صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۰۱

رمزگشایی از سفر  مدیر کل آژانس  به تهران/ بازی تکراری گروسی

فراموش نکنیم پیوندی که همواره بین آمریکا و آژانس وجود داشته است در روز‌های منتهی به دور هفتم مذاکرات پر رنگ‌تر می‌شود، لذا باید اتصال و ارتباط این دو با یکدیگر را به صورت کامل در نظر داشت.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی / حنیف غفاری

 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوباره عزم خود را برای سفر به تهران و دیدار با مقامات کشورمان جزم کرده است! این سفر، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام و مهم تر از آن، برگزاری دور جدید مذاکرات وین صورت می گیرد.

به نظر می رسد گروسی در حال تکرار همان بازی نخ نمای گذشته خود در قبال کشورمان است: استفاده از ابزارهای ظاهرا حقوقی جهت تامین اهداف سیاسی غرب! این مسئله، منبعث از بازی مشترک آژانس، اتحادیه اروپا و آمریکا درتقابل با کشورمان است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت شده به ایران سفر کند. رافائل گروسی پیشتر گفته بود مایل است پیش از نشست شورای حکام در ۲۲ نوامبر با مقامات ایران دیدار کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود  اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "به زودی" به ایران سفر خواهد کرد.به گفته خطیب‌زاده، ایران از گروسی دعوت کرده  و منتظر پاسخ اوست.

روز جمعه ۲۱ آبان، خبرگزاری رویترز نوشت گروسی تماس نگرفتن دولت رییسی با او برای مذاکره درباره چند موضوع مهم را "تعجب برانگیز" دانسته است!به گزارش رویترز گروسی امیدوار بود که پیش از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۲۲ نوامبر (اول آذر) بتواند با مقامات ایران دیدار کند اما از او دعوتی برای این سفر صورت نگرفته است.

با این حال به نظر می رسد هدف گروسی از بیان این جمله، ایجاد فضایی منفی علیه کشورمان در آستانه برگزرای نشست شورای حکام و مذاکرات وین باشد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدد القای این گزاره است که ایران اساسا قصد شفاف سازی در خصوص فعالیتهای هسته ای خود را ندارد! این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهدات خود در قبال آژانس را به دنبال نقض عهد صریح آمریکا و تروییکای اروپایی در برجام صورت داده و آژانس نیز قطعا نمی تواند از ایران مطالبه کند تا به نظارتهای فراپادمانی ( آن هم بدون بهره مندی از مزایای رفع کامل تحریمها) تن دهد.

در هر حال، به گفته سعید خطیب‌زاده، ایران از مدیرکل آژانس دعوت کرده و منتظر اعلام تاریخ این سفر از جانب اوست. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته گروسی در این سفر با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز دیدار خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سوم نوامبر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد آژانس از ماه فوریه تاکنون قادر به دسترسی به اطلاعات و تصاویر دوربین‌های نصب شده برای نظارت بر سایت‌های هسته‌ای ایران یا مونیتورهای آنلاین غنی‌سازی و مهرهای الکترونیکی برای جلوگیری از دستکاری اطلاعات نیست.

با این حال گروسی روایت ناقصی را از این ماجرا نقل کرده است! مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مصوبه مجلس شورای اسلامی و فراتر از آن، اصرار دولت و مجلس کشورمان در خصوص عدم مواجهه سیاسی آژانس با پرونده حقوقی کشورمان را به صورت کامل فراموش کرده است! همچنین گروسی سوابق غیرقابل دفاع بازرسان آژانس که برخی از آنها افراد وابسته به سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند را نادیده انگاشته است!
صورت مسئله چیست؟
جمهوری اسلامی از آذر ماه ۹۹ برای فعالیت‌های نظارتی بازرسان آژانس محدودیت‌هایی قائل شد و از اسفند ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به حال تعلیق درآورد. یکی از این محدودیت‌ها، جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس به داده‌های دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران بود که رفع آن به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین در یک دوره زمانی مشخص موکول شده بود.

با این حال زیاده خواهی آمریکا در شش دور مذاکرات وین سبب شد تا این روند به سرانجام نرسد. در چنین شرایطی مسلم بود که جمهوری اسلامی ایران نمی توانست و در حال حاضر نیز نمی تواند به صورت یکطرفه نظارتهای فراپادمانی آژانس را بپذیرد.
آژانس در برهه زمانی کنونی نه به عنوان یک سازمان بین المللی مستقل بلکه به عنوان یک متغیر وابسته به آمریکاست که می‌خواهد با ایران مذاکره کند.

این روزها شاهد بازی آژانس و اعمال فشار‌ بر ایران هستیم که برای تمدید توافق با ایران مطالبی را مدعی می‌شود که صحت ندارند،  در عین حال آمریکا می‌خواهد از ظرفیت آژانس برای اعمال فشار بر ایران در آستانه برگزاری دور هفتم و تعیین کننده‌ترین دور مذاکرات استفاده کند. سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه کشورمان نباید در اینجا آژانس را به مثابه یک بازیگر مستقل و رفتار آن را به مثابه رفتار بازیگر و نهاد بین المللی مد نظر قرار دهند، باید از خواسته‌هایی که مقامات آژانس از ایران خواهند داشت، رمز گشایی شود و گارد بسته ما در مقابل فشار‌های آژانس حفظ شود.

پیش بینی رفتار آژانس
فراموش نکنیم پیوندی که همواره بین آمریکا و آژانس وجود داشته است در روز‌های منتهی به دور هفتم مذاکرات پر رنگ‌تر می‌شود، لذا باید اتصال و ارتباط این دو با یکدیگر را به صورت کامل در نظر داشت. در جریان تصویب قطعنامه ضد ایرانی علیه ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی ( سال گذشته) نیز هم‌پوشانی  استراتژیک –تاکتیکی دولت ترامپ، تروییکای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران کاملا مشهود بود.


در این معادله، همراهی آژآنس و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه را نیز نمی توان نادیده انگاشت.  صورت‌بندی بازی اروپاییان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد! سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به‌خوبی آگاه هستند که صدور قطعنامه‌ای جدید علیه ایران  آن‌هم در شرایطی که مجادله بر سر نحوه بازگشت آمریکا به برجام بالاگرفته است،  تا چه اندازه‌ای می‌تواند صحنه منازعه میان ایران و غرب بر سر توافق هسته‌ای را پیچیده‌تر سازد.این پیچیدگی همان مؤلفه‌ای است که اروپاییان به دنبال آن هستند.

آن‌ها معتقدند که «پیچیده سازی صحنه بازی» منجر به ایجاد فضای مجهول و مبهمی خواهد شد که در قالب آن، می‌توانند ایده‌هایی مانند «بازگشت مشروط به برجام»،بازگشت پوچ به برجام و انعقاد توافق موقت به‌جای بازگشت به برجام را پیاده سازند. ازاین‌رو رفتار اخیر اروپاییان در آژانس ، در ارتباط با متغیری مهم‌تری به نام برجام قابل تفسیر است.
 
 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حبیبیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
0
سلام.ماشاءالله به جرأت و شجاعت و شهامت کرۀ شمالی!!/مرحوم سید جمال:ما مسلمین از اسلام شعار و ظاهرش را داریم و غیر مسلمین عمل به اسلام!!/باباجان!"لکُم دینُکُم ولِیَ دین" برای چه وقتی است؟!/گروسی مزدور امریکایی است،وقت تلف نکنید..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات