تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۱۴۳۱

چهره‌ای بدون روتوش از امریکا و اروپا در مواجهه با کرونا

کرونا و تصاویری که از شیوع و گسترش آن در جهان منتشر می‌شود، نقاب از چهره‌هایی برانداخت که فقط لایه نازکی از زیبایی و رفاه و مدرنیته بر صورتشان کشیده‌اند. مدرنیته قبل از هر چیز آرایشگری مدرن است.
پایگاه بصیرت / حمید خوش‌آیند

ایالات متحده با بالاترین تولید ناخالص داخلی در دنیا یعنی ۲۰ هزار میلیارد دلار حدود یک چهارم ثروت جهان را در اختیار دارد. به عبارتی ۲۵ درصد اقتصاد جهان متعلق به آمریکاست.

پس از آمریکا، چین حدود ۱۵ درصد، ژاپن ۶ درصد و آلمان ۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. در مجموع نیمی از اقتصاد جهان در اختیار چهار کشور است.

اما شیوع ویروس کرونا نشان داد که به اذعان سازمان جهانی بهداشت، قدرتمندترین، مدرن‌ترین و هوشمندانه‌ترین امکانات پزشکی و کنترلی و منابع و ظرفیت‌های کم‌نظیر انسانی در مواجهه با بیماری کرونا در اختیار ایران است؛ کشوری که از هر چهارسو تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.

کرونا و تصاویری که از شیوع و گسترش آن در جهان منتشر می‌شود، نقاب از چهره‌هایی برانداخت که فقط لایه نازکی از زیبایی و رفاه و مدرنیته بر صورتشان کشیده‌اند. مدرنیته قبل از هر چیز آرایشگری مدرن است.

امید است بلای کرونا با تمام گرفتاری‌هایی که برای بشریت ایجاد کرده، به زودی سر بشریت محو شود، لیکن چهره‌ای بدون روتوش از جوامع توسعه یافته و مدرن اروپایی و آمریکایی و آسیایی در حال نشان دادن است که حقیقتا تأمل‌برانگیز است!

در حال حاضر مسئولان شهرها و ایالت‌های آمریکا از مردم عاجزانه تقاضا می‌کنند سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند و اجازه دهند تخت‌های بیمارستانی با بیماران کرونایی پر شود، نه شهروندان مجروح و جنگ‌زده که در هفته‌های اخیر مجبور شده‌اند برای تأمین مایحتاجشان و نیز حفاظت از منازل و خودشان در مقابل موج رو به گسترش غارتی که بر اثر کرونا راه افتاده است، دست به سلاح ببرند.

در آمریکا کار به جایی رسیده است که لس‌آنجلس تایمز، رسانه مشهور آمریکایی مدام تیتر می‌زند که "مردم اسلحه نخرید، با هم مهربان باشید". در برخی ایالات هم افراد مسن و بالای ۶۰ سال را با این استدلال که به جای اقتصاد آمریکا باید مسن‌ها قربانی شوند، به حال خود رها کرده‌اند!!

کمی این طرف‌تر، ایتالیا اعلام کرده که اگر وضعیت بدتر شود، تصمیم‌های دشواری باید درباره مرگ و زندگی کسانی گرفت که بالای ۸۰ سال سن دارند یا وضعیت‌شان وخیم است.

اخبار و داده‌ها و تصاویری که از اروپا و آمریکا مخابره می‌شود به وضوح گویای این است که این کشورها و جوامع در شرایط بحرانی ناشی از شیوع کرونا که به نزاع میان بربریت و تمدن منتهی شده است، جانب بربریت را گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات