حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۶۵

دلایل بازداشت خبرنگار روس در ایران

بازداشت یک شهروند روسی در ایران به اتهام جاسوسی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع خود با هیچ کسی رودربایستی ندارد.
پایگاه بصیرت / محمدحسین مصطفایی

چند روزی است که ماجرای بازداشت «یولیا یوزیک»، خبرنگار در روزنامه «کامسامولسکایا پراوادا» در برخی رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های کشور روسیه مطرح شده است. سخنگوی سفارت روسیه در تهران در مورد بازداشت او گفت: خبرنگار روس در تهران کار می‌کرده و روز سوم ماه اکتبر پس از فرود در فرودگاه گذرنامه‌اش را گرفتند و وعده دادند که زمانی که ایران را ترک کند به وی بازپس خواهند داد. در گزارش به نقل از یک خبرنگار روس به نام بوریس وویتسخوفسکی که خبر بازداشت یولیا را اعلام کرد، گفته شد به یولیا اجازه دادند فقط یک دقیقه با مسکو تماس بگیرد.دختر یوزیک هم از طریق حساب کاربری مادرش در فیس بوک بازداشت این خبرنگار را تایید کرد.
بیوگرافی یولیا یوزیک
یولیا یوزیک ۳۶ ساله از شهر دونتسک در استان روستف در جنوب روسیه است. از سال ۱۹۹۹ در روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا در شهر راستف کار کرده و از سال ۲۰۰۱ در مرکز مسکوی این روزنامه و نشریه روسی روسکی نیوزویک فعالیت داشته است.
همکاری با سرویس جاسوسی اسرائیل
در این شرایط این سوال به وجود می‌آید که ماجرا چیست؟ابتدا بیایید ماجرا را به روایت طرف روس ببینیم. و مجله «نیوزویک روسی» و نویسنده کتابی به نام «نامزدهای الله» که درباره تروریست‌های انتحاری قفقازی است. به گفته آندره گاننکو، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در ایران، او در روز ۲۹ سپتامبر با دعوت خصوصی (یا دعوت‌نامه) به تهران سفر می‌کند و به محض ورود، گذرنامه او در فرودگاه امام خمینی ضبط می‌شود و ۵ روز بعد یعنی در ۲ ماه اکتبر او بازداشت می‌شود. در گزارش این رسانه آمده است که این خانم توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شده است.
باریس وویتسکزوفسکی، همسر سابق یولیا یوزیک اعلام کرد که پیشتر مشخص شد که یولیا در ایران مظنون به همکاری با سرویس های ویژه اسرائیل شده است.وی گفت: "او ۱۰ تا ۱۲ سال پیش زمانی که خبرنگار کامسامولسکا پراودا بود برای انجام ماموریت کاری به اسرائیل سفر کرده بود. او گزارشی در مورد اینکه چگونه چندین روز در ارتش اسرائیل گذرانده است نوشت. به طور طبیعی، وی برای نوشتن این گزارش، با برخی از مقامات اسرائیلی تماس گرفت تا مجوز دریافت کند.
آندره گاننکو، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در ایران گفته بود: "در ۲۹ سپتامبر، یولیا یوزیک، شهروند روسی تا آنجا که می دانیم با دعوت خصوصی به تهران پرواز کرده بود. به محض ورود، کارمندان فرودگاه امام خمینی گذرنامه وی را به دلایل نامعلوم ضبط کردند. در ۲ اکتبر، این شهروند روسی در زمانی که در هتلی در پایتخت ایران اقامت داشت، دستگیر شد."

دلایل بازداشت خبرنگار روسی در ایران
سفارت روسیه از سفر او به ایران اطلاع نداشت
آندره گاننکو سخنگوی سفارت روسیه در تهران در رابطه با دستگیری یولیا یوزیک با بیان اینکه وی درباره سفر خود به تهران اطلاع نداده بود، از همه نمایندگان رسانه‌های روسی خواست که در سفر به ایران این سفارتخانه را در جریان بگذارند. وی نیز در گفت وگو با خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه با بیان اینکه یوزیک درباره مسائل احتمالی در ایران و توقیف گذرنامه‌اش هم چیزی به سفارت روسیه نگفته بود، اظهار داشت: ما همه گام‌های لازم برای روشن شدن وضعیت (پرونده یوزیک) را بر می‌داریم.
وی افزود: می‌خواهم این نکته را هم اضافه کنم که خانم یوزیک درباره سفر خود به تهران اطلاع نداده بود. هرچند که به گفته همسر و دخترش این انتظار وجود داشت که وی با مسائل مشخصی برخورد کند اما نه در حد توقیف‌ گذرنامه‌اش.
مقام سفارت روسیه یادآوری کرد: یوزیک روز ۲۹ ماه سپتامبر (یکشنبه) وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد و گذرنامه‌اش توقیف شد و روز دوم ماه سپتامبر (روز چهارشنبه) او را در یکی از هتل‌های تهران دستگیر کردند.
وی افزود: یوزیک را به همکاری با سازمان اطلاعاتی اسراییل متهم می‌کنند با این وجود سفارت روسیه در ایران یادداشت رسمی در این باره دریافت نکرده است.
(مطالب فوق به نقل از منابع روس بوده است)
نکته پایانی
اگرچه وزارت خارجه روسیه ،از سفیر ایران در زمینه بازداشت این متهم کسب نظر کرده است اما اخبار منتشره از منابع روسی نشان می دهد که ضمن اینکه روسیه پذیرفته است که سفر خانم یوزیک فاقد وجهه مطبوعاتی و دیپلماتیک بوده است بلکه نسبت به دستگاه اطلاعاتی ایران احترام قائل است و از خبرنگاران می خواهد که بدون اطلاع وزارت خارجه روسیه به ایران سفر نکنند.بازداشت یک شهروند روسی در ایران به اتهام جاسوسی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع خود با هیچ کسی رودربایستی ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات