صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۹۹۹۳
عبدالمجید شیخی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو اختصاصی خود با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، مطرح کرد:

دلار و یورو ماشه ای در دست استعمارگران است/ دلار زدایی خواست کشورهای عضو پیمان شانگهای است

به جرات می توان گفت نه تنها در شرایط تحریمی، بلکه در وضعیت غیر تحریمی نسخه کمرنگ سازی و حذف دلار، راه حل عملیاتی قابل اتکایی برای نجات اقتصاد ایران است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفت و گو با عبدالمجید شیخی

شیخی:مجلس اجازه بورس بازی به بانک‌ها ندهد - رادار اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت؛ عبدالمجید شیخی اقتصاددان و استاد دانشگاه درگفتگو با بصیرت در خصوص عملکرد بانک مرکزی در خصوص تمرکز سیاستمداران برای کمرنگ کردن نقش دلار و یورو در تبادلات اقتصادی و رایزنی با کشورهای همسایه در این موضوع گفت: امروز بر همه صاحب منصب ها و مدیران اقتصادی و سیاسی دنیا ثابت شده است که دلار و یورو ابزار مناسبی برای تحمیل فشارها و خواسته های زورمدارانه غرب به سرکردگی آمریکاست. این موضوع محلی برای اجماع کشورهای مختلف در رسیدن به وحدت نظری شده تا بر روی حذف دلار و سلطه دلار و یورو از تبادلات اقتصادی خود بیش از پیش تمرکز کنند و در این ماموریت جدی تر عمل کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت فعلی نیز با توجه به این موضوع و تجاربی که از دولت گذشته در راستای عدم توفیق ارتباط اقتصادی با غرب و بی میلی و بدعهدی های غربی ها در مسائل اقتصادی و سیاسی دارد به ظرف مناسبی برای تحقق کمرنگ سازی و حذف دلار و یورو از عرصه تبادلات تجاری رسیده است. 

شیخی در این باره توضیح داد: به جرات می توان گفت نه تنها در شرایط تحریمی، بلکه در وضعیت غیر تحریمی نسخه کمرنگ سازی و حذف دلار، راه حل عملیاتی قابل اتکایی برای نجات اقتصاد ایران است بنابراین با همکاری وهمراهی کشورهای عضو بریکس و شانگهای باید تلاش کنیم تا به تدریج ودر میان مدت از زیر سلطه دلار و یورو خارج شویم.

وی در این خصوص گفت: با حذف سلطه دلار و یورو بازار حالت عادی پیدا می کند به طوری که می توان گفت نوسانات این دو ارز هیچ تاثیری بر اقتصاد ما نخواهند گذاشت زیرا با جایگزینی پولی ملی در توافقات دو جانبه و یا ارز دیگری عملاً تقاضایی برای یورو و دلار در کشور باقی نخواهد ماند و وجود نخواهد شد، بنابراین خود به خود ارزش دلار و یورو به سمت صفر شدن می رود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهارداشت: بی شک در شرایط فعلی کشور در سالی که به نام تقویت دانش بنیان نامگذاری شده باید با تقویت تولیدات دانش بنیان و افزایش صادرات طرف عرضه ی ارز خارجی را در بازار مرتباً تقویت کنیم تا اولاً نرخ ارز کاهش و ریال تقویت شود و در بازار خارجی نیز قدرت چانه زنی ما در عرصه خارجی و منطقه ای و درآمد ارزی ما افزایش یابد و هم اینکه واردات کاهش یابد و نرخ ارز نیز در راستای این موضوع روند نزولی به خود بگیرد.

عبدالمجید شیخی افزود: با افزایش عرضه ارز (دلار و یورو) و کاهش تقاضای آنها  می توان انتظار داشت که دولت از نگرانی عظیم تنظیم بازار ارز خارج و در عوض به فکر جذب منابع جدید ارزی به سمت بازار سرمایه و افزایش سرمایه گذاری شود. قاعده حاکم در تمام بازار ها همین است که وفور یک کالا موجب کاهش قیمت و کاهش هزینه فرصت دستیابی به آن می شود. تقویت تولید و به دنبال آن تقویت صادرات و گسترش حضور در مقام صادر کننده و عرضه کننده کالاها و خدمات در بازارهای خارجی روز به روز دغدغه تنظیم بازار را کاهش و سپس بازار به مرحله ای از بلوغ و وفور می رسد و شرایط مستعد رها سازی بازار به سمت خود تنظیمی خواهد رفت و هزینه کلی دولت در نظارت و دخالت را به سمت صفر خواهد کشاند. شیخی با تاکید بر اهمیت حذف سلطه دلار و یورو در اقتصاد گفت: حذف سلطه دلار و یورو باید سرلوحه این هدف باشد و در درجه اول در چارچوب توافقات دو و چند جانبه کوشش شود ریال ایران نقش مبادلات بین الدولی و بین المللی و در درجه دوم ارزی جایگزین شود که مثل دلار و یورو نقش ماشه تفنگ در دست استعمارگرانی چون آمریکای جنایتکار و اروپایی های خیانت پیشه نباشد. ترجیحاً در این راستا (در درجه دوم،پس از ریال)باید توجه ما در چارچوب پیمان شانگهای پس از ریال معطوف دو ارز مطرح یوان و روبل شود.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش بعدی در چارچوب شانگهای و بعداً در پیمان بریکس، پس از پیوستن تعریف ارز جدیدی برای مبادله باشد که همچون اس دی آر(SDR )پول ایران در قبل از انقلاب جز ارزهای متکای آن بحساب آید. زیرا ایران در مقام هجدهمین اقتصاد در دنیا جا دارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات