سیاسی >>  سیاسی >> تیتر یک سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۰۸
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با بصیرت:

 با اقداماتی شایسته میتوان اقتدار کشور را بازگرداند اگر "طایفه برجامی ها" میل به انجام کار داشته باشند

نیت و هدف دست اندرکاران بسیار مهم و ضروری است و متاسفانه  طرف مقابل  نیز نیت و هدف تیم مذاکره کننده و اجرایی ما را می داند ، بنابراین اقدامات خود را بر مبنی نظری دستگاه اجرایی ما تنظیم می کند.
سعید ترکاشوند – خبرنگار/ فریدون عباسی دوانی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان ، غنی سازی  20 درصدی اورانیوم را اقدامی مهم در جهت بازگشت اقتدار و ایجاد مواضعی محکم در پاسخ به بی تفاوتی های طرف غربی دانست به شرط آن که تیم اجرایی کشور به دنبال اقتدار باشند.
 
« فریدون عباسی دوانی» رئیس سابق انرژی اتمی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس  یازدهم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، بازگشت روند غنی سازی 20 درصدی اورانیوم اقدامی مناسب در راستای قدرت و اقتدار ملی توصیف کرد اما در خصوص این موضوع گفت: بازگشت غنی سازی 20 درصدی اورانیوم اقدامی مناسب و شایسته ای در مقابل اقدامات منفعلانه طرف های غربی، به خصوص طرف هایی اروپایی بعد از برجام به حساب می آید و این عمل بار دیگر استقلال سیاسی کشورمان را نشان می دهد اما شک دارم که تیم اجرایی ( قوه مجریه) بخواهد در این راستا قدم های استواری بردارد.

 رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: نیت و هدف دست اندرکاران بسیار مهم و ضروری است و متاسفانه طرف مقابل نیز نیت و هدف تیم مذاکره کننده و اجرایی ما را می داند، بنابراین اقدامات خود را بر مبنی نظری دستگاه اجرایی ما تنظیم می کند.

وی ادامه داد: بر حسب این امر، طرف های غربی نگاه می کنند که تیم مذاکره کننده کیست؛ از قضا دراین جهت تیم مذاکر کننده کسانی هستند که برجام را بر کشور تحمیل کردن و بر همین اساس می داندد که هر گونه اقدامات و مصوبات  مجلس با این کادر اجرایی صرفا یک طبل تو خالی است.
 
پالاس مذاکره ازتهران به مقصد واشنگتن
 عباسی در خصوص مواضع دولت در خصوص اقدامات و مصوبات مجلس در خصوص برجام گفت: در این میام دولت بعضا با برخی اقدامات، این پیغام را برای ساکنین آینده کاخ سفید ارسال کرده اند، نمیخواهد مصوبات مجلس در خصو ص برجام و مسئله رفع تحریم ها را اجرایی کند و در عوض این کار با نقد بر شورای نگهبان در خصوص تایید این مصوبه سعی در فرا فکنی دارند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگر آنها بخواهند کاری مهم را انجام دهند، از قبل علامت آن را به طرف های غربی ارسال می کنند، در عوض در خصوص اقدامات غیر ضروری و منحرف از اقتدار را انجام دهند، همواره از بودجه برخوردار بوده و در این جهت خرج کلانی انجام می دهند.

وی تاکید کرد در راستای تحقق این هدف، «طایفه برجامی های» کشور آیین نامه های اجرایی را طوری تنظیم میکنند که « جو بایدن» رئیس جمهور بعدی آمریکا بر روی کار آمده باشد و بر حسب این موضوع بار دیگر دو قطبی، مذاکره و معیشت را مجددا فعال می کنند.

نظارت دقیق مجلس در اجرای مصوبات
  عباسی در ادامه افزود: مجلس به دنبال آن است که تمام مصوبات به خوبی اجرا شود اما متاسفانه این امر با تیم اجرایی فعلی تحقق پیدا نخواهد کرد و من شک ندارم در این خصوص و در اجرای این مصوبات تعلل خواهد شد.

 رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد:کمیسیون انژی مجلس نیز در راستای تحقق این مصوبه صرفا رویکرد نظارتی داشته باشد و بر این اساس ما سعی داریم این مطالبه بدون شعار و تبلیغات و به دور از هیاهو تحقق یابد.

وی درآخر تاکید کرد: این اقدام و یا هر اقدام دیگری شاید اثر گذاری زیادی نداشته باشد زیرا همانگونه که مطرح کردم طرف مقابل غربی از نیت تیم مذاکره خبر دارد و می داند، تخصص تیم مذاکره  عبور ازخط قرمز های  مجلس شورای اسلامی، شورای امنیت ملی و منویات مقام معظم رهبری است.

 این در حالی است که پس از خروج امریکا از برجام در سال 1395 ، تا کنون کشور های اروپایی عضو برجام که از اعضای اصلی این معاهده بودند ، همواره مواضع و اقدامات منفعلانه ای را انجام داده اند و در مقابل نیز این کشور های اروپایی ایران را به نقض مفاد  معاهده برجام متهم کرده اند.

حال بعد از تصویب طرح اقدام راهبردی مجلس در خصوص لغو تحریم ها در اوایل  آذر سال جاری  و اکنون بازگشت غنی سازی 20 درصدی اورانیوم، کشور های اروپایی مجددا انگشت اشاره را به سمت ایران گرفته و باز هم ایران را متهم به نقض برجام کرده اند این درحالی است که ایران بیشترین تعهدات را در خصوص برجام انجام داده است و  نکته مهم در این است که سران رژیم صهیونیستی و ولیعهد عربستان سعودی هم صدا با اروپایی ها ، ایران را عمل از بین برنده نظم منطقه معرفی می کنند.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات