صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۷۰

آمریکا؛ ناامید از سقوط اسد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت بسیاری از مقامات پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا که طی سال‌های گذشته مسئولیت‌های مهمی در پرونده خاورمیانه بر عهده داشته‌اند، این روزها در مصاحبه‌های مختلف، تلویحا از تغییر استراتژی واشنگتن در قبال دمشق سخن می‌گویند.

برای مثال رابرت فورد که نماینده ویژه ترامپ در پرونده سوریه بود، ‌ماه گذشته در مصاحبه‌ای جنجالی به صراحت گفت: دیگر هیچ گزینه بدیلی برای بشار اسد وجود ندارد؛ هیچ نیروی میدانی یا سیاسی برای رقابت با او در کار نیست و اسد در قدرت باقی خواهد ماند.

فورد همچنین تأکید کرد: البته وضعیت اقتصادی و اجتماعی سوریه فاجعه‌بار است اما می‌توان انتظار داشت این شرایط در درازمدت به‌تدریج بهبود یابد. از سوی دیگر مونا یعقوبیان که در دولت‌های اوباما و ترامپ به‌عنوان مشاور ارشد وزرای خارجه در امور سوریه مشغول به‌کار بوده، می‌گوید: هیچ شانسی برای ایجاد تغییر در رهبری سوریه وجود ندارد؛ مسئله اصلی اکنون به شیوه تعامل با اسد مربوط می‌شود. این اظهارات از سوی نمایندگان کشوری بیان می‌شود که طی ۱۰سال گذشته (مخصوصا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶) رهبری پروژه سقوط دولت اسد در سوریه را بر عهده داشته است.
بسیاری از دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی که امروز از تعامل واقع‌گرایانه با دمشق سخن می‌گویند، طی سال‌های پیشین در دولت باراک اوباما مشغول به‌کار بوده‌اند؛ رئیس‌جمهوری که بارها از سقوط حتمی بشار اسد طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو سخن گفته بود. مجله نیوزویک این چرخش را نشانه‌ای از شکست آمریکا به‌شمار آورده است. در گزارش این نشریه آمده: ناکامی آمریکا در بحران سوریه، یکی از حلقه‌های زنجیره‌ای بود که منجر به تضعیف موقعیت بین‌المللی این کشور به‌عنوان ابرقدرت پس از جنگ سرد شده است.
از سوی دیگر اما این صحنه تاریخی، بازیگران پیروزی هم دارد؛ بازیگرانی که در صدر آنها نام ایران و روسیه، ۲ متحد نظامی و اقتصادی سوریه قرار گرفته است. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در این‌باره می‌نویسد: آمریکا در حالی برای ترک منطقه خاورمیانه آماده می‌شود که بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای این کشور در مرحله اجرا ناتمام و یا شکست‌خورده باقی مانده است؛ از تلاش برای نابودی گروه‌های مقاومت لبنان و فلسطین گرفته تا سقوط دولت اسد، تامین امنیت پایدار اسرائیل و شکست ایران در نتیجه تحریم‌ها.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات