صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۹۴۹۰۴

انتخابات لبنان و ساختار جدید سیاسی/ حسن هانی زاده


بصیرت: برآیند انتخابات پارلمانی لبنان نشان داد که بازیگران عرصه های سیاسی منطقه ای و بین المللی با بهره گیری از ابزارهای مالی وتبلیغاتی تأثیر خود را بر ساختار قدرت سیاسی لبنان باقی گذاشتند.
گزارشهای رسانه ای نشان می دهد که گروه 14 مارس برای هر رأی یکهزار دلار هزینه کرده تا قدرت سیاسی لبنان را به سود خود مصادره کند.با این حال و با وجود فضای امنیتی حاکم بر لبنان و تهدیدات مکرر رژیم صهیونیستی، جریان 8 مارس وفادار به مقاومت اسلامی توانست 57 کرسی پارلمانی را به دست آورد.با اینکه در لبنان به دلیل وجود دموکراسی توافقی قدرت متمرکزی وجود ندارد وهمه طوایف در ساختار سیاسی این کشور شریک هستند اما بنظر می رسد برخی کشورهای غربی و آمریکا و همچنین چند کشور عربی درصدد حذف سیاسی جریان مقاومت هستند.سفر جوزف بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا به لبنان و دخالتهای عربستان در تأمین هزینه های انتخاباتی جریان 14 مارس و جریان سازی خبری رسانه های مصر وعربستان علیه حزب ا... در چارچوب یک طرح مشترک عربی، آمریکایی و اسرائیلی برای تقویت جناحهای غربگرا در لبنان قابل ارزیابی است.
اسرائیل در طول یک ماه گذشته با نصب پیچیده ترین تجهیزات الکترونیکی در مناطق موازی جنوب لبنان از طریق ارسال پیامکهایی بر روی تلفنهای همراه ساکنان جنوب لبنان آنان را از عواقب رأی دادن به حزب ا... بر حذر داشت.این وضعیت موجب شد که دولت لبنان شکوائیه ای علیه رژیم صهیونیستی تسلیم سازمان ملل کند زیرا اعمال تحریک آمیز و تهدیدات رژیم اسرائیل با روح قطعنامه 1701 مغایرت دارد .
طبیعی است، با وجود چنین فضایی حزب ا... لبنان با استفاده از پایگاه مردمی خود هرگز در برابر فشارهای بیرونی تسلیم نخواهد شد و مقاومت راه خود را ادامه خواهد داد.اظهارات اخیر سید حسن نصرا... در مورد قبول نتایج انتخابات پارلمانی لبنان نشان داد که مقاومت اسلامی به قواعد بازی سیاسی لبنان آشنایی کامل دارد و مایل نیست با استفاده از ابزارهای خشونت، روند دولت سازی لبنان را تغییر دهد.با این حال، در صورتی که جناح 14 مارس بخواهد با استفاده از ابزارهای قانونی و پارلمانی شرایط دشواری برای مقاومت اسلامی لبنان ایجاد کند به طور قطع صحنه سیاسی داخلی لبنان شاهد بحرا نهای جدید طایفه ای خواهد بود.
نتایج انتخابات لبنان در شکل گیری سیاستهای فرامرزی لبنان و سازماندهی ارتباط با کشورهای منطقه تأثیر خواهد گذاشت اما این به مفهوم ضعیف شدن محور تهران-دمشق-بیروت نخواهد بود و دولت آینده لبنان رابطه خود را با ایران و سوریه تحکیم خواهد بخشید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات