سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۸۴
مهندس مهدي چمران در گفتگوی اختصاصی با بصیرت:

دشمنان درصددند هويت مکتبي و اسلامي را از انقلاب بگيرند

اتحاد و پيروي مردم از رهبري و به ويژه مسلح بودن به سلاح اعتقادات، و شهادت طلبي همه اين موارد از امکانات انقلاب ما بود. مردم ما چيزي براي خودشان نمي‌خواستند، همه چيز را براي انقلاب و براي خدا مي‌خواستند و تحت رهبري رهبر انقلاب متحد و متفق جلو رفتند. تا زماني که اين اتحاد، اتفاق، همفکري، همراهي و پيروي از ولايت فقيه وجود داشته باشد و مردم به اصل شهادت طلبي معتقد باشند انقلاب هم پابرجا خواهدماند
پایگاه بصیرت / گفتگو با مهندس مهدي چمران

گروه سياسي / مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گوي اختصاصي با سايت بصيرت به مقايسه انقلاب اسلامي و ديگر انقلاب‌هاي دنيا پرداختند. وي در شرح اين مساله چنين گفتند که: انقلاب‌هاي زيادي در دنيا صورت گرفته است که هيچ کدام قابل مقايسه با انقلاب اسلامي ايران نيستند، انقلاب‌هاي ديگر عموما بر اساس ايدئولوژي‌هاي مادي و تفکرات ماترياليستي شکل گرفته مانند انقلاب کمونيسم روسي شوروي، انقلاب مائو در چين، حتي انقلاب هوش‌مينه در ويتنام، انقلاب فيدل کاسترو در کوبا و انقلاب کبير فرانسه، هيچ کدام از اين انقلاب‌ها مبناي الهي نداشتند و بر مبناي تفکرات فلسفي، مارکسيسم، سرمايه‌داري و يا کاپيتاليسم شکل گرفته‌اند. شايد بتوانيم انقلاب الجزاير را يکي از انقلاب‌هايي بشماريم که بر مبناي فکر اسلامي صورت گرفت که امروز بعد از سالها تغييراتي در آن به وجود آمده است.

مهندس مهدي چمران اضافه کرد: انقلاب اسلامي ايران کاملا و خالصا يک انقلاب اسلامي بر مبناي تفکر اسلامي بود، مکاتب مادي تراوش مغز بشري است و تراوشات مغز بشر تا زماني کوتاه ماندگاري دارد و بعد از مدتي با ظهور يک فلسفه جديدتر کنار مي‌رود. فلسفه جديد، فلسفه قبلي را معزول و از رده خارج مي‌کند و يا از حيطه کاربردي کنار مي‌گذارد. مانند انقلاب مارکس که شکل گرفت و بعد از هفتاد سال به تاريخ پيوست. انقلاب مارکس انقلابي بود که بر اساس تفکرات بشري شکل گرفته بود.

وي در ادامه افزود: انقلاب‌هاي الهي اين گونه نيست، همان‌طور که مشاهده مي‌کنيم بعثت پيامبر اکرم(ص) نه تنها باقي مانده است، بلکه هر روز قويتر و سريعتر از قبل به جلو مي‌رود، چرا که حرکت پيامبر(ص) بر مبناي تفکر و وحي الهي بود. بنابراين انقلاب‌هايي که به انقلاب انبياء و مکتب توحيدي متصل شود در صورتي که از مسير اصلي منحرف نشوند ماندگار خواهند بود و روز به روز قويتر و پايدارتر مي‌شوند. انقلاب اسلامي ايران به دنبال تفکرات مکتبي و مذهبي مردم ايران شکل گرفت، انقلاب اسلامي ايران ادامه انقلاب فکري اسلامي بود و تا زماني که تفکر مکتبي و مذهبي مبناي حرکت ما باشد اين انقلاب همچنان استمرار مي‌يابد و هر روز قويتر، ماندگارتر و پايدارتر خواهد شد.

انقلاب اسلامي ايران کاملا و خالصا يک انقلاب اسلامي بر مبناي تفکر اسلامي بود، مکاتب مادي تراوش مغز بشري است و تراوشات مغز بشر تا زماني کوتاه ماندگاري دارد و بعد از مدتي با ظهور يک فلسفه جديدتر کنار مي‌رود. فلسفه جديد، فلسفه قبلي را معزول و از رده خارج مي‌کند و يا از حيطه کاربردي کنار مي‌گذارد. مانند انقلاب مارکس که شکل گرفت و بعد از هفتاد سال به تاريخ پيوست. انقلاب مارکس انقلابي بود که بر اساس تفکرات بشري شکل گرفته بود.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينکه دشمنان ما به ويژه اسرائيل و آمريکا سعي دارند که مبناي مکتبي را از انقلاب ما حذف کنند گفت: دشمنان درصددند هويت مکتبي، مذهبي و اسلامي ما را از انقلاب بگيرند و با نفوذ به ويژه نفوذ در مسئولان سعي دارند تفکرات مذهبي و اسلامي را کنار بگذارند تا وقتي که چنين حادثه‌اي رخ ندهد انقلاب ما بر مبنا و تفکرات اسلامي پايدار خواهد ماند، همانطور که تاکنون هم پايدار بوده است و کودتاها، حملات نظامي، جنگ تحميلي، تهاجم فرهنگي و نظاير آنها شايد انقلاب را به نوساناتي دچار کرده باشد، اما تا وقتي تفکر مکتبي و الهي مبناي فکري حکومت باشد، قاعدتا انقلاب اسلامي همچنان استمرار خواهد داشت.

وي با بيان عوامل پايداري انقلاب اسلامي عنوان کرد: شهيد دکتر چمران در يکي از سخنراني‌هاي خود براي هر انقلابي سه اصل برمي‌شمرد:

اصل اول اعتقادات و فلسفه فکري انقلاب است که در انقلاب ايران فلسفه فکري مکتب اسلام بود.

اصل دوم رهبري انقلاب است که رهبري انقلاب ما يک رهبري الهي و دنباله رهبري ائمه اطهار(س) و تحت سايه رهبري حضرت ولي عصر(عج) است و اين ولايت فقيه به آن صورت استمرار مي‌يابد. بنابراين رهبري ما با يک فرد متفکر فيلسوف يا يک نظامي سياستمدار نيست، رهبري ما مثل لنين، استالين، هوشي مينه، مائو و کاسترو نيست! اينها رهبراني بودند که مديريت رهبري بالاتري از ديگران داشتند. رهبري ما يک مرجع ديني و پيوسته به مکتب اسلام و تشيع و يک عالم الهي و از دنيا وارسته‌اي بود که همه اين مشخصات در رهبري کنوني انقلاب به وضوح ديده مي‌شود.

اصل سوم هر انقلابي امکانات انقلاب است، امکانات انقلاب ما مردم هستند. وابستگي، اتحاد و پيروي مردم از رهبري و به ويژه مسلح بودن به سلاح اعتقادات، و شهادت طلبي همه اين موارد از امکانات انقلاب ما بود. مردم ما چيزي براي خودشان نمي‌خواستند، همه چيز را براي انقلاب و براي خدا مي‌خواستند و تحت رهبري رهبر انقلاب متحد و متفق جلو رفتند. تا زماني که اين اتحاد، اتفاق، همفکري، همراهي و پيروي از ولايت فقيه وجود داشته باشد و مردم به اصل شهادت طلبي معتقد باشند انقلاب هم پابرجا خواهد ماند، چرا که تفکر شهادت طلبي، تفکر اسلامي و شهادت حسيني است تا زماني که اين سه اصل پابرجا باشد انقلاب هم استوار مي ماند.

مهندس چمران با اشاره به نقش سپاه و بسيج در ماندگاري انقلاب اسلامي گفت: بسيج عمومي همان مردم هستند، از قول شهيد چمران ذکر مي‌کنم که مي‌گفت سلاح شهادت برنده‌ترين سلاح است، هر قدر هم سلاح‌هاي پيشرفته و عالي داشته باشيم که اين خود يک امر ضروري است. ما بايد فوق همه کشورهاي ديگر بتوانيم قوي و مسلح باشيم، اما در پايان آنچه که برنده‌تر و کاراتر است سلاح شهادت بر مبناي اعتقادات مذهبي و پيروي از رهبري است.

وي با اشاره به انتخابات اخير افزود: ما بايد سعي کنيم در انتخابات مبناي فکري اسلام را رعايت کنيم، اسلام به معناي خلوص و تسليم به اوامر الهي و رهبري است و مردم بايد اتحاد و اتفاق خود را حفظ کنند و همه با هم به يک نظر متحد برسند.

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات