تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۷۸۳۲۸
گزارش تحلیلی آفتاب یزد از آشفتگی جناح راست

استراتژی سوخته اصولگرایان


امید کاجیان: دیگر کارد به استخوانشان رسیده، این را از صحبت‌های اخیر یکی از رهبرانشان می‌توان به خوبی فهمید... نگرانی را هم همین طور... و شاید سرخوردگی از این همه تفرقه که در دامان طیف اصولگرا ریشه دوانده...

و همین نگرانی و سرخوردگی و استیصال است تا اینبارهم آنها را وادار به روی آوری به یک استراتژی پوسیده و قدیمی کرده است... استراتژی تکراری حمله به مجلسی که از آن آنان نبود. مجلسی که مجلس اصلاحات خوانده می‌شد و همه آن را به نام مجلس ششم می‌شناختند... وگویی به دلیل نام اصلاحات و خالی‌بودن جای حداکثری اصولگرایان در آن مجلس است که از دیدآنها(اصولگرایان) هر آنکه درآن روزها بر صندلی‌های قوه مقننه نشسته بود ضد ایرانی و دست‌نشانده بیگانگان بوده است... .

حدادعادل اخیرا در اجلاس دبیران استانهای حزب موتلفه اسلامی گفته اگر اصولگرایان دلشان برای انقلاب می‌سوزد در شرایط فعلی نباید دم از اختلاف بزنند.

وی در ادامه می‌گوید:"انتخابات مجلس آینده انتخاباتی بسیار حساس و مهم است و باید مراقب باشیم نتیجه‌اش مانند انتخابات مجلس ششم نشود و اصولگرایان نباید این موضوع را به هیج وجه ساده بگیرند."

وی ادامه می‌دهد:"آیا دوست داریم مجلسی مانند مجلس ششم به وجود آید؟ من در مجلس ششم یادم است که اگر نماینده ای پشت تریبون می‌آمد و سخن ... می‌گفت برخی ها ابرو در هم کشیده و ترش می‌کردند... و حالا می‌بینیم همان نماینده ها و کسانی که حضور داشتند به پاریس و لندن رفتند".

بازبینی حرف‌های حدادعادل

در صحبت‌های حداد عادل اگر کمی موشکافانه تر وارد شویم چند نکته نهفته است نخستین آن، اشاره او به این مطلب است که "اصولگرایان نباید دم از اختلاف بزنند" و سپس طیف متبوع خود را بایادآوری مجلس ششم از تفرقه برحذر می‌دارد و از شکست باخبر... حرف‌های این چهره اصولگرا را باید اذعان اصولگرایان به وجود اختلافات و تفرقه ای دانست که آنها در صدد درمان آن بر آمدند چرا که آنها نیک می‌دانند که اکنون همان اصلاح طلبان به زعم ایشان خطرناک!! شانس بالایی را در به دست آوردن مجلس آینده کشور در دست دارند و در این راستا آنها(اصولگرایان) باید به فکر چاره ای به نام حل اختلافات باشند.

اما بخش دوم صحبت‌های این چهره اصولگرا هم قابل تامل است اشاره ای که او به پاریس نشینی و لندن‌نشینی اصلاح طلبان دارد و به گونه ای آنهارا ضدنظام معرفی می‌کند؛ به نظر می‌آید سناریوی دوم اصولگرایان از هم اکنون تنگ تر کردن راه بر جریان اصلاحات برای ورود به مجلس دهم با حربه تلاش برای رد صلاحیت‌های هر چه بیشتر نامزدهای این جریان(اصلاحات) در انتخابات آتی باشد... البته تلاش جریان تندروی محافظه کار مسبوق به سابقه است و چیز جدیدی نیست چرا که ازمجلس ششم به بعد بود که این موضوع به کمک موفقیت اصولگرایان در مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم آمد و حالا اصولگرایان باردیگر با بغرنج دیدن شرایط ورود خودشان، می‌خواهند تا از ورود اصلاحات به این شکل جلوگیری به عمل آورند. و به نظر می‌آید از هم‌اکنون پروژه ای تکراری به نام تلاش برای رد صلاحیت اصلاح طلبان در دستور کارشان قرار گرفته است. اما به راستی چرا این گروه تا به این حد از مجلس ششم واهمه دارند و آن را تشبیه به یک خطر بزرگ برای نظام می‌دانند؟

اقبال عمومی به اصلاحات

الهه کولایی نماینده مجلس ششم شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد با اشاره به صحبت‌های حداد عادل می‌گوید: "اینگونه صحبت‌ها درباره مجلس ششم که اکثریت نمایندگان آن را اصلاح طلبان تشکیل داده بودند، نشان‌دهنده نگرانی جریان راست از اقبال عمومی و توجه تاثیرگذار مردم به اصلاح طلبان است."

کولایی تاکید می‌کند: "از سویی دیگر این گفته ها نشان می‌دهد که موضوع شکاف در جریان اصولگرا تا چه اندازه جدی است، سخنان حدادعادل یادآوری پیامدها و نتایج بی‌توجهی به وحدت و یکپارچگی هر نیروی سیاسی و از دست دادن قدرت برآمده از آن می‌باشد."

این استاد دانشگاه تهران اضافه می‌کند:" بنابراین به نظر می‌آید تکرار بیانات اینچنینی از سوی رهبر جریان محافظه‌کار از یک سو نشان‌دهنده قدرت و اقبال عمومی نسبت به اصلاح طلبان و نگرانی از آینده آن بوده است و از طرفی نشان‌دهنده تفرقه‌های موجود در جریان راست است و برای همین اصولگرایان از هر فرصتی برای گوشزد کردن وضعیت موجود، نتایج پیشرو و احتمال به قدرت رسیدن نیروی رقیبشان استفاده می‌کنند."

کولایی در پاسخ به این سوال ما که چرا نگرانی حاصل امروز اصولگرایان در انتخابات مجلس، نسبت به سالهای پیش بیشتر شده است پاسخ می‌دهد: «نتایج انتخابات سال 92 و تاثیر مستقیم و غیرقابل انکار رفتار اصلاح‌طلبان در به قدرت رساندن طبقه میانه‌رو، قابل چشم‌پوشی نیست، بنابراین در آستانه انتخابات مجلس در اسفندماه سال 94 و احتمال شکل گرفتن این سناریو در شیوه و ابعاد جدید نگرانی‌های محافظه‌کاران را افزایش داده و بنابراین بسیار طبیعی است که در وضعیت کنونی محافظه‌کاران از هر موقعیتی برای هشدار دادن نتایج تفرقه‌ای که در بینشان وجود دارد استفاده کنند، البته روشن است که این تفرقه در بین جناح‌های مختلف سیاسی نتایج یکسانی دارد."

وی اضافه می‌کند: "به طور مشخص به تجربه‌های مختلف در دوره‌های گذشته نگاه بیندازیم، اگر اصلاح‌طلبان هم به وحدت توجه نداشته باشند آنها نیز نخواهند توانست از موقعیت‌های پیشرو در جهت تامین مطالبات و نیازهای مردم به درستی بهره‌برداری کنند."

فرار به جلوی اصولگرایان

اما علی نظری نماینده دیگر مجلس ششم هم در این باره به آفتاب یزد پاسخ می‌دهد: "صحبت‌های آقای حدادعادل از یک واقعیت نشات می‌گیرد. اصولگرایان متوجه 8 سال سیاست‌های غلط اصولگرایی در دولت نهم و دهم هستند، در مجالس هفتم و هشتم و نهم هم اصولگرایان کارنامه بسیار بدی دارند، بنابراین طبیعی است که آنها حالا احساس نگرانی کنند."

اما با توجه به تفرقه ای که اصولگرایان در خود دارند چه راهکاری را در برابر کسانی اندیشیده اند که رقیب جدی آن ها در انتخابات مجلس خواهند بود؟ این سوالی است که علی نظری نماینده پیشین اراک در مجلس اینگونه به ما پاسخ می‌دهد:"مردم در هفتم اسفند نیروهای مختلف روی باسکول‌های سیاسی را بررسی خواهند کرد و کسانی مثل آقای حداد از الان می‌دانند که در باسکول انتخاباتی مجلس دهم جایی برای اصولگرایان وجود ندارد به خاطر همین شروع به فرار به جلو کردند."

نظری درباره این فرار به جلو به آفتاب یزد می‌گوید: "اصولگرایان می‌خواهند اصلاحات هراسی را تشدید کنند و اینگونه وانمود نمایند که جریان اصلاحات علیه کل نظام است درحالی که جریان اصلاحات از فرزندان نظام هستند که به تقویت انقلاب کمک می‌کنند. اما طیف راست برای آنکه بتوانند بخش‌هایی از جامعه را از اصلاحات دور کنند این جریان (اصلاح طلبان) را یک خطر بالقوه برای کل حکومت تلقی می‌کنند."

اصولگرایان برای رد صلاحیت کردن اصلاح‌طلبان به پیشواز رفتند

نظری در پاسخ به این سوال ما که آیا گفته شما تعبیری است از پیشواز رفتن اصولگرایان برای تلاش در جهت ردصلاحیت کردن اصلاح طلبان، پاسخ می‌دهد: "دقیقا. اصولگرایان به شکل قدرتمندی این پروژه را دنبال می‌کنند و تلاش آنها درماه‌های آینده در جهت اعمال ردصلاحیت‌های اصلاح طلبان افزایش می‌یابد تا همان طور که در مجلس هفتم و هشتم و نهم توانسته‌اند اینبارهم مردم را وادار به این امر بکنند تا از بین گزینه‌های محدود و عمدتا اصولگرا یک نفر را انتخاب کنند."

علی نظری همچنین با تاکید بر این امر که درحال حاضر اختلافات زیادی در جریان اصولگرا وجود دارد می‌افزاید: "یکی از دلایلی که باعث شده است تا طیف اصولگرایان از استراتژی قدیمی یادآوری مجلس ششم سخن بگوید دقیقا همین موضوع تفرقه در بین خودشان است. "

نفوذ بیشتر اصلاحات

اما حال سوال اینجاست که با توجه به تلاش‌های مشکوک اینچنینی که از سوی اصولگرایان در حال رخ دادن است باید نگران اصلاح طلبان هم بود؟ الهه کولایی در اینباره به آفتاب یزد پاسخ می‌دهد: "به‌طور طبیعی رقیب جدی و غیرقابل چشم‌پوشی جناح راست در شرایط کنونی کشور، اصلاح طلبان هستند که رفتارهای آنها در سال‌های اخیر در روند سیاسی کشور بسیار تاثیرگذار بوده است، بنابراین، نوع نگرانی‌هایی که جریان اصولگرا از خود نشان می‌دهند اتفاقا نشان‌دهنده جایگاه مثبت اصلاح طلبان می‌باشد و چنانچه اصلاح‌طلبان برآورد صحیحی از موقعیت خود داشته باشند می‌توانند نفوذ خود را در بدنه جامعه هرچه بیشتر کنند."

با تمامی این صحبت ها آنچه که در این بین بیش از هرچیز دیگری به نظر می‌آید این است که یادآوری مجلس ششم این روزها به کابوس برخی از افراد تبدیل شده است، کابوسی که مرور آن برای این عده، نه برای نگرانی‌شان از آینده کشور است بلکه بیشتر به خاطر دلواپسی آنها، به خاطر از دست دادن موقعیت و قدرت فعلی‌شان در آینده بدنه قوه مقننه این سرزمین ریشه دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات