بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۶۱

نجیب میقاتی و چالش های پیش روی دولت وی

گفته می شود برخی ازکشورهای غربی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و چند کشور اروپایی از تشکیل کابینه آقای نجیب میقاتی حمایت هایی به عمل آورده اند

تقریبا بعد از گذشت یازده ماه از خلع حکومت در لبنان و تغییر سه نامزد نخست وزیری سرانجام آقای نجیب میقاتی توانست اولین کابینه را معرفی کند اگر چه فرآیند انتخاب نخست وزیری و کابینه معرفی شده در نهایت با توجه به  رای مجلس صورت می گیرد و طبق قانون اساسی لبنان، آقای نجیب میقاتی باید برنامه کار سیاست های داخلی و خارجی دولت خود را دریک برنامه مدون و مستند به مجلس ارائه دهد تا مجلس لبنان براساس آن برنامه به کابینه رای اعتماد بدهد، اما دولت لبنان با چالش های بیشماری باید دست و پنجه نرم کند.

اگر چه همه گروه های سیاسی لبنان درصدد رای دادن به این پروسه و تصویب وتایید برنامه ها و کابینه آقای نجیب میقاتی هستند اما به احتمال زیاد این فرآیند یک هفته زمان می برد، چرا که گفته می شود برسر کلیات برنامه های دولت نیز بین جناح های اصلی به ویژه دو مجموعه 8 مارس و 14 مارس توافقاتی صورت گرفته است.

در وضعیت کنونی انتظار می رود دولت فعلی بتواند گوشه ای از مشکلات این کشور را که ناشی از محاصره و مجازات های غربی به ویژه آمریکایی علیه لبنان با هدف تاثیر گذاری روی این کشور و حمایت از رژیم صهیونیستی است را دچار تغییرات عدیده ای به نفع مردم لبنان کند.

گفته می شود برخی ازکشورهای غربی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و چند کشور اروپایی از تشکیل کابینه آقای نجیب میقاتی حمایت هایی به عمل آورده اند و تلاش کردند در این مسیر مانع سنگ اندازی های آمریکا شوند و به دولت جدید لبنان قول داده اند که از این دولت حمایت هایی در برابر فشارهای آمریکا به عمل بیاورند، لذا باید منتظر باشیم و مشاهده کنیم که آیا دولت های غربی به وعده داده شده به دولت جدید لبنان عمل خواهند کرد یا خیر؟

تقریبا درحال حاضر بین همه جناح های سیاسی در لبنان روی کابینه معرفی شده توافقی صورت گرفته است لذا انتظار می رود کابینه دولت آقای نجیب میقاتی رای قابل قبولی از پارلمان کسب کند. از سوی دیگر طرف های تاثیر گذار خارج از پارلمان نیز تاییدیه خود را نسبت به کابینه آقای نجیب میقاتی اعلام کرده اند، مثل دولت فرانسه که در این موضوع با دولت جدید لبنان مشورت هایی داشته و به آنها خوش آمد گفته است.

 با توجه به اینکه کابینه دولت آقای میقاتی جناح سنتی است و عربستان هم نسبت به آقای سعد حریری که همسو با حاکمیت قبلی عربستان سعودی بود، به این دولت تمایل بیشتری دارد، سعودی ها ترجیح می دهند در جناح مقابل یعنی 8 مارس که شامل حزب الله، جنبش امل و جناح میشل عون می شود به این دولت به عنوان فرد معتدل تری نسبت به کاندیدای قبلی تمایل نشان دهند، ضمن نخست وزیر جدید نیز تقریبا پذیرفته است که بدون وابستگی به یک جناح به عنوان یک فرد ملی منافع همه طرف های ذی ربط را مد نظر قرار دهد. از این نظر پیش بینی می شود آقای نجیب میقاتی موفق به تشکیل دولت شود.

واقعیت این است که متاسفانه حل مشکلات کنونی لبنان فراتر ازتشکیل دولت است بلکه به فرآیندهای آینده، وضعیت آتی منطقه و مسائل دیگری وابسته است. برای این منظور دولت لبنان باید به فکر افزایش اتحاد جمعی در این کشور باشد. به این معنا که دولت آقای نجیب میقاتی می بایست مردم را یک دست کند و ازظرفیت وحدت نظری و فکری کنونی مردم لنبان برای حل مشکلات و رسیدن به نتایج مثبت کمال بهره برداری را به عمل بیاورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات