صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۴۶

گزیده تحلیل های رسانه ها

جنگ اراده ها - ایجاد تغییر بنیادی در مسئولین اقتصادی- فصلی نوین در جنگ یمن - دولت فعّال يا قوّال - جنگی نمی‌شود - ریچارد هاس: جنگ ایران را قدرتمندتر می‌کند

جنگ اراده‏ها
ابتکار:
نزاع میان ایران و آمریکا هر آن بالاتر می‌گیرد. اکنون حرکت در منطقه مانند حرکت بر لبه تیغ است. یک اشتباه سیاسی یا نظامی از هر طرف می‌تواند عواقب غیرقابل پیش‏بینی داشته باشد. امروز باید با حداکثر حساسیت موضع گرفت. خوشبختانه در این مدت مواضع ما در منطقه در جهت کنترل تنش ها بوده است. این رفتار مسئولانه دست ما را در مناسبات سیاسی بازتر کرده است. در چند سال اخیر «صبر استراتژیک» همزمان با «عمق راهبردی» ما، یک سدی از مصونیت برای ما ساخته است. نفوذ نظامی و دیپلماسی فعال و هوشمندانه، ذیلِ سیاستی واحد، توانسته «امنیت ملّی» ما را تا حد مطلوبی در ناامن‏ترین منطقه جهان تضمین کند. اگر همیشه همین‏گونه باشد و تمام قوا و ظرفیت‏های کشور در سیاست خارجی، ذیل ایده واحد و با محورِ دفاع از منافع ملّی به کار گرفته شود حتماً قدرت ملی تولید می‏کند و اقتدار کشور را ارتقا می‏دهد. به وضوح تیم کاخ سفید در دوران ترامپ به دنبال افزایش تنش و تغییر رژیم است. تمام هم و غم خود را بر فشار حداکثری گذاشته است. سیاست هوشمندانه ما تا کنون اجازه نداده که در این کارزار، بازی را ببازیم. هرچه بیشتر پیش می‏رویم دست ما در این نزاع پُر‏تر می‏شود لذا انتهای این نزاع، آمریکا سودی نخواهد برد. به همین سبب ما با اعتماد‏به‏نفس می‏گوییم نه جنگ می‏شود و نه با این وضعیت مذاکره می‏کنیم‌. معتقدم ما در‏نهایت از این گردنه هم عبور خواهیم کرد و در مقابل فشار آمریکا نخواهیم شکست.
ایجاد تغییر بنیادی در مسئولین اقتصادی
جمهوری اسلامی:
در یک نظام اسلامی، اقتصاد زیربنا نیست ولی نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که سهم مهمی در زمینه‌سازی پیشرفت، مقاومت در برابر دشمن و برخورداری از پشتوانه مردمی نظام دارد. باتوجه به همین واقعیت، نظام جمهوری اسلامی باید موضوع اقتصاد را جدی بگیرد و مانع تبدیل شدن آن به یک بحران شود. متاسفانه وضعیت امروز جامعه ما نشان می‌دهد موضوع اقتصاد جدی گرفته نشده و بگونه‌ای رها شده و گرفتار هرج و مرج است. برای درک صحیح این واقعیت تلخ، توجه به چند نکته کافی است، نکاتی که با زندگی روزمره مردم سروکار دارند و همه آنها را لمس می‌کنند.
1- با اینکه از سه هفته قبل از ماه مبارک رمضان، هر روز تعدادی از مسئولین به مردم اطمینان دادند که ارزاق مربوط به ماه رمضان دچار گرانی نخواهند شد و همه‌چیز به اندازه کافی در انبارها موجود است، اقلام ویژه موردنیاز در ماه رمضان در چنبره گرانی قرار گرفتند و تا امروز که در آستانه نیمه این ماه قرار داریم هیچ تغییری در جهت کاهش قیمت این اقلام ایجاد نشده است. این درست است که مثلاً خرما و شکر در کشور وجود دارد و از این بابت کمبودی نداریم، ولی با اینحال این اقلام بین 3 تا 5 برابر قیمت واقعی به مردم فروخته می‌شوند.
2- این درست است که عده‌ای از مردم دچار حرص خریدهای غیرضروری هستند ولی آنچه می‌تواند این حرص را کاهش دهد یا ریشه‌کن کند، جلب اعتماد مردم به مسئولین اقتصادی و نظارتی است.
3- ولی نباید این واقعیت تلخ را نادیده گرفت که فقدان اراده لازم در مسئولین برای برخورد قاطع با اخلالگران، حرکت لاک‌پشتی در نظارت و متاسفانه وجود عناصر فاسد در بعضی دستگاه‌ها زمینه را برای اخلالگران آماده می‌کند و فساد اقتصادی اینگونه استمرار می‌یابد.
4- تردید نباید کرد که دولت به یک پالایش گسترده و عمیق در بالاترین سطوح اجرائی به‌ویژه مسئولین اقتصادی نیاز مبرم دارد. با اینهمه تخلف، کم‌کاری، سوءاستفاده و فساد که در دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی دیده می‌شود، آقای رئیس‌جمهور منتظر چه سند و مدرکی برای اثبات ناکارآمدی وزرای اقتصادی است؟ قطعاً اگر دولت مستقر کنونی با این مسئولین اقتصادی به کار خود ادامه بدهد مشکلات اقتصادی حل نخواهند شد. فرصت بیش از دو سال باقیمانده از دولت کنونی که فرصت کمی نیست نباید با این ناکارآمدی‌ها تلف شود. از این فرصت می‌توان با ایجاد تغییرات ریشه‌ای و بنیادی در مسئولین اقتصادی، به اقتصاد سروسامان داد، اعتماد مردم را جلب کرد و نقشه دشمن را که در صدد است با حربه اقتصادی به ما ضربه بزند، نقش بر آب کرد.
فصلی نوین در جنگ یمن
خراسان:
ارتش یمن که مبارزه سال‌جاری میلادی خود را به‌عنوان «سال پهپادی» معرفی کرده و عملیات موفقی در پایگاه نظامی العند سعودی‌ها داشته است، توانست تاسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو را هدف قراردهد.پیش از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان، راهبرد نبرد میدانی یمنی ها در برابر ارتش عربستان، جنگ در میدان های ناهموار و استفاده از موشک های راهبردی و تاکتیکی بود. موضوعی که توانست چند بار شهر ریاض و ابوظبی را تهدید کند و تاحدودی در هدف گیری ها موفق عمل کرد. البته راهبرد نفوذ و حمله برق آسا در دو استان عسیر و نجران دستاوردهای مهمی داشت و نمی توان از کنار آن بدون توجه به موقعیت این دستاوردها عبور کرد. اما حمله نظامی به تاسیسات نفتی عربستان از چند منظر اهمیت ویژه دارد‌:
۱- این عملیات توسط پهپادهایی انتحاری انجام شد. هدایت این پهپادها به عمق 1200 کیلومتری عربستان و انجام عملیات موفقیت آمیز، حاکی از شناسایی نقاط کور پدافندی ارتش ریاض توسط یمنی هایی است که در طول چهار سال نبرد اخیر هیچ ارتباطی با خارج از خود نداشتند و در محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار دارند‌. به دست آوردن این فناوری حرکت جدی انصار ا... برای تغییر سرنوشت جنگ است.
۲- فراموش نشود تاسیسات نفتی عربستان تنها زیرساخت مهم و حساس این کشور پس از آب شیرین کن های مستقر در سرزمین شبه جزیره عربستان است. هدف قرار گرفتن هر یک از تاسیسات می تواند خساراتی به مراتب مهم تر از زدن ریاض یا جده یا حتی کاخ پادشاهی سعودی داشته باشد. به واقع عربستان به همین تاسیسات دل خوش کرده و آسیب دیدن آن می تواند صنعت و اقتصاد عربستان را با چالشی اساسی مواجه سازد.
۳- از سویی این حمله در شرایطی انجام شد که ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه بارها ماموریت خود را حمایت از عربستان و متحدان حاشیه خلیج فارس اعلام کردند. حمله نشان داد که یمنی ها اهمیتی به این حضور ندادند و در واقع در معادلات نظامی، آمریکایی ها هم تمایل چندان و رغبتی به درگیری در یمن ندارند. بدین صورت این عملیات یک پیام هشدار برای ناوهای آمریکایی است که در منطقه حاضرند و به نوعی مدعی حمایت از عربستان هستند.
۴-در چندروز اخیر خبری منتشر شد که اهمیت ویژه ای دارد. انصار ا... و ارتش یمن سه بندر استراتژیک این کشور را در حمایت از مردم یمن به مدت سه روز تخلیه کردند تا کمک های انسانی سازمان ملل بدون بهانه ریاض به دست مردم آسیب دیده منطقه برسد. در چنین شرایطی که تبلیغات عربستان برای این خروج به گونه ای بود که محاصره جواب داد، انصار ا... در شرق یمن دست به عملیات مهمی زد و توانست منطقه استراتژیکی را پاک سازی کند. در کنار آن، این عملیات بزرگ در عمق انجام شد. هر دو عملیات حکایت از قدرت بالای امنیتی انصار‌ا... داشت و به نوعی تبلیغات سعودی‌ها را خنثی ساخت.
دولت فعّال يا قوّال
رسالت:
هرچه بررسي مي کنم، بيشتر به اين نتيجه مي رسم که واقعا يکي از مشکلات اساسي و کلان مقوله زمامداري در ايران، آن است که زمامداران بيش از حد و در هر موضوعي حرف مي زنند. حاصل اين همه حرف زدن، آن است که گاهي خود هم حرف هاي قبلي خود را فراموش مي کنند و اگر به مجموعه سخنانشان بنگري، واقعا حاصل يک منظومه فکري جامع نيست و به وضوح مشخص است که فرد گوينده، چندان اهل انديشه و نظر نبوده، بلکه در اجتماعات و محافل مختلف، به ضرورت و متناسب با جو جلسه حرفي زده است.
به عنوان مثال، اين دو اظهار نظر کاملا خلاف هم را ببينيد: «حمايت اروپا از برجام بهتر از انتظارها بود» «اروپا کمتر از يک درصد تعهدات خود را انجام داده است»و شايد بتوان فرض کرد که اين دو جمله در مناظره اي با موضوع عملکرد برجامي اروپا از دو چهره کاملا موافق و کاملا مخالف با برجام صادر شده باشد، اما جالب است بدانيد هر دو را وزير محترم امور خارجه آن هم در فاصله چند ماه از هم گفته است. هر دو هم در شرايطي بوده که آمريکا از برجام خارج شده است.
«برنامه اي براي دولت دوازدهم تهيه کرده ايم که يک حداقلي براي همه ملت ايران است. هيچ ايراني نبايد از آن حداقلي که بتواند يک زندگي را از نظر مالي تامين کند، کمتر درآمد داشته باشد. به همين دليل با اطمينان مي‌گويم که اگر موفق شويم – يعني در انتخابات پيروز شويم – هيچ کس در هيچ نقطه ايران سر گرسنه بر بالين نخواهد گذاشت، هيچ کارتن خوابي نخواهد بود و هيچ کودک کاري نخواهيم داشت.» اين جملات، وعده هاي معاون اول محترم دولت در انتخابات رياست جمهوري سال ۹۶ است و جالب تر آن که در ادامه مي گويد بخش اول اين امور انجام شده و ادامه اش در دولت دوازدهم پياده خواهد شد.
اما مواضع رئيس دولت، تقريبا آينه تمام نمايي از آن چيزي است که در دولت هاي يازدهم و دوازدهم در جريان است. پس از آن که ملت پاي دستاوردهاي خود هزينه هاي گزاف داد و حتي دانشمندان خود را در اين راه تقديم کرد، پنج سال عمده فعاليت هاي هسته اي تعليق شود، تاسيسات هسته اي يا با سيمان پر شود، يا پلمب شود و يا با انواع بازرسي کنترل شود و در اين مدت حتي آب خوردن مردم به برجام گره زده شود، بارها بگويند که تمام تحريم ها از روز اجراي توافق بالمره لغو خواهند شد و حالا چه ؟
حالا مي گويند برجام قرار بود سايه جنگ را دور کند! حالا پس از۶ سال بي عملي و ناکارآمدي، بگويند ما اختيار نداريم!
جناب رئيس جمهور! شما اختيار داشتيد دستاوردهاي بزرگ ملت ايران را که حتي پايش خون ريخته شده بود، معامله کنيد و به ثمن بخس واگذار کنيد، اختيار نداشتيد اقتصاد را سامان دهيد؟ اختيار نداريد که نظام بانکي را اصلاح کنيد؟ اختيار نداريد که نقدينگي را کنترل کنيد؟ اختيار نداريد وزرا و مديران نالايق و ناکارآمد را برکنار کنيد و شايستگان را بر مناصب بنشانيد؟ خير جناب رئيس جمهور! اشکال شما اين است که بيشتر دولت حرفيد تا عمل، نيک مي دانيد که اختيار همه چيز را داشته ايد . دقيقا اختيار چه چيز را مي خواستيد داشته باشيد که نداريد؟
جنگی نمی‌شود
صبح نو:
در آتیه نزدیک ایران، جنگی نوشته نشده و نزول هارت و پورت‌های آمریکایی‌ها در دو، سه روز گذشته (و البته یقه‌چاک‌دادن سعودی‌ها در این روزها)، مُهر تاییدی است بر آن. طبیعی است که وقتی در کمتر از یک هفته، منابع نفتی سعودی توسط بخشی از محور مقاومت مورد تهدید قرار گرفت، بر همه طرف‌ها روشن شده که درگیرشدن با ایران، چه هزینه‌های خطرناکی به‌دنبال خواهد داشت؛ البته همه این‌ها بدان معنا نیست که ایران، توان دفاعی و امنیتی خود را مضاعف کند. اینکه «جنگ نمی‌شود» بر این مبنا نیست که ترسی از جنگ نیز وجود ندارد و اگر کسی چنین خطایی مرتکب شود تا منکوب‌کردنش به پیش می‌رویم. اکنون به نظر می‌رسد آرایش تازه‌ای در منطقه در حال شکل‌گیری است و با تضعیف محور اسرائیلی-سعودی، پایان کار آمریکا در آسیای جنوب‌غربی نیز چندان دور نیست. این مهم در کنار سر بازکردن اختلافات داخلی هیات حاکمه رژیم آمریکاست و سرکشی‌های مقطعی اسپانیا و آلمان و شعارهای ضدامپریالیستی در شمال آفریقا؛ این یعنی فرصتی طلایی برای جمهوری اسلامی که با تقویت ساخت درون و ابتکار عمل در اقتصاد مقاومتی، اعتبار ملی‌اش را ارتقا داده و وضعیتی پایدار در منطقه ایجاد کند.
ریچارد هاس: جنگ ایران را قدرتمندتر می‌کند
کیهان: ریچارد هاس در پاسخ سناتور کاتن که مدعی شده بود «آمریکا در جنگ با ایران به سرعت و فقط با دو ضربه پیروز می‌شود»، نوشت: برخلاف نظر کاتن، جنگ با ایران آسان و سریع نیست. نه تنها نمی‌توان ایران را در جنگ نظامی به سرعت شکست داد بلکه ایران را در منطقه تقویت می‌کند. او می‌افزاید: ایران نه تنها در حوزه نظامی بلکه در حوزه سایبری هم قدرت دارد. جنگ موجب افزایش قیمت جهانی می‌شود و برخلاف تصور ما، جمهوری اسلامی ایران را تقویت خواهد کرد.در همین حال ایان برمر، تحلیلگر آمریکایی هم در واکنش به توئیت کاتن، نوشت: «افغانستان و عراق سلام می‌رسانند.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات