تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۲۳

تحریف و ایجاد اختلال دستگاه محاسباتی با آمارسازی!

پایگاه بصیرت / حسین پژوهنده/
گفتگوی برنامه زاویه در تاریخ ۹۹/۶/۲۶ با موضوع حجاب و حواشی پیرامون این گفتگو، بهانه‌ای است تا تاثیر آمار بر دستگاه محاسباتی و ذهن مسئولان و برنامه‌ریزان مورد بازخوانی قرار گیرد.
امروزه آمار‌ها نقشی اساسی در تصمیم‌سازی‌های خرد و کلان سیاسی و اجتماعی دارند و بر اساس همین داده‌های آماریست که بسیاری از قوانین وضع و یا نسخ می‌گردند، چراکه مدیریت بر عرصه‌های مختلف جوامع نیازمند تکیه بر آمار دقیق و محاسبات بر اساس آن است، از این رو لابی‌های قدرت برای حفظ سیطره و حاکمیت خود بر جوامع، با صرف هزینه‌های کلان، موسسات و اندیشکده‌های مختلف نظر سنجی و نظرسازی را تاسیس و یا حمایت می‌کنند تا حاصل تحقیقات آن‌ها را برای تاثیر بر فکر و اندیشه تصمیم‌سازان به صورتی ناملموس و خزنده استفاده کنند و این یعنی فتح اندیشه‌ها!
حاصل این فتح، چیزی جز رقم‌خوردن اهداف این لابی‌ها با کمترین هزینه نخواهد بود. آنان به جای هزینه‌های بیشتر لشگرکشی و فتح سخت سرزمین ها، با جهت دهی و تغییر افکار تصمیم‌سازان، به صورتی نرم اهداف خود را به دست می‌آورند و با اجرای پروژه‌های مختلف آماری و ایجاد اختلال محاسباتی را در جامعه هدفشان، مجاز را لباس حقیقت می‌پوشانند و اولویت‌های اقدام را تعویض کرده و یا تغییر می‌دهند.
نتیجه این واقعیت‌پنداری جامعه هدف در این بستر، چیزی نیست جز اقدامی متناسب با برآورد و مطابق میل لابی‌های قدرت! نظام‌های سلطه در دنیا با القاء آمار جهت‌دار و هدفمند، دست نایافتنی‌ها را برای خود دست یافتنی می‌کنند و تغییر رفتار جوامع هدف را مطابق میل خود و با سرمایه همان جامعه هدف رقم می‌زنند. نمونه‌های فراوانی از این دست تاثیرگزاری‌ها که خود یکی از خطرناکترین اقسام نفوذ است وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از؛
۱. جمعیت
در دهه نخست انقلاب اسلامی ایران و پیرو افزایش جمعیت ایران اسلامی، دشمن برای مقابله نرم با نظام جمهوری اسلامی ایران، بحث کنترل جمعیت که می‌بایست به صورتی مقطعی تعقیب می‌شد را به صورت یک ضرورت تردید ناپذیر، طولانی مدت و گفتمان عمومی با تاثیرگذاری و اندیشه مسئولان وقت کشور پیاده کرد؛ کار تا جایی پیش رفت که امروز زنگ خطر پیرشدن جامعه ایرانی نواخته شده است و این مسئله هم از نظر اقتصادی و هم از نظر جمعیتی خطر جدی و غیرقابل جبرانی برای نظام اسلامی به شمار می‌رود.
۲. محیط زیست
عرصه دیگری که نظام سلطه با ارائه آمار‌های جهت دار، به دنبال نفوذ از طریق آن است عرصه محیط زیست است حال سوال این است که چرا این عرصه؟ چه جذابیتی در این عرصه نهفته است که به دنبال تسخیر این عرصه هستند؟
پاسخ را باید در داستان مثل سیدامامی‌ها و ... که در قالب فعال محیط زیست در این کشور سالیان سال در حال جاسوسی بوده اند جستجو کرد و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل فعالیت جاسوسان خبره در قالب حفظ محیط زیست داستانی بس غریب دارد!
۳. فعالیت‌های حقوق‌بشری و بشر دوستانه
دستگیری شارمین میمندی‌نژاد و واکاوی ابعاد مختلف فعالیتی که او تحت پوشش جمعیت امام علی علیه السلام در سطحی وسیع داشت بر اساس مدل‌های آماری غرب و به عنوان حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و ... با هدف بهره‌برداری از مشکلات اجتماعی، انجام می‌گیرد و این تنها یک نمونه از روش‌های متنوع دستگاه نفوذ برای رسیدن به اهداف خود است. هر چند ظاهر این اقدامات بسیار زیبا، انسانی و معنوی به نظر می‌رسد، اما اهدافی که در پس این ظاهر نهفته است چیزی جز تامین خواست نظام‌سلطه‌ای که خود در بسیاری از موارد مسبب وضعیت موجود این جوامع است، نمی‌باشد.
۴. حجاب
این عرصه نیز مدلی کوچک از هدفی بس بزرگ است که جریان سلطه به بهانه عدم الزام آن و آمارسازی و مستندانگاری رغبت نداشتن جامعه اسلامی به این حکم الزامی دینی، به دنبال نفی کلی حاکمیت دینی در موضوعات مختلف است؛ چه آنکه مغالطه و روشی که در استدلال پیرامون عدم الزام حجاب از سوی حاکمیت بر اساس آمار پیش گرفته شد این گمانه را به شدت تقویت می‌نماید که فردا نوبت حکم دیگری است و فردای آن حکم‌های دیگر!
آنچه در این مجال ضروری به نظر می‌رسد این است که نفوذ، لزوماً از طریق پرستو‌ها و افراد صورت نمی‌پذیرد. یکی از خطرناک‌ترین اقسام نفوذ، پرستو‌های اندیشه‌ای و سوغات‌های فکری و در نتیجه نفوذ در تصمیمات است و با این روش، نیرو‌های درون با سرمایه‌های درونی نتایج موافق بیرون را رقم خواهند زد و در پازل دشمن حرکت خواهندکرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات