صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۹۱۶۹

محورهای مهم توافق ۲۵ ساله ایران و چین

امروز توافق 25 ساله ايران و چين به امضاي وزيران خارجه دو کشور مي رسد. اما جزئيات اين توافق چيست؟

محورهای مهم توافق ۲۵ ساله ایران و چین

برنامه همکاري جامع ايران و چين موسوم به برنامه 25 ساله امروز در ديدار رسمي وزير خارجه ايران و چين امضا خواهد شد.از قرار معلوم در سفر رسمي محمد جواد ظريف  به چين در مهر 1399، نظرات اصلاحي و تکميلي ايران در رابطه با اين سند  به اطلاع دولت چين رسيده است و طرف چيني نهايتاً در نيمه اسفند 1399، نظرات خود پيرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ايران رساند. با نهايي شدن متن سند امروز در ايران به امضاي دو طرف مي رسد.
سند در قالب يک «برنامه» براي بازه زماني بلندمدت (25 ساله) تهيه و تنظيم شده است. در اين سند طرفين بر يک نقشه راه و افق روابط همه‌جانبه براي تحقق مشارکت جامع راهبردي و ارتقاي عملي آن توافق کردند. اين سند را بايد برنامه‌اي سياسي-راهبردي، اقتصادي و فرهنگي دانست که از نگاه دو طرف سويه‌هاي همه‌جانبه روابط را در افقي بلندمدت دنبال مي کند؛ در برنامه همکاري جامع ايران و چين به  سه محور سياسي نظامي و امنيتي،اقتصادي و فرهنگي پرداخته شده است.

محور نظامي امنيتي توافق 25 ساله ايران و چين
در بعد سياسي-راهبردي (نظامي-دفاعي-امنيتي) در سند حاضر تلاش شده‌است مواضع نزديک و همکاري‌هاي دو کشور در قالب سازوکارهاي دائمي تنظيم شود و طرفين ضمن ارتقاي تبادلات، رايزني و همکاري‌هاي نزديک خود در موضوعات مورد نظر و توافق طرفين در نهادهاي منطقه‌اي و بين‌المللي افزايش دهند. تقويت زيرساخت‌هاي دفاعي، مقابله با تروريسم و برگزاري مانورهاي منظم نظامي بعنوان نمايش قدرت و همسوئي دو کشور را مي‌توان مهمترين محورها در اين بخش دانست.

محور اقتصادي توافق 25 ساله ايران و چين
در بعد اقتصادي دو طرف اتفاق نظر دارند که ظرفيت‌هاي بالقوه براي همکاري‌ها فراتر از وضعيت کنوني است و از اين‌رو همکاري‌هاي اقتصادي يکي از محورهاي اصلي و عمده همکاري‌هاي بلندمدت دو کشور به شمار مي‌آيد. در اين سند بر ظرفيت مکمل اقتصادي دو کشور بويژه پيوند دادن ايران به زنجيره تامين ارزش محور از طريق تکميل زنجيره‌هاي مکمل فرآوري داخلي، توليد مشترک به منظور تامين بازارهاي داخلي دو کشور و کشورهاي ثالث و در نهايت بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي ايران از جمله نيروي کار جوان و ماهر تاکيد شده است. از اين‌رو همکاري در حوزه‌هاي نفت، صنعت و معدن و حوزه‌هاي مرتبط با انرژي (نيرو، انرژي‌هاي تجديدپذير و ..) مبتني بر دغدغه‌هاي توسعه‌ ملي پايدار و زيست‌محيطي در سند حاضر مورد تاکيد قرار گرفته است.
همچنين به منظور بهره‌برداري حداکثري از مزاياي ژئوپليتکي و ژئواکونوميک کشور، در سند حاضر بر مشارکت موثر ايران در ايده کمربند-راه طرف چيني تاکيد شده است و از اين‌رو همکاري‌هاي همه‌جانبه در قالب اين ابتکار با اولويت همکاري در حوزه زيرساختي، ارتباطي(ريلي، جاده‌اي بندري و هوايي)، مخابراتي، علمي-فناوري، آموزشي و سلامت مورد تاکيد قرار گرفته است.
در اين سند بصورت ويژه به تسهيل فرآيندهاي موثر در  همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري با هدف ارتقاي به عنوان دغدغه بنگاه‌هاي اقتصادي، تجار و بخش خصوصي توجه شده است و از اين‌رو تسهيل همکاري‌هاي مالي-بانکي، گمرکي، مقررات زدايي، اعطاي تسهيلات منطق با قوانين در مناطق آزاد تجاري و ويژه اقتصادي، تقويت همکاري و تجارت غيرنفتي با تمرکز بر دو حوزه کشاورزي و دانش‌بنيان مورد توجه قرار گرفته است. 

بعد فرهنگي توافق 25 ساله ايران و چين
در بعد فرهنگي نيز با هدف افزايش شناخت متقابل بر ارتقاي تبادلات مردمي (گردشگري)، رسانه‌اي، دانشگاهي، نهادهاي مختلف غيردولتي فرهنگي، انجمن‌هاي دوستي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد تاکيد شده است. همچنين سرمايه‌گذاري و کمک به تکميل زيرساخت‌هاي لازم براي ارتقاي همکاري‌هاي فرهنگي از جمله در صنعت گردشگري در اين برنامه مورد تاکيد قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات