صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۷۷۵۱۱

تداوم رقابت درونی دوم‌خردادی‌ها


حسین عبداللهى‌فر
فضای انتخاباتی در کشور به موازات نزدیک شدن به روز برگزاری -24 اسفندماه- پرمباحثه تر می شود و طبعا آن دسته از نیروهای داخلی و خارجی که به نوعی سرنوشت خود را تحت تاثیر این انتخابات می بینند و یا مایلند بر آن تاثیر بگذارند فعال تر می شوند.
این جمله را کیهان در ابتدای سرمقاله (30/5) خود نوشت و سپس به تشریح وضعیت دو جریان اصولگرا و دوم خرداد در کشور پرداخت و پیرامون آخرین وضعیت اصولگرایان نوشت: «اصولگرایان اگر چه در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم و شوراهای سوم- علی رغم تعدد نامزدها و تکثر لیست های طیف خود- به پیروزی قاطع دست یافتند ولی بروز رخنه ها و نتایج آن به آنان آموخت که عدم وحدت و تکیه گروه های طیف اصولگرا به مطلوبیت های حزبی می تواند مشکلات را برای انقلاب پدید آورد که جبران آن کار آسانی نباشد. از این رو، اینک شاهد تلاش همگرایانه تری در این طیف هستیم.»
این روزنامه در خصوص وضعیت جریان دوم خرداد به دغدغه آنها جهت همگرایی درونی و چگونگی اخذ تایید صلاحیت از شورای نگهبان برای افراطیون اشاره کرده و پیرامون معضل دیگر این جریان تحت عنوان «رقابت درونی» می نویسد: «دغدغه دیگر جریان دوم خرداد، رقابت درونی است. آنان به خاطر دارند که در جریان انتخابات ریاست جمهوری شکاف عمده ای میانشان پدید آمد. تندروها و بعضی دیگر از اعضای این طیف، به خصوص روی حجت الاسلام کروبی حساسیت ویژه ای دارند و معتقدند از ماجرای رد صلاحیت تندروها بیش از هر کس او نفع می برد در باطن از این وضعیت بسیار خوشحال است.»
آنچه از سوی روزنامه کیهان در خصوص آرایش جریان های سیاسی ترسیم گردیده واقعیات عرصه سیاسی کشور می باشد که برای پی بردن به آن کافیست به صفحه اول روزنامه های دو جریان در نخستین روز کاری هفته گذشته نگاهی بیفکنیم.
بازتاب گسترده کنگره سازمان مجاهدین در کنار تشکیل شورای اصلاح طلبان که گامی در جهت بازگشت افراطیون به صحنه سیاسی و کمرنگ ساختن نقش طیف وابسته به آقای کروبی ارزیابی می گردد، بر مشکلات جریان دوم خرداد و پیچیدگی صفحه شطرنج سیاسی پیش روی این جریان می افزاید از همین رو، اعتماد ملی (27/5) ارکان حزب آقای کروبی بر خلاف روزنامه های دوم خردادی که خبر کنگره یازدهم سازمان را برجسته کرده بودند، تنها این جمله سلامتی را تیتر کرد که گفته بود: «اصلاح طلبان از سهم خواهی در انتخابات بپرهیزند.»
اگر چه واضح است مخاطب اصلی این جمله حزب اعتماد ملی می باشد اما انتخاب این جمله شاید برای یادآور شدن آن به افراطیون و در واقع بیان کننده آن جلسه باشد. این در حالیست که روزنامه همبستگی در همین روز (27/5) عکس اول خود را به این موضوع اختصاص داده بود که در آن آقای خاتمی را در کنار ابراهیم یزدی نشان می داد و پیام صریح آن بازگشت افراطیون بود. این روزنامه همچنین از قول دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب جمله «عملکرد دولت نهم در بوته نقد» را تیتر اول خود کرد و نوشت: «یازدهمین کنگره سازمان مجاهدین پنجشنبه با حضور چهره های سرشناس اصلاح طلب در مسجد امیرالمومنین برگزار شد. کنگره یازدهم سازمان مجاهدین که مقارن با دومین سال آغاز فعالیت دولت نهم بود بهانه ای شد تا توسط محمد سلامتی دبیرکل این سازمان عملکرد دوساله دولت نهم از این سازمان در تمام زمینه ها مورد بررسی و نقد قرار گیرد.»
صدای عدالت هم با همین رویکرد «زمینه اجتماعی مناسب پیروزی اصلاح طلبان است» را تیتر اول خود کرد که محمد سلامتی به زبان آورده و گفته بود: «آنچه اصلاح طلبان را نسبت به نتایج انتخابات مجلس هشتم خوش بین می کند زمینه های مناسب اجتماعی است که عملکرد دولت نهم آن را ایجاد کرده است.»
این روزنامه تصویر نخست خود را نیز به همین موضوع اختصاص داد اما به گونه ای که آقای خاتمی را میان بهزاد نبوی از سازمان و میردامادی از مشارکت نشان می داد که باز همان پیام انزوای طیف میانه و سنتی دوم خرداد را مخابره می کرد.
مردم سالاری اما با تصویری متفاوت در تیتر دوم خود به «یازدهمین کنگره سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برگزار شد» بسنده کرد و در کنار آن از قول یکی از چهره های دوم خردادی نوشت: «تمامیت خواهی آفت اصلاحات است.»
به نوشته این روزنامه وی در دیدار اعضای سازمان مجاهدین شاخه زنجان گفت:«از نظر جامعه شناختی دوران انقلاب سپری شده و باید بپذیریم که دوره اصلاحات است. چرا که امروز در دنیا کسی به دنبال انقلاب نیست.»
اما خبر اعلام موجودیت «مجمع مشورتی اصلاح طلبان» که کار خود را از اواخر سال گذشته آغاز کرده تیتر برخی روزنامه ها در آخرین روز مرداد ماه قرار گرفت.
روزنامه همبستگی (31/5) آن را تحت عنوان «تشکیل ائتلاف بزرگ انتخاباتی» تیتر اول کرد و کارگزاران در همین روز در قالب «تشکیل مجمع مشورتی اصلاح طلبان با حضور 30 نفر نمایندگان طیف های اصلاح طلب» خبر داد.
به نوشته این روزنامه موسوی لاری به عنوان رئیس این مجمع است و اعضای آن را 22 نفر شکل می دهد که بعدا 8 نفر نیز به آن اضافه شد.
واکنش های منفی به این خبر و تاثیرات سوء آن بر روند همگرایی دوم خرداد را در شماره های آتی دنبال خواهیم نمود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات