خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۲۳۰

عوامل موفقیت انتقال پیام نرم افزار و قدرت نرم  مکتب مقاومت

مقام معظم رهبری در هر سخنرانی  با موضو ع شهید سلیمانی وی را با خصلت جدیدی معرفی می­کنند. اخیرا در دیدار اعضای ستاد برگزاری سالگرد سردار دلها از ایشان با عنوان نرم افزار مقاومت و الگوی مبارزه  در میان ملت های اسلامی یاد کردند.

عوامل موفقیت انتقال پیام نرم افزار و قدرت نرم  مکتب مقاومت

مقام معظم رهبری در هر سخنرانی  با موضو ع شهید سلیمانی وی را با خصلت جدیدی معرفی می­کنند. اخیرا در دیدار اعضای ستاد برگزاری سالگرد سردار دلها از ایشان با عنوان نرم افزار مقاومت و الگوی مبارزه  در میان ملت های اسلامی یاد کردند.

هر مکتب و آیینی جدای از عوامل ایجادی به علل بقا نیازمند است.  شهید سلیمانی با الگو گیری از مکتب اسلام و حماسه  عاشورا مکتب و مدرسه جهاد و شهادت را در دهه های اخیر در میان ملت های اسلامی تأسیس کردند. این مدرسه جهاد و شهادت الهام بخش امروز جبهه مقاومت است. شهید مطهری در اثر گذاری این جانبازی ها و جهاد ها می نویسند:« آنچه الهام‏بخش امروز ماست آن قلمها نيست، آن جانبازيهاى تاريخى و آن خونهاى بر زمين ريخته است، آن سرگذشتهاى نورانى است. پيام اسلام را جهادها، هجرتها، فداكاريها، جانبازيها به جهان رسانده است آنچه امروز به ما الهام مى‏بخشد، قلمهاى كسانى كه اسلام را روى كاغذها توصيف كرده‏اند نيست، بلكه قلمهاى كسانى است كه با خون خود خطوط برجسته اسلام را بر روى بدنهاى خودشان، بر پيشانيشان، بر فرق شكافته‏شان (وَ قُتِلَ فى مِحْرابِهِ لِشِدَّةِ عَدْلِهِ) ، بر روى دانه دانه موهاى مقدس محاسنشان، بر روى سينه و قلبشان، بر پيشانى شكسته‏شان، بر دندان شكسته‏شان، بر رگهاى گردنشان نوشته‏اند». (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 642)

تأسیس مکتب و مدرسه گام اول است. گام دوم حفظ و بقا و انتقال فرهنگ مکتب و مدرسه به ملت های اسلامی و نهادینه سازی آن در میان نسل های بعدی است. گام اول را شهید سلیمانی و همرزمانشان محکم برداشتند. گام دوم که نرم افزار  و قدرت نرم مکتب باشد مهمتر است؛ اصولا با نرم افزار و قدرت نرم  است که می توان ماندگاری انقلاب ها و مکتب ها را تضمین کرد. اثر بخشی قدرت نرم بیش از قدرت سخت است.

«اقبال پاكستانى جمله خوبى دارد و گويا آن را در مقابل جمله موسولينى گفته است. موسولينى مى‏گويد: «آن كه آهن دارد نان دارد» يعنى اگر مى‏خواهى نان داشته باشى، آهن (يعنى زور و اسلحه) داشته باش؛ آن كه زور دارد نان دارد. اقبال مى‏گويد: آن كه آهن است نان دارد. موسولينى روى اسلحه تكيه مى‏كند: هركه زور مادى دارد، نان دارد. ولى اقبال روى روح و روان تكيه مى‏كند و مى‏گويد: هركسى كه خودش آهن است نان دارد. تعبير امير المؤمنين اين بود: نَفْسُ الْمُؤْمِنِ اصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ روح مؤمن از سنگ خارا سخت‏تر است. اقبال مى‏گويد: روح مؤمن آهن است»(مطهری، مرتضوی، مجموعه آثار، ج17، ص54)

در واقع اقبال پاکستانی برتری  شخصیتی و نرم افزاری و قدرت نرم را کارآمد­تر از عوامل فیزیکی می­داند.

شهید مطهری برای موفقیت انتقال هر پیامی از جمله نرم افزار و قدرت نرم چهار شرط ذکر می کند(همو، ج17، ص64).

الف. غنا و قدرت محتوا (غناى منطقى، غناى احساسى، غناى عملى). به عبارت ديگر قابل جذب بودن براى عقل و براى دل، و ديگر قدرت بر حل مشكلات زندگى.

مقام معظم رهبری در دیدار ستاد برگزاری سالگرد شهید سلیمانی، ایشان را قهرمان ملت ایران و قهرمان امت اسلامی خواندند، ایشان در بیان خصلت های شهید سلیمانی از عام به خاص حرکت کردند. شجاعت و مقاومت، درایت و تیزهوشی، فداکاری، نوعدوستی، اهل معنویت، اخلاص و آخرت گرایی خصلت هایی بود  که در این دیدار بیان شد.

مقام معظم رهبری شش خصلت اول را مجموعه خصلت ها و روحیات ایرانی دانستند که در شهید سلیمانی تبلور یافته بود. تبیین مکتب و مدرسه شهید سلیمانی به صورت فراگیر و همگانی نیازمند این نگاه است. محدود نکردن شهید سلیمانی به قشر خاص و حزب خاص راه اساسی انتقال قدرت نرم مکتب شهید سلیمانی است

ب. امكانات از نظر وسائل و ابزارهاى پیشرفته

فضا سازی، موقعیت آفرینی و فرهنگ سازی با بهره گیری از خبرگزاری ها، فیلم های سینمایی و تئاتر، و دیگر ابزار موجود  نقش مهمی در انتقال پیام قدرت نرم مقاومت دارند.  

ج.سبک و متد تبليغ

 هدف از انتقال پیام نرم افزار مقاومت اسطوره سازی و تاریخ سازی مکتب مقاومت و موسسان آن است. در این مسیر باید از شیوه های ناب و جذاب و کآرآمد مانند سبک انتقال پیام حماسه عاشورا استفاده کرد.

د. صلاحيت فنى و اخلاقى پيام رسان

مقام معظم رهبری این وظیفه را به عهده جوانان انقلابی و نخبگان مومن گذاشتند و فرموند: « سیلی سخت تر عبارت از غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار که نیازمند همت جوانان انقلابی و نخبگان مومن است»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات