صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۸۲
سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

راهبرد ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف غربی چیست؟

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس سیاست‌خارجی با بیان راهبرد ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای،  گفت: با توجه به تجربه به جا مانده از دولت آقای روحانی که منجر به عدم بهرمندی مردم ایران از  اجرای برجام شد، دولت سیزدهم تلاش می‌کند با اجرای راهبرد نمایش قدرت، مقابله فعال و اقدام متقابل، طرف آمریکایی را به تمکین از وظایف خود در موضوع توافق نامه بین‌المللی سوق دهد.
هم زمان با تعلیق مذاکرات به دلیل خباثت و زیاده خواهی های طرف غربی، دولت سیزدهم در راهبردی متفاوت با آنچه در دولت قبلی به مرحله اجرا درآمده بود، در مقابل زیاده خواهی ها و عهد شکنی ها تمام قد ایستاده است. به طوری که کارشناسان سیاست خارجی به نتایج مثبت راهبرد جدید در قبال خباثت‌های آمریکا امیدوار هستند. سید مصطفی‌ خوش‌چشم کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در این گفت‌وگو آینده توافق بین‌المللی برجام را تشریح کرده است.
سیدمصطفی خوش‌چشم کارشناس سیاست خارجی و آمریکا در خصوص آینده برجام، گفت: قطعا برداشته شدن تحریم‌ها و اجرای کامل برجام بستگی به اجرای کامل تعهدات توسط طرف مقابل به ویژه آمریکا دارد. تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود عمل نکند احیای برجام غیرممکن خواهد بود.
وی در این‌باره، افزود:  با جلو رفتن زمان و عدم حل موضوع، قطعا شانس احیای توافق کمتر از قبل می‌شود اگر چه هنوز هفته‌ها تا نهایی شدن تصمیمات دو طرف فاصله وجود دارد. به هر حال اقدامات طرف آمریکایی در جنگ‌روانی، پروپاگاندا، ترور و خرابکاری و اعمال تحریم‌ها و دستور توقیف محموله نفت ایران که با پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و اقدام آمریکا در تصویب قطعنامه شورای حکام حاکی از آن است که طرف آمریکایی می‌کوشد، در یک جنگ و فشار ترکیبی کوتاه مدت متمرکز در هفته‌های آتی ایران را وادار به عقب نشینی در مذاکرات کند.
این کارشناس سیاست خارجی درخصوص تازه‌ترین راهبردهای آمریکا برای تحمیل فشار آمریکا به ایران، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بخش مذاکره در اتاق را کافی می‌دانند و اینک به دنبال اجرای سناریویی هستند که معمولا به شکل اقدامات تخریبی و تروریستی انجام می‌دهند. برای توضیح بهتر این موضوع می توان به فرموده مقام معظم رهبری اتکا کرد که فرمودند: «جنتلمن‌های اتاق مذاکره تروریست‌هایی هستند که در منطقه عمل می‌کنند و حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند» لذا آمریکایی‌ها مترصد آن هستند تا با استفاده از ابزارهای نخ‌نمایی که قبلا بدان متوسل شده‌اند اما کارآیی خود را در چارچوب فشار حداکثری از دست داده متوسل شوند و در تلاشی مذبوحانه ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند. در صورتی که طرف ایرانی در دولت آیت‌الله رئیسی مصرانه با تغییر راهبرد مماشات در دوره آقای روحانی به راهبرد مقاومت فعال و نمایش قدرت و اقدام متقابل به دنبال خنثی‌سازی دور آخر فشارهای ترکیبی روی آورده است. تا آمریکا با مقاومت ایران در برابر خواسته‌های غیر معقولش، مجبور به اجرای خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران شود که همان لغو کلیه تحریم‌ها به منظور کمک به معیشت مردم است.
سید مصطفی خوش چشم دراین باره توضیح داد: تا زمانی که طرف آمریکایی نپذیرد همه تحریم‌هایی که مکلف به از بین بردن آنهاست را حذف کند و اجرای برجام برای ایران به لحاظ اقتصادی سودمند شود طرف ایرانی از مواضع خود عقب نشینی نمی‌کند و زیر بار خواسته‌های غیرمعقول آمریکا نمی‌رود به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد در هفته‌های آتی جنگ اراده‌ها در سطح بالاتری آغاز می‌شود.
وی در پایان گفت‌وگو خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه به جا مانده از دولت آقای روحانی که منجر به عدم بهرمندی مردم ایران از  اجرای برجام شد، دولت سیزدهم تلاش می‌کند با اجرای راهبرد نمایش قدرت، مقابله فعال و اقدام متقابل، طرف آمریکایی را به تمکین از وظایف خود در موضوع توافق نامه بین‌المللی برجام سوق دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات