صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۶۳
 درگفتگو با بصیرت مطرح شد:

 جنگ غزه ضربه ای نهایی بر پیکر نتانیاهو/ پس از شهید سلیمانی نیرو های مقاومت اقتدار آمیز ظاهر شده اند

یک کارشناس مسائل بین الملل  ضمن تاکید بر وضعیت اقتدار آمیز نیرو های مقاومت پس از ترور شهید سلیمانی ، خاطر نشان ساخت تحولات جنگ 11 روزه غزه باعث سقوط نتانیاهو از پست نخست وزیری شد.

«جلال خوش چهره» روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین المللی در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت  به موضوع وضعیت نیروهای محور مقاومت در منطقه پس از شهادت سردار سلیمانی پرداخت و در تشریح این موضوع گفت: اگرچه شهادت‌سردارسلیمانی ضربه بزرگی به ساختار نیروهای مقاومت بود اما با این وجود  محورمقاومت تا کنون از رسیدن به اهداف کلان خود در منطقه باز نماند و پس از شهادت سردار سلیمانی اجرای  این استراتژی های کلان هنوز ادامه دارد.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی و به درخواست مقامات رژیم صهیونیستی برای آسیب زدن به جریان مقاومت بود اما خوشبختانه جنگ ۱۱ روزه مقاومت ضربه بدی را بر پیکره نیروهای رژیم صهیونیستی وارد کرد.

 وی خاطر نشان ساخت : پس از جنگ 11 روزه ارتش رژیم صهونیستی  با نیرو هایی حماس و جهاد اسلامی ، مقامات رژیم صهیونیستی متوجه نکته مهمی در قبال نیروهای مقاومت شدند . حقیقت این است که نیروهای مقاومت حتی بدون  بدون  سردار سلیمانی نیز از یک انسجام و سازماندهی خاصی برخوردار  هستند و بر حسب این موضوع نیرو های مقاومت می توانند در مقابل هژمونی رژیم صهیونیستی در منطقه به شکل اقتدار آمیزی به مقابله بپردازند.

 جلال خوش چهره توضیح داد: ترامپ  و نتانیاهو با به اجرا درآوردن اصول موافقت نامه ابراهیم مصون به معامله قرن به دنبال  جدایی بیت المقدس از مسلمانان بود. در همان ابتدای رو نمایی از این طرح مخالفت هایی مطرح شد اما هیچ یک به مانند جنگ اخیر برای سران رژیم صهونیستی جدی و خطرناک نبود.

 این کارشناس مسائل بین المللی متذکر شد: با وقوع جنگ ۱۱ روزه غزه  محور مقاومت به خوبی نشان داد که هنوز از قدرت کافی برخوردار بوده و  طی این جنگ که  نیرو های محور مقاومت نسبت به گذشته خود را  قدرتمندتر نشان داده و آنچه که در این چند روز اتفاق افتاد تنها تجربه تازه برای نیروهای مقاومت فلسطینی بود.

حیات سیاسی نتانیاهو در نقطه پایان

 خوش چهره ضمن  تاکید بر به وضعیت داخلی رژیم صهونیستی و کناره گیری نتانیاهو از از قدرت به  عوامل اصلی این وضعیت اشاره کرد و گفت:  رژیم صهدر خصوص حضور بنیامین نتانیاهو در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی و دیدگاه و دو مولفه وجود دارد

 این تحلیلگر مسائل  بین الملل  افزود : نخست وضعیت معامله قرن یا توافقنامه ابراهیم فرآیند دولت ترامپ و دولت نتانیاهو تلاش کردند این موضوع را به عنوان یک امر واقع در منطقه جا بیندازد تا بتواند به تناسب این موضوع شرایط و سناریو را ترتیب دهند که بتواند تأثیر مهمی در رابطه با عراق اسرائیل وضعیت آوارگان فلسطین و نحوه کار کرده و آنها را در دست داشته باشد

 وی عنوان کرد : دولت نتانیاهو با ایجاد یک جنگ سرد علیه غزه که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردار است  به دنبال این بود که غزه را تسلیم کند و بتواند حماس و جهاد اسلامی را به عنوان اصلی‌ترین مخالفان اسرائیل در غزه را  فرسوده و قوای نظامی  این گروه ها را نابود کند.

  این روزنامه نگار تاکید کرد:  بنیامین نتانیاهو از  این جنگ نتیجه مطلوب را نگرفت و همین موضوع باعث شده است که مردم و رژیم صهیونیستی در داخل خود  با یک بحران حقوقی و هویتی درگیر شود. اکنون نتانیاهو در جنگ با غزه  و اجرای طرح معامله قرن از یک کارنامه ضعیفی برخوردار است و به تناسب چنین وضعیتی یک فروپاشی و سقوط  از پیش تعیین شده ای برای نتانیاهو به وقوع پیوسته است.

ائتلافی سست برای براندازی دولت نتانیاهو

خوش چهره خاطر نشان ساخت: آنچه که در حال حاضر در شرایط سیاسی رژیم صهیونیستی  رقم خورده این است که نتانیاهو درحال سقوط از قدرت است و اکنون دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی ترکیب ناهمگونی و ناهماهنگی دارد  که فکر نمی کنم بتواند اهداف کلان رژیم صهیونیستی را تحقق بخشد.

 این کارشناس مسائل بین الملل افزود :  این دولت تنها برای کنترل اوضاع بد روی کار آمده و اکنون تنها اولویت این ائتلاف حذف نتانیاهو از قدرت است . اکنون به تناسب تحولات پیش آمده در جنگ غزه اتفاق سرخوردگی برای مردم و دولت اسرائیل به وجود آمده است.

 تل آویو در موقعیتی آشفته

 خوش چهره درخصوص وضعیت رژیم صهیونیستی تشریح کرد: به نظر می‌رسد سه محور متفاوت در ساختار سیاسی و وضعیت این رژیم در حال به وقوع پیوسته است. نخست دولت فعلی آمریکا به رهبری جو بایدن نمی‌تواند با دولت  نتانیاهو در منطقه همکاری داشته باشد و ترجیح  آمریکایی ها این است که با این دولت قطع همکاری کنند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل اذعان کرد:  در محوریت دوم قرارداد ابراهیم یا موسوم معامله قرن پس از اتفاقات جنگ غزه در مسئله بلندمدت نخبگان سیاسی رژیم صهیونیستی قرار گرفته و این طرح در دستور کار یک طرح فوری خارج شده است.

 وی افزود: سومین موضوعی که  مطرح است اتفاقی است که اخیرا در روابط کشور های عربی با رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته و اکنون این روابط در یک وضعیت تحقیری قرار دارد. فرآیند عادی‌سازی روابط کشور های عربی با رژیم صهیونیستی به مانند گذشته با سرعت بالا حرکت نمی کند بلکه بعضی از کشورهای عربی در رابطه  خود با این رژیم دست به عصا حرکت می کنند.

 ایین کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد : با نگاهی بر این عوامل و تحولات پیش آمده یقینا می توان به این نتیجه رسید ترور سردار سلیمانی آن نتیجه دلخواه را برای اسرائیلی ها رانداشته وسران رژیم صهیونیستی با همان چالش‌های گذشته درگیر هستند.

تعدیل مواضع ضد برجامی تل آویو پس از جنگ غزه

 خوش چهره با اشاره به مواضع گذشته سران رژیم صهیونیستی  در خصوص مذاکرات وین  یاد آور شد:  تا قبل از جنگ غزه و قدرت نمایی گروه های مقاومت  سران رژیم صهیونیستی مواضع تندی را علیه مذاکرات وین اتخاذ می کردند.

 این کارشناس  مسائل بین الملل تشریح کرد :اخیراً در مواضع ضد برجامی سران رژیم صهیونیستی شاهد یک نرمش محسوس بوده ایم به طوری که « بنی گانس» وزیر دفاع  رژیم صهیونیستی در دیدار وزیر دفاع آمریکا در خصوص مذاکرات وین صحبت و مواضع معقول تری داشت.

 وی خاطر نشان ساخت :: طی آن نشست ما شاهد یک عقب‌نشینی عینیدر مواضع ضد برجامی سرا رژیم صهیونیستی شاهد بودیم . تا قبل از این در دولت نتانیاهو با هرگونه حالت در مذاکرات وین  برای احیای برجام مخالفت های شدیدی صورت می گرفت  اما اکنون گفتمان  رژیم صهیونیستی در مقابل آمریکا تغییر کرد اما و از یک دیدگاه سلبی به دیدگاه متعادل تری تغییر پیدا کرده است.

 خوش چهره در آخر تاکید کرد: آنچه که به نظر می رسد این است که دولت نتانیاهو در جنگ ۱۱ روزه غزه با مشکلات زیادی روبرو بوده و به تناسب همین موضوع و ذهنیت منفی که علیه این رژیم به وجود آمده مجبور به عقب نشینی تاکتیکی شده و ما  این عقب نشینی  را در گفتمان سران رژیم در خصوص برجام شاهد هستیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات