تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۷۵۴۸
لبنان و دو گزینه پیش‌روی

دوران بدون رئیس‌جمهور تا آینده‌ای نامعلوم و یا انتخاب ژنرال عون


لبنان حدود 400 روز است که رئیس جمهور ندارد، فعالیت مجلس نمایندگان متوقف شده و آینده دولت هم در هاله ابهام قرار دارد و این در حالی است که تاکنون تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی نتیجه‌ای نداشته است.

به گزارش ایرنا، در حالیکه برخی در لبنان به ویژه گروه 14 مارس و همپیمانان آل سعود چشم به خارج کشور دارند تا طرفی به آنها کمک کند حتی اگر آن طرف گروه‌های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره باشند، طرف دیگر (گروه 8 مارس) معتقد است باید در داخل بدنبال راه حل بود و منتظر تحولات در خارج مرزها نماند. البته امید همپیمانان آل سعود در لبنان که همواره دل به یاری دشمن صهیونیستی داشته اند، با پیروزی‌های رزمندگان مقاومت اسلامی و موفقیت آنان در درهم کوبیدن گروه‌های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره روی دیگر سکه تروریست‌های صهیونیستی در ارتفاعات شرقی به ویژه بلندی‌های شهرک‌های عرسال، بریتال و نحله به یاس تبدیل شده و آثارآن درعربده کشی‌های سیاسی و هجمه‌های بدون توقف آنها علیه محور مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود.

درهمین چارچوب شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله که به منطقه بعلبک در شرق لبنان رفته بود در یک سخنرانی با بیان اینکه « وضعیت لبنان به ویژه در پرونده‌های اصلی به دون توافق درست نمی‌شود»، اظهارداشت: فشارهای خارجی که برخی در لبنان منتظر آن هستند فقط بمب‌های صوتی است که ارزش ندارد. وی خطاب به گروه 14 مارس خاطرنشان کرد: یا باید ژنرال میشل عون رئیس حزب جریان آزاد ملی به عنوان رئیس جمهوری جدید انتخاب شود و یا اینکه دوران بدون ریاست جمهوری لبنان تا آینده‌ای نامعلوم ادامه خواهد یافت و پایان آن را فقط خداوند می‌داند و گزینه سومی هم وجود ندارد.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: بیایید تفاهم کنیم زیرا انتخاب ژنرال عون برای شما بهتر است زیرا او حاضر است التزام بدهد، توافق کند، بر اجرای توافقنامه طایف(توافقی که به جنگ داخلی لبنان پایان داد) اصرار دارد و می‌خواهد که کشور وارد مرحله خوبی از همکاری داخلی شود.

معاون دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: راه حل در داخل لبنان است، باید انتخاب کنید و اگر ژنرال عون را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کنید، مشکل حل می‌شود و چرخ‌های کشور به حرکت در می‌آید و اگر او را انتخاب نکنید معنایش این است که نمی‌خواهید مشکلات حل شود.

وی اظهار داشت: منطقه امروز در حال درجا زدن است و این وضعیت کمتر از یک سال دیگر ادامه خواهد داشت، چشم اندازی هم برای حل بحران‌های منطقه وجود ندارد، وضعیت موجود هم هر لحظه بحرانی‌تر می‌شود و طرفی نمی‌تواند بر طرف دیگر غلبه کند و حتی غرب حیران مانده است زیرا در شروع بحران‌ها موفق است اما قادر به یافتن راه حلی مناسب برای پایان دادن به آنها نیست.

معاون دبیرکل حزب‌الله اظهارداشت: از شرکای خود در لبنان (گروه 14 مارس) می‌خواهیم که در گزینه‌های سیاسی خود تجدید نظر کنند و به دلیل شکست‌های سیاسی از ما انتقام نگیرند زیرا هیچ ارتباطی با ما ندارد.

وی با انتقاد از برخی سیاستمداران لبنانی که جنایات تروریست‌های تکفیری را توجیه می‌کنند، خاطرنشان کرد: حزب‌الله تصمیم گرفته است که به شورای امنیت و سازمان ملل و طرف‌های عربی و خارجی در رویارویی با دشمنان تکیه نکند و برای گرفتن حق خود و آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده بعداز توکل به خداوند به سلاح مجاهدان و رزمندگان خود تکیه کند حتی اگر کافران و منافقان اکراه داشته باشند.

براساس این گزارش، تمام سلام نخست‌وزیر لبنان گفته است که فعلا دست نگه داشته و وزیران را برای شرکت در جلسه دولت دعوت نکرده و منتظر نتیجه رایزنی‌ها و مشورت‌ها به ویژه تلاش‌های نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان است. نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان و عضو حزب جریان المستقبل هم در گفت وگو با تلویزیون الجدید اعلام کرد که تمام سلام دست کم تا دو هفته برای تشکیل جلسات دولت اقدام نمی‌کند.

روزنامه لبنانی الاخبار نیز به نقل از منابعی در حزب جریان آزاد ملی نوشت که دولت لبنان تا آینده‌ای نامعلوم خارج از خدمت خواهد بود و تشکیل نخواهد شد.

مشکلی که فعالیت دولت لبنان به نخست وزیری «تمام سلام» را در هاله ابهام فرو برده، تعیین دستور کار جلسه آینده دولت است. حزب جریان آزاد ملی به ریاست ژنرال عون تاکید دارد که بند اول دستور کار جلسه آینده دولت باید تعیین فرماندهان نیروهای امنیت داخلی (پلیس) و ارتش باشد و وزیران گروه 14 مارس مخالف آن هستند.

نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان دوران فرماندهی ژنرال بصبوص در نیروهای امنیت داخلی را به مدت دو سال تمدید کرده است. این در حالی است که گفته می‌شود المشنوق بدون مجوز از هیات دولت دوره فرماندهی ژنرال بصبوص را که وارد مرحله بازنشستگی شده، تمدید کرده است.

درهمین حال الاخبار نوشت: نتیجه آخرین تماس‌ها و رایزنی‌های بین تمام سلام نخست‌وزیر و برخی وزیران که برای برداشتن موانع فراروی دولت تلاش می‌کردند، این بوده است که وی این هفته برای تشکیل جلسه دولت اقدام نکند مگر اینکه یک اتفاق ناگهانی مسیر را تغییر دهد. این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « ژنرال میشل عون همچنان بر مواضع خود اصرار دارد»، افزود که تنها نقطه امیدواری دیدار دیروز ابراهیم کنعان عضو فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال عون با نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان است.

ژنرال عون در سخنرانی اخیر خود با بیان اینکه « اکنون یک معترض سیاسی هستیم»، تهدید کرد که اگر گروه مقابل بخواهد همچنان مسیحیان لبنان را ازمناصب کلیدی قدرت دور نگه دارد، هوادارانش را برای تظاهرات خیابانی فرا می‌خواند.

الاخبار به نقل از منابعی خاطرنشان کرد: کنعان به نبیه بری گفته است که هدف ژنرال عون تصحیح خطاها است و اصولا چرا طرف‌هایی به جای تعیین فرماندهان جدید به ویژه در ارتش به دنبال تمدید هستند؟

همزمان نبیه بری با یک هیات از نمایندگان فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان دیدار و گفت وگو کرد که به گفته احمد فتفت در این جلسه اوضاع منطقه بقاع شمالی و به ویژه شهرک عرسال بررسی شده است.

ولید جنبلاط رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه هم در گفت وگو با روزنامه الاخبار، با بیان اینکه « مسیحیان لبنان مسئول وضعیت کنونی هستند»، گفت: به گروه‌های مسیحی نصیحت می‌کنم که کوتاه بیایند و فرصت‌های تاریخی پیش روی لبنان را هدر ندهند.

وی افزود: مسیحیان چرا تاکنون به انتخاب یک رئیس جمهور توافقی خارج از نامزدهایی مانند زنرال میشل عون، سمیر جعجع و حتی امین الجمیل راضی نشده‌اند.

جنبلاط اضافه کرد: شاید سلیمان فرنجیه رئیس حزب جریان المرده قانع شده باشد اما نمی‌خواهد با ژنرال میشل عون اختلاف پیدا کند.

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه در حالی این ادعا را مطرح کرده که سلیمان فرنجیه بارها اعلام کرده است از ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان حمایت می‌کند و تنها زمانی نامزد خواهد شد که ژنرال انصراف داده باشد.جنبلاط گفت: نمی‌دانم آنجه جامعه جهانی خوانده می‌شود به خصوص اروپا اصلا اهتمامی به خاورمیانه دارد شاید تنها فرانسه این اهتمام را داشته باشد.وی افزود: آمریکا هم که فقط ما را تماشا می‌کند و منتظر تولد خاورمیانه جدید و تولد شرق عربی جدید در میان خون، آتش و کشتار است.

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه در پاسخ به این سئوال که آیا مسیحیان لبنان مسئول تعطیلی انتخاب رئیس جمهوری هستند، گفت: بله و این جوابم نباید آنها را شگفت زده کند، آنها مسئول هستند و حجم و اهمیت خسارتی را که به لبنان وارد می‌شود، درک نمی‌کنند. وی تصریح کرد: برخی از سران مسیحیان لبنان در رویا به سر می‌برند و اصرار دارند که رئیس جمهور شوند در حالیکه موانع بزرگی در مسیر رسیدن آنها به جایگاه ریاست جمهوری لبنان وجود دارد.

جنبلاط خاطرنشان کرد: در سال 1970 میلادی(49 ش) کمیل شمعون، پیر جمیل و ریمون اده نامزد ریاست جمهوری لبنان بودند اما فهمیدند که شانسی برای انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ندارند و به همین دلیل سلیمان فرنجیه را نامزد کردند و این قاعده سیاسی، ملی و مردمی در لبنان است. رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه تاکید کرد: باید از نظریه رئیس جمهور قوی که وضعیت لبنان و مسیحیان را تخریب کرده است، دست بردارند و به دنبال یک رئیس جمهوری توافقی باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات