تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۰۸۰۴
اصولگرایان در گفتگو با آفتاب یزد محوریت آیت‌الله مصباح را رد کردند

عامل اختلاف نمی‌تواند عامل وحدت باشد


زهرا بادامچی

چند روزی است عبارت «حاضر نیستیم ائتلاف کنیم» به جمله «اصولگرایان باید به وحدت برسند» تبدیل شده است! تغییری 180 درجه در عرض یک ماه! چند هفته پیش بود که حجت‌الاسلام تقوی، پیام وحدت بزرگان اصولگرا را طی جلسه‌ای خصوصی به آیت‌الله مصباح یزدی منتقل کرد. خبری که توسط سایت آریا منتسب به امیر محبیان، تئوریسین جریان راست، منتشر شد. پدر معنوی جبهه پایداری طی این جلسه به صراحت مخالفت خود را با وحدت اصولگرایان اعلام کرد و عنوان داشت: «برای انتخابات مجلس، حجت شرعی نداریم و حاضر نیستیم ائتلاف کنیم و هر جریان به تشخیص خود عمل کند.»

وی همچنین با بیان اینکه «سراغی از وحدت در انتخابات مجلس نگیرید»، اظهار داشت: «این نوع وحدت، نوع فریبکاری است.» هنوز پس لرزه‌های این خبر در میان جریان اصولگرا از اذهان عموم فراموش نشده بود که بیژن نوباوه، عضو جبهه پایداری از رویکرد مثبت آیت‌الله مصباح به وحدت اصولگرایان سخن گفت. وی در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه «آیت‌الله مصباح در دیدارهایی که ما با ایشان داشتیم از وحدت کل جامعه صحبت می‌کنند.» خاطرنشان کرد: «ایشان معتقدند که افتراق بین اصولگرایان باید کم شود و تاکید دارند که اصولگرایان باید به وحدت برسند و جبهه‌ای مقتدر و متحد تشکیل دهند.»

موضوعی که روح‌الله حسینیان نیز بر آن تاکید می‌کند: «وحدت جزء اصول استراتژی ماست.» سخنانی که به نظر می‌رسد با خروجی جلسه تقوی و رهبر معنوی جبهه پایداری بسیار متفاوت است و جای تامل بسیار دارد. شاید کنار گذاشتن آیت‌الله یزدی از لیدری جریان اصولگرا دلیل قانع‌کننده‌ای برای پدر معنوی جبهه پایداری باشد تا بار دیگر بر موضوع وحدت فکر کند. البته حسینیان در کنار وحدت همچنان بر ناب‌گرایی پایداری‌ها تاکید می‌کند و به صراحت اعلام می‌دارد: «ما برای وحدت شرایطی داریم! اصولگرایان واقعی باید از اصولگرایان غیرواقعی مشخص شوند.» جملاتی که نشان از تغییر رویکرد متزلزل این جریان دارد.

در واقع پایداری‌ها به صراحت اعلام می‌دارند اگر اصولگرایان، پیشرو بودن این جبهه و به طور مشخص پدر معنوی این جبهه یعنی آیت‌الله مصباح را بپذیرند، حاضر به وحدت هستند! موضوعی که برگزاری همایش سراسری وحدت اصولگرایان با سخنرانی مصباح یزدی نیز تایید می‌کند. همایشی که به نظر می‌رسد پایداری‌ها با برگزاری آن در تاریخ 19 مهر و تعیین لیدر جبهه خود به عنوان سخنران آن، سعی در محور وحدت قرار دادن آیت‌الله مصباح در جریان اصولگرا دارند. تلاش برای محوریت قرار دادن شخصی که روزگاری عامل افتراق و شکاف در این جریان بوده است و حال این سوال مطرح است در این وانفسایی که هر روز خبری از عمیق‌تر شدن شکاف میان اصولگرایان سنتی و تندروهای این جریان به گوش می‌رسد، آیا چنین وحدتی امکان‌پذیر است؟ آیا سایر سلایق اصولگرا نیز این محور وحدت را می‌پذیرند؟

وحدت زمانی شکل می‌گیرد که شخص خود را برتر نبیند!

سوالی که احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار پاسخ می‌دهد. وی در گفتگو با آفتاب یزد گفت: "وحدت زمانی شکل می‌گیرد که شخصی خود را برتر از دیگران نداند، زمانی که فرد احساس برتری کند، مشکل است که وحدتی ایجاد شود. کسی خود را برتر می‌بیند، خود را متفاوت‌تر از دیگران می‌بیند و هر آنچه خود تشخیص می‌دهد و آنچه که خود تصمیم می‌گیرد را درست می‌داند."

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه "بنده بعید می‌دانم که پایداری با این شرایط بتواند با سایر اصولگرایان وحدت داشته باشد"، تصریح کرد: "این مجموعه تصور می‌کند تنها خود اصولگراست و دیگران چنین جایگاهی را ندارند، معتقدند چیزی که خود می‌دانند، بقیه نمی‌دانند، اصولی که این افراد قبول دارند، دیگران قبول ندارند. در چنین شرایطی وحدت امکان‌پذیر نیست و بعید است اصولگرایان معتدل حاضر به این وحدت شوند."

به هیچ عنوان وحدت امکان‌پذیر نیست!

همچنین ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران‌زمین نیز بر عدم شکل‌گیری وحدت با محوریت آیت‌الله مصباح تأکید می‌کند و با بیان اینکه "به هیچ عنوان چنین وحدتی امکان‌پذیر نیست"، اظهار داشت: "معتقدم در این دوره شخص‌محوری و شخصیت‌محوری جواب نمی‌دهد، مخصوصا اگر شخص مورد نظر وابسته به پایداری و جبهه پایداری باشد و به تعبیری حرکت‌های مواضع تندی را در کارنامه فعالیت‌های گذشته خود داشته باشد."

این فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با آفتاب یزد با بیان این که "با محور قرار دادن پایداری‌ها نه تنها جامعه استقبالی نخواهد کرد بلکه وحدت یکپارچه اصولگرایان هم تحقق نخواهد یافت"، اظهار داشت: "اصولگرایان معتدل که مورد استقبال آحاد جامعه قرار گرفتند، معمولا در مجموعه پایداری‌ها عضویت ندارند. باید چهره‌هایی که نماینده مشی اعتدال هستند در عرصه فعالیت انتخاباتی حاضر و مدعی وحدت یکپارچه اصولگرایان شوند."

وی با اشاره به دعوت وحدت‌بخش تقوی از آیت‌الله مصباح ادامه داد: "من از همان ابتدا معتقد بودم دعوت آقای تقوی از مجموعه‌ای منتسب به جبهه پایداری، نتیجه نخواهد داد کما اینکه در پاسخ اولیه نیز آنها نپذیرفتند. اما اکنون اعلام شده 19 مهر وحدت یکپارچه اصولگرایان با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزد برگزار خواهد شد. من چنین تصمیمی را در رسیدن به وحدت یکپارچه موثر نمی‌بینم، و به نظرم بین این تصمیم و آن نتیجه، فاصله بسیاری وجود دارد و قطعا چنین استراتژی با برنامه‌هایی که تدارک دیده شده، محقق نخواهد شد."

اصولگرایان تجربه خوبی از ائتلاف با پایداری‌ها ندارند!

در همین راستا، ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی نیز با بیان اینکه "اصولگرایان تجربه خوبی از پایداری‌ها در جریان ائتلاف‌ها و وحدت ندارند"، اظهار داشت: "چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه شورای شهر، پایداری‌ها در دقایق پایانی وحدت را شکستند."

افرادی که منادی وحدت بودند، می‌توانند محور وحدت باشند

همچنین محمدجواد آرین‌منش نیز با رد ائتلاف اصولگرایان با محوریت آیت‌الله مصباح اظهار داشت: "زمانی که بحث وحدت مطرح می‌شود، کسانی می‌توانند عامل انسجام شوند که در یک سوی طیف اختلاف قرار نداشته باشند، در واقع کسانی که منادی وحدت بوده‌اند، همواره می‌توانند محور وحدت باشند. در طول تاریخ انقلاب برخی شخصیت‌ها همواره جایگاه وحدت‌بخش داشتند، مانند مرحوم آقای عسگراولادی."

این نماینده سابق مجلس در سخنان خود در واقع از عامل اختلاف بودن آیت‌الله مصباح در جریان اصولگرا سخن گفت. وی در گفتگو با آفتاب یزد ادامه داد: "آیت‌الله مصباح لیدر جریانی هستند که در تقابل با سایر جریان‌های اصولگرا قرار دارند، بنابراین در چنین شرایطی بایستی به سراغ فردی رفت که همه جریان‌ها او را قبول داشته باشند."

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه به طور سنتی همواره جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله مهدوی کنی، محوریت اصولگرایی بر عهده داشتند"، تصریح کرد: "امروز که ما از حضور آیت‌الله مهدوی کنی محروم هستیم، افراد دیگری مانند آقای تقوی وارد این میدان شدند و ما امیدواریم که آیت‌الله مصباح در کنار جامعه روحانیت مبارز و مدرسین قرار بگیرند."

وی در این گفتگو از گذشته‌ها نیز سخن گفت و به واکاوی چرایی شرایط کنونی اصولگرایان پرداخت و گفت: "متاسفانه در دهه اخیر، به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد، نوعی غرور و غفلت اصولگرایان از واقعیت‌های سیاسی، موجب به وجود آمدن تصور حذف کامل رقبای سنتی یعنی اصلاح‌طلبان شد. متاسفانه این تصور در میان اصولگرایان ایجاد شد که جریان اصلاحات از صحنه سیاسی کشور، با توجه به برخی اشتباهات، کاملا حذف شده و در واقع چیزی تحت عنوان رقیب برای اصولگرایان وجود ندارد.

این تصور نادرست موجب به وجود آمدن رقابت‌های درون اصولگرایی شد و در واقع در درون اردوگاه اصولگرایان نوعی تفرقه و تقابل میان سلایق مختلف شکل گرفت. در این میان همانند تمام دوران‌ها که روی کار آمدن دولت موجب به وجود آمدن احزاب دولت ساخته شد، در دولت احمدی‌نژاد نیز حزب پایداری به رهبری آیت‌الله مصباح شکل گرفت."

آرین‌منش با بیان اینکه "آیت‌الله مصباح جزء کسانی بود که در شکل‌گیری جریان پایداری، نقش بسیار اساسی ایفا کرد و موجب جدا شدن بخشی از اصولگرایان از بدنه اصلی خود شد."، ادامه داد: "رقابت سیاسی درون اصولگرایی در انتخابات مجلس هفتم، هشتم و همچنین انتخابات شورای شهر، موجب تفرقه و چند پاره شدن جریان اصولگرا شد که نتیجه نهایی خود را در انتخابات ریاست جمهوری با کاندید شدن 6 اصولگرا نشان داد. طبیعی بود که در چنین شرایطی، این تفرقه موجب تقسیم آرا و عدم پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شود.

در این مقطع از جمله شخصیت‌های که بدون تردید در بروز این شکاف سیاسی در اردوگاه اصولگرایان نقش داشت، شخص آیت‌الله مصباح یزدی بود که با طرح «توجه به مبانی فکری و نظری» و اینکه اصولگرایان بایستی یک سلیقه خاص را بپذیرند چون از مبنای فکری قوی‌تر برخوردارند، موجب شد این شکاف سیاسی عمیق‌تر شود."

این نماینده سابق مجلس در پایان همچنین تلاش اصولگرایان برای رسیدن به وحدت را، در اقلیت قرار گرفتن آنان عنوان کرد و اظهار داشت: "در حال حاضر اصولگرایان مانند همه جریان‌هایی که در اقلیت قرار می‌گیرد، به سمت وحدت و انسجام در حال حرکت هستند و در این میان شخصیت‌هایی چون آقای تقوی تلاش مضاعفی در این راستا دارند."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات