپ اسکناس با حذف 4 صفرتنها یک اقدام نمادین دولت در اقتصاد کشور است

درسال های اخیر دولت نتوانسته کنترل تورم را در دست بگیرد و رکود هم همچنان در اقتصاد وجود دارد؛ دولت سعی می کند با اقدامات نمادین ثبات اقتصادی را ایجاد کند  اما نمی داند این اقدام چقدر می تواند مخرب باشد.
 انتشار تصویر اسکناس های جدید که 4 صفر آن به صورت کم رنگ مشخص شده بود بار دیگربعد از ماه مجدداً موضوع حذف صفر از پول ملی مطرح کرد؛ به دنبال این امر،  این فرضیه به وجود می آید که در شرایط فعلی اقتصاد کشور این اقدام تا چه حد می تواند موثرباشد.

 به گزارش پایگاه تحلیل خبری بصیرت، با انتشار تصویر اسکناس های جدید که 4 صفر آن کمرنگ و باهدف جا انداختن این سیاست بانک مرکزی در میان جامعه برنامه ریزی شده این پرسش در ذهن مخاطب ایجاد می شود که این اقتدام تا به چه میزان موثر خواهد بود.

 «ابوالقاسم حکیمی پور» اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی به این موضوع پرداخت و گفت:  من و بسیاری از همکاران و صاحب نظران اقتصادی  دیگر همواره به این موضوع تاکید داشته ایم که آیا ریشه و اساس مشکلات اقتصادی کشور تنها در  این است که صفر های پول ملی باید حذف شود.

 این اقتصاد دان افزود: در همان ابتدا نیز آقای همتی، رئیس بانک مرکزی نیز در برخی از صحبت هایی خود عنوان کردند که این اقدام تاثیر به سزایی در شرایط اقتصادی کشو نخواهد گذاشت؛تاثیری که این اقدام در نظام بانکداری ما ایجاد خواهد کرد تنها صرف هزینه  و بار مالی 150 هزار میلیاردی خواهد بود که به نوع خود یک هزینه بیهوده خواهد بود.

وی تاکید کرد:در شرایط فعلی مشکلات اقتصادی کشور نرخ تورم افسار گسیخته، رکود شدید اقتصادی و فساد اقتصادی است که شرایط را بدتر کرده و حذف 4 صفر از ارزش پول ملی تاثیرزیادی ندارد؛ باید دید  که سیاستگذاران کلان اقتصادی کشور در این خصوص چه دیدگاهی دارند.

حکیمی پور در ادامه اظهار داشت: این اقدام در برخی از کشور ها مانند ترکیه و یا موزامبیک و برخی کشور های دیگر جواب مثبت داده ولی نکته در این است که این کشور ها اقدامات مهمی در خصوص مهار تورم و از بین بردن رکود انجام داده اند و پس از این اقدام به حذف 4 صفر از پولی ملی خود کردند.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: این که درکشور ما ابتدا و قبل از هر گونه اقدام دولت دست به چنین اقدامی می زند ، نشان دهنده بی برنامه بودن دولت برای ثبات اقتصادی کشور است؛ بسیاری از اقتصاددان ها  همواره بر این نکته تاکید  داشتند  که برای مشکلات اقتصادی، ابتدا دولت برنامه های اقتصادی بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشد و آخرین  مرحله حذف 4 صفر باشد.

وی در آخر اضافه کرد: درسال های اخیر دولت نتوانسته کنترل تورم را در دست بگیرد و رکود هم همچنان در اقتصاد وجود دارد؛ دولت سعی می کند با اقدامات نمادین ثبات اقتصادی را ایجاد کند  اما نمی داند این اقدام چقدر می تواند مخرب باشد.

این در حالی است که در سال هی اخیر به دلیل تحریم ها و سوء مدیریت دولت ، ریال به پایین ترین ارزش رسیده و به دنبال این امر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته ؛ از سوی دیگر با  تورم روز افزون ، هر روز مشکلات معیشتی مردم بیشتر می شود .
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات