صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۴۵

اخبار ویژه روزنامه های 3 آذر 1395

کیهان

بی بی سی:اربعین یعنی آمریکایی ها رفتنی اند و ایرانی ها می مانند.

وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی نوشت: حکومت ایران از کم‌رنگ شدن مرز میان دو کشور راضی است. تصویر مردانی اغلب جوان که با کوله‌پشتی و ساک دستی کوچکی از روی دیوار و کانتینرهای مرزی میان دو کشور ایران و عراق می‌گذرند تا برای اربعین به کربلا برسند، نشانه‌ای است از اتفاقی که در سال‌های اخیر در روابط دیپلماتیک رخ داده است: مرزها میان دو کشور که زمانی با هم می‌جنگیدند، کم‌رنگ شده است.
از یک سو ایرانی‌ها برای عراق می‌جنگند و از سوی دیگر ویزای سفر شهروندان ایرانی به جای کنسولگری‌های عراق در دفاتر خدمات مسافرتی شهرستان‌های ایران صادر می‌شود که نقش کنسولگری‌های موقت را ایفا می‌کنند.
یا شهرداری‌ تهران، کنترل خدمات شهری این منطقه زیارتی عراق را در دست می‌گیرد و شهروندان ایرانی با کارت‌های بانکی‌شان می‌توانند از خودپردازهای بانک‌های عراقی، دینار بگیرند.
اما ماجرای این سفر زیارتی چیست؟ آیا عراق حیاط خلوت جمهوری اسلامی شده است یا پیوندهای فرهنگی و مذهبی میان دو کشور چنان است که مرزهای سیاسی نمی‌تواند زائران امام سوم شیعیان را با وجود سابقه جنگی هشت ساله از هم دور کند؟
بی‌بی‌سی می‌افزاید: زائران ایرانی از سه نقطه مرزی مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان وارد عراق می‌شوند. سپس به شهر نجف سفر می‌کنند تا از آنجا مناسک پیاده‌روی در فاصله نزدیک به 80 کیلومتری این شهر تا کربلا را آغاز کنند. در فاصله این دو شهر هیئت‌هایی اغلب از شیعیان ایرانی و عراقی مستقر شده‌اند تا به زائران این مسیر خدمات مختلفی ارائه کنند. شما اگر یکی از مسافران این مسیر باشید نیازی به خرید غذا، پرداخت هزینه محل اقامت و خدمات درمانی و هزینه‌های مشابه ندارید. این هیئت‌ها یا آن‌طور که شیعیان عراقی می‌گویند این موکب‌ها، در کنار افراد محلی، غذا، میوه، چای و شیرینی رایگان به زائران ارائه می‌کنند. سنت اسلامی نذر در اینجا توسعه زیادی پیدا کرده است. برق لازم برای شارژ تلفن، ماساژ برای گرفتن خستگی از پا و شانه‌های زائران، پوشک برای نوزادان و هر خدمتی که در این مسیر مورد نیاز باشد در قالب نذر و به صورت رایگان عرضه می‌شود. در کنار شیعیان عراقی که میزبان‌اند و شیعیان ایرانی که همسایه‌اند، شیعه‌هایی از کشورهای دیگر هم در این مناسک حضور دارند.
شبکه دولتی انگلیس خاطرنشان کرد: در دوران حکومت «حزب بعث» این سفر ممنوع شد و پس از چند بار حمله به زائران، مدتی از رونق افتاد. اوباما در پاییز سال 2011 اعلام کرد که نیروهایش را تا پایان سال میلادی از عراق خارج می‌‌کند. اندکی بعد در اربعین همان سال ایران با بهره‌گیری از دلبستگی مذهبی مشترک اکثریت مردم ایران و شیعیان جنوب عراق، یک مناسک فردی را به آیینی بزرگ و جمعی تبدیل کرد. این اقدام پیام روشنی داشت، آن که رفتنی است نیروهای آمریکایی‌اند و آن که می‌ماند «نیرهای مردمی» ایرانی‌اند.

یورونیوز:هر سال بر تعداد راهپیمایان اربعین افزوده می شود.

این شبکه، گردهمایی اربعین را «بزرگ‌ترین تجمع شیعیان در سراسر جهان» خواند و گفت: «هر سال که از قدمت این مراسم نوظهور می‌گذرد، بر شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع افزوده می‌شود. مدتی است که هر ساله همزمان با گذشت چهل روز از واقعه عاشورا، بسیاری از وفاداران و دوستداران امام حسین(ع) برای گرامیداشت مراسم اربعین راهی کربلا می‌شوند.
شرکت‌‌کنندگان در مراسم امسال که مقامات عراقی تعداد آنها را تا بیست میلیون نفر تخمین زده‌اند، با بر تن کردن لباس‌های مشکی، یاد و خاطره امام خود را با برپایی مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، زنده نگاه می‌دارند.
در این مراسم دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری از کشورها و شهرهای مختلف هر یک به سبک و سیاق و به زبان خود عزاداری می‌کردند و خیابان‌های اطراف حرم امام حسین(ع) مملو از جمعیت بود.
بی‌بی‌سی هم در گزارشی گفت: اربعین تجربه‌ای ارزشمند برای ملت و حاکمیت ایران است.
از آنچه تحلیلگران سیاسی، به درستی از قدرت‌نمایی ایران در منطقه تفسیر می‌کنند، این اجتماع کم‌نظیر انسانی، یک فایده اجتماعی مهم نیز برای حکومت ایران داشته و دارد و آن ایجاد فصل مشترکی میان اهداف سیاسی نظام حاکم و علایق بخش بزرگی از جامعه ایرانی است.
این فصل مشترک، هم برای حکومت ایران و هم برای جامعه ایرانی فرصت و غنیمت بزرگی است؛ چه بسا هم‌عرض غنایمی سیاسی که به دست آمده است.
بی‌بی‌سی گفت: جامعه ایرانی به لحاظ تاریخی عمدتا رضایت عمومی‌اش را در تعارض با خواسته‌های نظام حاکم دیده و حکومت را حتی در جزیی‌ترین مسایل خود، عنصری مزاحم یافته است. در سراسر تاریخ معاصر می‌توان نشانه‌های آشکاری از تعارض دوگانه دولت و ملت را به روشنی پیدا کرد. یک سوی این تعارض جامعه ناراضی ایرانی قرار دارد و سوی دیگر حکومت‌هایی که پس از تثبیت موقعیت سیاسی‌شان جامعه را نه یک فرصت، بلکه تهدید دیده و می‌بیند.
تحلیلگر این شبکه گفت: در طول تاریخ ایران کمتر حکومتی را می‌توان پیدا کرد که خواست و رضایت عمومی را به رسمیت شناخته و مصلحت و مشی و مرام خود را بر اساس آن تعریف کرده باشد.

فریب چهره های فرعی اصولگرایان را نخورید/روحانی شاید انتخابات را واگذار کند.


بهارنیوز - از سایت‌های حامی دولت - با تصریح بر اینکه باید از تحلیل‌های سطحی و خوش‌بینانه درباره تهدیدات روحانی در انتخابات 96 دست کشید، نوشت: با گذران تقویم، دولت روحانی به ماههای پایانی نزدیک می‌شود. برخی اصلاح‌طلبان او را در کارزار اردیبهشت بی‌رقیب می‌دانند. اما تحرکات اخیر نامزدهای محتمل اصولگرا و تلاش افراد نزدیک به آنان در ارتباط‌گیری گسترده با مناطق کمتر بهره‌مند، نمای دیگری را نشان می‌دهد و گویی رقبای روحانی نیز پالس‌هایی را دریافت کرده‌اند و با تمام توان سعی در حضور و اردوکشی دارند.
نتایج انتخابات آمریکا شاید خبر خوشی برای آنان باشد و مجالی می‌دهد برای کیهانیستها تا دستاوردهای دولت را بیش از پیش به تمسخر و استهزاء بکشانند. در این میانه تنها استناد موافقان بی‌رقیب ماندن روحانی مصاحبه تنی چند از راستها همچون باهنر و مصباحی مقدم است. افراد و گروه‌هایی که هیچ اقتداری در مدیریت فضای فکری و عملی نو اصولگرایان ندارند.
بهارنیوز اضافه کرد: البته نباید فراموش کرد که همین راست‌های میانه‌رو نیز از راهنمای چپ زدن روحانی در ماههای اخیر کمی هراسان شده‌اند و در حمایت قاطع از او و دولتش مردد. پس پازل پیش‌رو نشانی از بی‌رقیب بودن روحانی ندارد و نباید فریب تحلیل‌های چند چهره نامرجع و فرعی اصولگرا را خورد. سکوت فعلی نو اصولگرایان شاید به دلیل واهمه از در سیبل قرار گرفتن نامزدشان دارد.
این سایت هشدار داد «باید از تحلیل‌های خوش‌بینانه و سطحی دست کشید و باور داشت شکست روحانی در انتخابات 96 روند نرمالیزاسیون را تا سال‌ها متوقف خواهد کرد.»

این همه طرح مسکن برای خانه دار نشدن مردم!

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این که تاکنون حتی یک قرارداد خرید مسکن از طریق طرح مسکن قسطی هم انجام نشده، به ایلنا گفت: سخت‌گیری‌های بانک مسکن در ضمانت اقساط این طرح را عقیم کرد.
محمد مهدی مافی با اشاره به وضعیت طرح مسکن قسطی گفت: جامعه انبوه‌سازان تلاش بسیاری برای اجرای طرح مسکن قسطی کردند. در طرح مسکن قسطی مهم‌ترین نکته این بود که بدون استفاده از منابع دولتی شرایط ویژه‌ای برای خانه‌دار کردن مردم فراهم آید.
دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این که در این طرح سیاست ما این بود که ضمانت‌های لازم از طریق مؤسسات مالی و بانکی فراهم آید، گفت: در مسیر اجرای طرح مسکن قسطی باعدم درک صحیح این ایده از سوی مسئولان بانک مسکن مواجه شدیم، برای اجرای شرایط این طرح از جمله تأمین ضمانت‌های آن برای بازپرداخت اقساط با بانک مسکن به عنوان یک نهاد تخصصی وارد مذاکره شدیم هر چند به توافق‌هایی با این بانک رسیده بودیم اما بخشنامه‌های این بانک در مسیر اجرا طرح مسکن قسطی را عقیم کرد.
وی افزود: بانک مسکن برای اجرای این طرح محدودیت‌هایی قائل شد که این محدودیت‌ها طرح را غیرعملیاتی ساخت.
مافی با اشاره به ناکارآمدی محدودیت‌های اعمال شده از سوی بانک مسکن در اجرای مسکن قسطی گفت: بنا نبود بانک مسکن سقفی را برای اقساط در نظر بگیرد. از سوی دیگر نرخ کارمزدی که بانک مسکن پیشنهاد داد رقم بسیار بالایی بود.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌های مسکن باموضوع عدم شناخت برنامه‌ها و طرح‌ها از سوی مسئولان مواجه هستیم، گفت: طرح صندوق زمین و مسکن، قانون پیش‌فروش و طرح مسکن قسطی از جمله طرح‌های مسکنی بود که با عدم درک صحیح از سوی مسئولان اجرایی مواجه شدند.
وی بااشاره به مذاکرات برای اجرای طرح مسکن قسطی از سوی سایر بانک‌ها و مؤسسات مالی گفت: تمرکز بر روی اجرای این طرح به صورت مشترک با بانک مسکن فرصتی برای مذاکره با سایر نهادهای مالی و بانک‌ها نگذاشت و تاکنون حتی یک قرارداد خرید مسکن از طریق مسکن قسطی انجام نشده است.
یادآور می‌شود وزیر راه و شهرسازی، با مزخرف خواندن مسکن مهر، از ایده مسکن اجتماعی خبر داده بود که با وجود پر شدن 40 ماه از عمر دولت یازدهم، هنوز این طرح نیز عملی نشده است.

دولت طبقات مستضعف را در یابد نه اشراف «های کلاس» را!

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در این باره نوشت: همزمانی مصوبه منع فروش هواپیمای مسافربری به ایران توسط نمایندگان کنگره آمریکا با راه‌پیمایی میلیونی مراسم اربعین حسینی در ایران و عراق می‌تواند مایه عبرت برای کارگزارانی باشد که در تمشیت ملکداری بین مطلا و طلا یا قائل به تمایزی نیستند و یا قادر به تمایزی نیستند!
هرچند با توجه به فرسودگی سیستم ناوبری هوائی، دولتمردان را می‌بایست نسبت به نوسازی ناوگان هوائی کشور موظف محسوب کرد و هرچند مصوبه کنگره نیز شاخصی است از تفرعن و شیرین عقلی نمایندگان مجلس آمریکا. اما با توجه به قاعده «اهم فی‌الاهم» نیز نمی‌توان این جفا را از تدبیرکنندگان دولت «تدبیر و امید» نادیده انگاشت که در برزخ تخیر بین دوگانه «مطلا و طلا» جانب گوهر ناب را رها کرده و بی‌حزمانه از دغدغه‌های «خرمهره‌های صحنه» جانبداری می‌کند!
قدر مسلم آن است که مسافرت هوائی خارجی به قاعده امری لوکس با مسافرانی لوکس محسوب می‌شود که به رغم مشکلات معیشتی و اقتصادی گسترده و مبتلا‌به کشور تامین مطالبات این بخش از جامعه نمی‌تواند و نباید اولویت حکومت باشد. خصوصا آنکه این اقشار عموما آنقدر تمکن مالی دارند تا زمان آپدیت شدن ناوگان هوائی کشور پروازهای خارجی خود را از طریق شرکت‌های هواپیمائی خارجی تعقیب کنند.
دولتمردان اگر نیم‌نگاهی به وصایای بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌داشتند در آن صورت عنایت به این بداهت می‌یافتند که: «آنها که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‌کنند آب در هاون می‌کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت‌طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت‌جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند... ما باید تمام تلاش‌مان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.»
دولتمردان تدبیر و امید را تنها کافی بود در ایام اربعین حسینی نیم‌نگاهی به مرز سومار و چذابه می‌داشتند تا آنگاه به عمق توصیه بنیانگذار جمهوری اسلامی تفطن می‌یافتند!
توده‌های مومن و کم‌تمول و بلکه بی‌تمولی که برای یگانه «سفر خارجه‌شان» نه دغدغه ایرلاین «های کلاس» دارند و نه دلمشغول صندلی «فیرست کلاس»‌اند و با پای پیاده نذر سفر دارند و دست بر قضا در این سفر بیشتر مصیبت کشیدن را دالی بر فضیلت بیشتر سفرشان دانسته و بدان اقتفا ارسی خود را نیز واگذاشته و «برهنه پا» عزم سفر می‌کنند. همان که به تعبیر امام خمینی اثبات کرده‌اند تا آخر خط می‌مانند.

وطن امروز

در فساد 8 هزار میلیاردی برخی شرکت خانوادگی احداث کردند

عضو هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تبانی‌های مختلفی در صندوق ذخیره فرهنگیان به چشم می‌خورد و مدارک دال بر آن است که برخی آقایان در این صندوق علاوه بر تأسیس شرکت‌های خانوادگی، به خودشان وام داده‌اند که این وام‌ها علاوه بر نجومی بودن، سودهای بسیار پایینی دارند که برخی از این اعداد شگفت‌انگیز است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با راه دانا، درباره روند تحقیق و تفحص از این صندوق اظهار داشت: کار تحقیق و تفحص از این صندوق شروع شده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا رقم 8 هزار میلیارد اختلاس از بانک سرمایه صحیح است یا خیر، عنوان کرد: تخلفات بسیار گسترده‌تر از این مقدار بوده و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد مشکلات مالی فراوانی در این صندوق وجود دارد. عضو هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه رقم دقیق تخلفات با پایان گرفتن روند تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام می‌شود، گفت: همه شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره بررسی می‌شوند که برای نتیجه‌گیری بهتر تقسیم کاری صورت گرفته است. سلیمی عنوان کرد: تخلفاتی که تاکنون اسناد آن به دست ما رسیده علاوه بر بانک سرمایه مربوط به برخی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره هم می‌شود که تخلفات در این بخش هم بسیار گسترده است.
 
وضع تحریم‌ علیه ایران نقض روح حاکم بر برجام است

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل می‌گوید هرکاری که باعث شود وضعیت تحریم به هر عنوان دیگری علیه ایران ادامه یابد در حقیقت نقض روح حاکم بر برجام است و حتما باید اقدام کرد. علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تمدید قانون داماتو و اینکه این موضوع جزو قانون‌های ثانویه بوده و اعمال آن برخلاف برجام خواهد بود، تصریح کرد: براساس نظر مقام معظم رهبری که فرمودند اگر اینها همان کاری را انجام دهند که نتیجه آن همان تحریمی شود که در موضوع هسته‌ای انجام داده بودند، هرچند بحث هسته‌ای کنار رفته و امروز مباحث دیگری مثل حقوق بشر و ماجرای صهیونیست‌ها را مطرح کنند در حقیقت نقض برجام کرده‌اند. وی ادامه داد: بنابراین هر کاری که باعث شود وضعیت تحریم به هر عنوان دیگری علیه ایران ادامه یابد در حقیقت نقض روح حاکم بر برجام است و حتما باید اقدام کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا این آمریکایی‌ها هستند که به برجام ضربه زده و می‌زنند و ایران هم گزینه‌های لازم را در اختیار خواهد داشت. 
 
محدودیت‌های برجام برای ما اسرائیل را به حامی آن بدل کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به محدودیت‌های برجام علیه ایران طبیعی است که آمریکا و اسرائیل حامی آن باشند و البته ما هم محدودیتی جز NPT برای خود قائل نیستیم و برجام حرف زور است که به ما تحمیل شده است. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حمایت‌های اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از برجام گفت: اگر برجام اجرا شود به نفع عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی و امثال آنهاست، چرا که برای جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. وی افزود: اگر برجام اجرا نشود با توجه به اینکه ما محدودیت‌ها را جز NPT نباید رعایت کنیم در عرصه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای می‌توانیم در چارچوب NPT فعالیت داشته باشیم.  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های
اعمال شده علیه ایران در برجام امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی نگران به هم خوردن برجام هستند. ذوالنوری در پایان خاطرنشان کرد: ما فقط یک محدودیت را برای خود قائلیم و آن NPT است و برجام حرف زوری است که به ما تحمیل شده و ما تنها یک چارچوب خواهیم داشت و آن هم NPT است و در چارچوب NPT می‌توانیم مانند سایر کشورهای عضو هر فعالیتی را که NPT اجازه می‌دهد، انجام دهیم.

رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری اسلوونی:
آمریکایی‌ها برنامه‌ای برای ریشه‌کنی داعش ندارند

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی عصر دیروز سه‌شنبه در دیدار آقای باروت پاخور رئیس‌جمهوری اسلوونی با اشاره به حوادث تلخ و دردناک منطقه و نقش برخی قدرت‌ها در تحمیل بی‌ثباتی و جنگ بر ملت‌ها، تأکید کردند: جمهوری اسلامی همواره کشورهای مستقل را به نقش‌آفرینی فعال در مقابله با فشار بر ملت‌ها فراخوانده و از آنها خواسته است ساکت و تماشاچی نباشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درگیری‌های خشن در کشورهای منطقه غرب آسیا و ایجاد گروه‌های تروریستی همچون داعش را نتیجه دخالت و تحمیل برخی قدرت‌ها خواندند و افزودند: وظیفه همه کشورها تلاش برای خاموش کردن آتش این درگیری‌هاست و جمهوری اسلامی نیز برخلاف تبلیغات جریان سلطه، با همین هدف فعال و تأثیرگذار است اما دخالتی در امور کشورهای دیگر نمی‌کند. رهبر انقلاب اسلامی، ائتلاف آمریکایی‌ها ضدداعش را موفق ندانستند و در تبیین دلیل این ناکامی با اشاره به 2 دیدگاه موجود، خاطرنشان کردند: براساس دیدگاه اول، آمریکایی‌ها برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن داعش ندارند و می‌خواهند همچون انگلیسی‌ها که در دوران استعمار هند، کشمیر را همچون استخوان لای زخم نگه داشتند- و در نتیجه 2 کشور همسایه هند و پاکستان تا همین امروز نیز همواره دچار اختلاف و شکاف هستند- در قبال داعش نیز به‌گونه‌ای عمل کنند که این مشکل به‌صورت حل نشده در عراق یا سوریه باقی بماند. ایشان افزودند: براساس دیدگاه دوم، آمریکایی‌ها مایل به حل قضیه داعش هستند اما سازوکارها به‌نحوی نیست که آنها قادر به انجام این کار باشند که البته نتیجه هر دو دیدگاه تاکنون یکسان بوده و امروز عراق و بویژه سوریه در وضعیت بسیار تلخ و سختی بسر می‌برند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تبعات ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای غرب آسیا از جمله مشکلات مربوط به پناهجویان، خاطرنشان کردند: در حالی‌ که کشورهای اروپایی نتوانستند به حداکثر چندده هزار پناهجو پناه بدهند، ایران سال‌هاست حدود 3 میلیون نفر از مردم افغانستان را میزبانی می‌کند و شرایط تحصیل و زندگی را برای آنها فراهم کرده و در کمال سعه‌صدر رفتاری انسانی با مهاجران دارد. رهبر انقلاب اسلامی، یک‌ سال و 8 ماه بمباران مردم یمن و نابود کردن زیرساخت‌های این کشور به‌دست دولت سعودی را یکی دیگر از حوادث تلخ این روزهای منطقه برشمردند و افزودند: دولت‌های مستقل باید با این حوادث مقابله کنند، زیرا تحت فشار قرار دادن یک ملت، در واقع رنج و دردی برای همه بشریت است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، امکانات و ظرفیت‌های ایران و اسلوونی را برای افزایش همکاری‌ها فراوان خواندند و افزودند: امیدواریم آینده، سند محکمی برای گفت‌وگوهای امروز باشد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به انجام کامل تعهدات ایران در جریان توافق هسته‌ای، از عمل نکردن طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان انتقاد کردند.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای باروت پاخور رئیس‌جمهوری اسلوونی، مذاکرات خود با مقامات کشورمان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما به دنبال عمیق‌تر کردن روابط خود با ایران در تمام زمینه‌ها هستیم. آقای پاخور، ایران را ستون ثبات و امنیت در منطقه و کشوری قابل احترام خواند و با تمجید از نحوه عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: اسلوونی و ایران تجربیات مشترک و زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند. رئیس‌جمهوری اسلوونی با اشاره به برنامه افتتاح سفارت کشورش در تهران در جریان سفر جاری، گفت: ایران دوست خوب اسلوونی است و ما گشایش سفارت در ایران را کاری عاقلانه و حکیمانه و برخاسته از تصمیم و اجماع ملی می‌دانیم.
 
رهبر انقلاب از آیت‌الله موسوی‌‌اردبیلی عیادت کردند

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح دیروز سه‌شنبه با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی عیادت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این عیادت ضمن دعا برای آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، از اقدامات انجام‌شده برای معالجه‌ ایشان مطلع شدند.

لیست اقتصادی شرمساری دولت!

  عملکرد اقتصادی دولت یازدهم نشان می‌دهد تقریبا در همه حوزه‌های اقتصادی کاستی‌های فراوانی وجود دارد به طوری که حتی نهادهای اقتصادی دولت آمارها را از رسانه‌ها پنهان می‌کنند. قطعا پنهان کردن آمارها و محرمانه ‌دانستن بسیاری از تفاهمنامه‌های اقتصادی مایه شرمساری برای مسؤولان اقتصادی خواهد بود که اشاره به هر کدام از آنها لیست بلندبالایی را ایجاد خواهد کرد که ما در اینجا به برخی موارد کلی و جزئی اشاره می‌کنیم. بدیهی است لیست شرمساری اقتصادی زیر کامل و جامع نیست اما اشاره به بخشی از کاستی‌ها حداقل نقش یادآوری را ایفا خواهد کرد. 
1- رکود 2- بیکاری 3- کاهش صادرات 4- تنزل رتبه فضای کسب‌وکار ایران در جهان 5- ادامه اختلال در سوئیفت 6- عدم ایجاد روابط بانکی با بانک‌های متوسط و بزرگ جهانی 7- ناتوانی در رفع مشکل بازرگانان و تولیدکنندگان برای انتقال ارز 8- بی‌توجهی به تولید 9- ورشکسته شدن بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی 10- تعطیلی برندهای باسابقه اقتصادی 11- کاهش 50 درصدی ظرفیت مراکز تولیدی 12- چندنرخی شدن قیمت خودرو در بازار و کارخانه 13- ناتوانی در تدوین برنامه‌های عملی خروج از رکود 14- ناتوانی در مبارزه با مفاسد اقتصادی 15- پنهانکاری در موضوع حذف یارانه نقدی مردم 16- حذف یارانه نقدی نیازمندان و غیرثروتمندان 17- پنهانکاری آمار رشد اقتصادی 1394 18- پنهانکاری و تاخیر در اطلاع‌رسانی تصمیمات جدید طرح‌های قدیمی مانند حذف سهمیه‌بندی سوخت 19- پنهانکاری و عدم‌اطلاع‌رسانی در مورد افزایش نرخ حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) 20- پنهانکاری و عدم شفاف‌سازی قراردادهایی مثل خرید هواپیماهای فرانسوی و آمریکایی 21- پنهانکاری در قراردادهای خارجی خودروسازان داخلی با خارجی‌ها 
22- پنهانکاری درباره تفاهم شگفت‌انگیز با گروه مالی بین‌المللی (FATF) 23- حقوق‌های نجومی مدیران دولتی 24- حمایت از مدیرانی که به علت دریافت حقوق‌های نجومی برکنار شده‌اند و ذخیره انقلاب خواندن آنها 25- پرداخت نشدن بموقع مطالبات کشاورزان 26- پرداخت نشدن بموقع مطالبات پیمانکاران داخلی 27- سرگردانی مردم در پی اجرای طرح‌هایی مثل ساماندهی موسسات غیرمجاز که سال‌ها مجاز بودند 28- عدم اتمام مسکن‌مهر 29- عدم اجرای وعده‌هایی مثل مسکن اجتماعی و مسکن امید 30- عدم اهتمام جدی برای مبارزه با قاچاق کالا 31- قراردادهای پرابهام نفتی (IPC)  32- عدم اجرای دقیق قوانین مرتبط با اصل 44 قانون اساسی 33- عدم تعیین تکلیف سهام عدالت 34- ناتوانی در ساماندهی بازار سرمایه 35- گرانی چندین باره کالاهای انحصاری مانند خودرو 36- گرانی کالاهای اساسی در دوران ادامه‌ رکود 37- ناتوانی در تکمیل طرح عظیم اینترنت ملی 38- ادامه وضعیت اسفناک مناطق آزاد 39- اجرای بد طرح‌های مقطعی مثل سبد کالا 40- ناتوانی در ایجاد سیستم امنیت صنایع نفتی و آتش‌سوزی‌های پی‌درپی مخازن نفتی 41- آتش‌سوزی شدید جنگل‌ها و ناتوانی در مهار بموقع آن 42- کم‌توجهی به محصولات ارگانیک و ترغیب به تولید محصولات تراریخته 43- انعقاد قرارداد با شرکت‌های خائن نفتی خارجی در حالی که شرکت‌های داخلی توانایی انجام همان تعهدات را دارند 44- انعقاد قرارداد وزارت نیرو با شرکت‌های خارجی در حالی که شرکت‌های داخلی توانایی انجام همان تعهدات را دارند 
45- افزایش خام‌فروشی و عدم افزایش فرآورده‌فروشی در حوزه نفت 46- ادامه روند وضعیت اسفناک در گمرکات 47- واردات بی‌رویه بنزین به بهانه آلوده بودن بنزین داخلی 48- ادامه روند وضعیت اسفناک در حوزه معدن و عدم حمایت از فعالان این بخش 49- عدم اختصاص یارانه به بخش تولید
50- ناتوانی در کنترل بازار محصولات کشاورزی و دامی در ایام خاص 51- گرانی چندباره نان و پنهانکاری آن 52- دخالت برخی نزدیکان مسؤولان ارشد دولتی در تعیین مدیران برای پست‌های بانکی (به گفته مسؤولان قضایی) 53- وضعیت اسفناک اخذ مالیات از بنگاه‌های ورشکسته در ایام رکود 54-  ناتوانی در تک‌نرخی کردن ارز 55- ناتوانی در ثبات نرخ ارز در بازار آزاد 56- کاهش ارزش پول ملی 57- ناتوانی در جلوگیری از ورشکستگی تعاونی‌ها 58- عدم احیای طرح‌های نفتی مثل بنکرینگ و سوآپ 59- کند شدن و تاخیر فراوان در راه‌اندازی  طرح‌های عظیم مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس 60- برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی 61- افزایش 700 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در مدت 3 سال 62- عدم توجه به وعده‌هایی چون حل 100 روزه برخی از مشکلات اقتصادی 63- ناتوانی در تامین اعتبار برای وام ازدواج جوانان 64- اجرای طرح‌های شکست‌خورده‌ای مثل کارت اعتباری خرید کالای داخلی 65- ناتوانی در تکمیل طرح‌های زیرساختی مانند راه‌آهن غرب کشور 66- عدم توسعه راه‌های آبی و انفعال بخش کشتیرانی 67- عدم توسعه طرح‌هایی عظیمی چون بنادر خشک  68- ناتوانی در تدوین صحیح برنامه ششم توسعه و ارائه با تاخیر یک برنامه ناقص.

ایران

فرصت‌های ترامپ برای ایران

سایت المانیتور در تحلیلی  درباره پیامدهای انتخاب ترامپ بر ایران نوشته است: در وهله اول پیروزی ترامپ برای ایران یک خبر بد بود. اما هنوز شانس ایجاد تعادل وجود دارد. کارها ممکن است به طور شگفت‌انگیزی برای ایران خوب پیش برود. به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ می‌تواند مزیت‌هایی برای ایران داشته باشد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ترامپ در عین حال که از برجام انتقاد می‌کند، گفته امریکا باید دست از حمایت‌هایش از شورشیان در سوریه بردارد، با داعش جدی‌تر مقابله کند و این آشکارا تغییر جهت به سمت حمایت از ایران در سوریه و حمایت از حمایت‌های این کشور از بشار اسد است. به نوشته المانیتور، حتی اگر این توافق به طور تدریجی از بین برود، ایران همچنان منتظر پیروزی است. این کشور همین الان هم ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش را با فروش نفت به کشورهای اروپایی پس گرفته است.  از سوی دیگر مایک مولن رئیس سابق ستاد مشترک ارتش امریکا گفت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا نباید توافق هسته‌ای با ایران را مختل کند.  او  تأکید کرد: فکر می‌کنم پاره کردن توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه خواهد بود.

اعتراض به حکم سعید مرتضوی ثبت شد


وکیل ‌مدافع تعدادی از کارگران شاکی در پرونده تأمین اجتماعی، گفت: درخواست تجدیدنظرخواهی به رأی پرونده مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی انجام شد. به گزارش ایسنا، مصطفی ترک‌ همدانی افزود: محور اصلی این درخواست مغفول ماندن عنصر مجرمانه اختلاس توسط مدیر پیشین سازمان تأمین اجتماعی (سعید مرتضوی) است و با توجه به چینش و دسته‌بندی اعمال مدیرعامل سابق در رأی صادره، امید زیادی به نقض و یا اصلاح دادنامه دارم. ازسوی دیگر مجتبی نظری وکیل مدافع سازمان تأمین اجتماعی به تسنیم گفت: 20  روز از اعلام صدور حکم سعید مرتضوی در پرونده تأمین اجتماعی می‌گذرد، اما حکم دادگاه نه به من و نه به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ  نشده است. وی افزود: با وجود مراجعه مکرر به دفتر شعبه دادگاه، از ابلاغ حضوری حکم امتناع کرده و گفته‌اند که رأی دادگاه از طریق پست قضایی ابلاغ  شده است.

پیشنهاد گفت‌وگوی مطهری و علم‌الهدی در تلویزیون

عضو هیأت رئیسه مجلس با انتقاد از لغو سخنرانی علی مطهری، گفت: شاهدیم چطور چتر انقلاب را به دلیل گره زدن زلف خود به زلف انقلاب آنچنان کوچک کرده‌ایم که فرزند علامه مطهری تئوریسین انقلاب و جزو بنیانگذاران اصلی انقلاب و نایب رئیس مجلس برای اربعین حسینی اجازه ندارد در مسقط‌ الرأس خویش سخنرانی کند.  اگر بناست مطهری به عنوان نایب رئیس مجلس با این روایت انگاری‌های خودسلیقه و خودشیفتگی نتواند برای اربعین سخن بگوید، پس چه کسی باید در این مملکت سخن بگوید؟
به گزارش ایسنا، محمدعلی وکیلی در نطق میان دستور خود، با بیان اینکه برای حفاظت از سرمایه‌های خود نیازمند گفت‌وگوی ملی هستیم، افزود: چه اشکال دارد مطهری و علم‌الهدی پیرامون موضوعات اختلافی همچون موسیقی و... از طریق تلویزیون به گفت‌وگو بپردازند و داوری را به مردم بسپارند؟ مدت‌هاست دست رهبران اصلاح‌طلب برای گفت‌وگو به سمت برادران اصولگرایشان دراز است، اما پاسخی دریافت نشده است. رویکرد انحصاری «هر روز» هم قدرت و هم صاحب قدرت را به فساد می‌کشاند و سلامت و سعادت در گرو گذار به پارادایم «امروز من، فردا شما» است.

واکنش ابراهیم یزدی به سخنان سردار شریف

ابراهیم یزدی اظهارات سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «تا اواسط دولت احمدی‌نژاد بخش عمده‌ای از پروژه‌های اقتصادی و پولساز کشور در حوزه خودروسازی در اختیار نهضت آزادی بوده است» را تکذیب کرد. وی در جوابیه‌ای که برای ایلنا ارسال کرد، از سخنگوی سپاه خواست مستندات خود دراین باره را ارائه دهد و «در صورتی که به هر دلیل قادر به ارائه مستندات نیستند که قطعاً نیز چنین خواهد بود... بر اساس اخلاق اسلامی و مبانی قانونی، نسبت به اصلاح اظهار نظرخود اقدام نمایند.»

بیانیه شورای هماهنگی حزب‌الله درباره سعید طوسی

شورای هماهنگی حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای از دستگاه قضایی خواست برای سعید طوسی قاری قرآن و متهم به فساد اخلاقی اشد مجازات تعیین کرده و حامیان وی نیز محاکمه شوند.
به گزارش ایلنا، در بخشی از این بیانیه که در اینستاگرام حسین ‌الله‌کرم منتشر شده آمده است:  بى تردید رسیدگى به این پرونده مانند دیگر پرونده‌ها در قوه قضائیه به نتیجه خواهد رسید اما لازم است مدعى العموم علاوه بر درخواست اشد مجازات براى طوسى، در دفاع از مکیت اسلام و قرآن و دفتر رهبرى، پرونده دیگرى علیه حامیان وى تشکیل دهد زیرا کلاس‌هاى قرآن در محله‌ها و مساجد با کاهش حضور نوجوانان روبه‌روست و خانواده‌هاى تحت تأثیر مطالب فوق الذکر ممانعت دارند.

بیانیه 220 نماینده مجلس در محکومیت اقدام مجلس امریکا در تحریم ایران

220 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای، اقدام مجلس نمایندگان امریکا در تمدید 10 ساله قانون تحریم جمهوری اسلامی ایران  و قانون ممانعت از فروش هواپیما به کشورمان را محکوم کردند. به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: ما نمایندگان مجلس ضمن رصد کامل رفتار مجلس نمایندگان امریکا و کنگره امریکا، از دولت می‌خواهیم بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درخصوص برجام اقدام های متقابل و جدی انجام دهد و مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص آمادگی کامل دارد تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور و عزت ملی صیانت کند.  همچنین مجمع نمایندگان استان همدان درگذشت مرضیه دباغ و مجمع نمایندگان اردبیل و آذربایجان درگذشت مؤذن‌زاده اردبیلی را تسلیت گفتند.

انهدام یک تیم تروریستی در شرق کشور

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور از متلاشی شدن تیم تروریستی در شرق کشور خبر داد. به گزارش «ایران»، حسین ذوالفقاری در جمع خبرنگاران افزود: این تیم تروریستی 4 نفر بودند که دوشنبه شب در دام وزارت اطلاعات افتادند در این عملیات یک نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسید و 3 نفر نیز زخمی شدند و مقداری مواد منفجره هم کشف و ضبط شد. رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اعزام و بازگشت زائران گفت: به جای اینکه بگوییم زائران در مهران سرگردان شدند، بدانیم زائران سرگردان نشدند، زائران بدون روادید آنجا آمده بودند و پذیرایی شدند و به دلیل کار خلاف قانون امکان عبور نداشتند.

جمهوری اسلامی

موحدی کرمانی: نظر اصولگرایان برای انتخابات 96 روحانی نیست

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: ما تصمیمی بر اینکه از روحانی حمایت کنیم، نداریم و نظر اصولگرایان اصلاً روحانی نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب و اعضای شورای مرکزی حزب ایران‌زمین با محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دیدار کرد.
وی در رابطه با وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما برای انتخابات دو برنامه داریم، اول اینکه از بالا به پایین نباشد و دوم اینکه از تمام احزاب و تشکل‌های اصولگرا که کیفیت و جمعیت قابل‌توجهی دارند دعوت کنیم که گروهی نگویند که چرا ما را دعوت نکردید.
موحدی کرمانی تصریح کرد: ما برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با دو چالش روبرو هستیم. اول اینکه چه کسی را برای کاندید شدن ریاست جمهوری بیاوریم که شاخص‌های موردنظر اصولگرایان را در حد قابل قبولی داشته باشد، اما هنوز به آن فرد موردنظر نرسیده‌ایم و دوم اینکه اگر فرض کنیم که به ایده‌آل‌مان رسیدیم افرادی که احساس وظیفه می‌کنند و وارد صحنه انتخابات می‌شوند، حال در این صورت با این افراد چه‌کار می‌شود کرد و چه اتفاقی می‌افتد و اگر شاخص‌های اصولگرایی در یک نفر باشد، حال چه اطمینانی وجود دارد این شاخص‌ها تا پایان دوره رئیس‌جمهوری وی حفظ شود، مانند احمدی‌نژاد که طلوع خوبی داشت اما پایان خوبی نداشت و 11 روز خانه‌نشینی کرد.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در رابطه با اظهاراتی که پیرامون حمایت اصولگرایان از حسن روحانی در انتخابات آتی مطرح شده بود، گفت:‌ ما تصمیمی بر اینکه از روحانی حمایت کنیم، نداریم و نظر اصولگرایان اصلاً روحانی نیست و اینکه بنده نظری داشته باشم دلیل نمی‌شود نظر شخصی‌ام را بیان کنم.
موحدی کرمانی تصریح کرد: بنده این موضوع را به آقای مصباحی مقدم گفتم و وی بیان کرد که نظر شخصی‌ام را گفتم و به ایشان گفتم که چون به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هستید، صحبت‌های شما فرض بر این است که نظر جامعه روحانیت است، پس نظر شخصی‌تان را بیان نکنید و نظر جامعه روحانیت را بگویید. ممکن است در جبهه اصولگرایان کسانی باشد که از روحانی حمایت کنند، اما اکثریت نظری غیر از روحانی دارند.
وی ادامه داد: آقایان روحانی، هاشمی، امامی و ناطق نوری کسانی هستند که جزو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هستند، اما از زمان آیت‌الله مهدوی‌کنی دیگر در جمع جامعه روحانیت حضور نیافتند، نه‌اینکه به خاطر فوت ایشان نیامدند، از سال‌ها قبل هم حضور نداشتند و جامعه روحانیت دیگر از آمدن آنها در جمع مایوس شده است.

همایش فصلی خانه احزاب 25 آذرماه برگزار می‌شود

همایش فصلی خانه احزاب با عنوان «احزاب و اقتصاد مقاومتی» 25 آذرماه در سالن شهید رجایی وزارت کشور و با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، بیست‌وهشتمین جلسه شورای مرکزی خانه احزاب ایران عصر دوشنبه به‌ ریاست قدرتعلی حشمتیان، رئیس این تشکل صنفی-سیاسی و با حضور بهروز کمالوندی، معاون حقوقی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد.
در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر میان اعضای شورای مرکزی مصوب شد همایش فصلی خانه احزاب با عنوان «احزاب و اقتصاد مقاومتی» 25 آذرماه در سالن شهید رجایی وزارت کشور و با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و با سخنرانی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس و علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما برگزار شود.

اطلاعیه مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در پی صدور مجوز فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب

مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در پی صدور مجوز آغاز فعالیت خود توسط کمیسیون ماده 10 احزاب، اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در پی صدور مجوز آغاز فعالیت خود توسط کمیسیون ماده 10 احزاب، اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: تلاش این حزب (که در آینده نزدیک با همکاری و همفکری ایثارگران عرصه‌های مختلف مقدمات تشکیل کنگره سراسری آن فراهم خواهد آمد)، بهره‌گیری از ظرفیت عظیمی است که با تفکر و منش ایثار و فداکاری که در لایحه‌های عمیق جامعه ما وجود دارد اما برای تبلور عینی و همه جانبه آن نیازمند به زیرساخت‌های سیاسی، فرهنگی و بسترهای و سازکارهای متناسب حقوقی است این مجموع با تاکید بر تفکر و منش حیات بخش ایثارگری در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و التزام به کلیه اصول قانون اساسی به مثابه میثاق ملی، تلاش خود را آغاز خواهد کرد.
در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است: پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و تحقق جامعه آباد و آزاد مبتنی بر روشنگری و آگاه بخشی دینی و ملی بر پایه بنیان‌های پذیرفته شده علمی و مشی اصلاح طلبانه و عاری از تحجر، نفاق و استبداد و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت آحاد ملت و ایثارگران عرصه‌های مختلف، احزاب و تشکل‌های مردم نهاد از اصول بنیادین این حزب محسوب می‌شوند.
کمیسیون ماده 10 احزاب در تاریخ 10 آبان‌ماه سال‌جاری با صدور مجوز فعالیت برای حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب موافقت کرد.

برنامه‌های جبهه یکتا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده

عضو جبهه یکتا برنامه‌های تشکل متبوعش را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده تشریح کرد.
سیدمحمد حسینی، عضو جبهه یکتا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در جلسات جبهه یکتا تحلیل‌هاىی مرتبط با انتخابات 96 با اولویت، در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: کارگروه‎هایی برای تدوین برنامه جامع نجات کشور از اوضاع نابسامان فعلى شکل گرفته است.
عضو جبهه یکتا ادامه داد: در خصوص گزینه‌های احتمالی چه از اعضای جبهه یکتا و چه خارج از آن تاکنون مباحثی مطرح شده و با برخى چهره‌های انقلابى و ارزشی صحبت‌هایى شده است اما چون جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است، در حال حاضر نمی‌توان در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه داد.
وی در پاسخ به سئوالی پیرامون نحوه به ائتلاف رسیدن اصولگرایان گفت: علاوه بر جبهه یکتا، دیگر تشکل‌هاى ولایى و اصولگرا نیز مقدمات حضور در انتخاباتی پرشور را فراهم کرده‌اند و على‌القاعده در آینده نزدیک سازوکار همگرایى و هماهنگى برای توافق بر کاندیداى مورد اجماع مشخص خواهد شد.
حسینی با اشاره به اینکه با بررسی‌هاى میدانى و افکارسنجی‌هاى بعمل آمده اکثریت مردم دولت فعلى را در تحقق وعده‌ها و برنامه‌های اعلام شده ناکام و ناموفق می‌دانند، تصریح کرد: مردم بر این باورند که در دوره پسابرجام نیز تحولات ملموسى رخ نداده است.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با نوع نگاه و عملکرد ضعیف دولت بعید است که در ماه‌های باقیمانده نیز اقدامات جدى صورت گیرد، افزود: البته احتمالا برخى فعالیت‌هاى تبلیغاتى و گشایش‌هاى صورى انجام خواهد شد که نمی‌تواند توده‌های مردم را متقاعد و راضى کند.
حسینی در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع شرایط برای انتخاب یک شخصیت کارآمد، دردآشنا، مردمى، حامی طبقات متوسط و محروم جامعه و انقلابى فراهم است که اگر نیروهای ولایتمدار و مومن و وفادار به آرمان‌های امام و رهبری به وفاق برسند، مشکل چندانى در اقبال مردمى نخواهند داشت.

کنگره حزب مردمی اصلاحات آذرماه در تهران برگزار می‌شود

کنگره حزب مردمی اصلاحات 14 آذرماه سال جاری با حضور شخصیت‌های سیاسی در تهران برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، کنگره حزب مردمی اصلاحات یکشنبه 14 آذرماه با حضور شخصیت‌های سیاسی برگزار خواهد شد.
قرار است در کنگره حزب مردمی اصلاحات درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تصمیم‌گیری شود.

آرمان

نمي توان به روسيه اعتماد كرد

نماينده آستانه اشرفيه در مجلس با تاكيد بر سودمندي روسيه در عرصه بين‌الملل براي ايران و خاورميانه، گفت: در شرايط تحريم‌ها روسيه به سمت ايران آمد و براي ما مسير سبز درست كرد تا با بسياري از كشورها ارتباط داشته باشيم. نادر قاضي‌پور نماینده ارومیه در مجلس در مخالفت با لايحه موافقتنامه ميان دولت‌هاي ايران و روسيه در زمينه همكاري در امور گمركي، افزود: روسيه كشوري نيست كه بتوانيم هميشه به آن اعتماد داشته باشيم. وي با اشاره به زيان تركيه از مبادلات با روسيه، خاطرنشان كرد: ما نگران سرمايه و اموال ايرانيان پس از اجراي اين موافقتنامه هستيم. عليرضا قرباني نماينده آستانه اشرفيه نيز در موافقت با اين لايحه آن را موجب شفافيت در قوانين گمركي، جلوگيري از تخلفات و تشريفات زايد و تسهيل كارهاي تجار و جلوگيري از فرار حقوق گمركي خواند و گفت: در شرايط تحريم‌ها روسيه به سمت ما آمد و براي ما مسير سبز درست كرد تا با بسياري از كشورها ارتباط داشته باشيم.

سخنگوی شورای نگهبان تشریح کرد

دلایل عدم احضار خاوری از سوی کانادا

سخنگوی شورای نگهبان درباره دلیل عدم احضار محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران از سوی مقامات کانادایی توضیح داد. نامه نیوز نوشت؛ سخنگوی شورای نگهبان در نشست علمی «آشنایی با اینترپل» درباره احضار محمودرضا خاوری توضیح داد. عباسعلی کدخدایی در تشریح اقدامات اینترپل در کشورهای مختلف گفت: برخی از سیستم های قضائی کشورهای مختلف می گویند احضار متهمان از سوی اینترپل باید از طریق سیستم قضائی آن کشورها صورت گیرد. به طور مثال سیستم قضائی کشور کانادا اجازه نمی دهد خارج از سیستم قضائی این کشور، به متهمان برگه احضاریه ابلاغ شود. استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: ابلاغیه احضار و درخواست جلب متهم طی برگه هایی به نام red notice به پلیس بین المللی داده می شود ولی برخی کشورها از ابلاغ این برگه ها به متهمان خودداری می کنند. او با اشاره به اینکه در بحث احضار محمودرضا خاوری، متهم فراری و مدیرعامل سابق بانک ملی سیستم قضائی کانادا ایجاد مشکل کرد، گفت: سیستم قضائی کانادا اعلام کرد برگه احضار متهم را به سیستم پلیس نمی دهد و البته برخی کشورها به بهانه هایی مانند عدم ورود اینترپل به اتهامات سیاسی، عقیدتی و مذهبی، برخورد دوگانه ای در مواجهه با تعقیب متهمان بین المللی دارند. کدخدایی در پایان سخنانش گفت: دستگاه قضائی کانادا تاکنون از ابلاغ برگه احضار به خاوری از سوی پلیس بین الملل (اینترپل) خودداری کرده است.

اعتماد

واكنش ابراهيم يزدي به اظهارات سردار رمضان شريف

ابراهيم يزدي به اظهارات سردار رمضان شريف، سخنگوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبني بر اينكه «تا اواسط دولت احمدي‌نژاد بخش عمده‌اي از پروژه‌هاي اقتصادي و پول‌ساز كشور در حوزه خودروسازي در اختيار نهضت آزادي بوده است» واكنش نشان داد و گفت: «لازم به توضيح است كه بعد از دولت موقت زنده‌ياد مهندس مهدي بازرگان در سال ١٣٥٩، سران و اعضاي نهضت آزادي ايران هيچ‌گونه مسووليتي در دولت‌هاي بعدي و نيز ساير نهادهاي بخش عمومي نظير خودروسازي نداشته است.»


اعتراض وكيل‌ تعدادي از كارگران به راي صادره در پرونده مرتضوي

وكيل‌مدافع تعدادي از كارگران شاكي در پرونده تامين اجتماعي، گفت: درخواست تجديدنظرخواهي به راي پرونده مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي انجام شد. به گزارش ايسنا، مصطفي ترك‌همداني، اظهار كرد: محور اصلي اين درخواست مغفول ماندن عنصر مجرمانه اختلاس توسط مدير پيشين سازمان تامين اجتماعي است و با توجه به چينش و دسته‌بندي اعمال مديرعامل سابق در راي صادره، اميد زيادي به نقض يا اصلاح دادنامه دارم.


سردار نقدي: بسيجي بايد خود را با شرايط زمان و مكان وفق دهد

رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: بسيج ۱۱ اصل دارد كه يكي از اصول آن انعطاف‌پذيري است. بسيجيان بايد خودشان را با شرايط زمان و مكان وفق دهند. به گزارش مهر، سردار محمدرضا نقدي، رييس سازمان بسيج مستضعفين در همايش انقلابيون جوان با بيان اينكه ما در حدود دولت اسلامي، اصل حضور مردم در صحنه را داريم، اظهار كرد: همه جامعه در قبال مسائل موجود مسووليت دارند. موضوعاتي همچون نماز جمعه، زكات، امر به معروف و نهي از منكر، جهاد و دفاع از وظايف دسته‌جمعي است و همه در قبال آن مسوول هستند. سردار نقدي با تاكيد بر اينكه نبايد در بسيج احساس آشفتگي كنيم، گفت: بسيج ۱۱ اصل دارد كه يكي از اصول آن انعطاف‌پذيري است. بسيجيان بايد خودشان را با شرايط زمان و مكان وفق دهند. وي ويژگي تشكيلات بسيج را در داوطلبانه بودن آن دانست و تصريح كرد: بناي ما اضافه كردن امتيازات براي بسيجيان نيست بلكه روز به روز امتيازات بسيج را كمتر كرديم؛ اگر امتيازات بسيجي‌ها را زياد كنيم افراد رياكار وارد بسيجي مي‌شوند. بنابراين نبايد ويژگي داوطلبانه بودن بسيج را الان گرفت. وي تاكيد كرد: يك سطحي از بودجه را دولت براي استخدام كادر نيروهاي مسلح در نظر مي‌گيرد. مثلا پاسدارها هم بسيجياني هستند كه شغل‌شان فقط پاسداري است و كاري غير از اين ندارند بنابراين، اين افراد حقوق‌بگيران نيروهاي مسلح هستند كه دولت براي جذب آنها بودجه در اختيار ما قرار مي‌دهد. رييس سازمان بسيج مستضعفين افزود: ما امروز با كمبود كادر لازم در برخي حوزه‌ها مواجه‌ايم و دولت بايد بودجه‌اي را در اين خصوص براي ما در نظر بگيرد. وي در پايان گفت: امروز كارهايي كه بسيجيان انجام مي‌دهند اعجاب‌آور است و هيچ بخشنامه‌اي هم براي اين كارها به آنها ابلاغ نمي‌شود. من هر زماني به پايگاه‌هاي بسيج مي‌روم مطالب و فعاليت‌هاي جديدي مي‌شنوم كه هيچ بخشنامه‌اي در خصوص انجام آن صادر و ابلاغ نشده است.

شرق

سؤال از پورمحمدي به دليل برخورد با نشريات دانشجويي


شرق: مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري، ديروز براي پاسخ به سؤال محمود صادقي و ٢٢ نماينده ديگر مجلس كه دليل برخورد قضائي با نشريات دانشجويي منتشركننده تصوير رئيس‌جمهوري دوران اصلاحات را سؤال كرده بودند، در كميسيون قضائي حاضر شد. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام نوروزي، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، پس از پايان جلسه ديروز اين كميسيون با اشاره به طرح سؤال ۲۳ نماینده از وزیر دادگستری درباره علت احضار برخی دانشجویان و نویسندگان نشریات دانشجویی به دادگاه گفت: نمایندگان در تشریح این سؤال مطرح کردند که متأسفانه برخی افراد و نویسندگان در نشریات دانشجویی به دلیل برخی مسائل سیاسی به دادگاه احضار می‌شوند. وزیر در پاسخ به این سؤال در قبال دادگاه‌هایی که این افراد را احضار و اقدام به پرونده‌سازی می‌کنند، گفت: مسئولیتی ندارم؛ یعنی مسئولیت این موضوع  با قوه قضائیه است؛ اما نمایندگان با استناد به اصل ۱۶۰ قانون اساسی تأکید کردند که همه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه، مقننه و مجریه با وزارت دادگستری است که باید موضوع را در شورای‌عالی قضائی مطرح کند. به گفته نوروزی نمایندگان سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر دراین‌باره قانع نشدند؛ اما اللهيار ملكشاهي، رئيس كميسيون قضائي و حقوقي مجلس به فارس گفته كه نمايندگان به وزير فرصت دادند تا موضوع را پيگيري و نتيجه را اعلام كند و آنگاه درباره قانع‌شدن يا نشدن تصميم‌گيري كنند. 

صالحی: 
برجام در بحث تحریم‌ها با کندی‌هایی روبه‌رو است


فارس: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز گذشته در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط‌ زیست، در جمع خبرنگاران، گفت: ١١ تُن آب سنگین به عمان فرستاده شده و طرف مقابل نیز برای خرید، اعلام آمادگی کرده است. به گفته او، نامه‌هایی را برای خرید آب سنگین از طرف مقابل دریافت کرده‌ایم و این مقدار آب سنگین را به عمان انتقال داده‌ایم. صالحی افزود: تا امروز، برجام به خوبی پیش رفته و تنها در بحث تحریم‌ها، با کندی‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم که به علت عملکرد بانک‌های بزرگ بوده است و وزارت امور خارجه به جد این مسئله را پیگیری می‌کند. او در پاسخ به اینکه آیا تغییری پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در برجام رخ خواهد داد یا خیر، گفت: وقتی رئیس‌جمهور آمریکا عملا سکاندار و عهده‌دار سمت خود شود، در چارچوب واقعیات عمل خواهد کرد؛ زیرا برجام برنامه بین دو کشور نیست. 






نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات