تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۵۵۲۹۱
در گفتگوی رسالت با علی احمد کارتی وزیر امور خارجه سودان

احمدی‌نژاد از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام است

محمدعلی حکیم اشاره: دخالتهای مکرر ایالات متحده آمریکا و غرب در امور داخلی سودان همچنان ادامه دارد. بر این اساس واشنگتن و کشورهای اروپایی درصددند با نفوذ در زیرساختهای سیاسی و امنیتی خارطوم مانع از برقراری صلح و وحدت واقعی در این کشور شوند. اخیرا شاهد صدور حکم بازداشت حسن عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان از سوی دادگاه لاهه بودیم. مسئله‌ای که از سوی اتحادیه عرب و بسیاری از کشورهای جهان با مخالفت مواجه شد. در خصوص این مسئله و موضوعات دیگر، گفتگویی با علی‌احمد کارتی وزیر امور خارجه سودان انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

* مناسبات تهران و خارطوم را چگونه ارزیابی می کنید؟
** روابط و مناسبات تهران و خارطوم از قدیم الایام به بهترین وجه ممکن بوده است.مسلما هیچ جریان خارجی نمی تواند در این مناسبات حسنه دوجانبه خللی ایجاد نموده یا آنها را به بحران تبدیل نماید.مخصوصا طی سه دهه اخیر مناسبات ایران و سودان به عنوان دو کشور مسلمان رونق گرفته و همچنان رو به تعالی و پیشرفت است..ملت سودان تعلق خاطر شدیدی به انقلاب اسلامی و آیت الله خمینی دارند.در ذات انقلاب اسلامی ایران رهایی امتهای اسلامی از زور و ستم نهفته است.آزادی و استقلال اصلی ترین پیام این انقلاب است.در هر صورت کشورهای ایران و سودان روابط عاطفی،فرهنگی و سیاسی سطح بالایی با یکدیگر دارند و هیچ جریانی نمی تواند این روابط را مخدوش نماید.
همچنین برخی مواضع ایران و سودان در نظام بین الملل با یکدیگر اشتراک دارد .این مواضع بر ضد کشورهای غربی اتخاذ می شود.دو کشور ایران و سودان در محافل جهانی همیار و همکار یکدیگر هستند.طی دو سال اخیر مناسبات اقتصادی ایران و سودان نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است که امیدواریم همچنان ادامه پیدا کند.
* برخی معتقدند که دموکراسی باید از سوی کشورهای غربی وارد خاورمیانه شود.آیا شما این فرضیه را قبول دارید؟
** هدف اصلی غرب از تکیه بر دموکراسی در کشورهای خاورمیانه ،کاهش نقش نظام اجتماعی دراین کشورهاست.غرب به این بهانه سعی دارد همواره اتهاماتی را روانه کشورهای اسلامی و عربی نماید.این در حالی است که در دین اسلام راههای عدیده ای جهت بهره گیری از نهاد شورا و تعاون وجود دارد.از این رو لازم است ما به الگوهای دینی و بومی خود اتکا کنیم و میراث عظیم دینی و تاریخی خود را در این راستا نادیده نگیریم.خاستگاه دموکراسی باید در درون ملتها باشد .دموکراسی نمی تواند از یک کشور به کشوری دیگر وارد شود.این خود ملتها هستند که باید در خصوص آن تصمیم بگیرند.
بر این اساس لازم است ملتها دموکراسی را بر اساس دین،سنت و عرف خود تعریف نمایند.
* شما در اجلاس جنبش غیر متعهدها در تهران حضوری فعال داشتید.نظر شما در خصوص برگزاری این اجلاس چیست؟
** این اجلاس دعوتی همگانی جهت بررسی معضلات و چالشهای موجود میان کشورهای عضو عدم تعهد بود.جمع کشورهای غیر متعهد در کنار یکدیگر و استفاده از ظرفیتهای آنها در شرایط فعلی نظام بین الملل حکم یک الزام را دارد.ما نباید بگذاریم که نقش غیر متعهدها در معادلات جهانی کمرنگ شود.تهران در این خصوص تلاشی جدی و قابل تحسین به خرج داده است.اجلاس تهران محلی برای بازتعریف استراتژیک جنبش عدم تعهد بود.از این لحاظ برگزاری این اجلاس در ایران اهمیتی فوق العاده داشت.در هر صورت تعداد اعضای جنبش عدم تعهد بسیار زیاد است و کلیت برگزاری اجلاس غیر متعهد ها با اهمیت است.
* هرچند جنبش غیر متعدها جنبشی فراگیر بوده که 118 کشور جهان را در بر می گیرد،اما تاکنون این جنبش تلاش عمده و ملموسی جهت حل بحرانهایی مانند فلسطین،عراق،سودان و... انجام نداده است.نظر شما در این خصوص چیست؟
** هرچند بخشی از دغدغه های شما در قبال جنبش عدم تعهد صحیح است،اما این جنبش در بسیاری از موارد نیز تاثیرگذاری مستقیمی در استقلال کشورها و حمایت از آنها داشته است.در مقطعی شاهد سکون جنبش عدم تعهد در معادلات بین المللی بودیم اما هم اکنون جنبش عدم تعهد در حال بازتعریفی دوباره است و با کمک سیاستمداران کشورهای عضو این جنبش پویایی تازه ای یافته است.از این رو نقش این جنبش در حل و فصل بسیاری از معضلات بین المللی غیر قابل انکار خواهد بود و در آینده این تاثیرگذاری قابل مشاهده است.امیدواریم بحرانهای موجود در سودان،عراق و فلسطین حل وصل شود و جنبش عدم تعهد بتواند در مقابل زیاده خواهیهای غرب به بهترین نحو ممکن ایستادگی نماید.
* موضع سودان در خصوص درخواست بازداشت حسن عمر البشیر از سوی دادگاه لاهه چیست؟
** حکومت سودان این حکم را محکوم نموده و منشا آن را حقوقی نمی داند.مصدر صدور حکم بازداشت عمر البشیر کاملاسیاسی است و از نظر ما ارزشی ندارد.این حکم هیچ گونه رابطه ای با عدالت جهانی ندارد و نوعی نگاه غرض ورزانه از سوی غرب در آن نهفته است.عمر البشیر فردی بود که صلح و آزادی را به سودان آورد و مناطق مختلف سودان را به آرامش دعوت نمود.مسئله ای که گویا برخی از کشورها طاقت تحمل آن را ندارند.از سوی دیگر،عمر البشیر مجله اقتصادی سودان را احیا نمود و ثروتهای این سرزمین را در راه منافع ملی سودانیان به کار گرفت.همچنین عمر البشیر از برقراری صلح در سودان حمایت نمود و در مواجهه با نیروهای غربی استقلال خود را حفظ نمود.از این رو غرب سعی دارد همواره فشارهای سیاسی خود را به عمر البشیر و حکومت سودان وارد کند.اخیرا شاهد مخالفت اتحادیه عرب در خصوص حکم بازداشت عمر البشیر بودیم.از این رو موضع کشورهای عربی در خصوص حکم سیاسی دادگاه لاهه کاملامشخص است.
آقای احمدی نژاد،رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران نیز از صدور حکم بازداشت عمر البشیر با عنوان نمونه ای از مداخله و طغیان کشورهای غربی نام برده و آن را محکوم نمودند.ایشان همچنین تلاش های سودجویانه غرب در این خصوص را خلاف عدالت دانستند.غرب این اقدامات را در راستای فشار بر کشورهای عدم تعهد انجام می دهد.رئیس جمهور ایران علاوه بر این مسئله بر لزوم مواجهه با رژیم صهیونیستی تاکید نمودند.آقای احمدی نژاد یکی از شخصیتهای برجسته در جهان اسلام است و از محبوبیت خاصی برخوردار است .آقای احمدی نژاد در افتتاحیه نشست عدم تعهد بر نکته مهمی اشاره نمودند.اینکه غرب و اسرائیل قصد تسلط بر کل جهان را ندارند.
* جرج بوش،رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ادعا نموده است که در مدت زمانی کوتاه مشکلات مربوط به فلسطین و سودان و افغانستان و عراق را حل و فصل خواهد نمود.این در حالی است که تنها سه ماه تا برگزاری انتخابات ر یاست جمهوری آمریکا باقی مانده است.آیا بوش در این مدت می تواند اقدامی انجام دهد؟
** به نظر شما بوش طی حدود هشت سالی که از حکومت و قدرت وی می گذرد،چه اقدامی جز ایجاد بحرانهای جدید در عراق و فلسطین انجام داد؟بوش سعی کرد تمامی مناسبات امنیتی و سیاسی جهان را بر هم بریزد.حال جالب توجه است که وی از حل و فصل بحرانها سخن می گوید.این سخنان بیهوده هستند،پس بهتر است بوش این عده ها را ندهد .هم اکنون ملتهای جهان نسبت به ماهیت بوش و ایالات متحده آمریکا پی برده اند.
* آیا به نظر شما حضور مک کین یا اوباما در کاخ سفید بر مناسبات کاخ سفید با جهان اسلام تاثیر گذار خواهد بود؟
** من معتقدم که در ایالات متحده آمریکا اشخاص تعیین کننده نیستند و همه آنها مجری و پیاده کننده سیستمی واحد هستند.هرچند ممکن است تاکتیکها با یکدیگر متفاوت باشد اما ولی اصول سیاسی که معمولااز طرف لابی صهیونیسم و اسرائیل تعیین می شود ثابت است.ا زاین رو روسای جمهور ایالات متحده آمریکا بازیچه ای بیش نیستند و بسیاری از کارها از عهده آنها خارج است.روسای جمهور ایالات متحده بدون جلب رضایت لابی صهیونیسم نمی توانند کاری انجام دهند.
* موضع سودان در قبال بحرانهای فلسطین و عراق چیست؟
** به نظر من،در راستای حل و فصل بحرانهای عراق و فلسطین باید از تجربه های گذشته استفاده نمود.در این راستا نباید منتظر راهکارهای غرب بود.خود کشورهای غرب مولد بحران در منطقه هستند،حال چگونه می توان به راهکارهای آنها در جهت حل بحرانها اتکا نمود؟آیا این با عقل و منطق در تضاد نیست؟ غرب در خلال ارائه راهکارهای سیاسی جهت حل بحرانهای خاورمیانه همان اهداف توسعه طلبانه خود را دنبال می کند.از این رو لازم است ما بدون توجه به آنچه غرب می گوید،در راستای حل بحرانهای منطقه از عقل و ظرفیتهای خودمان کمک بگیریم.ما باید امکانات خود را در راستای حل معضلات موجود به کار گیریم و از خودمان ابتکار به خرج دهیم.نباید فراموش کرد که غرب تنها به فکر منافع خود بوده و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کند.
* در خواست شما از کشورهای همجوار عراق جهت برقرای امنیت در این کشور چیست؟
**انتظار ما از کشورهای همسایه عراق این است که در راستای حل بحرانهای داخلی این کشور نقشی فعال ایفا نمایند.همچنین این کشورها باید در حفظ و نگهداری از مرزهای خود کوشا بوده و مناسبات خود با بغداد را در ابعاد اقتصادی،سیاسی و فرهنگی گسترش دهند.ان شاءالله روزی فرا رسد که تروریستها و اعضای القاعده در عراق ریشه کن شوند و آرامش و امنیت به این کشور بازگردد.
* موضع سودان در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران چیست؟
** استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است و تهران باید از این حق بهره مند شود.تهران انرژی هسته ای را جهت استفاده صلح آمیز در تولید برق و استفاده در علم پزشکی می خواهد.
ایران از کشورهای امضا کننده معاهده عدم انتشار سلاحهای اتمی در جهان می باشد و باید از حق و حقوق مربوط به این امضا برخوردار باشد.از سوی دیگر،بسیاری از کشورهای دنیا تحت حمایت کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از انرژی اتمی استفاده می کنند اما در خصوص آنها جنجالی به وجود نیامده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات