تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۳۵۷۳۹

تفسیر بی.بی.سی در مورد اعتراف صدام به برتری ارتش ایران بر نیروهای عراق


رادیو لندن- جان رنر مفسر بی.بی.سی- سخنان آیت‌الله خمینی و صدام حسین را پیرامون جنگ بین دو کشور مورد بررسی قرار داده مینویسد از اظهارات رهبران ایران و عراق در مورد جنگ کوچکترین نشانه‌ای از تمایل به سازش دیده نمیشود، نکته جالب توجه در سخنان صدام حسین ترکیبی بود بر برتری تسلیحاتی ارتش ایران و بنظر میرسد که منظور وی از ترکیب بر این مسئله توجیه علت عدم موفقیت عراق در دستیابی بیک پیروزی سریع باشد که در ابتدای جنگ مورد انتظار مردم عراق بود. مدت کوتاهی پس از درگیری جنگ کاملا روشن شد که قدرت رزمی نیروهای ارتش ایران علیرغم پاکسازیها و متوقف شدن واردات تجهیزات نظامی بمراتب بیشتر از آن چیزی است که بسیاری از ناظران و همچنین عراقی‌ها پیش‌بینی میکردند.
صدام حسین در سخنرانی خود برخلاف سخنرانیهای قبلی خود با عباراتی از نیروهای خود تحسین کرد که به مفهوم آن بود که نیروهای عراق در برابر نیروهائی برتر از خود می‌جنگند وی تاکید نمود که تعدادی کشتیها و هواپیماهای ایران بر عراق فزونی دارد و ایران به سلاحهای پیشرفته غربی مجهز میباشد.
وی افزود که افسران ایرانی از عالیترین آموزشهای نظامی برخوردار بوده‌اند و با اشاره بقدرت پیگیر ایران در زمینه حملات هوائی بداخل خاک عراق خاطرنشان ساخت که فاصله شهرهای عمده عراق با مرزهای ایران بسیار کمتر از فاصله شهرهای ایران با مرز عراق است و از اینرو شهرهای عراق کاملا در دایره عملیاتی پایگاههای هوائی ایران قرار دارند صدام حسین میکوشید این نکته را روشن سازد که علیرغم ادعاهای دولت عراق مبنی بر سرنگون ساختن هواپیماهای ایران از قبیل حمله روز 22 سپتامبر که باعث آغاز یک جنگ تمام عیار گردید از چه رو ایران هنوز قادر است که تا فاصله زیادی در داخل خاک عراق را مورد حمله قرار دهد.
صدام حسین به چندین مورد تمرد در ارتش عراق اشاره کرد و افزود که از این افراد در تاریخ با ننگ یاد خواهد شد ولی در مورد هویت این افراد توضیحی نداد.
مفسر بی. بی. سی مینویسد آیت‌الله خمینی در سخنرانی خود بمناسبت عید قربان گفت که هدف ایران از جنگ واژگون کردن رژیم عراق و آزاد ساختن ایران از نیروهای عراقی است. وی از مردم ایران درخواست کرد که خود و سلاح‌هایشان را تجهیز نمانید تا در صورت اعلام یک بسیج عمومی برای جهاد آمادگی داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات