صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۵۹۸۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3687 دوشنبه 7 مردادماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) تکلیف‌گرایی بدون نظر داشتن به نتیجه قطعاً نادرست است.(6/5/1392)

سرمقاله
فتنه‌گران در بین مردم و نظام جایی ندارند

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم، برای برخی از فتنه‌گران و حامیان آن‌ها این تصور متوهمانه را پیش آورد که با استفاده از فرصتی که انتخابات ایجاد کرده، می‌توانند بدون پرداخت تاوان آسیب جدی و دشمن‌شادکنی که به نظام زدند، این پیشینه سیاه را پاک کنند و دوباره به صحنه بازگردند. از قضا در دیدار روز گذشته جمعی از دانشجویان با امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بحث فتنه به میان آمد و معظم‌له برای چندمین بار به زاویه دیگری از این موضوع پرداختند و با برجسته کردن یکی از محورهای اصلی آن، دوباره آن را در خاطره‌ها زنده کردند تا فاصله گرفتن از زمان فتنه، موجب فراموشی این جفا و خیانت بزرگ به انقلاب، نظام و اسلام نشود و برخی جار و جنجال‌ها و مطالبات ناحقی که در لباس و بیان به‌ظاهر حق اظهار می‌شود، اصل قضیه را پنهان نکند و مردم را فریب ندهد. ایشان تأکید کردند: «در این قضایا، مسئله اصلی، گم نشود. خب، در انتخابات سال 88 آن کسانی که فکر می‌کردند در انتخابات تقلب شده، چرا با مواجهه با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سؤال کردیم، نه در مجامع عمومی، نخیر؛ به شکلی که قابل جواب دادن بوده، اما جواب ندادند. خب، چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمی‌کرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، می‌دانید چه اتفاقی می‌افتاد؟...»
فتنه‌گران بدهی بزرگی به مردم ایران دارند، آنان برای ورود دشمن به حریم امنیتی نظام، حفره بزرگی ایجاد کردند و با اینکه مردم بسیار هوشیارانه و به‌موقع این حفره را ترمیم و مسدود کردند؛ اما دشمن امیدوار به سر برآوردن دوباره فتنه‌گران و باز کردن مجدد آن حفره، پای آن دیوار ایستاده است. فتنه‌گران دیگر خودی و محرم نیستند، دشمن آن‌ها را عامل خود در درون نظام می‌داند و علنی از آن‌ها حمایت می‌کند و فتنه‌گران هم هیچ‌گاه از چنین دشمن وقیحی، تبری نجستند و برعکس، به این حمایت هم دلگرم و از آن خشنودند. این چیزی است که ملت از آن آگاه است و تا زمانی که این آگاهی پابرجاست، از آن نمی‌گذرد. پس باید ملت را آگاه نگه داشت تا نظام، از فتنه فتنه‌گران مصون بماند.

ترجمه
غرب و فرصت‌هایی مطلوب برای پایان بن‌بست هسته‌ای
گروه ترجمه ـ
پایگاه اینترنتی فایننشال‌تایمز 28 ژوئیه 2013 (6 مرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در قبال دولت آینده حسن روحانی پرداخت و نوشت: آیا ایران می‌تواند در نهایت با غرب به توافق برسد و نگرانی‌های هسته‌ای را پایان ببخشد؟ امسال، نگرانی عمده آمریکا و متحدانش در خاورمیانه متمرکز بر تحولات سوریه و مصر بوده است؛ اما نگرانی‌های غرب در مورد بلندپروازی‌های ایران هرگز کاهش نیافته است.
پس از سال‌ها بن‌بست، انتخاب آقای روحانی زمینه‌هایی برای خوش‌بینی ایجاد کرد. هدف سیاست غربی‌ها در چند ماه آینده باید پرهیز از منزوی‌سازی آقای روحانی باشد. غرب باید از دادن بهانه به بسیاری از تندروهای ایران که به‌دنبال تضعیف آقای روحانی هستند، جلوگیری کند.
در ادامه مقاله آمده است: این مقطع زمانی فرصتی برای تعامل و دیپلماسی خلاق غرب با ایران است. این دیپلماسی سه عنصر کلیدی دارد. نخست، آمریکا باید در افزایش تحریم‌های اقتصادی کنونی خویشتن‌داری کند. رژیم کنونی تحریم‌ها به حد کافی برای بازاندیشی ایران در سیاست‌هایش کافی است. قانون تحریم‌های جدید که در حال حاضر در کنگره مطرح شده، شامل تحریم‌ نفتی کامل از ابتدای سال آینده است. این مسئله باید مورد بازنگری قرار گیرد.
در پایان مقاله آمده است: دومین نکته اینکه آمریکا و متحدانش باید پیشنهاد کنونی خود به ایران را مورد بازنگری قرار دهند. در دوازده ماه گذشته، آمریکا تلاش کرده است ایران را به امضای یک توافق اعتمادساز زودهنگام ترغیب کند. از جمله درخواست‌ها تعطیلی سایت غنی‌سازی فردو در قم، توقف غنی‌سازی در سطوح بالا و انتقال ذخایر اورانیوم با غنای بالا به خارج کشور است. در مقابل، آمریکا و متحدانش به ایران لغو آرام تحریم‌های کنونی را پیشنهاد داده‌اند. غرب باید راهبرد خود را اصلاح کند و به روشی گام‌به‌گام متوسل شود. به این طریق که توقف نصب سانتریفیوژ و اجازه به بازرسی‌های گسترده از برنامه هسته‌ای از جمله این درخواست‌ها باشد. در مقابل، باید لغو تحریم‌های بانکی و انرژی به‌طور جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد. همچنین می‌توان این ایده را نیز مدنظر قرار داد که ایران تمام این گفت‌وگوها را با حق محدود غنی‌سازی پایان خواهد داد. سوم، زمان آن رسیده که آمریکا و ایران، رابطه دوجانبه مستقیم برقرار کنند. زمان تماس دیپلماتیک مستقیم میان آمریکا و ایران رسیده است. آمریکا باید از چنین فرصتی برای حرکت ایران در مسیر تأمین امنیت منطقه‌ای به‌ویژه در مورد بحران سوریه استفاده کند؛ اما توافق در مورد پرونده هسته‌ای نباید به بحران سوریه گره بخورد. ریاست‌جمهوری آقای روحانی دوره‌ای از دیپلماسی فشرده را طی یک سال آینده آغاز می‌کند که در آن، توافق هسته‌ای باید پیگیری شود. انتصاب وی این پیام را می‌دهد که مردم ایران خواهان حرکت کشور در مسیری جدید هستند.
اخبار و تحلیل‌ها:
این یادداشت در راستای دیدگاه مجموعه‌ای در آمریکا نوشته شده که انتخاب آقای روحانی را فرصتی برای حل‌وفصل مسائل هسته‌ای و در ادامه سایر موضوعات ایران و آمریکا می‌دانند، البته با لحاظ این نکته که قصد دارند همچنان به امتیازهای بیشتری برسند و امتیاز کمتری از دست بدهند. این رویکرد می‌تواند برای آن‌ها فرصت‌سازی کند، مشروط بر آنکه از آن به‌عنوان بهانه موجهی برای پذیرش حقوق مسلم هسته‌ای ایران استفاده کنند و مسیر لجوجانه گذشته دولتمردان کشورشان را تغییر دهند.

اخبار
تعیین تکلیف ضدانقلاب‌های فراری برای رئیس‌جمهور منتخب!

تلاش رسانه‌های ضدانقلاب برای فضاسازی و ایجاد فشار بر رئیس‌جمهور منتخب ایران همچنان ادامه دارد. در همین راستا، علیرضا نوری‌زاده، جمشید چالنگی و محسن سازگارا (سه تن از اخراجی‌های صدای آمریکا) طی برنامه‌ای در تلویزیون «ایران فردا» به تعیین تکلیف برای دکتر روحانی پرداختند. نوری‌زاده خواستار این شد که «روحانی پیش از مراسم تحلیف در مقابل رهبر ایران موضع بگیرد» و «در انتخاب کابینه با رهبر هماهنگ نباشد.» وی که یکی از فعالان اصلی و خط‌دهندگان فتنه سبز به شمار می‌آید، افزود: «روحانی باید از خودش جربزه نشان دهد و اعلام کند نه‌تنها خاتمی باید در مراسم تحلیف باشد، بلکه موسوی و کروبی نیز باید حضور داشته باشند.»!
محسن سازگارا هم با بیان این ادعا که «اعتدالی که روحانی از آن دم می‌زند، در حال تبدیل شدن به مصلحت‌گرایی است»، خواستار اتخاذ مواضع افراطی از سوی رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد.
این همه در حالی است که دکتر روحانی در مواضع خود پس از انتخابات، بر وفادار بودن به وعده‌های اعتدال‌گرایانه و دوری از تندرو‌ها تأکید داشته که همین امر موجب دستپاچگی و عصبانیت بدخواهان ایران و انقلاب شده است: بی‌تردید، کوتاه ماندن دست فتنه‌گران از کابینه یازدهم، این عصبانیت را بیشتر هم خواهد کرد. گفتنی است این سه نفر پس از سال‌ها جیره‌خواری در صدای آمریکا، پس از اینکه از این شبکه طرد شدند، ابعاد جالبی از دروغ‌پردازی‌های آن را افشا کردند!  

هزینه کردن از امام(ره) ممنوع
«نعیمه اشراقی» یکی از نوه‌های امام خمینی(ره)، که به نظر می‌رسد علاقه بسیاری به انتشار گفت‌وگوها و نظراتش در رسانه‌های اصلاح‌طلب و بعضاً ضدانقلاب دارد، در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب شرق، در ادعایی تعجب‌آور گفت: «قانون حجاب دستور امام نبود! قانون مصوب مجلس بود و نمایندگان آن مجلس، واقعاً نمایندگان مردم بودند و فکر می‌کنم این قانون در سال 1361 به تصویب رسید و حجاب اجباری شد. باید تحلیل هر مسئله‌ای را به زمان خاص خود ارجاع داد که در آن زمان، قاطبه جامعه خواستار حجاب و زمینه الزام‌دارنده آن بود که نمایندگان مجلس با توجه به ضرورت و اقتضای زمانی آن، به تصویب آن اقدام کردند. در آن دوره عموم کارهای مطرح و چشمگیر و حساس که در دولت یا مجلس تصویب و در مجاری خود اعمال می‌شد، تسامحاً آن را دستور امام تلقی می‌کردند»!
اخبار و تحلیل‌ها:
مبهم‌گویی درباره امام راحل(ره) بدترین شیوه برای اثبات دیدگاه‌های برخی افراد و جفا به آن رادمرد بی‌نظیر است و افراد مطلع باید در این باره ابهام‌زدایی کنند. با چنین اظهارات مخدوشی هم قانون ارزشش را از دست نمی‌دهد.

اخبار کوتاه
* «رایان کراکر»، سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان در Yale Global درباره بحران سوریه نوشت: «بی‌شک این جنگ طولانی خواهد بود. ایالات متحده نمی‌تواند اقدامات چشمگیری در جهت تأثیرگذاری مثبت بر سوریه انجام دهد. تمرکز ما باید بیشتر بر روی جلوگیری از گسترش این جنگ به فراتر از مرزهای سوریه باشد. زمانی می‌رسد که خستگی دو طرف یک راه‌حل سیاسی را ممکن می‌کند و آن زمان، نزدیک نیست. ترس من از این است که در نهایت، دولت بشار اسد کامیاب شود. ما باید برای آن نیز آماده باشیم.»
* روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ نوشت: در پی افشای جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا و اظهار‌نظرهای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیش از چهل تن از نویسندگان آلمان، نامه‌ای سرگشاده خطاب به صدراعظم کشورشان به رشته تحریر درآوردند و از وی خواستند در مورد ماجرای جاسوسی از شهروندان آلمانی پاسخ بدهد.
* بر اساس گزارش‌های رسیده، فتنه‌گران فتنه 88 این روزها به‌شدت به فکر بازگشت به قدرت و احیای خود از طریق حضور در دو وزارت‌خانه مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم هستند.
* سفیر سابق فرانسه در ایران که این روزها تلاش می‌کند با نوشتن مقاله و ترتیب دادن مصاحبه در رسانه‌ها جایی برای خود باز کند، با نوشتن مقاله‌ای در «اینترنشنال هرالد تریبیون» و با نام بردن از مقامات ایرانی «موهوم و ذهنی»، مدعی شد که ایران در گذشته قصد داشته بمب اتمی تولید کند؛ اما روحانی مانع شده است! این یاوه‌گویی وی در حالی است که ایران بارها اعلام کرده قصد تولید سلاح اتمی را ندارد و رهبر معظم انقلاب هم فتوای حرمت آن را صادر کرده‌اند.
* ظاهراًَ قرار است در دولت جدید وزارت ورزش و جوانان به دو بخش جداگانه تقسیم شود و هر یک مستقلاً به فعالیت بپردازد. از سعید فائقی، به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه وزارت ورزش یاد می‌شود و از علی رضایی ـ فرزند محسن رضایی ـ به‌عنوان گزینه‌ای برای تصدی ریاست سازمان ملی جوانان یاد می‌شود. همچنین با علی رضایی و سلطانی‌فر نیز برای تصدی وزارت ورزش و جوانان رایزنی شده است، ولی هنوز گزینه نهایی که باید توسط رئیس‌جمهور مشخص شود، معلوم نیست.
* «محمدعلی نجفی» عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق آموزش و پرورش، درباره اخباری مبنی بر نهایی شدن حضور وی در کابینه روحانی گفت: در مورد انتخاب نهایی نمی‌توانم به طور قطعی اظهارنظر کنم؛ اما آقای روحانی گفته‌اند که من را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد، مگر اینکه اتفاقاتی بیفتد که نظر وی عوض شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات