صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۵۳۰

 همکاری با ترکمنستان تامین کننده منابع ارزی مورد نیاز کشور است

شراکت در فروش گاز ترکمنستان آورده ارزی قابل توجهی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت به طوری که علاوه بر جبران کمبود گاز داخلی، منابع ارزی خوبی برای ایران ایجاد می شود.

یکی از مهمترین وعده های دولت سیزدهم تحقق ارتباطات تجاری و برقراری تعاملات و پیوندهای اقتصادی با کشورهای مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای از طریق انعقاد قرار داد همکاری بود. بی شک عضویت در سازمان شانگهای و همکاری در بخش انرژی با کشوری مثل ترکمنستان که دارای ذخایر بزرگی از انرژی است برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

جمهوری اسلامی ایران در منطقه در کنار کشورهایی قرار دارد که دارای منابع سرشاری از انرژی هستند. ترکمنستان که یکی از این کشورها به شمار می رود در دیدار با وزیرخارجه این کشور با  نفت جمهوری اسلامی ایران بر لزوم توسعه همکاری های اقتصادی هر چه بیشتر با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

 ترکمنستان به عنوان صادر کننده انرژی و گاز به کشورهای غربی و اروپایی به عنوان بزرگترین خریداران انرژی با مشکلات متعددی در زمینه ترانزیت گاز به اروپا مواجه است. توسعه همکاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران برای ترانزیت گاز و منابع انرژی به کشورهای اروپایی ضمن اینکه منجر به توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری ایران می شود، ارز آوری قابل توجهی برای کشور به ارمغان خواهد داشت.

همکاری جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان در ترانزیت گاز از طریق دریای خزر به کشورهای اروپایی فرصت مغتنمی دراختیار ترکمنستان قرار می دهد تا هر چه سریع تر گاز خود را به کشورهای مقصد برساند. لذا همکاری ایران با کشور ترکمنستان در این موضوع نه تنها همکاری کوتاه مدتی نخواهد بود، بلکه منجر به همکاری های بلند مدتی می شود که میتواند دهه ها ارتباطات ایران با ترکمنستان را در بهترین وضع موجود نگاه دارد.

جمهوری اسلامی ایران می تواند با انعقاد  قراردادهای چند دهه ای با ترکمنستان در بخش های صنعت انرژی، تبدیل دو کشور ایران و ترکمنستان را به هاب انرژی منطقه کلید بزند. بی تردید داشتن مشترکات بین دو کشور در ذخایر گاز ضمن اینکه می تواند در روند ترانزیت گاز به کشورهای اروپایی و خریداران گاز سرعت ایجاد کند، می تواند نیازهای دو کشور در بخش گاز را در فصول مختلف گاز تامین و برآورده کند. جغرافیای ایران فرصت خوبی در اختیار ترکمنستان برای عبور گاز خود به خریدارانشان فراهم می کند، اما مسوولین جمهوری اسلامی ایران از فرصت به دست آمده بهره برداری قابل توجهی داشته باشند.

در فرصت به دست آمده برای ترانزیت گاز ترکمنستان به ترکیه وکشورهای اروپایی، ایران می تواند به عنوان فروشنده گازظاهر شود. به این معنا که فقط بحث دراختیار گذاشتن جغرافیای ایران و بهره مندی از این مزیت برای ایران مطرح نباشد، بلکه ایران به فروشنده مستقیم گاز ترکمنستان تبدیل شود.

بی شک شراکت در فروش گاز ترکمنستان آورده ارزی قابل توجهی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت به طوری که علاوه بر جبران کمبود گاز داخلی، منابع ارزی خوبی برای ایران ایجاد می شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران در انعقاد قراردادهای همکاری با کشورهای مختلف منطقه از جمله ترکمنستان باید به منابع ارزی زیادی که از در اختیار قرار دادن جغرافیای کشور برای ترانزیت انرژی ایجاد می شود توجه داشته باشد. منابع ارزی زمانی برای اقتصاد ایران ایجاد می شود که با شراکت در فعالیت های مختلف منطقه ای مثل ظاهر شدن به عنوان فروشنده گاز بتوانیم موقعیت ایران را دربالاترین وضعیت موجود نشان دهیم تا کشورهای همسایه با داشتن چنین وضعیتی از ایران روابط اقتصادی وتجاری خود را با ما توسعه دهند و منافع حداکثری ما را در نظر بگیرند.

 

 

 

حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات