صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۵۷

آغاز انتقال 2 میلیون لیتر بنزین قاچاق حزب متحد عربستان در لبنان

منابع لبنانی از آغاز انتقال دو میلیون لیتر بنزین مصادره شده از یکی از افراد نزدیک به حزب متحد عربستان در لبنان خبر دادند.

اداره کل نفت لبنان، با پشتیبانی گروه ضربت در شعبه اطلاعات، به دستور دادستان دادگاه تجدید نظر، در حال تدارک برای انجام عملیات خارج کردن مخازن بنزینی که اخیرا از انبارهای «مارون الصقر» در «حوش الامراء» واقع در «زحله» مصادره شده، هستند.
به نوشته «المنار»، اداره کل نفت لبنان به دلیل حساسیت و جدیت موضوع و جلوگیری از هرگونه فاجعه به منظور حفظ جان شهروندان،کمربند امنیتی وسیعی در اطراف منطقه‌ای که قرار است این مخازن از آن خارج شوند، ایجاد کرده است.
(۲۵ آگوست گذشته، ۳ شهریور)، روزنامه لبنانی «الاخبار» طی گزارشی نوشت که نیروهای امنیت داخلی لبنان، اطلاعاتی در خصوص توقیف نزدیک دو میلیون لیتر بنزین در ۳۸ مخزن پُر که گنجایش هر یک، حدود ۵۰ هزار لیتر است در شهر «زحله» خبر دادند که متعلق به یک فرد صاحب پمپ بنزین است.
تحقیقات بعدی نشان داد که عامل این احتکار «مارون الصقر» برادر «ابراهیم الصقر» از رهبران حزب «القوات اللبنانیه» از احزاب متحد عربستان سعودی است.
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که یک هفته پیش از یافتن این میزان بنزین در الزحله، در جریان عملیات ارتش لبنان در منطقه «ریاق» ، مشخص شد که مخزن‌هایی در زمین مارون الصقر دفن شده و در آن زمان، نزدیک ۴۰۰ تن گازوئیل از این مخازن استخراج شد و ازآنجا مشخص شد که وی یکی از بزرگترین محتکران سوخت است.
پس از پیگیری‌های لازم در مرحله بعد مشخص شد که یکی دیگر از انبار‌های زیرزمینی او در حوش الامرا واقع در الزحله مخفی قرار دارد. گروه اطلاعات سرویس امنیت داخلی لبنان، مارون الصقربرادر «ابراهیم الصقر» از رهبران حزب «القوات اللبنانیه» را تحت فشار قرار دادند و او را بازداشت کردند. وی در جریان بازجویی نزد بازپرسهای اطلاعاتی، گفت که این میزان بنزین متعلق به اوست، نه برادرش و طی مدت سه ماه، آن را انبار کرده است. اما اطلاعات موجود نشان می‌داد که از هشت ماه پیش این بنزین‌ها انبار شده‌اند.
منابع آگاه در بخش سوخت و منابع قضایی اعلام کردند که شیوه انبار کردن این بنزین‌ها کاملا استراتژیک [برای طولانی مدت] بوده و قرار نبوده که به زودی مورد استفاده قرار گیرد. نحوه دفن کردن این مخازن بیانگر دشواری انبار کردن این میزان بنزین و عدم خارج کردن آن در کوتاه مدت است.
دستگاه قضایی لبنان در همان زمان اعلام کرد که بنزین‌ توقیف شده را به تاسیسات نفتی کشور ارجاع داده و بقیه مخازن بنزین دفن شده، نیز پس از آن از زمین خارج خواهند شد و بعید نیست که میزان بنزین انبار شده با میزان اعلامی از سوی مارون الصقر یا نیروهای امنیت داخلی متفاوت باشد.
«غسان عویدات» دادستان دادگاه تجدید نظر، سیگنال لازم برای بازداشت مارون را داده و برادرش ابراهیم نیز که تاکنون در بازجویی‌ها حاضر نشده، احضار شده است زیرا مخزن‌های بنزین توقیفی در زمینی که در تملک ابراهیم است، انبار شده است.
سید حسن نصرالله در دو سخنرانی اخیر خود ضمن انتقاد شدید از محتکران دارو، غذا، ارز و سوخت تأکید کرده بود که بحران اقتصادی کنونی در لبنان را سفارت آمریکا (و متحدان لبنانی‌اش) مدیریت می‌کنند.
وی تصریح کرد: «امروز توطئه آمریکا به اینجا رسیده که معیشت مردم لبنان را هدف گرفته بنابراین کل مسئولیت این امر بر عهده آمریکاست که این توطئه را سفیر آمریکا مدیریت می‌کند... سفیر آمریکا در همه امور لبنان دخالت می‌کند. در بحث سوخت و شرکت‌های بنزین و گازوئیل در امور دارو و احتکار دارو در امور شهرداری‌ها در امور جمعیت‌ها و احزاب، در همه اینها سفارت آمریکا دارد دخالت و مدیریت می‌کند».
اوضاع در لبنان به فلج شدن نهادهای نظامی و سایر دستگاه‌های امنیتی این کشور منجر شده است. بیش از یک سال است که لبنان فاقد دولتی بادوام است، گرچه سه فرد متفاوت تا کنون برای اداره امور نخست‌وزیری را در دست گرفته‌اند.
بیش از ۷۰ درصد از جمعیت لبنان به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند و ارز ملی این کشور بیش از ۹۰ درصد از ارزش خودش را از دست داده است.
بحران سوخت، یکی از نمودهای فلج اقتصادی لبنان است. به‌رغم اقداماتی که در این کشور برای مقابله با احتکار و قاچاق سوخت و کم کردن از برخی درگیری‌ها در ایستگاه‌های توزیع سوخت انجام شده، این تنش‌ها در جایگاه‌های سوخت هنوز ادامه دارد.
پس از توقیف و رسوایی مارون الصقر، حزب القوات اللبنانیه با صدور بیانیه‌ای از او برائت جست و اعلام کرد که اگر آن‌چه که در رسانه‌ها منتشر شده درباره فلان تاجر یا صاحب فلان پمپ بنزین نزدیک به حزب القوات مبنی بر انبار کردن سوخت صحت داشته باشد، باید اعلام کنیم که این موضوع به خود آن فرد و نیروهای امنیتی و قضایی مسئول ارتباط دارد و هیچ ارتباطی با حزب القوات اللبنانیه ندارد.
«سمیر جعجع» (نزدیک به آمریکا، غرب و عربستان سعودی) رئیس حزب «القوات اللبنانیه» است که به شدت با پیشنهاد خرید سوخت از ایران برای عبور از بحران کنونی لبنان مخالفت می‌کند.
حتی وقتی ​نماینده لبنانی «سزار معلوف» از ائتلاف «الجمهوریه القویه» (وابسته به حزب القوات اللبنانیه به ریاست جعجع) از این موضوع استقبال کرد با واکنش تند حزب القوات مواجه شد و از گروه های ارتباطی این حزب حذف و برخی منابع از تقویت احتمال اخراج او از حزب خبر دادند.
ارتش لبنان در ۱۹ آگوست نیز، ۱۵۰ هزار لیتر بنزین را که در یک پمپ بنزین در حال ساحت در شهرک «البربارة- جبیل» قرار داشت، توقیف کرد و تصاویر منتشره از سوی نهاد نظامی کشور نشان داد که این پمپ بنزین نیز متعلق به مجموعه پمپ‌بنزین‌های الصقر است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات