صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۱۴۵۰
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

خوش‌چشم: دولت بایدن دو سال سخت و طوفانی در پیش رو دارد

کارشناس سیاست خارجی و مسائل آمریکا: قطعا وضعیت دولت و کارنامه آقای بایدن مزید بر علت خواهد شد و در دو سال دیگر مسئله‌ای به نام سقط جنین وجود نخواهد داشت که همراه با پول‌پاشی شدید آقای بایدن، او را تا حدی در انتخابات دور بعدی او و دموکرات‌ها کمک کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با سیدمصطفی خوش‌چشم

به گزارش بصیرت، سیدمصطفی خوش‌چشم کارشناس سیاست خارجی و مسائل آمریکا در خصوص چالش‌های تازه دولت آمریکا و این کشور و مسائلی که آمریکا را از درون تهدید می‌کند، گفت: با توجه به اینکه آقای بایدن در طول دو سال اول که هر دو مجلس در دست دموکرات‌ها بود، نتوانست دستاورد سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی و برنامه‌ای متناسب برای مهاجرین داشته باشد و چون اوضاع اقتصادی این کشور رو به وخامت گذاشته است، با افزایش قیمت‌ها و تورم که بخشی از آن ناشی از جنگ اوکراین است زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده است. البته بحران جنگ اوکراین تبعات بیشتری برای اروپا نسبت به آمریکا به دنبال داشته است لذا به این دلایل وضعیت سخت مردم در این کشور موجب شد که یکی از مجالس آمریکا به دست جمهوری‌خواهان بیفتد.

وی در این باره افزود: حتی اگر مسئله سقط جنین به همان اندازه اهمیت نمی‌یافت، قطعا مجلس سنا در دست جمهوری‌خواهان قرار می‌گرفت. با این حال در طول دو سال باقی‌مانده از دولت آقای بایدن به طور قطع وضعیت کارنامه اقتصادی، سیاسی و مهاجرین از قبل هم بدتر خواهد شد به دلیل اینکه مجلس نمایندگان در دست جمهوری‌خواهان است.

کارشناس سیاست خارجی و مسائل آمریکا در خصوص اعلام کاندیداتوری ترامپ بیان داشت: با کاندیداتوری آقای ترامپ که قطعا حزب دموکرات او را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد، وضعیت را به سمت دوقطبی‌های بیشتر در آمریکا می‌برد. هر چند جامعه آمریکا سال‌هاست دچار دوقطبی و با پتانسیل بالا تهدید شده، لذا می‌تواند به سمت دو‌قطبی‌های شدیدتری برود اما نباید این تصویر را بیش از اندازه بزرگ دید و تصور کرد که در آمریکا انقلابی به مثابه انقلاب‌های دیگر یا جنگ داخلی تمام‌عیار ایجاد می‌شود.

وی در این باره گفت: آنچه که مسجل است، اینکه با حضور اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و اعلام کاندیداتوری آقای ترامپ چه علیه او از طریق دولت آمریکا اقامه دعوا شود چه این اتفاق رخ ندهد، جامعه آمریکا دارای دو قطبی پرتهدیدی است که در وضعیت کنونی و بعد از اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر دیده شد، قطعا در صحنه‌های انتخاباتی شدیدتر خواهد شد و تهدیدات بالقوه، بالفعل می‌شود، لذا این تهدیدات دامنه بیشتری از خود نشان می‌دهد و به افزایش تنش در آمریکا منتهی می‌گردد.

سید‌مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل آمریکا درباره وضعیت دولت آقای بایدن گفت: قطعا وضعیت دولت و کارنامه آقای بایدن مزید بر علت خواهد شد و در دو سال دیگر مسئله‌ای به نام سقط جنین وجود نخواهد داشت که همراه با پول‌پاشی شدید آقای بایدن، او را تا حدی در انتخابات دور بعدی او و دموکرات‌ها کمک کند. اساسا آقای بایدن تا اردیبهشت سال آینده می‌بایست هزینه پول‌پاشی‌های قبل از انتخابات را با تورم و نارضایتی‌های هر چه بیشتر به مردم آمریکا تحمیل کند.

وی افزود: با پیشرفت جنگ در جبهه اوکراین، متعاقبات اقتصادی برای کل دنیا به ویژه اروپا و آمریکا هزینه‌های بیشتری به بار می‌آورد و کش‌دار شدن جنگ اوکراین که خواسته اول آقای بایدن برای تضعیف روسیه و بخش‌هایی از اروپاست، حتما عواقبی برای اقتصاد آمریکا و در حوزه مهاجرین و سیاست خارجی این کشور خواهد داشت.

خوش‌چشم خاطرنشان کرد: وضعیت کارنامه بسیار ضعیف اقتصادی، مهاجرتی و سیاست خارجی آقای بایدن باعث نارضایتی مردم این کشور شده به طوری که برخی از مردم آمریکا که زندگی راحت‌تری داشتند اینک به دنبال پیدا کردن شغل دوم برای تأمین هزینه‌های خود هستند. از سوی دیگر آقای بایدن در زمینه‌های گوناگون سیاست‌های روشنی دنبال نمی‌کند و دولتش تحرک کافی ندارد. حتی اگر در همین انتخابات هم مسئله سقط جنین نبود، سنا هم دست جمهوری‌خواهان بود که کار را برای آقای بایدن سخت‌تر می‌کرد، اما در دوره آتی با توجه به عواقب پو‌ل‌پاشی آقای بایدن برای انتخابات، متعاقبات خود را در اردیبهشت سال آینده با تورم هر چه بیشتر و با گذاشتن بار مالی بیشتر روی دست دولت ضمن اینکه وضعیت جنگ اوکراین هم پیش می‌رود و کارنامه آقای بایدن در همه حوزه‌ها با چالش اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان رو به روخواهد شد، نشان خواهد داد.

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس سیاست خارجی در پایان گفت‌وگو تأکید کرد: قطعا احتمال برد آقای ترامپ یا نماینده آقای ترامپ وضعیت را برای بایدن بدتر می‌کند، اما جامعه آمریکا از ترامپ هم می‌ترسد. دو‌قطبی ایجاد شده در شش سال اخیر در آمریکا امروز زوایای خود را عیان‌تر نشان داده است، به طوری که هر روز نوک تیزتر بحران در این منحنی در حال حرکت به جلو و سخت‌تر کردن حل مسائل مختلفی است که دولت آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات