صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 10 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): صورت‌وضعیت نشان‌دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن می‌خرند، باید مسئله کاغذ را حل کرد... وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسئله را حل کنند.(1398/2/9) ***روز ملی خلیج‌فارس گرامی ‌باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

چرا غرب آسیا!

حدود چهار دهه است که آمریکا تمرکز ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا یافته است. زمانی آمریکایی‌ها از طریق حکومت پهلوی بر خاورمیانه مسلط بودند و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز بر کشورهای مرتجع عربی متمرکز شده و ایالات متحده آمریکا از سال 2001 به بعد، حضوری مستقیم در منطقه داشته است. اهمیت این منطقه برای آنها به قدری است که سرویس اطلاعاتی آمریکا، حادثه یازدهم سپتامبر را به وجود آورد تا بتواند جامعه بین‌المللی را متقاعد کند که در محدوده غرب آسیا حضور فیزیکی داشته باشد.
شاید برخی‌ همواره بپرسند که چرا غرب آسیا در سیاست‌های آمریکا جایگاه خاصی دارد؟
پاسخ به این پرسش را «مکیندر» در نظریه ژئوپلیتیک خود بیان کرده است. وی خاورمیانه را هارتلند (قلب) دنیا می‌نامد و اگر کشوری به قلب دنیا سیطره داشته باشد، به راحتی می‌تواند دنیا را مدیریت کند؛ بنابراین تمرکز بر منطقه ناشی از سیاست هژمونی آمریکاست. اگر کشورهای غرب آسیا بخواهند انرژی جهان را تنها یک روز تحریم کنند، بدون شک همه دنیا با مشکل روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین آمریکا با سیطره بر حکومت‌های منطقه به راحتی سیاست خود را بر کشورهای دنیا حاکم می‌کند. از سوی دیگر، از زمان استقرار جمهوری اسلامی ایران، سیطره آمریکا بر هارتلند دنیا رو به ضعف گذاشته است. آمریکا تصور می‌کند که اگر بتواند ایران اسلامی را از بین ببرد یا از درون تهی کند، همچنان بر دنیا حکمرانی خواهد کرد. جنگ تحمیلی و هزاران دشمنی آشکار و پنهان دیگر نیز نتوانست حرکت ملت بزرگ ایران را منحرف کند.
میزان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون، به معنای سراشیبی آمریکا به همان اندازه است. وقتی رهبر معظم انقلاب سخن از افول آمریکا به میان می‌آورند، یعنی جمهوری اسلامی ایران قدرتمند شده است. به بیان دقیق‌تر ایران توانسته با قدرتمندسازی خود، آمریکا را در مسیر سراشیبی قرار دهد، بدون اینکه نبرد مستقیمی میان این دو صورت بگیرد. وقتی امروز آمریکا با تمام توان خود در حال دشمنی با ایران است، دلیل آن احساس خطر خود آنهاست. جمهوری اسلامی ایران نه با تروریستی نامیدن سپاه پاسدارانش، نه با تحریم نفتی و نه با هزاران دشمنی دیگر متوقف نخواهد شد. نبرد آمریکا با ایران، نبرد بر سر برچیده شدن سیطره آمریکا از دنیاست که با افول قدرت آمریکا محقق خواهد شد.

 

▼ گزارش روز

مصداقی دیگر

«شرکت گوگل اپلیکیشن‌های «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» را از روی گوشی‌های هوشمند 25 میلیون کاربر حذف کرد! به موازات این خبر، مدیران تلگرام نیز از ارائه نسخه بلاکچین پیام‌رسان تلگرام در ماه آینده خبر دادند!» اکنون با در نظر گرفتن این اتفاق، به اردیبهشت ماه سال 97 بروید؛ دادستانی با توجه به سوءاستفاده‌هایی که از این پیام‌رسان به ویژه در حوادث دی ماه سال 96 شد و با توجه به عدم همکاری و همراهی مسئولان این شبکه با کشورمان، پس از کشمکش‌های فراوان و مخالفت برخی مسئولان و جریان‌های سیاسی که بر این باور بوده و هستند که این شبکه می‌تواند در رقابت‌های سیاسی به کار آنها بیاید، سرانجام حکم فیلتر تلگرام را صادر می‌کند و چاره‌ای جز اجرای قانون برای وزارت ارتباطات نمی‌ماند! اما همان مخالفان که از سر جبر قانونی تن به فیلتر تلگرام دادند، قانون را در ظاهر اجرا کردند، اما برخلاف برنامه و تکلیف تعیین‌شده برای آنها در زمینه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی! تلاش خود را برای دور زدن قانون آغاز کردند و از شروع به کار و گسترش فعالیت پوسته‌های ایرانی تلگرام با عناوینی چون «تلگرام طلایی»، «هاتگرام» و... حمایت کردند تا به این واسطه همچنان تلگرام را زنده نگه دارند و زنده هم نگه داشتند! این افراد بر این باور بودند که با دادن امتیاز «زنده نگه داشتن تلگرام در ایران» با فیلترشکن‌های قانونی و البته مذاکره با مدیران این پیام‌رسان در پس پرده می‌توانند مقدمات رفع فیلتر تلگرام را فراهم کنند و از این ابزار برای بهره‌برداری‌های انتخاباتی و سیاسی خود نیز سود بجویند! اما نتیجه همان است که در ابتدا خواندید! حذف پوسته‌های ایرانی توسط گوگل، اعلام آماده شدن نسخه بلاکچین تلگرام که نمی‌شود آن را فیلتر کرد، شکست و در آستانه تعطیلی قرار گرفتن قریب به اتفاق پیام‌رسان‌های داخلی و... تا بار دیگر نتیجه امیدواری به بیرون مرزها، دلخوش بودن به مذاکره با غربی‌ها و چشم بستن بر توان و ظرفیت داخلی پیش روی ما قرار بگیرد.

 

▼ اخبار ویژه

پیشنهاد رشوه ۱۰ میلیاردی به ابومازن!

روزنامه «الاخبار» فاش کرد که بن‌سلمان در دیدار با ابومازن، جزئیات «معامله قرن» را اعلام کرده و از او خواسته است با این طرح موافقت و در مسیر آن حرکت کند. طبق اطلاعات موجود، بن‌سلمان از ابومازن پرسید که «میزان بودجه سالیانه اطرافیانت چقدر است؟» که ابومازن پاسخ داد: «من امیر نیستم که اطرافیانی داشته باشم.» بن‌سلمان توضیح داد: «تشکیلات خودگردان، وزرای آن و کارمندانش چقدر به پول نیاز دارند؟»، ابومازن پاسخ داد: «یک میلیارد دلار.» بن‌سلمان گفت: «اگر با معامله قرن موافقت کنی، من به تو 10 میلیارد دلار را برای 10 سال خواهم داد.» ولی ابومازن به این طرح معترض شد و اظهار داشت که این امر، به پایان حیات سیاسی‌اش منجر خواهد شد.»

ادعای حیرت‌انگیز!

«عباس عبدی» در مطلبی با اشاره به ترور یک روحانی در همدان در ادعایی عجیب نوشت: «هرچند قصد ندارم که هر اتفاقی را به سرعت به پای بخشی از جناح اصول‌گرا بنویسم؛ ولی در این مورد خاص و به علل گوناگون مجبوریم که چنین اتهامی را متوجه آنان کنیم. به ویژه آنکه انحراف رفتاری این جماعت در حمایت ضمنی از فرهنگ الوات و به‌کارگیری آنان در حذف دیگران و نیز همراهی آنان با مناسک دینی، موجب شکل‌گیری یک فساد عجیب و غریب رفتاری شد که اکنون اثرات خود را نشان می‌دهد...» در حالی این مطالب مطرح می‌شود که مقصر اصلی این اتفاق تلخ همان جماعتی هستند که به دنبال آزادی‌های بی‌حد و حصر و ترویج بی‌بندوباری اخلاقی و تهییج دروغین احساسات و هیجانات مردم به هر بهانه‌ای هستند.

 

▼ اخبار

1ـ هشدار درباره پاسخ ایران به تحریم‌های کاخ سفید

«ریچارد هس»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» در مصاحبه‌ای تصریح کرد، تحریم نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند. وی گفت: «تحریم‌ها می‌توانند برای شما برخی کارها انجام دهند، ولی به ندرت راه حل هستند. آنها به ندرت می‌توانند چالش‌های بزرگ را حل کنند.» وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم کاری کنیم که ایران به طرز معنادار از کارهایی که در سوریه و یمن می‌کند عقب‌‌نشینی کند. ما توانایی کمتری هم برای تغییر دادن حکومت از طریق تحریم‌ها خواهیم داشت.» به ادعای او مسئله‌ای که نباید فراموش کرد این است که ایران شاید به روش‌های تهاجمی نیز رو بیاورد، چرا ما فکر می‌کنیم آنها از راه‌های مختلف اعم از ابزارهای سایبری یا روش‌های فیزیکی فشار اعمال نخواهند کرد؟ ریچارد هس در ادامه خطاب به مجری بلومبرگ اضافه کرد: «آنها اگر اقتصادشان آسیب ببیند و تهدید شود، بیکار نخواهند نشست.»

2ـ مذاکره در شرایط فعلی، مصداق تسلیم است

سرلشکر سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق تسلیم است؛ اما مردم ما هوشیار و هوشمندند و معتقدند مذاکره در شرایط کنونی با دشمن، تسلیم شدن محض است و قطعاً تن به این ذلت نمی‌دهیم.» سردار سلیمانی با اشاره به راهبرد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: «دشمن با گزینه‌های اقتصادی درصدد تحمیل فشارها به ملت ماست؛ اما امروز تمام کارشناسان اقتصادی می‌گویند بیانیه رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، از ابتدای انقلاب باید عملیاتی و اجرایی می‌شد؛ چرا که راهکار برون‌رفت از چنین شرایطی توسل بر اقتصاد مقاومتی است و اگر با تلاش و همت و توجه محض به منویات فرماندهی معزز کل قوا، دست در دست هم دهیم، به ویژه در حوزه اقتصادی، به طور قطع بار دیگر می‌توانیم دشمن را مأیوس و تسلیم کنیم.»

3ـ اصلاح قوانین سبب رونق تولید می‌شود

به پیش‌بینی کارشناسان و صاحب‌نظران، درصورت اجرای دقیق پیام سال مبنی بر رونق اقتصادی، بسیاری از مشکلات موجود کشور مرتفع می‌شود. کارشناسان معتقدند که دولت باید برای اصلاح برخی قوانین بازدارنده اعم از بیمه، مالیات، محیط زیست و... زمینه‌ساز فعالیت و تحرک تولیدکنندگان باشد. تولیدکنندگان همواره از فشارهای دولت در مسیر تولید گلایه‌مند هستند. به گفته این گروه از کارشناسان، مجلس شورای اسلامی باید با اصلاح و بازنگری برخی قوانین، مشکلات فراروی تولید در کشور را از میان بردارد و دولت نیز دلال‌گری خود را متوقف کند. کارشناسان معتقدند دولت اگر بخواهد تولید را رونق دهد، حداقل باید در زمینه اصلاح سیاست‌ها، تدوین سیاست‌های حمایتی در قالب تسهیلات و... و رفع موانع، اقدامات مؤثری انجام دهد.

4ـ اشتباه راهبردی دولت در برجام

صادق خرازی با بیان اینکه برجام یک واقعیت است و ما وارث فعل و انفعالاتی در جهان پیرامون‌مان بودیم، خاطرنشان کرد: «ما در برخی جاها یک غلوهایی کردیم و این باعث یک سری درگیری برای ما شده است. دقیقاً همان زمانی تلقی و تصورشان بر این بود که همه چیز به برجام وصل است و آب خوردن مردم را به برجام وصل کردند و این به نظر من یک اشتباه راهبردی است. در حالی که ما نباید این کار را می‌کردیم. ما در حقیقت باید با صلابت و قدرتمندانه روی مواضع انقلابی خودمان پافشاری می‌کردیم. اینجا در مذاکرات برجام جایگاه مردم کجا قرار داشت؟ باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و به مردم بگوییم در این زمینه‌ها اشتباه کردیم و اگر اشتباه نمی‌کردیم امروز خیلی دستاوردهای زیادی هم نداشتیم. مردم ما نمی‌خواهند ما را محاکمه کنند.»

 

▼ اخبار کوتاه

عبدالعزیز آل اسحق روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی قطری در جریان «سمینار الجزیره» در دوحه اظهار داشت: «اگر ما تصمیم بگیریم که با ایران وارد جنگ شویم، نه ایالات متحده آمریکا قادر به حمایت از ما در برابر آن خواهد بود، نه ارتش‌های عربی توانایی پشتیبانی از ما در برابر جمهوری اسلامی ایران را دارند.» وی ادامه داد: «دکتر ناصرالدویله روزی گفته بود که ارتش عراق، کویت را با اتوبوس اشغال کرد. من فکر می‌کنم حشدالشعبی‌ـ و نه ایران‌ـ اگر بخواهد عربستان سعودی را اشغال کند، با اپلیکیشن «اوبر» [تاکسی اینترنتی] آن را اشغال خواهد کرد.»

جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که توئیت ساختگی منتسب به روحانی مازندرانی مربوط به منافقان بوده و مهناز افشار بازنشر کرده است و اینکه آیا قرار نیست پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شود؟ گفت: «بله، متأسفانه. اقدامات لازم در دستگاه قضایی در حال انجام است و بیان برخی موارد باعث می‌شود کار لطمه بخورد، قطعاً به دنبال اجرای قانون هستیم و هر کسی هر اقدامی انجام می‌دهد، باید پاسخگوی اعمال و رفتارش باشد. قطعاً سلبریتی‌ها تأثیر جدی در این قضایا دارند و باید در مطالبی که منتشر می‌کنند، خیلی دقت کنند.»

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: «20 هزار تن برنج هندی آنقدر در انبارها نگه داشته شد و توزیع نکردند که فاسد شد و نهایتاً صورت‌جلسه کردند، رنگ زدند و به دامداری‌ها دادند و هیچکس هم پاسخگو نشد.» وی تأکید کرد: «دولت عزمی برای مبارزه با فساد ندارد و مشخص نیست سود واردات کالاها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و عرضه آنها به ارزش ۱۰ هزار تومان به جیب چه کسانی می‌رود.»

براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی «ای‌بی‌سی نیوز‌ـ واشنگتن پست»، بیش از 50 درصد پرسش‌شوندگان اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به «دونالد ترامپ» رأی نخواهند داد. در این نظرسنجی تنها 39 درصد از پرسش‌شوندگان از عملکرد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش ابراز رضایت کردند.

رویدادها را با «بصیرت» تحلیل کنید

آخرین تحلیل‌های سیاسی روز در موضوعات مختلف داخلی‌ و بین‌المللی را از کانال بصیرت در تلگرام دریافت کنید.
https://t.me/basirat_fa

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات